vieras taas kirjoitti:
Mari J kirjoitti:
Uskon, että henkiset paineet yhdessä vääränlaisen (lue: virallisterveellisen) ruokavalion kanssa ovat ainakin osasyinä ym. ongelmaan
No uskoa aina saa, mutta aika rankka heitto, että 30 E% rasvasta olisi syynä lapsettomuuteen.
Toki väite on normaalia kamaa tällä sivustolla

Hyvä vieras taas, jos olisit ajatuksella lukenut
pohdintani olisit ehkä huomannut, etten suinkaan väittänyt että 30 E% rasvasta olisi syynä lapsettomuuteen (kukas se laittaakaan sanoja suuhuni

).
Menee turhan toistoksi, jos alan itseäni siteeraamaan, mutta stressi kaikkinensa vaikuttaa aivolisäke-hypotalamus-akselin kautta mm. hormonaalisiin toimintoihin ja kun vielä muistetaan, että rasva on välttämätöntä mm. sukupuolihormonien tuotannolle voi vähärasvainen ruokavalio olla
ainakin (huom!)
osasyynä lapsettomuusongelmiin. Sattuu olemaan omakohtaisiakin kokemuksia, miten vähärasvainen tai pikemminkin rasvaa kammoksuva ruokavalioni sekoitti moneksi vuodeksi oman hormonaalisen toiminnan ja vasta runsasrasvaisemman vhh-dieetin alettua sain kuukautiseni hartaan ja vuosien odottamisen jälkeen takaisin. Siis mielestäni se, mitä väitin ei edes ollut
rankka heitto, mutta totuuttahan on joskus vaikea katsoa suoraan silmiin...
Yst.terv. Mari J