karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-28 00:07:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Astma
ViestiLähetetty: 2011-09-13 16:00:33 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Niinpä niin se vain onnistui ja karpaamalla pääsin eroon allergia - ja astmalääkkeistä! Olen todella onnellinen, koska se oli tavoitteenikin. Loppuelämä siis VHH-ravinnolla. :) :D

Viestin otsikko: Re: Astma
ViestiLähetetty: 2011-09-13 16:05:36 
Poissa
sintti
sintti

Hei

Sama täällä, lokakuusta 2010 asti ollut ilman astmalääkkeitä ja
allergialääke menee satunnaisesti. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-09-13 16:12:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

=D>

ViestiLähetetty: 2011-09-13 17:05:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onnea! =D>

Itselläkin on astma, mutta karppaus ei siihen ole auttanut. :( Yhä tarvitsen päivittäiset lääkkeeni (Seretide 50/250) ja silloin tällöin allergialääkkeitä. Pidempiä jaksoja, jos olen ilman tuota Seretideä, on kurkku täynnä limaa, nenä tukossa ja puolikuntoinen olo. Astmaatikoille ja allergikoille tyypilliseen atooppiseen ihoon karppaus on auttanut kyllä. Ei vienyt kokonaan pois, mutta lieventänyt huomattavasti. :)

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-09-13 17:07:49 
Poissa
sintti
sintti

Olen huomannut saman. Aloitin karppauksen elokuun alussa ja tässä yksi päivä heräsin huomaamaan, etten ole tarvinnut astma- ja nuhalääkkeitä oikeastaan ollenkaan sen jälkeen. Myös iho-oireet on hävinneet. Monia muitakin hyviä terveysvaikutuksia on karppauksella ollut mutta tätä en osannut odottaa ollenkaan, kiva plussa =D>

Kampanjasivuni

ViestiLähetetty: 2011-10-01 21:19:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen jo pitkään ollut vakuuttunut karppauksen itselle ja läheisille suomista terveysvaikutuksista. Nyt vasta alan todella herätä todellisuuteen. En ole oikein tosissaan käyttänyt säännölliseen käyttöön tarkoitettua hoitavaa astma lääkettä, en n. kahteen vuoteen. En raskauden aikana ja pojan aikana ja hän on kohta vuoden. Ehkä sitäkin ennen olen unohtanut käyttää useammin kuin ottanut. Eli koko karppausaikani, yli kolme vuotta olen pystynyt olemaan vähillä astmalääkkeillä.

Aloitin nyt Pef-mittaukset ja teen ekan viikon pelkkää aamu ja iltapuhallusta. Sitten toisen viikon eka ilman avaavaa lääkettä ja sitten avaavan jälkeen. Sen jälkeen soitan terveyskeskukseen ja kysyn miten pääsee spirometriaan, kai siellä jonkunlainen lähete on jo olemassa. Edellisestä käynnistä on ehkä se kolme vuotta.

Katotaan nyt faktat sitten tosissaan. Ja sitten katotaan voiko tää olla totta. Että liki 30 vuotta vaivannut vaiva olisi poissa. Nyt viimeisen puoli vuotta olen ottanut vahvaa d-vitamiinia lisäksi, siihen asti ihan perusmäärän mitä purkissa on sanottu. Koira-allergia on ihan hallinnassa.

ViestiLähetetty: 2011-10-01 22:31:55 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

oulaliina kirjoitti:
Onnea! =D>

Itselläkin on astma, mutta karppaus ei siihen ole auttanut. :( Yhä tarvitsen päivittäiset lääkkeeni (Seretide 50/250) ja silloin tällöin allergialääkkeitä. Pidempiä jaksoja, jos olen ilman tuota Seretideä, on kurkku täynnä limaa, nenä tukossa ja puolikuntoinen olo. Astmaatikoille ja allergikoille tyypilliseen atooppiseen ihoon karppaus on auttanut kyllä. Ei vienyt kokonaan pois, mutta lieventänyt huomattavasti. :)

Sama täällä. Seretiden lisäksi montelukast on pakollinen iltaisin. En usko että meidän astmaa mikään ruokavalio ikinä tulee parantamaan. Helpottaa iho-oireita ja astmakin paranee kun painoa on vähemmän, en kyllä usko että lääkityksestä ikinä pääsen eroon.

