karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 11:37:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-03-15 11:01:29 
Haili kirjoitti, että: "Onko 1000 paunaa penkkipunnerruksessa nostava urheilija huonokuntoinen, jos hän ei juokse kuin 1500m cooperissa?"

Noh, valtaosa nopeutta ja äärimmäistä maksimi/nopeus voimaa vaativista urheilijoista on kai yleisen mittapuun mukaan huonokuntoisia (siis sikäli kun käytetään mittarina cooperin testiä 3400 m) koska luultavasti omistavat solujakauman mikä suosii räjähtävää toimintaa. Taitaa olla myös mitokondrioiden toiminnassa eroja sikäli kun tutkimuksiin on uskomista. Jollakin MtDna tyypillä tais mennä saadusta energiasta hieman suurempi osa lämpötilan tuottamiseen kuin taas jollain toisella tyypillä. Eihän se solu jaksa tehdä pitkäkestoista työtä samalla teholla jos saadusta energiasta osa valuu hukkaan lämpönä....

t. Hiki otsassa ruokansa syövä painonnostaja jonka vauhditon pituus huitelee neljättä metriä mutta coopperi heikko :D

ViestiLähetetty: 2010-03-15 11:07:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä olen aina ollut rapakuntoinen, niin ei-karppina kuin karppinakin, koulu aikoinaan tappoi sen vähäisenkin liikunnanilon jota lapsena oli. Mutta 100 metrin juoksussa olin luokan kärkeä enkä ollut surkeimpia cooperissakaan, tosin tulosta en muista.

ViestiLähetetty: 2010-03-15 11:35:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voi jestas mikä trolli... Mitäköhän vieras itse juoksee Cooperissa?

Virallista Cooperia en ole koskaan juossut, mutta puolimaratoneita kyllä ja ihan kivasti on mennyt vaikka karppi olenkin. :D Mutta koska en ole juossut sitä Cooperia niin olen varmaan tosi huonokuntoinen... Jessus, mitä sontaa!

ViestiLähetetty: 2010-03-15 13:27:28 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Kyllä se on niin, että rasva tukkii suonet, kuupperi on ainoa kuntomittari ja maailmakin on edelleen litteä. Ettäs sen tiedätte.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2010-03-16 08:08:04 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Sen olen kyllä huomannu omalta kohdaltani, et kestävyys on parantunu... jaksaa juosta pitempää, ku lähtee juoksemaa... eikä sen jälkeenkää ole sellanen olo, et veto pois viikon...

ViestiLähetetty: 2010-03-16 19:27:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tämän päivän veikkaaja-lehdessä oli iso juttu jo pitkän uran tehneestä venäläisestä jääkiekkoilijasta alexei jashinista.Haastattelua tehdessä pistäytyi toimittajan kanssa syömään,ja söi kaalikeiton alkuruoaksi.pääruoaksi krutongittoman caesar-salaatin ja lohta.Sanoi välttelevänsä huonoja hiilihydraatteja,etenkin leipää.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2010-03-17 10:26:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

ararat kirjoitti:
Minä olen aina ollut rapakuntoinen, niin ei-karppina kuin karppinakin, koulu aikoinaan tappoi sen vähäisenkin liikunnanilon jota lapsena oli. Mutta 100 metrin juoksussa olin luokan kärkeä enkä ollut surkeimpia cooperissakaan, tosin tulosta en muista.

Mä vihasin ylikaiken koululiikuntaa. Olin se kömpelö lapsi, joka roikkui köyden alapäässä pääsemättä mihinkään suuntaan (en edes ollut ylipainoinen vaan hoikka). Vapaa-ajallakaan en liikkunut ikinä "metriäkään". Siitä huolimatta juoksin ysiluokalla cooperissa 2490m (luku on syöpynyt elävästi mieleen ja olin siitä ylpeä. :-D ) Mä vaan päätin hammasta purren, että nyt vaan juoksen vaikka henki lähtis ja siltä se tuntuikin.

En usko että tuo kuupperi on mikään ylivoimaisen erinomainen hyvän kunnon mittari. Esim. UKK-kävelytesti on varmasti parempi, siinä kun mitataan syke sen 2km kävelyn jälkeen. Voihan sitä juosta väkisin veren maku suussa, maksimisykkeen rajoilla hyvän tuloksen cooperissa. Ei se silti tarkoita että olis mikään erityisen hyvä kunto. Sitä kun vaan ihminen taipuu mitä uskomattomampiin suorituksiin tarvittaessa. :D Minä olin silloin ysiluokalla päättänyt juosta hyvän ajan cooperissa, koska halusin saada paremman numeron liikunnasta peruskoulun päättötodistukseen. Sitten mä vaan juoksin hyvän ajan ja sillä selvä. Liikunnan numero nousi seiskasta kasiin. :wink:

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.

