karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 00:25:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 371 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-04 13:47:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Tämä löytyi, kun metsästin ennen juhannusta kaakaonibsejä:
Hakaniemen Hallista Helsingistä löytyi raakakaakaolevy. Eli 100% kaakaota, ei kuumennettu yli 40 asteen, rasvaakin oli lähes puolet eli ei ole kaakaovoita poistettu massasta. Hinta kyllä oli 6,90 per 100 g levy, pienempikin koko oli mutta se oli suhteessa kalliimpi.

Maku oli myös erinomainen. 85% kaakaota jne. suklaat ovat ruvenneet maistumaan hirvittävän ällömakeilta, joten jatkossa taitaa mennä enimmäkseen raakakaakaota nibseinä tai kokonaisina papuina ja välillä sitten tätä erikoisherkuiksi.

Kaakaon theobromiini muuten tappaa karies-bakteerit. Maistan happohyökkäyksen tosi nopeasti ja olen sen vuoksi aika äkkiä ruuan jälkeen ksylitolipurkkapussilla. Kaakaonibsit/pavut ajavat kuitenkin saman asian.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-08 11:52:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-27 12:16:55
Viestit: 256
Tein löydön JKL:n Mestarin Herkusta:Valrhona Alpaco 66%-suklaa =D> Oli ihanan makuista, ja voin seuraavalla kerralla ostaa tummempaakin. Tätä Valrhonaa ei tainnut ennen saada, kuin ammattikäyttöön tilattua, näin minulle ainakin yksi ammattikokki väitti. Onhan sitä pidempäänkin ollut jossain Stockalla, mut sitähän ei meillä ole. Ravintoarvoja en paketista löydä, enkä netistäkään, mutta ei liene suuria eroja muihin vastaaviin prosenttisuklaisiin.
Tulee siis löytymään meidän kaapista useamminkin :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-08 15:26:07 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
Ipumaksi kirjoitti:
Testissä Lindtin Blueberry Intense. Oikein hyvää vaikka onkin melkoisen makeaa. Jostain syystä kutittaa suuta? Joku allergeeni ilmeisesti piilee vaikka en keksikään, että mikä. Sisältää lisäaineita ja muita epämääräisyyksiä. Toinen testisuklaa on Plamilin Luomu Cayennesuklaa. Ei sisällä eläinperäisiä tuotteita ja on valettu käsin muottiin. Erittäin hyvää. Todella tulista (ainakin minun makuun) ja mahtava jälkipolte. Suklaa silti maistuu ja jää viipyilevänä suuhun. Tätä suosittele kaikille tulisesta suklaasta pitäville.


Tulipa ostettua nuo Plamilin muutkin maut. Inkiväärisuklaa ( 60 &) maistuu yllättäen inkiväärille. Maistuu vaan niin vahvasti etten oikein tykkää. Syksymmällä saattaa mennä paremmin. Tusta saisi myös ehkä herkullisen kastikkeen kanalle. Tummasuklaa(joko 87% tai 72%, riippuu puhutko suomea vai ruotsia) on oikein hyvää, paljon parempaa kuin Lindtin. Minttusuklaa(60%) voittaa Marauboun helposti, ainakin maussa. Vähän kaipaan niitä Maraboun krokanttipaloja. Jätin viimeiseksi herkuimman - appelsiinisuklaa(60%). Maistuu ihan Fazerinalta. Tämä on kyllä ihan ehdoton suosikki.Toki eivät ole ihan täysin tummia (yli 70%), mutta tarpeeksi lähellä minulle. Voin sanoa, että makuaineita on käytetty reilusti ja todellakin maistuvat sille, mitä lupaavat. Yksi pala riittää helposti, koska makua on niin paljon.

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-22 13:38:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-06-25 08:01:27
Viestit: 49
Luin koko ketjun, huh :D Joku tuolla välissä pyys laittamaan niitä hiilaripitoisuuksia ja mulle jäi nyt vähän epäselväksi, että mikä suklaa olis semmoista vhh-mallia eniten ja kuitenkin syötävää? Itse ostin tänään s-kaupasta FairMary 70 % Reilun kaupan 100 g:n levyn ja siinä oli 27,6 g hiilareita.

Karppausta nyt neljäs viikko menossa ja tämä oli eka "ei-karppi" -herkku minkä ostin. Yritin kuitenkin ajatella karpisti valitessani suklaata kaupasta :D Pari palaa maistoin ruuan päälle ja oli ihan hyvää suklaata.

