karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 14:38:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-09 22:03:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Annika itse syö vain 70g rasvaa!

Tiedän että viidessä päivässä ei läskiä lähde kahta kiloa, mutta eiköhän siinä ole jo hyvinkin se 300-400 g läskiäkin!

uuzeh, muinä lauin jo Pertti Mustajoen kirjan. Karseeta luettavaa...
Tottakai luen VHH kirjoja , koska sitä noudatan.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-09 23:01:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä laihduin 15kg aika hurjillakin rasvamäärillä ja sitten tuli aika kun sitä piti vähentää ja prodea lisätä ja sitten lähti loput 10kg. Liikuntaa on ollut koko karppauksen ajan enenevässä määrin, parhaimmillaan 15h/viikossa ja osa kovillakin tehoilla. Nyt mennään pienemmillä tehoilla, mutta määrää on edelleen reippahasti.

Ketjun aloittaja ei laihdu vaikka se olisi ilmeisesti tarkoitus, niin rasvaa vaan hieman alemmas ja matalatehoista liikuntaa jos on tarve liikkua usein ja intervallityyppistä jos riittää kerta kaksi viikkoon. Minulla on yhdestä kahteen lepopäivää viikossa (saattaa kyllä sisältää pitkähkön kävelylenkin) ja ainoastaan yksi kovempitehoinen treeni. Tähän olen päätynyt kokeilujen kautta. Hiiliä menee nykyään 50-120g ja aika paljon mukavampaa on treenatakin nykyään kun vertaa laihdutusajan 20-30g.

Tsemppiä aloittajalle muutokseen!

ViestiLähetetty: 2011-07-10 04:28:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uzeeh kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin aloittelijoille pitää antaa perustelua avunannossa. Viitata esim. tutkimustietoon tai muuhun, ainakin silloin, kun julistaa jotain täysin totena kuten sinä teet.

Minä en julista mitään täytenä totena. Annan oman näkemysken.
Eenfelt sanoo kirjassaan sivulla 167
Jo kymmenen oikeudenmukaisessa tutkimuksessa rajaton määrä VHH ruokaa vaikuttaa painoon suostuisimmin.

Eikös se tarkoita, että kaloreita ei tarvitse laskea??
Eenfelt sanoo useaan kertaan, että saat syödä rasvaa oman halusi mukaan.
Tarviiko sitä silloin pelätä?

Viitteet tutkimuksiin löytyy eenfeltin kirjasta.

ViestiLähetetty: 2011-07-10 04:48:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uzeeh kirjoitti:

Itse suosittelisin suhteena jotain 20/30-35/45-50-tyyppistä (hh/p/r) laihduttajalle. Grammamäärissä ei ole mitenkään tarpeellista, että rasvaa on enemmän kuin proteiinia, kaloreita siitä tulee kuitenkin yli tuplasti enemmän grammaa kohti.

Nuo sinun määrät onko ne grammoja vai prosentteja??
Jos grammoja kaloreita tulee hirveen vähän ja jos prosentteja, niin onko se edes VHH laihduttamista? Siinähän tulee hiilaraita helposti yli 100g!??

Kokeilin laittaa sinun määriä kalorilaskuriin 1,5g proteiinilla.
Jos laitoin 20/30/45 kone sanoi, virheellinen ja sitten kun lisäsin rasvan 50, niin luki, että käyttö omalla vastuulla??
Minun kaloreille ilman imetysplussaa proteiineja pitäisi syödä 162g!!??
Selitätkö vähän tarkemmin tuota sun suhdetta? Miten aloittelijan pitäsi tuosta tajuta konkreettisesti paljonko syödä.
Ainakaan kalorilaskuri ei tajunnut??
Kun laitoin 1g proteiinilla, niin hiilareita tulisi melkein 300g???
Laihtuuko sillä kukaan?

Minun mielestä tuommoisella hiilarimäärällä ei rasvaa kannataan "LÄTRÄTÄ"
Mutta jos hiilarit on 20g silloin pystyy helposti syömään mahan täyteen VHH ruokaa.
Eenfelt pitää oikeana 5% hiilareita ja 10% kun ottaa löysemmin.
Sinun suositus on todella korkea laihduttavalle!!??
Tuolla suosituksella ei pääse eroon makeanhimosta ja laihdutus on senkin takia vaikeaa.

