M Myy kirjoitti:
Mitenkä luotettava pidätte aloitusviestin jälkeen mainittua kalorilaskuria. Antaa minulle 2330 kcal / päivä (kevyin vaihtoehto). joku toinen laskuri kertoi päiväkulutuksen olevan 1800. Olikohan tuolla rasvaprosentillä tässä tekemistä?
M / 32v / 178 cm / 75 kg / 12%
µ
Se oli esimerkki monesta vaihtoehdosta.
Mässi kirjoitti:
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Mässi kirjoitti:
Mutta emmä nyt ihan tunteellakaan vois suositella menemään - sillä menetelmällä minä ainakin olen fläsäni keränny. Ja varmaan moni muukin.
Aina on hoettu että karppaamalla ei liho, mutta sinä olet siis karppiruokavaliolla läskisi kerännyt menemällä tunteiden mukaan?
...Edit: Siis nimenomaan, jollei osaa/opettele kuulostelemaan itseään niin tunnesyöminen varmasti kyllä lihottaa ruokavaliosta riippumatta. Tällä valiolla vaan sitä tunnesyömistä on ainakin itselläni paljon helpompi hallita.
Kyllä karppaamalla voi lihoa tai olla laihtumattakin. Itse en ole karppaamalla lihonut. Ja karppaajallakin voi olla makean addiktio tai muu syömishäiriö, jolloin tunteet voivat johtaa syömistä väärään suuntaan. En puhunut kuitenkaan tunnesyöppöydestä vaan ennemminkin siitä, että karppaamista aloittelevalle tai muuten vähän pohjatietoa omaavalle ei kannata olla neuvomassa puhtaasti "tunteen mukaan" syömistä. Vai miksi täällä niin usein neuvotaan, että "lue kirja" tms? Hailikin kehuu lukeneensa paljon karppaus- ym. muuta kirjallisuutta, joten hänen "tunteensa"
itselleen oikeasta syömisestä on muotoutunut kirjaviisauden ja oman kantapään kautta. Aloittelijoilla ei tätä viisautta ja kokemusta ole takanaan, joten tuskin tarkempi neuvo alussa, pienillä varauksilla höystettynä, on pahaksi.
Mutta että kuukautiset (hormonaalisista syistä) jäis pois noin nuorella, vaatii esim. BMI:ksi yleensä alle 18. Muita syitä vois olla esim. kilpparijutut. Liiallinen liikunta voi naisella myös sekoittaa hormonitoimintaa. Mutta hormoonitasot selviää ainoastaan labramittauksilla.
Totta, mutta edelleen korostan sitä, että ei ole pakko tuijottaa grammoja vaan noudattaa ohjetta, joissa on sanottu; Syö niin että nälkä lähtee. Nauti syömisestä, mutta älä ahmi. Ne karppikirjailijoiden ohjeet ovat ihan selkeitä, eikä tartte yhtään ainoaa grammaa mietttiä. Siksi kritisoin jopa sitä että sanotaan, että 1,5..2g per painokilo prodea. Se kun ei ole mitenkään tärkeä seikka kokonaisuudessa. Kun ihminen jo syö lihaa ja maitotuotteita, niin hän saa riittävän määrän prodea joka tapauksessa.