karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-07 20:37:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Macadamia-pähkinät
ViestiLähetetty: 2011-07-07 12:42:48 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Suomen Lidl pyytää kassaksi haluavilta hakemukseen valokuvan.

Mä olen varmasti ollut sitten outo työnhakija aikoinaan, kun olen ihan vapaaehtoisesti laittanut valokuvan työhakemuksiin ;)

Todella monessa palvelualan paikassa pyydetään tänä päivänä liittämään valokuva työhakemukseen. Mä en henkilökohtaisesti näe siinä mitään pahaa. Tosin en ole työnantajapuolella ollut niitä hakemuksia lukemassa/katsomassa.

Olen muuten itsekin ollut töissä niin, että esimies on "vaatinut" työntekijöiltään siistiä olemusta. Naisilta hiukset nätisti ja hiukan ehostusta ja miehillä naama kammattuna. Enkä nähnyt siinäkään mitään pahaa ;)

ViestiLähetetty: 2011-07-07 12:49:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bandita kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Suomen Lidl pyytää kassaksi haluavilta hakemukseen valokuvan.

Mä olen varmasti ollut sitten outo työnhakija aikoinaan, kun olen ihan vapaaehtoisesti laittanut valokuvan työhakemuksiin ;)

Todella monessa palvelualan paikassa pyydetään tänä päivänä liittämään valokuva työhakemukseen. Mä en henkilökohtaisesti näe siinä mitään pahaa. Tosin en ole työnantajapuolella ollut niitä hakemuksia lukemassa/katsomassa.

Olen muuten itsekin ollut töissä niin, että esimies on "vaatinut" työntekijöiltään siistiä olemusta. Naisilta hiukset nätisti ja hiukan ehostusta ja miehillä naama kammattuna. Enkä nähnyt siinäkään mitään pahaa ;)

Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan naiset saavat helpommin työpaikan, jos hakemukseen ei ole liitetty valokuvaa. Miehillä taisi olla niin, että kuvalla tai sen puutteella ei ollut vaikutusta. Minulle perusteluksi ei riitä, että se että monissa palvelualan paikoissa moista pyydetään. Boikottilista kasvaa sitä mukaa, kun tietoni siitä mitkä firmat moista pyytävät lisääntyy.

Siistin ulkonäön vaatiminen työtehtävässä ja asiallisen vaatetuksen vaatiminen ei ole epäasiallista. Mutta miksi kuva tarvitaan jo ensimmäisen hakemuksen mukaan? Tätä ei kukaan ole pystynyt minulle tyhjentävästi selittämään, joten pidän oletuksena pärstäkerrointyöllistämistä ja ulkonäkörasismia.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 13:34:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Mutta miksi kuva tarvitaan jo ensimmäisen hakemuksen mukaan? Tätä ei kukaan ole pystynyt minulle tyhjentävästi selittämään, joten pidän oletuksena pärstäkerrointyöllistämistä ja ulkonäkörasismia.

Kassa on palveluammatti ja ihmisten välisessä kanssakäymisessä kasvoilla on iso rooli. Iloiset kassan kasvot tuovat asiakkaita, mutta tylyt naamat karkottavat niitä.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 13:40:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

fisulix kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mutta miksi kuva tarvitaan jo ensimmäisen hakemuksen mukaan? Tätä ei kukaan ole pystynyt minulle tyhjentävästi selittämään, joten pidän oletuksena pärstäkerrointyöllistämistä ja ulkonäkörasismia.

Kassa on palveluammatti ja ihmisten välisessä kanssakäymisessä kasvoilla on iso rooli. Iloiset kassan kasvot tuovat asiakkaita, mutta tylyt naamat karkottavat niitä.