Aloittaja tekee tietenkin, niinkuin haluaa, mutta minun mielestä kannattaa ehdottomasti uskoa Lääkäriä ja ihmistä joka on nähnyt satojen potilaiden laihtuvan ja tervehtyvän.

Aloittajan, kannattaa lainata joku näistä
Tri Atkins
Tri Annika Dahlquist
Laihdu ilman nälkää hiilihydraatti tietoisesti

Ja vetää niistä omat johtopäätökset

ViestiLähetetty: 2011-07-10 05:24:24 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Lainaa:
Kokeilin laittaa sinun määriä kalorilaskuriin 1,5g proteiinilla.
Jos laitoin 20/30/45 kone sanoi, virheellinen ja sitten kun lisäsin rasvan 50, niin luki, että käyttö omalla vastuulla??

Sehän riippuu ihan siitä mitä sinne syöttää ensin kaloritavoitteeksi. Onhan siellä valmiinakin jo VHH - näppylä missä on suhteet 20/40/40

Ja ei ketoosi ole mikään avain laihtumiseen. Makeanhimon hillitsemiseen ehkä on.
Ja kuten Varpu Tavi sanoo kirjassa Laihdu!: Jos ennen käytit ruoanlaittoon puolipurkkia kermaa, käytä nyt vain loraus....
=D>

ViestiLähetetty: 2011-07-10 05:39:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitoin kaloritavoitteeksi 2000kaloria. Se on minun kulutus ilman vajetta. Siinä ei ole edes imetys lisää 500 kaloria.
Minulle tuli hurjat proteiini ja hiilari määrät.

Laihduin itsekkin ihan vain VT ruualla, mutta matalilla GI ruuilla.
Eli toki pystyy laihtumaan vaikka ihan tavallisellakin VT valiolla.
Mutta jos haluaa laihtua ilman nälkää, niin kyllä se IMHO on hiilarin oltava lähellä 20g. Mitä läskimpi sen korkeempi se hiilari voi olla, mutta kyllä pienellä ihmisellä minusta kannattaa pyrkiä 20g.
On ainakin helpompaa

ViestiLähetetty: 2011-07-10 05:45:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Madwoman kirjoitti:
Onhan siellä valmiinakin jo VHH - näppylä missä on suhteet 20/40/40

Jos valitsen tämän vaihtoehdon, kone sanoo minulle
Proteiini216 HH108 R96
IMHO en ikinä karppais näin. Minusta ihan järettömät luvut.
Mutta vaikka inhoan tätä sanontaa, niin kukin tyylillään :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-07-10 05:55:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Blogissaan Eenfelt sanoo
Men de flesta klarar sig rätt bra ändå! Så bry dig inte om exakta protein- och fettprocent, om du inte är väldigt intresserad av sådant. Det kanske du aldrig behöver göra. Jag gör det inte själv.

Eli jos pitää hiilarit 5% kuten hän neuvoo, niin ei yleensä tarvitse huolehtia proteiini ja rasvaprosenteistä.
Eli just kuten muut VHHpopulistit ovat sanoneet. Syö maha täyteen rasvaista ruokaa

ViestiLähetetty: 2011-07-10 06:02:07 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Ja mulle sanois näin:

Proteiini 30 % 103g
Hiilihydraatti 20 % 68g
Rasva 50 % 76g

Ja ainahan se sanoo että käyttö omalla vastuulla kun ei käytä valmiita näppyjä :lol:

Mutta mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Näinhän se menee :lol:

ViestiLähetetty: 2011-07-10 06:18:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en kykenisi elämään noin pienellä kalorimäärällä!
Se olisi minulle sama kuin ennen painonvartioissa.
Nälissään ja kytätä joka rasvaa.
Ennemmin syön alle 20g hiilaria ja paljon kaikkee muuta.
Mieti, minä syön joka päivä yli tuhat kaloria enemmän kuin sinä :shock:
Imetän, mutta en harrasta liikuntaa.
Kuulostaa aika pahalta.
Eihän sillä voi laihtua!?? Mutta katsotaan, en aio vielä muuttaa mitään.

