Makuja taitaa olla monia. Olen itse testannut varmaan about kaikki markkinoilla olevat (myös Stockan valikoiman, NewTreet jne.) tummat (65% ja siitä ylöspäin) suklaat sekä hamstraan aina ulkomailta testiin uusia juttuja, viimeksi Espanjasta Valorin sokeritonta 70%.

Tuo oli todella hyvää, mutta syön mielummin suklaani ilman keinotekoista makeutusta, jota tuohon oli melkoisesti tungettu. Espanjalaisen Fargan tumma suklaa 70% taas oli yksi parhaimmista koskaan maistamistani. Hachezillä (saksa) on myös mainio 77% ohut pitkä "patukka".
Toistaiseksi mielestäni kaikkein paras on kuitenkin täältä meiltäkin löytyvä Maraboun Premium Dark 86%, etenkin kun siinä on hiilareitakin vain 19g/100g. Oikeasti kai ko.tuote on Carte D'orin tekosia...
Laadultaan ja hinnaltaan ihan yliveto tuote ja voittaa mielestäni Lindtin vastaavan prossatuotteen mennen tullen. Myös Lidlin J.D. Gross Madagaskar (se punainen) on todella hyvää.
Hiilaripitoisuuteen nähden Fazerin jokakaupasta köytyvä thin 70% on myös hyvä tuote.
Kävin äsken suklaakaupassa Helsingin Kampissa, mutta siellä "paras" tummakin jäi 65%, joten vielä en mitään ostanut. Myyjä kuitenkin kertoi, että yleisesti ottaen juur Madagaskarin kaakaopapu on hyvä tummassa suklaassa, koska siitä puuttuu kitkeryys. Jostain syystä itse en kauheasti tykkää Lindtin tuotteista enkä Maraboun höystetyistä; mintusta / pistaasista tai mustasta pippurista (sai muistaakseni Tukholmasta). Kerran ostin Stockalta Stainerin 100% suklaata, levy oli melko pieni 50-60g. Aika HC kamaa, tässä mielessä Lindtin 99% on parempi, ilmeisesti juuri tuon demerarasokerin ansiosta. Stainerilla on muuten kaikenlaista veikeää suklaata tarjolla, mm. Stainer Peperoncino Schotch Bonnet Con Rum -makuinen levy...
Luen todella mielelläni muiden karppaajien suklaakokemuksia, joten kertokaa jos olette bonganneet jonkun hyvän uuden makeutusaineettoman.
Mutta tänne kaikki maistelemaan marraskuussa, jos vaan mukana on hyvät valikoimat juuri tummia:
http://www.suklaafestivaali.fi/Suklaafestivaali/Etusivu.iw3