Mutta kysymykseni siis oli, että missä sitä sitte olis vielä vähempi noita hiilareita?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-22 13:54:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-11 17:45:52
Viestit: 1276
:D etköhän sinä hankkinut ihan karppia herkkua!

Koska sitä %suklaata harvemmin tulee syötyä muutamaa palaa suurempia määriä, en itse pitdä yhtään oleellisena sisältääkö se suklaa sitten 27 vai 57 g hh/100g.

Maitosuklaata riittää ainakin minulle jo yksikin pala, enkä jaksa siitäkään murehtia hh määristä. Tosin maitosuklaata tulee tosi harvoin ostettua, mutta siis periaatteessa mitä väliä.

Määrät ylipäätän ratkaisevat, karppauksessakin. Ei pelkstään se kuinka paljon joku tuote sisältää hh/100g. Minusta on hyvin puusilmäistä tuijottaa pelkästään sitä ja laatia sääntäjä " en syö mitään jonka hh on yli 5g/100g", kuten täällä joskus saa lukea.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-22 15:39:35 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Komppaan Tonnikalakeijua.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-22 19:19:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-27 12:16:55
Viestit: 256
Tänään eka kerran maistoin Marab. Premium minttusuklaata, ja koukkuun jäin niin, että meinas mennä koko levy kerralla :smt050 Onneksi oli vain 100g, mut puolethan siitä vääjäämättä meni. Eli aina ei riitä pala tai kaks, ainakaan mulle...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-22 20:10:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-11 17:45:52
Viestit: 1276
New-Selena kirjoitti:
Tänään eka kerran maistoin Marab. Premium minttusuklaata, ja koukkuun jäin niin, että meinas mennä koko levy kerralla :smt050 Onneksi oli vain 100g, mut puolethan siitä vääjäämättä meni. Eli aina ei riitä pala tai kaks, ainakaan mulle...


No tuskinpa silläkään on kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä, vaikka vetelisi sen 100 g suklaata kerran viikkoon. Jos joka päivä menisi sen levyn verran, niin ei sitten osta sitä joka päivä.

Ei sekään sen vaikeampaa ole.

Maraboun 70% minttu on myös minun lemppari. Joskus menee kaksi palaa, joskus enemmän. Nyt ei ole tullut ostettua aikoihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-23 03:47:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Maraboun minttua menee täälläkin, tavallista tummaa suklaata vähemmän. Siksi yleensä ostankin jälkimmäistä ja säästän ensimmäisen spesiaalitilaisuuksiin tai lenkkiä ennen mielihyväboostiksi :mrgreen: Noiden lisäksi Lidlin karamellipala-70% on erikoisherkku.

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-23 08:57:10 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Liittynyt: 2009-03-11 22:12:54
Viestit: 3791
MarjukkaT kirjoitti:
Mutta kysymykseni siis oli, että missä sitä sitte olis vielä vähempi noita hiilareita?

Vastauksena kysymykseen : maustamattomat joissa kaakaon prosentti on mahdollisimman korkea esim 70, 75, 81, 85. Mitä korkeammat prosentit sitä vähemmän hiilareita, pääosin.
Totta myös se että vaikuttaa syötkö 25 vai 100 grammaa mitä tahansa...siis ihan mitä tahansa :mrgreen:

Mulla "arkikäytössä" Lidlin 81 tai 75, herkuttelu käytössä tuo minttu70% ja juhlakäytössä Lidlin caramel70%

_________________
Kuva
Truth, nothing but the truth since 8.6.2010


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Suklaaostoksilla
ViestiLähetetty: 2011-07-23 10:55:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-22 13:33:09
Viestit: 542
Mulla on uusi harrastus: prossasuklaan bongaus matkoilla! :D Kotona en yleensä osta mitään alle 80%, mutta matkoilla kelpaa yli 70%.

Kuva

Nämä Ruotsista. Marabouta tietysti saa kaikkialta, mutta tuo 1848 oli hyvää! Sitä olisi pitänyt ostaa useampi.

Kuva

Lindtin 85% Mild ja 90% olivat uusia tuttavuuksia. Ruotsista nämäkin. Siellä on tavallisissakin kaupoissa hyvät valikoimat.

Kuva

Nämä saksalaiset on hankittu Tanskasta. Tosi hyviä nekin!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 371 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)