karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 16:08:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Rasvaa liian vähän?
ViestiLähetetty: 2011-08-03 12:54:47 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Mää olen ymmärtänyt asian niin,että kalorivajeella voi olla muttei liian alhaisilla.Elimistö ei pysty tiettyä määrää enempää hajottamaan omaa varastorasvaa käyttöönsä vuorokaudessa.Olen ymmärtänyt,että se ½-1kg viikossa olis se maksimi mitä voi omista rasvoista polttaa.Ja mitä tulee proteiiniin niin mieluummin riittävästi koska ei sen polttaminen ole ihan niin nopeaa touhua kuin hiilareiden.Ja pysyis ne lihaksetkin kasassa.Tämmösiä mää olen täältä poiminut omaan matkaani :wink: Kaikki olemme tietty yksilöitä ja kukin löytää sen oman parhaan tavan :smt045

ViestiLähetetty: 2011-08-03 12:55:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kynteli kirjoitti:
Koltta kirjoitti:
kynteli kirjoitti:
Miksei kroppa sitten ottaisi sitä energiaa läskeistään?
Se oliskin ihanaa jos niin kävis. Läskistä ei saada sokeria. Proteiinista(lihaksista) saadaan sokeria ja rasva on vaan polttoaineena prosessille. Lisäks siitä muodostuu ketoaineita korvaamaan sokeria.

Eli kun omista rasvoista tehdään ketoaineita korvaamana sokeria, miksi pitäisi syödä vähintään koomakulutuksen verran energiaa? Kun sitä kerran on omastakin takaa ihan tarpeeksi.

Itse en kyllä syö koomakulutustakaan täyteen läheskään joka päivä, oma polttoni tuntuu toimivan hyvin ihan pienellä vajeella. Mutta tämä taas on niin omakohtaista jokaiselle ettei selviä kuin kokeilemalla. Liika vaje taas pistää kropan totaalisesti jumiin ja sitten ei jaksa, ei pysty, ei kykene. Se että miten ison osan kroppa osaa vajeesta käyttää varastoa ilman ongelmia on yksilöllistä. Toiset joutuvat syömään yli koomakulutuksen, toisen vähintään sen verran ja jotkut pääsevät tuloksiin vajeella.

Mutta sekin on tässä selvinnyt että rasvan määrää kun vähentää liikaa, tulee jumi. Joka kerta.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 13:55:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Hiilaria ei ole mitään järkeä korvata rasvalla, jos aikoo laihtua. Rasvaa toki tarvitaan määränsä, mutta ei välttämättä yhtään enempää kuin normaaliruokavaliolla (edellyttäen että taustalla ei ole ollut rasvakammoa.)

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-03 14:13:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä suunilleen samankokoinen karppaaja. Itse olen siis 172 cm pitkä ja painan noin 65 kg, karppausta aloittaessa painoin myös 70 kg. Itse en ole missään vaiheessa asettanut mitään tiukkaa hiilarirajaa, yleensä kuitenkin mennään siellä noin 50-60 g. Syynä se, että tällöin pystyn syömään monipuolisemmin, eli pystyy helpommin sisällyttämään ruokavalioon maitotuotteita, tumaa suklaata, kasviksia, pähkinöitä, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi mielestäni on kiva, että tulee vähän nälkä, niin muistaa myös syödä. Ketoosissa voin unohtaa syödä tarpeeksi.

Itselleni ihanteelliset makrot näyttäisi olevan tuo edellä mainittu hiilariraja, noin 120-130 g rasvaa ja vähintään 1,5 g proteiinia/painokilo.

Kaloreina:
55 g hiilareita = 275 kcal
97 g proteiinia = 485 kcal
125 g rasvaa = 1125 kcal
--> yhteensä: kcal 1885

Toki päivinä, jolloin liikuntaa on enemmän tulee syötyä myös enemmän. Tuo on kuitenkin sellainen perusrunko päiville, jotka sisältää kevyttä hyötyliikuntaa ja puuhastelua.

Varoituksen sana loppuun. Itseltäni keski noiden 5 painokilon tiputtamiseen noin 6 kk. Normaalipainon lähellä laihduttaminen tuppaa vaan olemaan hitaampaa ja hankalempaa kuin reilusti ylipainoisena. Laihdutusta olisi ehkä nopeuttanut alhaisemmat hiilarit, mutta halusin alusta asti muokata ruokavaliosta sellaisen, jota pystyn noudattamaan lopun elämäni. Itse koen alle 30 g hiilarirajan vähän turhan rajoittavana, vaikka ei toki mahdottomana.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-08-03 14:26:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oulaliinan jutus on järkeä,pystyy nauttiin samal elämästä eikä vedä itseään löysään hirteen. Mirkaa nyt ihmettelen!!!? Eiks se ollutkaan niin et puol kiloo prode ruokaa ja vihanneksii ja öljyl sai läträtä suruttomast! Muistaakseni se oli mottos aikoinaan! :shock: Öljyn mä miellän rasvaks :oops: . Ei kuule ihra ole ainoa rasva! :wink:

ViestiLähetetty: 2011-08-03 15:06:46 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Suruttomasti ei tarkoita samaa kuin hirveän paljon. Jos hiilarin energia korvataan rasvaenergialla, laihtumista ei tietenkään tapahdu. Rasvan käyttöä ei pidä surra. Sitä käytetään se määrä kuin on tarpeen riittävän energian ja ruoan maittavuuden varmistamiseksi, mutta ei ylimääräistä.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 15:59:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuota mikähän määrä rasvaa (siis kokonais kulutus päiväs,kaik piilorasvat mukaan lukien) olis ehkä sunsta sopiva tällaiselle vähän vajaa 150 kg 161cm ja 60 vuotiaal vanhal akal? Mä kun en rasvast oikein tykkää, mut on vähän pakko syödä et kilot tippuis siedettäväl tasol. Ensimmäinen tavoite 99 kg/vuonna 2013. Onko realistista? Olen siis tehnyt majoneesia niin et korvista pursuu ulos. Majoon kun menee öljyä kiitettävästi ja on kätevästi piilossa kun sen vielä maustaa sopivasti omaan makuun.Esim sitruunalla kalan kans syötäväks ja valkosipulilla pihvien kans,paahdetul tomaatil tai paprikal salaattiin jne. Ja mä haluun painaa vain ton 99 kg sit uuten vuoten 2013. Siint voi jatkaa sit uuteen tavoitteeseen. Mulla ei ole mikään kiire valmiis maailmas....hitaasti mutta varmasti..jne :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-08-03 16:32:48 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

On kovin yksilöllistä. Ite en voi syödä rasvaa kovin paljon lihomatta. Jos söisit prodea suunnilleen 100 g ja hiilaria ehkä 40-50 g, niin suunnilleen 100 g rasvaa voisi olla lähtötaso kokeiluun. Kulutuksen arvioiminen kun on vaikeaa kuin mikä. Tavoite on, että olo olisi hyvä ja paino korjautuisi hiljalleen.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 17:34:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nykyisin syön prodea pääsääntöisesti n.80-90g (joskus 60g) hiilareita 50-60 g (on päiviä 35g joskus) ja rasvaa menee 150- 180g. Nämä vaihtelee sillä syön vaihtevasti. Tällä kaavalla putoo tollaiset 200-800 g viikos. Jotenkin epäilen et tolla sun kaavalla mulla vaan paino nousis, mut se nyt on epäilys ei varma tieto. Tämä menee nyt narsistiseks mun kohdalta joten lopetan tän tähän.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 20:18:55 
Poissa
sintti
sintti

En nyt millään pääse siihen koomakalorimäärään vaikka olen yrittänyt lisätä rasvaa. Tämän päivän makrot: HH 9,1 R 98 P 103 E 1294. Mutta, mitä olen vastauksianne lukenut tästä ketjusta sekä tuolta yleisen puolelta, ei kaikki välttämättä kannatakaan kalorien laskemista tai rasvan väkisin lisäämistä.

Annika Dahlqvist kirjoittaa kirjassaan Karppaus - Opas ja keittokirja, että hän itse onnistui pudottamaan painoaan vhh-ruokavaliolla laskemalla kalorimääränsä 1300:een kcal.

Jatkan siis tällä linjalla mutta jos paino ei ala laskea niin nostan rasvamäärää ja siten kaloreita samalla.

Tickerin pin on unohtunut, nyt painoa tippunut 5kg.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 20:23:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Hiilaria ei ole mitään järkeä korvata rasvalla, jos aikoo laihtua. Rasvaa toki tarvitaan määränsä, mutta ei välttämättä yhtään enempää kuin normaaliruokavaliolla (edellyttäen että taustalla ei ole ollut rasvakammoa.)

Mulla on tainnut mennä juurikin noin nyt viimeiset pari kuukautta. Eilen äkkäsin sellaisen yllättävän seikan, että voin kulutukseni on tainnut suorastaan vähentyä, koska ei tule syötyä juurikaan voileipiä. Paistorasvana käytin voi-oliiviöljyseosta aikaisemminkin, samoin lisäisin voinokareita höyrytettyjen kasvisten päälle. Rasvakammotaustaa ei siis ole. Mutta voilevät (siis päällä ehtaa voita), sen suurimman heikkouteni, olen jättänyt pois, mitä nyt ehkä kahdesti viikossa otan kymmenen gramman täysjyväleipäpalan ja päälle toisen mokoman voita :mrgreen:. Paino on pudonnut, ehkä hitaasti mutta toivottavasti sitä varmemmin ja pysyvämmin. (Toinen mikä sitten on vähentynyt on hedelmät ja kolmantena maitotuotteet, juustovoileipien poistuttua ohjelmistosta.)