ViestiLähetetty: 2011-10-02 20:59:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on vihdoin astmakin alkanu hellittää. Se paranee viimeisenä näköjään. Niin kauan kun elimistössä on jotain tulehdusta, niin astma vaivasi. Nyt kun kaikki on saatu kuntoon suolistoa myöten, niin olen vähitellen unohtanut astmalääkkeen oton. Seretideä ja Ventolinea ollut säännöllisessä käytössä. Tuota montelukastia kokeilin, ja se auttoi kun oli kova keuhkis, mutta sain siitä mustan silmän. Ei sovi tämmöselle vuototautiselle :lol: . Katotaan, pääseekö lääkkeistä ihan kokonaan eroon. En oo ehkä kuukauteen ottanu seretidea, ventolinea joskus yöllä hönkässy.

ViestiLähetetty: 2011-10-03 21:44:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla ei ole vaikuttanut karppaus mitenkään astmaan. Aamuin illoin menee Symbicort-suihke, aamuisin allergialääke Aerius (joskus useampia päivässä), sekä iltaisin vielä Singulair.

Lääkkeillä pysyy tauti kurissa, mutta huomaan kyllä nopeasti, jos unohtuu lääkkeet jostain syystä ottamatta.

Liikun paljon ja uskon, että se pitää hommaa myös tasapainossa. En ole ikipäiviin ollut sairaanakaan....

ViestiLähetetty: 2011-10-03 22:19:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin no, mä oon karpannu jo kait neljä vuotta, ja vasta tänä kesänä alko toi astma hellittää. Et ei ihan nopeesti kyl tapahtunu mulla :)

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2011-10-04 13:21:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kait monta vuotta tai vuosikymmeniä huonolla hoidolla ollutta kehoa voi vaatia ihan viikossa korjaamaan niinkin perusteellista tautia kuin astma. :)

ViestiLähetetty: 2011-10-04 18:44:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pilli_16 kirjoitti:
Ei kait monta vuotta tai vuosikymmeniä huonolla hoidolla ollutta kehoa voi vaatia ihan viikossa korjaamaan niinkin perusteellista tautia kuin astma. :)

... etenkin kun sen kropalleen JA mielelleen sopivan karppaustyylin löytäminenkin voi viedä vuosia?

Nimmarilla "jos jostain niin tuosta etsiskelöystä on kokemusta, monen vuoden ajalta"

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-10-05 15:11:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Astman kohdalla pitää myös muistaa se, että astmaan sairastumisen syyt ovat kovin moninaiset. Esimerkiksi itselläni on astma diagnosoitu, kun olin alle 3-vuotias. Mitä ilmeisemmin astmani on melko voimakkaasti periytyvää tyyppiä, koska astmaa löytyy runsaasti äitini suvun puolelta. Usealla hänen serkullaan on astma ja vaarini veli kuoli astmakohtaukseen ollessaan 5-vuotias. Lisäksi kirkonkirjoista löytyy astmakohtaukseen viittavia kuolinsyitä myös aikaisemmilta sukupolvilta.

ViestiLähetetty: 2011-10-05 18:59:32 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Astmalääkkeet jäi minullakin pois melkein huomaamatta varmaan sellaisen yli vuoden karppauksen jälkeen. Minulla oli lääkkeenä Symbicort ja sillä pärjäsin hyvin mutta sitten oireet vähitellen hävisivät. Tottakai astmaa on eri asteista eikä varmaan kaikille karppaus auta. Meillä sitä ei suvussa ole ollut, äidillä keuhkoödeemaa luultavasti pölykeuhkojuttuja, lehmien kuivaheinäruokinta sota-ajan ym olosuhteissa ei tainnut olla niitä helpoimpia juttuja.
Itse käytän nykyisin iHerbistä Lung Saver valmistetta talvisin, se riittää hyvin. Tosin PEF arvot ei kovin häävit ole mutta eipä illeet paremmat lääkkeilläkään.

ViestiLähetetty: 2011-10-05 19:38:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Tosin PEF arvot ei kovin häävit ole mutta eipä illeet paremmat lääkkeilläkään.