Miksi kaikki aina kehuvat Lidlin halpoja hintoja, jos se on niiden kassojen kasvot jotka tuovat asiakkaita?
Vanha sanonta sanoo että jos olet passikuvasi näköinen, olet aivan liian sairas matkustamaan. :D

Ei naamakuvasta saa juuri mitään käsitystä siitä onko ihminen iloinen luonteeltaan vai ei. Passikuvassa on ihan kiellettyä hymyillä, eikä kaikilla ole kameraa tai kännykkäkameraa. Jos sitten laittaa hakemukseen ylijääneen passikuvan - jos ei muuta juuri silloin ole - niin takuulla ei saa mitään käsitystä kasvojen iloisuudesta. Eikä tylyydestä: Kuvassa tyly ihminen voi olla luonnossa oikein iloinen ja mukava.

Perustelu ei siis edelleenkään kelpaa. Kuva kertoo ihmisen hetkellisen ulkonäön kuvanottohetkellä, ei muuta. Kuva ei kerro mitään luonteesta ja sillä luonteella on oikeasti merkitystä iloisuuden/tylyyden kannalta.

Kuvan vaatiminen kertoo vain, että työhönottajat joko ovat ulkonäkörasisteja tai sitten heidän käsityksensä elämästä on niin surkealla tasolla, että he luulevat yhden kuvan kertovan jotain työnhakijan luonteesta. Se todellinen luonne ja asenne näkyy vasta kasvokkain kommunikoidessa ja ruumiinkielen osuus kasvokkain viestinnästä on vähintäänkin 70%.

Olen erityisen tarkka tästä asiasta, koska työskentelen puhelintyössä ja työtovereinani on paljon ulkonäkörasismin uhreja. Ihania kilttejä aurinkoisia ihmisiä, jotka nyt vain ovat tässä nykymaailmassa liian 'rumia' saadakseen työtä jossa pitää näkyä. Enkä nyt puhu epäsiisteydestä, risoista vaatteista tms. vaan tavallisesta poikkeavasta kasvojen tai ruumiin muodosta.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 13:56:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikös kuvaa kysytä lähes kaikissa työnhakuilmoituksissa nykyisin? En olisi kyllä uskonut, että Lidlissä, koska lähilidlissäni henkilökunta on lähes poikkeuksetta hyvin epäsiistin näköistä porukkaa. :shock: Tämä ei ole pelkästään minun mielipiteeni, vaan useiden tuttujen esille ottama asia. Enkä todellakaan ole mikään nipo, joka vaatisi kaupan kassalta jotain erityistä ulkonäköä. Perussiisteys riittäisi: puhtaat kynnenaluset ja hampaat ilman hien hajua.

Likaiset, virttyneet ketjun pikeepaidat ovat kauhistus. Lisättynä rasvaiseen tukkaan.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 14:42:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varmasti vanhemman ihmisen rypyt on alas päin jos on tyly ja naurun rypyt mukavalla??

Ja jos on kylällä kaksi kyläkauppaa niin mulla on aina vaikuttanut henkilökunta kummassa käyn.
Ksta vaihoin S kauppaan kun yksi akka oli niin hermostunut lapsista ja tiuski nille jos joku johonkin vähän koski.
Ja ne siis koski johonkin kaupan lippuun taikka sellaseen banderolliin eikä siis ruokiin...

Nytkin kävin testaan uutta kampaajaa ja oli viimenen kerta. Ei osannut ottaa lapsia ollenkaan huomioon vaan suorastaan kiihtyi kun 4v ei jaksanut istua koko ajan liikkumatta.
Ja sitten kun 4v työnsi sormen nenään, alkoi kirkua :lol: ja juoksi hakeen nenäliinaa :lol: :lol: Ai hitsi vieläkin naurattaa.
Kyllä asiakaspalvelulla onm merkitystä, vaikka ei sitä ehkä kuvasta nää.
Mutta varmuudeksi pitää hymyillä kuvassa ;)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-07 18:40:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tää pähkinäkeskustelu joutui nyt tosi kaukaiselle sivuraiteelle...

Voisko joku joka tietää, oikeesti vinkata mistä saa ei-härskejä macadamioita???
Mä oon ostanu paikallisesta Prismasta rainbown pähkinäcocktailia jossa on macadamioita...mut mun mielestä ne on tosi mauttomia, eli voiko täysin härskiintymätön macadamia olla vielä mauttomampi?