ViestiLähetetty: 2011-07-10 07:33:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Jo kymmenen oikeudenmukaisessa tutkimuksessa rajaton määrä VHH ruokaa vaikuttaa painoon suostuisimmin.

Jo yli kymmenessä juttu ei toimi niin.

Lainaa:
Nuo sinun määrät onko ne grammoja vai prosentteja??
Jos grammoja kaloreita tulee hirveen vähän ja jos prosentteja, niin onko se edes VHH laihduttamista? Siinähän tulee hiilaraita helposti yli 100g!??

Prosentteja. Ja tasan on VHH. Zonekin on vielä VHH.

Lainaa:
okeilin laittaa sinun määriä kalorilaskuriin 1,5g proteiinilla.
Selitätkö vähän tarkemmin tuota sun suhdetta? Miten aloittelijan pitäsi tuosta tajuta konkreettisesti paljonko syödä.
Ainakaan kalorilaskuri ei tajunnut??
Kun laitoin 1g proteiinilla, niin hiilareita tulisi melkein 300g???
Laihtuuko sillä kukaan?

Ihan rautalangasta: 2100 kalorilla 30% on 700kcal, 20% on vähän päälle 400kcal ja 1000kcal rasvasta.. Eli grammoissa 166g p, 100g hh ja 110g rasvaa.

Lainaa:
Minun mielestä tuommoisella hiilarimäärällä ei rasvaa kannataan "LÄTRÄTÄ"
Mutta jos hiilarit on 20g silloin pystyy helposti syömään mahan täyteen VHH ruokaa.
Eenfelt pitää oikeana 5% hiilareita ja 10% kun ottaa löysemmin.
Sinun suositus on todella korkea laihduttavalle!!??
Tuolla suosituksella ei pääse eroon makeanhimosta ja laihdutus on senkin takia vaikeaa.

Mun suositus oli ihan kaikille. Hiilihydraatteja oli vaan enemmän kuin ehkä normaalisti suositellaan, koska ajattelin, että aloittelija haluaisi harrastaa liikuntaa.

Lainaa:
Blogissaan Eenfelt sanoo
Men de flesta klarar sig rätt bra ändå! Så bry dig inte om exakta protein- och fettprocent, om du inte är väldigt intresserad av sådant. Det kanske du aldrig behöver göra. Jag gör det inte själv.

Eli jos pitää hiilarit 5% kuten hän neuvoo, niin ei yleensä tarvitse huolehtia proteiini ja rasvaprosenteistä.
Eli just kuten muut VHHpopulistit ovat sanoneet. Syö maha täyteen rasvaista ruokaa

Miksi muuten yleensäkin otat saman tien jonkun auktoriteetin jutut totena? Eikö karpit yleensä syytä VT-linjaa tästä?

ViestiLähetetty: 2011-07-10 08:10:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minusta nuilla sun määrillä on todella hankala laihtua ja kyllä täällä foorumillakin yleisesti sanotaan, että rasvaa tulee olla enemmän kuin proteiinia.
Ja kyllä otan totena Eenfeltin kirjan. Oletko itse edes lukenut sitä?
Mutta aivanki sama. meillä molemmilla on oma milipide. Ei jaksa enää tässä. Intetään taas jossain muualla joskus toiste.

ViestiLähetetty: 2011-07-10 10:38:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Uzeeh kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin aloittelijoille pitää antaa perustelua avunannossa. Viitata esim. tutkimustietoon tai muuhun, ainakin silloin, kun julistaa jotain täysin totena kuten sinä teet.

Minä en julista mitään täytenä totena. Annan oman näkemysken.
Eenfelt sanoo kirjassaan sivulla 167

Päättely ontuu siinä, että kalorien laskennan tarpeettomuus perustuu SUURELLA OSALLA IHMISISTÄ siihen, että ketoosi vähentää ruokahalua ja kalorimäärän väheneminen tapahtuu sitä kautta luonnostaan, laskematta. Varsinainen laihtuminen tapahtuu kuitenkin edelleenkin kalorimäärän vähenemisen kautta, vaikka asiaa ei tarvitsekaan ajatella.

