karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-14 11:05:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Suvun painostus
ViestiLähetetty: 2011-07-23 11:56:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aloittaessani karppauksen siskoni tyrmäsi ruokavalion täysin...tästä nyt noin 5 kk aikaa.
Nyt hän itsekin aloittelee karppausta seuratessaan sivusta miun muodonmuutosta =D>
Tää on sitä hiljaista käännytystä :mrgreen:

Muuten suku on ottanut hyvin sen mitä syön ja mitä en...äiteekin suunnittelee karppausta..

ViestiLähetetty: 2011-07-23 12:27:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

oulaliina kirjoitti:
Itse en karppauksesta ole perheelleni kertonut. Syynä se, että äidiltäni löytyy kansanterveystieteen maisterin paperit ja väikkäri on vireillä. Lisäksi hän työskentelee ihmisten kanssa, joilla on meriittejä tieteellisten julkaisujen muodossa kohtalaisen paljon. Luojan kiitos äitini mielenkiinto kohdistuu muuhun kuin ravintoon (en halua paljastaa, koska sen jälkeen tunnistaminen olisi melko helppoa). Äitini ja nämä hänen työtoverinsa ovat kuitenkin vt-myönteisiä. Menepä siinä sitten esittämään väitteitä karppiruokavalion terveellisyydestä... Enhän minä voi asioita ymmärtää, kun olen pelkkä maallikko... :roll:

Voisit vähän kysellä niistä "tuhannesta tutkimuksesta" kun oikea paikka tulee.Ihan vaan mielenkiinnosta :D.

ViestiLähetetty: 2011-07-23 12:31:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vastarannankarppi kirjoitti:

Voisit vähän kysellä niistä "tuhannesta tutkimuksesta" kun oikea paikka tulee.Ihan vaan mielenkiinnosta :D.

Kokeiltu. Perherauhan säilyttämisen kannalta järkevämpi olla puhumatta aiheesta.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-07-23 12:46:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ymmärsinkö oikein, että äitisi ei pidä siitä että sinä maallikkona et noudatakaan samaa ruokavaliota kuin hän. Hän siis kokee sinun elämäntapasi eräänlaisena protestina itseään kohtaan. Ikäänkuin et kunnioittaisi hänen huomattavaa tieteellistä uraansa ja kaikkien alojen asiantuntijuutta. :-?
Jos näin on, niin olet nyt ihan oikeassa paikassa, eli täällä meidän maallikkojen seassa (tai onhan täällä noita tiedehenkilöitäkin joukossa). Älykkyys itsessään ei ole mikään hyve, vaan se miten sitä käyttää vai käyttääkö ollenkaan toisten hyväksi. Suvaitsevaisuus ja älykkyys ei kulje käsi kädessä, kuten kaikki tiedämme.

Oma äitini (82-vuotias) on tavallinen työläismummeli, eikä hän halua ymmärtää miksi joku kehtaa ihan vapaaehtoisesti jättää pullat, sämpylät ja perunat pois. Yritän vaan jotenkin sinnitellä hänen kanssaan ja pitää välit kunnossa.

ViestiLähetetty: 2011-07-23 13:24:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karppari55 kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että äitisi ei pidä siitä että sinä maallikkona et noudatakaan samaa ruokavaliota kuin hän. Hän siis kokee sinun elämäntapasi eräänlaisena protestina itseään kohtaan. Ikäänkuin et kunnioittaisi hänen huomattavaa tieteellistä uraansa ja kaikkien alojen asiantuntijuutta. :-?