ViestiLähetetty: 2011-07-07 18:52:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Iherbin pähkinät ainakin on mauttomia.
Ja olen ihan varma, että maistaisin härskin.

ViestiLähetetty: 2011-07-07 19:37:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänks, tuli vastaus :-D Meinasin yks päivä tilata iherbistä yhtä sun toista,
mut onneks en ehtiny, nyt on lisää tilattavaa :D

ViestiLähetetty: 2011-07-08 08:12:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Punnitse ja säästä kaupan ovat myös paahdettuja ja suolattuja, mutta ovat silti härskejä.

Tuore makadamiapähkinä on lähes mauton, jos maku on kovin vahva, se on juuri se härski maku.

Ai ovat? Eivät mielestäni P&S:stä keväällä ostamani olleet ainakaan suolattuja. Ulkonäöstä päätellen eivät myöskään paahdettuja. Eka erä oli melkein mauton, toinen selvästi härski. :?
Lidlin peltipurkissa olleet olivat kyllä sekä paahdettuja että suolattuja.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 08:34:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänne kirjoiteltujen kokemusten perusteella näyttäisi siltä, että ilmatiivis pakkaus riittää estämään sen makadamiapähkinöiden härskiintymisen. Siinäkin 25 paunan laatikossa jonka ostin, oli koko satsi vakuumipakattu.

S-marketin hyllyssä olevat pähkinät eivät ole vakuumipakattuja, ne on pakattu sellaiseen kirkkaaseen sellofaanipussiin, samalta valmistajalta on myös paljon muita pähkinöitä ja pähkinäsekoituksia. Tämän perusteella siis jättäisin ne ostamatta, vaikka kilohinta ei olisikaan 45 euroa...

ViestiLähetetty: 2011-07-08 08:46:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Tänne kirjoiteltujen kokemusten perusteella näyttäisi siltä, että ilmatiivis pakkaus riittää estämään sen makadamiapähkinöiden härskiintymisen. Siinäkin 25 paunan laatikossa jonka ostin, oli koko satsi vakuumipakattu.

S-marketin hyllyssä olevat pähkinät eivät ole vakuumipakattuja, ne on pakattu sellaiseen kirkkaaseen sellofaanipussiin, samalta valmistajalta on myös paljon muita pähkinöitä ja pähkinäsekoituksia. Tämän perusteella siis jättäisin ne ostamatta, vaikka kilohinta ei olisikaan 45 euroa...

Niin ja S-marketista löytyy myös niitä suojakaasuun pakattuja.

ViestiLähetetty: 2011-07-08 08:50:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minusta pirkalla on myös nuita. Kovasti oli uutuuspusseja pähkinähyllyllä

ViestiLähetetty: 2011-07-08 16:00:11 
Poissa
sintti
sintti

Toisinsyöjä kirjoitti:
Makadamiapähkinöiden osalta on huomioitava, että tämä maailman rasvaisin (35% painosta) pähkinä tarvitsisi katkeamattoman kylmäketjun, jotta se ei härskiintyisi. Eli jos näette muualla kuin kylmäkaapissa makadamiapähkinöitä, ne ovat luultavasti härskejä. Pohjoisella pallonpuoliskolla ne ovat jotakuinkin aina härskejä.

Itse luulin aiemmin härskin pähkinän makua normaaliksi, sillä Punnitse ja Säästä kaupan 35 euroa kilo maksavat makadamiapähkinät ovat tietenkin härskejä, kun laari on huoneenlämmössä. Ei siinä mitään, jostain syystä härskin makadamiapähkinän maku on myös sangen miellyttävä joten en osannut epäillä mitään. S-marketissa kilohinta (pienehkö pussi) on peräti 45 euroa, sieltä en viitsi edes ostaa kokeeksi, koska ovat lämpimässä säilytettyjä. (Lidliä boikotoin sen vuoksi miten kohtelevat työntekijöitään niissä maissa, joissa viranomaisvalvonta on heikompaa kuin Suomessa. Täälläkin pyytävät kassaksi hakevalta valokuvan hakemukseen, mikä on mielestäni epäasiallista ja viittaa ulkonäkörasismiin. Ja vielä yksi syy boikotoida Lidliä: Tappaa pieniä paikallisia yrittäjiä suurilla volyymeillaan. Tiedän menettäväni tuotteita joita ei muualta saa, mutta nuo muut syyt painavat enemmän. Olen valmis maksamaan tuotteesta hieman enemmän kotimaisessa kaupassa, jos voin sen ansiosta välttää Lidliä)