Itselläni on aina ollut surkeat PEF-arvot, pyörii siellä vähän alle 400, kuitenkin spirometriasta on tullut huomattavasti parempia tuloksia. Lääkärini epäili, että syynä on kurkunpään rakenne, joka aiheuttaa pientä "falskausta" PEFejä puhallettaessa.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 00:47:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ei ole karppaus auttanut astmaan, mutta toivottavasti sekin vaihe tulee vielä jossakin vaiheessa [-o< Viime kesänä näytti jo lupaavalta, kun yhdistin karppauksen ahkeraan Buteyko harjoitteluun ja tarvitsin Seretiden vain iltaisin ja Spirivan aamuisin, mutta nyt on taas hankala pahenemisvaihe menossa, inhaloitavat menevät maksimiannostuksella ja lisäksi kortisonikuuri ja antibiootti ja siitä huolimatta kurkku on täynnä limaa eikä yskä ala helpottamaan :cry: Pitänee yrittää panostaa entistä enemmän tuohon Buteykoon, koska kesällä se toimi loistavasti kun vaan jaksoi päivittäin harjoitella vähintään kaksi kertaa päivässä.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 14:39:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syöttekö d-vitamiini lisää? Oletteko huomanneet sen auttavan asiaa?

Jossain oli joskus tutkimus, että viljat lisäävät astmaatikon liman eritystä.

ViestiLähetetty: 2011-10-31 15:17:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on myös ollut (ennen karppausta) astman tyylistä oireilua ja astmalääkkeet käytössä infektioiden aikana. Astmaa tutkittiin, mutta todettiin, ettei sitä virallisesti ole ja luokiteltiin infektioastmaksi. Saatoin sairastaan kuukausia sellaista yskää että en voinut öisin nukkua ja olin ainakin puoilet vuodesta sairaana. Viime syksynäkin sairastin elokuusta-marraskuuhun 8 flunssaa ja henki oli ahtaalla ja yskitti ihan älyttömästi kokoajan. :(

Nyt tänä syksynä en ole sairastanut vielä yhtään flunssaa enkä ole tietystikään tarvinnut sitten myöskään astmalääkkeitä. Uskon itse, että karppaus on auttanut tähän asiaan. Niin suuri muutos asiassa on tapahtunut. :)

ViestiLähetetty: 2011-10-31 15:46:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pilli_16 kirjoitti:
Syöttekö d-vitamiini lisää? Oletteko huomanneet sen auttavan asiaa?

Jossain oli joskus tutkimus, että viljat lisäävät astmaatikon liman eritystä.
Syön D-vitamiinia 125 µg päivässä, mutta enemmänkin voisi varmaan ottaa, koska kaikki näyttää menevän tarpeeseen (verikokeen mukaan arvot parantuneet todella hitaasti, esim. 100 µg päivässä annostuksella ei vielä ollut tarpeeksi luustolle :shock: ) nyt kesän jälkeen ei tosin ole arvoja katsottu.

Olen aloittanut täysin viljattoman muutama viikko sitten, mutta ainakaan toistaiseksi en ole huomannut isoa parannusta (siis astman suhteen, vatsa on kyllä rauhoittunut), tosin tähän väliin on mahtunut ärhäkkä flunssa, joka johti taas vaihteeksi pahenemisvaiheeseen #-o Toivottavasti apua tulee kuitenkin pidemmällä aikavälillä. Maitotuotteita käytän jonkin verran ja maitohan tunnetusti lisää limaa, mutta toisaalta kesällä oli hyvä vaihe (ei paljoa limaa) vaikka käytin maitotuotteita ihan yhtä paljon...

ViestiLähetetty: 2011-10-31 20:37:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Miä oon ollu parisen kuukautta koko ajan jollain tavalla flunssaisena.
Ainaki 4 poskiontelotulehdusta, keuhkoputkentulehdus ja sitä rataa.
Kolmisenviikkoa sitten sainkin astma diagnoosin. Tää tuli täysin puun takaa.
Tupakoinnin lopetin reilu vuosi sitten. Poltin parikymmentä vuotta punaista maltsua askin päivässä. Karppaajana olen ollut nyt 7kk.
Ottaa aivoon, että kun on tehdyt monin tavoin parannuksen elintavoissaan, niin sitten sairastuu astmaa.
Ai niin, eikä sovi unohtaa rajua keuhkokuumetta, jonka sairastin reilu viikko sitten.
Nyt opettelen elämään astman kanssa. Pef puhalluksissa tulokset 300-350 välillä.
Kaipaan tosi paljon reipasta lenkkeilyä, josko sitä vielä joskus..

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00