Kotona ei siis tiedetä, että karppaan. Olen joskus koittanut ruokapöytäkeskusteluissa puhua jotain myönteistä karppauksesta noin yleisellä tasolla, mutta aika nopeasti on näkemykseni teilattu. Lisäksi äitini mielestä kaikki erikoisruokavaliot (allergioita lukuunottamatta) ovat oireita syömishäiriöstä, joten helpompi tosiaan vaan olla hiljaa. Onneksi kotona saa kuitenkin ihan ok ruokaa, kun eineksiä ei harrasteta, kasviksia syödään paljon ja monet maitotuotteet on ihan normirasvaisia (esim. jugurttina usein bulgariaa tai normirasvaista A-jugurttia ja juustot aina täysrasvaisia). Lisäksi hieman korkeammilla hiilareilla olo silloin tällöin (n. 4 päivää kuussa) ei karppaustani kaada.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-07-31 18:47:21 
Poissa
sintti
sintti

Nyt on kyllä pakko kommentoida tähän ketjuun jotain...tänään meinasin pimahtaa täysin..Kummitätini tuli vkonlopuksi meille kyläilemaan siskoni eilisten häiden takia..No, jo eilen aamulla paistaessani aamupalaksi munakasta reilussa voissa sekä possusuikaleiden kera sain mulkaisuja tyyliin " etkös tiedä miten pahaa tommonen ruoka sinulle tekee(ja olet noin pulleakin!")". No tämä aamupala piti olon täysin kylläisenä 5-6 tuntia eli siihen asti kun juhlissa oli ruokailun aika ja itse häissä ei ollut ollenkaan vaikea syödä karpisti koska valikoimaa ruuassa oli---> ei siis kommentteja siitä. Kaupassa yhdessä tänään---> kyselyjä vaivihkaa " mitä teillä oikeen syödään(kun olet noin pullea)? Kerroin että kasviksia, lihaa ja kalaa pääasiallisesti valmistetaan ruoaksi...Ja itse ehdotti päiväruoaksi jotain valmisaterioita"ne on niin helppoja lämmittää.." Minä ehdotin että paistetaan broileripihvejä ja wokkivihanneksia lisäksi(itse olisin paistanut ne reilussa voissa ja kermaa vielä lisäksi vihannesten sekaan). Teimme ruoan sitten hänen haluamallaan tavalla(eli pihvit uunissa ilman rasvaa ja vihannekset kasarissa vähässä määrässä öljyä...). Kun se on kerran niiin terveellistä, kun on vähärasvaista ja kaloritonta... Ruokapöydässä sitten yritin lisätä vihanneksien päälle voita ja pihvien päälle aurinkokuivattua tuorejuustoa niin täti siinä sitten tutkailemaan tuorejuustopurkin pohjaa.." mmmmites se tämä tämmöinen..hmmmm nooooin paljon rasvaa ja kaloreita...tämä on kyllä liian täyttä tavaraa...pilaat hyvä tyttö kevyen ja terveellisen ateriasi tämmösellä...(ilmankos olet niin pullea...tämä ajattelun asteella, ääneen ei tätä lausuttu..) ja eihän noihin kasviksiin tarvi mitään rasvaa lisätä kun ne on niiin ihahan terveellisiä noin valmistettuna..eli pistin voipaketin vähin äänin jääkaappiin ja söin hijlaa oman annokseni säestettynä luennolla miten pitää muistaa kaupassa katsoa että tuotteissa ei ole rasvaa eikä kaloreita liikaa, kun ja jos ei liiku paljoa niin lihoo kun syö niiiin epäterveellistä ruokaa..voin sanoa että v...tti ja rankasti mutta päätin pitää suuni kiinni ettei tule riitaa.. ollaan meinaan nähty tämän tätini kanssa ed. kerran noin 7 vuotta sitten ja toiv. ei ihan heti taas nähdä. no mitä tästä ruokaepisodista opimme: veimme mieheni kanssa tätini junalle ja sitten kotiin palattuamme n.tunnin-kahden päästä tästä ah niiiin terveellisestä ateriasta minulla olikin jo nälkä eli pähkinöitä hieman ja nyt on vasta kylläinen olo. Tuli ihan semmoinen olo kuin olisi noin 10-vuotiaalle opetettu että mikä on terveellistä ruokaa ja mikä epäterveellsitä ja olen sentään liki nelikymppinen. ketuttaa vieläkin.katinka kiittää ja kuittaa.