Sitten minulle tuli mahdollisuus tilata irtokarkkikaupan kautta koko laatikko (11,7 kg eli 25 paunaa) makadamiapähkinöitä kerralla ja sain ensimmäistä kertaa ei-härskeä, joten nyt tiedän miltä niiden pitää maistua. Ko. kauppa ei ottanut niitä enää myyntiin hitaan menekin vuoksi, sillä hekin ovat tietoisia kylmäsäilytyksen tarpeesta. Sain kuitenkin, koska olen hyvä asiakas ja olen jutellut heidän kanssaan pähkinöistä muutenkin, tilattua tuon laatikon ja hinnaksi tuli vain vähän yli 16 euroa kilo. Puolet meni omaan pakastimeeni ja puolet äidin kylmäkellariin. Niillä sitten porskutetaan syksyyn asti, jolloin otamme seuraavan laatikon.

On vain surullista, että ihmiset joutuvat maksamaan kauheita hintoja härskeistä pähkinöistä ja myöskin se että kaupat eivät ole tietoisia makadamiapähkinöiden kylmäsäilytyksen tarpeesta. Tai siis no, eihän sitä kylmäsäilytystä tarvittaisi, jos kierto olisi nopea ja tavara hyllyssä vain hyvin lyhyen aikaa, mutta ainakaan mausta päätellen esimerkiksi Punnitse ja Säästä kaupassa kierto ei ole kyllin nopea, sillä pähkinät maistuvat härskiltä.

Kunnioitettava, informatiivinen ja asiallinen viesti monin tavoin. Kiitos tästä.
Mukavaa kesää kirjoittajalle ja toki kaikille muillekin : )

ViestiLähetetty: 2011-07-08 16:04:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

saksanpähkinöissakin on 62 rasvaa ja niista kukaan ei ole huolissaan..eikö ne muka härskiinny???

ViestiLähetetty: 2011-07-08 22:23:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mä luin jostain että kaikki pähkinät pitäis säilyttää kylmässä...tais olla jossain noista viime aikoina hommatuista kokkauskirjoista..

ViestiLähetetty: 2011-07-08 22:36:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saksanpähkinät juuri härskiintyvät helposti, se on ilmeistä havaita pistävästä ikävästä mausta.
Kannattaa ostaa pieniä annospusseja ja syödä nopeasti. Kait se jääkaappikin auttaa, kunhan tiiviisti sulkee vaikka lasipurkkiin.

Pidän isompia määriä esim. manteleita aina suljetussa lasipurkissa, en kuitenkaa jääkaapissa, minusta maku säilyy näin hyvänä.

Tietääkö joiku faktaa säilytyksestä?

ViestiLähetetty: 2011-07-09 16:53:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ostin tänään kokeeksi ihan pikkuisen macadamioita sittarin parrots-irtomyynnistä. :) Paahdettuja ja suolattuja, eivätkä onneksi härskejä.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 17:57:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Vanha sanonta sanoo että jos olet passikuvasi näköinen, olet aivan liian sairas matkustamaan.

On vielä rankempikin sananparsi:
Sinä päivänä kun olet passikuvasi näköinen, olet luultavasti kuollut...

Mutta macadamia-pähkinöitä saa ainakin Stockan herkusta pikkupusseissa. :D Niissä sellofaanipusseissa.

ViestiLähetetty: 2011-07-12 14:11:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täytyy kyllä myöntää, että petyin Macadamian makuun. Tai siis kun eivät maistuneet miltään. Ensin tuntui, että nämähän ovat hyvän tuntuisia suussa, mutta loput pienestä pussista meni kyllä hitaasti. Älyttömän kalliitakin ovat. En taida ostaa toista kertaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00