Mutta kaikillä näin ei sitten menekään. Erityisesti ylipainoisilla kylläisyyshormonit ovat usein häiriintyneet. On leptiiniresistenssiä sun muuta. Miksipä he muuten ylipainoisia olisivat? Ei kukaan huvikseen itseään lihota.

Siksi tilanteessa, jossa hiilarin vähentäminen ei riitä laihtumiseen, ei auta muu kuin kontrolloida syömisiään muuten. Ja koska proteiini on monestakin syystä laihduttajan paras kaveri, hiilarin jälkeen järkevin vähennyskohta on juurikin rasva.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-10 10:39:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Älkää inttäkö, jookos?

ViestiLähetetty: 2011-07-10 10:46:18 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Hitto kun näihin inttämisiin alkaa väsyä :evil: Syököön se eniten rasvaa joka sen hyväksi kokee (kuten minä)ja se joka proden niin vetäköön sit sitä. Me kaikki ollaan erilaisia.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-10 11:24:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis ollaan erilaisia, mutta ihan pakko vielä tuohon Mirkan kopmmenttiin sanoa, että jenkeistä 68% on lihavia.
Ja tämä muutos on tapahtunut 1980vuoden jälkeen.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että ennen ei kylläisyys hormoonit häiriintyneet?
Tuo lihominen johtui juuri runsaista sokereista, hiilareista ja vähästä rasvasta johon ruokavalio muutettiin.
Ihmiset lihoi sen takia ja siksi kaikki elimistössä on sekaisin.
Kun lasket 5% hiilarit saat syödä itsesi kylläiseksi.
Jos syöt enemmän hiilareita , joudut kikkailemaan ja lykkäilemään ruoka aikaa ettei tarvi mennä nälkäisenä nukkumaa!?
Ja sinähän olet Mirka jo normipainossasi ja silti joudut noin kikkaileen.
Minä olen etsinyt ruokavaliota jossa nuin ei tarvitse tehdä ja nyt sille on nimikin LCHF
Toivon totisesti, että Eenfelt on oikeassa sanoessaa, että lähes kaikilla riittää, että hiilarit on 5-15%. Ja pystyvät syömään ja elämään ilman nälkää, hoikkina.
Sinun tilanteesi ei ole kadehdittava.
Minä kuitenkin säilytin painon, ennen raskautta, ilman nälkää. Lykkäämättä aterioita nälän pelossa.

ViestiLähetetty: 2011-07-10 11:52:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Olen seurannut palstaa päivittäin muistaakseni vuodesta 2004, tuhansia eri kirjoittajia. Heidän joukossaan on ollut useita tapauksia, joille hiilarirajoitus ei ole riittänyt laihtumiseen, vaan paino on junnannut joko paikallaan tai lähtenyt jopa nousuun. Heidän joukossaan on myös joitakin tapauksia, joilla paino on lähtenyt laskuun lisäämällä hiilaria jonkin verran. Tämäkään nyt vaan ei ole automaatti joka toimii ihan kaikille.

Joo itseäni joudun jatkuvasti muistuttamaan riittävästä proteiinista ja hiukan katsomaan rasvan perään. Muuten paino lähtee nousuun, se on nähty sata kertaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-10 13:00:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ennemmin syön alle 20g hiilaria ja paljon kaikkee muuta.
Imetän, mutta en harrasta liikuntaa.
Kuulostaa aika pahalta.
Eihän sillä voi laihtua!??

Jos syöt rasvaa 200 - 250 g / vrk, hiilareita sen alle 20 g, ja proteiinia sanokaamme 100 g / vrk (en tiedä millaisia määriä oikeasti syöt), niin eihän tuosta paljoa imettävälle tule ihan puhtaasti kaloreissa laskettuna. Ei kuulosta pahalta. Ei ihme jos laihdut; oikeastaan pikemmin ihmettelisin, jos niin ei käy.