ViestiLähetetty: 2011-07-31 21:41:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Höh. Noitahan riittää... Ikävä kyllä.

Oma perheeni tietää, että karppaan, ja hyväksyy sen. Suku taas vähän kitsastelee, erityisesti kakkosdiabeetikko ja sepelvaltimoiden tukoksen vuoksi leikkauksessa ollut mammani, joka niin mielellään näkisi minunkin joskus ottavan pullaa/leipää/pottua/pannukakkua niin kuin "silloin ennen". Vaan kun en ota. Ja tämän vuoksi saan aika useasti kuulla olevani näännytysdieetillä :roll: Olen yrittänyt puhua mammalle, että senkin diabetes voisi parantua, jos vain tajuaisi mikä merkitys niillä hiilihydraateilla kehossa on. Ei toimi. Lääkkeitä käyttäen ja pullaa syöden elämässä eteenpäin. Tekee vähän pahaa :|

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-08-01 10:43:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minun lapsuudenkodin väki on tosi vastaanottavainen kaikelle terveysaiheiselle tiedolle. Tämä toimii sekä hyvässä että pahassa: meillä on juotu kurria 80-luvulta asti ja syöty kumijuustoja läpi 90-luvun. Kotona ostetaan edelleen kaappiin Becelit ja Polarin 0,0001% juustoa, ja täysjyväleipä on melkein pyhä asia. Tässä kodissa sitten meikäläinen kasvoi ylipainoiseksi lapseksi ja nuoreksi, ja lopulta aikuiseksi. Kiitos vaan, lipidi- & kaloriteoria. :shock: Muistan edelleen, miten addiktoitunut olin paahtoleipään lapsena.

Toisaalta myös tämä toisenlainen viesti on alkanut mennä perille. Leivänsyöntiä on rajoitettu, ja perunoiden lisäksi höyrytetään jo muitakin vihanneksia, joita minäkin voin sitten nauttia. Onneksi "kotikotona" syödään ahkerasti riistaa ja marjoja, joten ei se niidenkään ruokavalio nyt ihan harakoilla ole. Jos vielä ne rasvat vaihtaisivat parempiin, niin äidinkin kolet varmaan korjaantuisivat huomattavasti. Molemmilla on lääkityksiä, diabetekseen ja sydäntautiin :? Toivottavasti itse saan elää ilman nappeja. Tässä on muuten iso, iso syy miksi valitsin tämän ruokavalion.

Kaverit ne vaikeita sitten onkin. Useimmat vaan hymyilevat tietävästi (no onhan se sekin vähän ärsyttävää), mutta ostoskoriani on jo tuhahdeltu ääneenkin, ja jollain tavoin annettu ymmärtää, että olen ruvennut vähän hankalaksi sosiaalisissa tilanteissa. Lisäksi top 3 ärsyttävimpiä reaktioita on: Ootsa dieeeeeetillä?!

Ottaa kyllä pannuun. Onneksi mulla ei sentään asu sukulaisia tällä paikkakunnalla. Vois mennä kuppi nurin tuollaisessa katinka15:n kuvaamassa tilanteessa. Pahasti.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 11:39:53 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tulimme juuri anoppilasta, enkä voi muuta kuin kiittää ihanaa anoppiani :smt049 , joka oli hankkinut monta kassillista kasviksia ja tuoreita marjoja ja lihaa, kalaa ja punaista maitoa vierailumme ajaksi. Oliiviöljyäkin löytyi.