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-08-04 09:54:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

läskitär kirjoitti:
Nykyisin syön prodea pääsääntöisesti n.80-90g (joskus 60g) hiilareita 50-60 g (on päiviä 35g joskus) ja rasvaa menee 150- 180g. Nämä vaihtelee sillä syön vaihtevasti. Tällä kaavalla putoo tollaiset 200-800 g viikos. Jotenkin epäilen et tolla sun kaavalla mulla vaan paino nousis, mut se nyt on epäilys ei varma tieto. Tämä menee nyt narsistiseks mun kohdalta joten lopetan tän tähän.

Laskin eilen taas pitkästä aikaa omat syömiset ja samalla tavalla menen kuin sinäkin. Paino vaihtelevasti 1-1,5 kg kuukaudessa. Ihmettelen, milloin tuo painonlasku loppuu, mutta antaa sen nyt tälläin jatkua vaan.

ViestiLähetetty: 2011-08-04 10:37:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mitä suurempi lähtöpaino, sitä suurempi kulutus, jolloin isommallakin rasvamäärällä laihtuminen voi onnistua. Mutta normaalipainoisena rasvan määrän on pakko olla melko kohtuullinen, ellei urheile tai jotain. Toisaalta, nimimerkki pappa laihdutti 140 kg lähtöpainosta melko vähin rasvoin erittäin tehokkaasti. Rasvan lisääminen ruokavaliossa kun ei lisää rasvan polttoa yhtään. Rasvan poltto on vakio, joten periaatteessa kaikki syöty rasva on pois vyötärörasvan käytöstä. Kuitenkaan kokonaisenergiansaanti ei saisi mennä liian alas.

ViestiLähetetty: 2011-08-04 10:41:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Mutta normaalipainoisena rasvan määrän on pakko olla melko kohtuullinen, ellei urheile tai jotain.

Onko tuo 150 - 180 g normaalipainoiselle sinusta kohtuullista? Paino ainakin on koko ajan mukavasti laskenut läskittärellä ja itsellä, joten eiks tuo ole ihan ok meille?

ViestiLähetetty: 2011-08-04 10:49:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä liikun paljon ja syönklin rasvaa aika reippaasti nykyään kun olen ylläpidolla. Muutama päivä sitten juoksin pitkän lenkin ja rasvaa meni päivän aikana 257g ja silti meni päivä miinuksilla. Kirjaan silloin tällöin syömiseni ja syötän kalorilaskuriin. Yleensä se kertoo, jotta enempi pitäisi syödä. Välillä lepopäivinä sitten tulee syötyä todella paljon ja se tasaa niitä turhia miinuksia. Liian kovat miinukset hidastavat meikäläisellä palautumista huomattavasti.
Painonpudotusvaiheessa jumitti 16kg jälkeen ja siihen auttoi rasvan radikaali vähentäminen ja proden hienoinen nosto. Samalla liikunnat vähenivät. Minulle ei myöskään sovi painonpudotusvaiheessa runsas liikunta vaan se saa myös jumin aikaiseksi.

ViestiLähetetty: 2011-08-04 11:05:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos olo on hyvä ja painokehitys on toivottu, niin silloin kaikki on kunnossa. Mutta kannattaa muistaa, että liikunta pakkaa nestettä lihaksiin ja pidemmällä aikavälillä kasvattaakin niitä. Lihas on läskiä painavampaa, joten vyötärön tarkkailu kertoo todellisuudesta enemmän kuin vaaka.

ViestiLähetetty: 2011-08-04 11:11:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielenkiintoista, muuten kun nyt tarkemmin luin tätä ketjua, että ollaan läskittären kanssa aika erilaisia kooltaan, mutta ruokavalio on sama ja laihtuminen myös. Minusta tuo 1 - 2 kg kuukaudessa on sopiva tahti laihtumiseen. Kiinteytymistähän siinä sivussa tapahtuu koko ajan, joten vaatekoko pienenee mukavasti. Liika rasva tulee nykyään itsellä ulos ihan luonnollista reittiä, joten suolet tässä hommassa puhdistuu myös mukavasti.

ViestiLähetetty: 2011-08-04 11:59:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on stiksit ostettu apteekist ja iltaisin joskus aina tarkistan et olen pikkasen ketoosin puolella. Näin se homma pelaa mun kohdalla. Aamuisin olen reilusti ketoosissa. Kaks kertaa olen ruualla rikkonut ketoosin,ens hernekeitolla ja tomaatilla ja sit kaalikääryleet 4 kpl yhdel istumal. (niis oli ohraa ja jauhelihaa,päälle lorautettu siirappia)Ja hellurei,se oli siinä. Niin et kovin syväl ketoosin puolel en ole koskaan.Johtuen kait siitä et syön juureksia ja kaalia aika paljon sekä marjoja päivittäin(melkein) Heinäkuussa paino putos -2,1 kg.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00