Käsittääkseni sinulla on muutama muukin lapsi ja jotain tuotantoeläimiä päälle, kyllähän niiden kanssa touhutessa kuluukin, vaikkei mitään liikuntaa harrastaisi. Kuntoliikunta suhteessa arkielämän askareissa huomaamatta kertyvään hyötyliikuntaan on yliarvostettua.

Tämä imettämätön ei-liikkuva keski-ikäinen läski istumaduunari-sohvaperuna, jolle laskurin antama koomakulutus 1700 kCal/vrk, ei sinun makroillasi laihtunut (nimim. "kokeiltu on").

Mutta joo, antaa aloittajan kokeilla mitä haluaa. Voihan olla, että tiukka ketoosi + paljon rasvaa juuri hänellä toimiikin, vaikka kaikilla ei toimi.

Vastustan inttämisen vastustamista, koska minusta aloittelijoille on ihan oikein nähdä, ettei mitään yhtä ainoata hyväksyttyä totuutta ole. Voisi ne keskeiset linjaerimielisyydet kyllä jonnekin koota ettei samoja keskusteluja tarvitse käydä yhä uudelleen ja uudelleen. Usein suositeltu "kirjan lukeminen" ei tässä niin auta, koska kirjat eivät keskustele keskenään.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-10 13:12:14 
Poissa
voipallo
voipallo

Aloittelijoiden ketjuissa vänkääminen ja oman hännän ylös kiskominen ovat lapsellista touhua. Yleensä tälläisissä ketjuissa aloitusviestin kysymys tai ongelma hautautuvat maaniseen inttämiseen . Pahimmat inttäjät lainailevat kymmentä kohtaa toisista viesteistä jä naputtelevat suu vaahdossa vastineitaan ja luulevat sitten voittaneensa väittelyn kun kukaan ihan täysissä järjissään oleva ei viitsi niihin vastata. Tarkoitus olisi kai keskustella, ei inttää, silloin jokaisen osallistujan olisi mahdollista saada ketjusta jotakin.

Itse pudotin aluksi painoa reilusti rasvaa syömällä ja hurjilla kalorimäärillä. Nykyisin kahdeksan karppausvuoden jälkeen elimistöni on oppinut käyttämään karppisapuskaa masentavan hyvin.
Kuntoiluun tai peräti urheiluun tarvitsemansa hiilarimäärän joutuu itse kokeilemaan, se varsinkin on hyvin yksilöllistä. Itse kuulun niihin, jotka eivät suosittele proteiinin rajoittamista laihduttaessa (tai oikein muutenkaan) mutta tämäkin on vain yksi näkökulma.

Aloittajalle onnea ketjun läpikäymiseen.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-07-10 14:22:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kynteli, pyrin sellaseen 120g prodea per päivä.
Olet varmaan oikeassa, tulee syötyä alle kulutuksen huomaamatta?
Mutta se tässä onkin ihanaa "huomaamatta"
Sitä ei tapahtunut koskaan millään muulla. Ei edes "syö pottua niin paljon kuin haluat aterialla"
Mutta täytyy tuon ropan ottaa sitten rasva muualtakin kuin tosta mun syömisestä. Nyt taas uusi enari 86,6 oli päivällä.
Eli eilisestä taas 400g...
Ketoosissa rasvan pitäisi palaa erityisen nopeasti ja jos tämä kaikki ei ole nestettä, niin sitten se on myös rasvaa. Jos 100g syön vyötäröstäni?
Maitoa on ollut vähän liikaakin. Ennen ketoosia ei ole tursunnut yli ja nyt tursuilee?? Ihmeellistä.

Ja näistä omista kokemuksista johtuen haluan kyllä uusille kertoa, että se voi olla mahdollista
Hiilarit minimiin = ketoosi
syö kylläiseksi = ei napostelua, pitkät välit aterioilla
= rasva palaa

Mutta jos tällä perus periaatteella ei laihdu, niin sitten tietenkin muut keinot käyttöön.

Eenfelt kirjoitti muuten, että maitotuotteet myös kerma, voi sen maitosokerin takia aiheuttaa joillekkin syömisen tarvetta ilman nälkää.
Että ehkä se maitotuotteiden vähennys on ekana listalla jos jumii. Itse en viimeksi huomannu sellasta itellä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00