Hän ei voi täysin ymmärtää karppaamista, hämmästelee rasvan määrää ja laatua, ja sanoo itsellään olevan niin heikko itsekuri, ettei pystyisi karppaamaan. Yritin kertoa, ettei tässä tarvita itsekuria, koska ruoat ovat niin hyviä ja pitävät nälkää pitkään. Kaikesta hämmästelystään huolimatta hän on niin kultainen, että huolehti meidän ruoistamme, vaikka olimme tuoneet itse mukana voita, munia ja kermaa, jotta meitä ei tarvitsisi erikseen passata. Onneksi grilliruoka, kasvikset ja salaatti käy myös VT:tä noudattaville, kun heille keitettiin lisäksi uudet perunat. Ja aamulla ihan jokaiselle maistui tuomistamme kananmunista valmistettu ruokaisa kinkku-juustomunakas. :)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 14:03:07 
Poissa
sintti
sintti

Moi vielä! Kyllä on ihana lukea, että on sukulaisia & anoppeja jotka kannustavat karppauksessa(ja ostavat karppitarpeita, vaikka eivät ihan täysin ymmärräkään että miksi tuo noin haluaa syödä..)Koska sehän on jokainen täysin oma asia että mitä haluaa syödä & miten haluaa elää..aina vaan on noita "besserwissereitä",jotka katsovat asiakseen kertoa että kuinka epäterveellistä tuo tommoinen on...tämäkin tätini, jonka kommenteista aikaisemmin kerroin, on juuri sitä mieltä, että ruoan pitää olla mahd. vähärasvaista ja -kalorista ollakseen terveellistä. :evil: En sitten alkanut siinä sen kummemmin kertoilemaan karppaamisestani vaan ajattelin että siitähän se varsinainen paasaus sitten alkaa kuin epäterveellistä se semmonenkin on...ja ne ilmiselvät ajatukset ja mulkoilut tyyliin...oletpas sinä pullea, ei ihme kun noin syöt...niin eipähän hän ole minua nähnyt moneen vuoteen eikä tiennyt että kuinka pullea olinkaan vielä n. puoli vuotta sitten( karppauksella lähtenyt tähän saakka n 10 cm vyötäröltä, kilomäärää en tiedä kun en puntaria omista), olo on aivan mahtava; ei turvota, ei nälätä, ei väsytä, ja housujakin kaapin perukoilta mahtuu jo taas päälle! :wink: Olenkin päättänyt etä ei ikinä enää entiseen! Tsemppiä kaikille ja mukavaa loppukesää! Tää on aivan ihana sivusto, monet naurut oon saanut täällä( osiot lounas- sekö ostoskorikyttääjät..) sekä todella hyödyllisiä neuvoja!Kiitos! =D>

ViestiLähetetty: 2011-08-01 14:07:41 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
... enkä voi muuta kuin kiittää ihanaa anoppiani :smt049 , joka oli hankkinut monta kassillista kasviksia ja tuoreita marjoja ja lihaa, kalaa ja punaista maitoa vierailumme ajaksi. Oliiviöljyäkin löytyi.

Hän ei voi täysin ymmärtää karppaamista, hämmästelee rasvan määrää ja laatua, ja sanoo itsellään olevan niin heikko itsekuri, ettei pystyisi karppaamaan. Yritin kertoa, ettei tässä tarvita itsekuria, koska ruoat ovat niin hyviä ja pitävät nälkää pitkään. Kaikesta hämmästelystään huolimatta hän on niin kultainen, että huolehti meidän ruoistamme, vaikka olimme tuoneet itse mukana voita, munia ja kermaa, jotta meitä ei tarvitsisi erikseen passata...

Mulla on myös just tällainen anoppi! :smt049

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-01 14:44:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sain huomata taas viikonloppuna kuinka perheeltäni oli päässyt unohtumaan meikäläisen karppaus. Sunnuntaina oli tarjolla nimittäin keittoa perunoineen ja täten siirryin keittiön puolelle kokkaamaan munakasta. Mutsi mutisi pöydän ääressä että "pareekin tehdä omat ruoat jos ei kelpaa..." Korvat kuumeni keittiön puolella ja saatoin vain ihmetellä mutsin muuttunutta asennetta. Kihinän jatkuessa faija esitti sitten kauan kaivatun kysymyksen, jonka jälkeen syntyi hiljaisuus "Et voinut sitten tehdä pientä keittoa ilman perunaa?" Mä luulen että ruokapöydän ääressä vaihdettiin aika tiuhaan tahtiin katseita.

ViestiLähetetty: 2011-08-01 17:45:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Enpä voi tätä ohjeena suositella mutta kerronpa omakohtaisen tapani käsitellä asiaa.

Karppauksen aloittamisen jälkeen luultavasti jokainen törmää tavalla tai toisella samaan asiaan. Joku lähipiiristä kauhistelee, ihmettelee tai parhaassa tapauksessa piikittelee asian tiimoilta. Vähän vastapuolesta riippuen on kaksi tapaa joilla asian käsittelen.

Ensimmäinen on se että lakkaan kyläilemästä paikoissa joissa näin tapahtuu. Pääsääntöisesti tätä jossakin vaiheessa kysytään ja vastaan myös rehellisesti. En halua vierailuillani tuottaa mielipahaa isäntäväelle sen vuoksi että en syö lainkaan näitä normaalisti kahvipöydässä tarjottuja hiilaripommeja. En ole kiinnostunut perustelemaan valintojani ravinnon suhteen kenellekkään. En perustele ostamiani vaatteita, autoani, koiraani tai kumppaniani, miksi perustelisin ruokavalioni. Jos elämäntapani on kyläpaikassa ongelma, se asia on helposti korjattu karsimalla kyläpaikkoja. Ei vierailua, ei ongelmaa. Tässä vaiheessa ihmiset pääsääntöisesti tajuavat oman tyhmyytensä. Jos eivät tajua, kannattaa oikeasti miettiä onko paikka kyläilemisen arvoinen. Oletko lammas joka nielee mielipahansa siksi ettei toiselle aiheudu mielipahaa. Vai oletko susi joka ei hyväksy mielipahaa asiasta joka on mielestäni hyvin henkilökohtainen valinta. Jos jommankumman on pakko pahoittaa mielensä minun ruokavalioni vuoksi, olkoon se sitten vastapuoli.

Toinen ryhmä on se jota ryhdyn vastapiikittelmään tai hämmästelemään muista henkilökohtaisista valinnoista. Nämä ovat yleensä keskivertoa älykkäämpiä ja tajuavat hetkessä mistä on kyse. Toimii hyvin myös tyhmiin lähisukulaisiin vaikka asian joutuu usein heille selittämään. Ruokavalio on henkilökohtainen valinta siinä missä muutkin henkilökohtaiset asiat ja kannattaa kysyä onko tällaisten arvosteleminen soveliasta.

Sen neuvon kuitenkin annan jokaiselle joka sitä epäilee: Jos olet saanut laihtumis, olotila tai terveyshyötyä karppaamisesta, onko syytä luopua siitä vain siksi että sukulaismamma saa mielenrauhan ja rusinapulla katoaa tarjottimelta. Kumpi sinulle on tärkeämpi, oma terveytesi/olotilasi vai vastapuolen narsistinen mielihyvä.

ViestiLähetetty: 2011-08-02 20:14:14 
Poissa
sintti
sintti

Suuren suuri harppaus otettu!
Äitini osoitti kiinnostusta kyselemällä jos voisin kirjoitta hälle listan mitä saa syödä :)
Lupasin kirjoittaa mielummin listan niistä, mitä ei kannata syödä tai ainakin vähentää!
Sisaret vielä katsovat karsastaen, ja varmasti yrittävät kääntää vielä äidinkin pään takaisin "perusruokaan"...

ViestiLähetetty: 2011-08-03 15:01:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

anoppi hiukan ihmettelee mutta anopin mies tykkää tehdä "kunnon aineksista" minulle eri annoksia kuin muille :smt049 Oma äitini sensijaan tänään kun kysyi paljonko olen laihtunut ja kuullessaan mitä syön suorastaan huudahti että "RASVAA" :lol: kun sanoin että rasvaista lihaa ja rasvaista kalaa =P~ Odotin luentoa kolestrolista yms. puppua muttei (vielä) sitä tullutkaan. Kerroin hänelle että ruotsissa diabetesta hoidetaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla kun hän ei siitä ollut tietoinen.
Jännityksellä odotan vasta argumentteja :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00