ViestiLähetetty: 2010-12-27 14:46:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä laskisin itseni hyväkuntoiseksi. Cooperia en ole juossut, mutta eka puolimaraton juostu syyskuussa kokeilumielessä aikaan 2:15:56. Ensi syksyä varten voisi jo ihan treenatakin.

Liikkapäikky ja muuta räpellystä
Blogi elämästä ja Englannista

ViestiLähetetty: 2010-12-27 17:32:24 
Ihmisen lajiominaisuuksellinen räjähtävä voima on heikko. Ilves pompahtaa kokoonsa nähden hämmästyttävän korkealle tuosta noin vain. Jotta ihminen pääsisi edes lähelle keskivertoilvestä, hänen täytyy olla lahjakas ja harjoitella vuosikausia.

Sen sijaan ihmisen kestävyysominaisuudet ovat hyvät. Ihminen todennäköisesti on kaikista nisäkkäistä fyysisesti kestävin ainakin jos kestävyys suhteutetaan kokoon. Johtuneeko sitten tästä, että hyvän kunnon mitaksi usein arvotaan Cooper? Vai johtuuko se siitä, että hyvään Cooper-tulokseen vaadittava kunto on sitä laatua, joka on selvimmin yhteydessä hyvään terveyteen?

Kohtalainen lihasvoima
Hyvä venyvyys
Erinomainen kestävyys

Noista minun mielestäni muodostuu hyvä kunto.

ViestiLähetetty: 2010-12-27 17:42:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Daadeli kirjoitti:
Niin ja pitääpä heittää pikkuisen korjausta tuohon väittämään että Cooperin testin hyvä -raja olisi 3400m. Tai siis onhan se, mutta aktiiviurheilijalla joita ei suurin osa kansasta kuitenkaan ole. 20-30v miehen erinomaisen raja on +2800m, hyvän raja on +2400m. Kuukauden juoksuharjoittelulla lähes nollakunnosta lähtien pääsee jos ei hyvään niin hyvin lähelle sitä, itse en ole virallista Cooperia ikinä juossut mutta joskus kuntoillakseni lenkkeilin kuukauden verran ja pystyin lenkin pituuden ja käytetyn ajan mukaan laskemaan oman tulokseni n. 2200-2400m välille.

Tuolta lainattu lukemat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi

Esim. aika harva jalkapalloilija juoksee Cooperissa 3400 metriä, taitaa itse asiassa 3000 jo tehdä monella tiukkaa. Jääkiekkoilijoilla sama homma. Eivätkö he sitten ole huippu-urheilijoita? Aika typerää ottaa juuri joku yksi mittari, jolla yrittää mitata universaalisesti eri lajien harrastajien kuntoa. Ne eri lajit kun vaativat erilaista kuntoa. Edellä mainitut lajit vaativat räjähtävyyttä, maitohappokestävyyttä ja hyvää hapenottokykyä paljon enemmän kuin kykyä junnata tasaista vauhtia 12 minuuttia. Siksipä lajien harrastajat eivät pelkkää juoksemista niin paljon treenaakaan.

EDIT: Ja tuo "hyväkuntoista" on todella abstrakti käsite. Väitän, että olen ikäluokassani jossain parhaan 20% joukossa kunnoltani (ainakin armeijan testien perusteella), ja se riittää minulle. Esimerkkeinä leukoja menee jotain 25 ilman lisäpainoja, penkistä nousee 15 kiloa yli oma paino ja ojentajadippejä menee varmaan myös jotain 25. Cooperia en ole juossut sitten armeijan, ja silloin meni muistaakseni 2750 metriä, mutta siitä on pian kymmenen vuotta aikaa. Uskoisin olevani nykyään paremmassa kunnossa, koska silloin armeija-aikana en ollut esim. koskaan käynyt lenkillä. Nyt lenkkeilen satunnaisesti ja intervalleja vedän vähän säännöllisemmin. Rasvaprosenttini oli keväällä 11% ja lihasta oli yli normaalien raja-arvojen. Olenko siis hyväkuntoinen? Mene ja tiedä.

ViestiLähetetty: 2010-12-27 17:46:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko silloinkin vielä "hyvässä kunnossa" kun on koko ikänsä tehnyt ruumiillista työtä ja harrastanut kestävyysurheilua ja kuupperit ja kaikki melko hyvillä tuloksilla suorittanut, mutta viettää vanhuuden päiviään nivelrikkoisena ja säryt ja kolotukset seuranaan? Juu, en siis minä. Itte oon helevetin "huonokuntoinen" karppaava ihrakasa, mutta tarkoitus on täältä pohjalta nousta... Kunhan tuota ihrakasaa saa pienemmäksi, aloitan "vaativamman" liikuntaharrastuksen. Sitä odotellessa karppaan, sauvakävelen, uin, vesijuoksen jne. Milloin ehdin ja pystyn. Tai välillä suomeksi sanottuna milloin viitin.

ViestiLähetetty: 2010-12-27 17:50:17 
piparimuru kirjoitti:
Onko silloinkin vielä "hyvässä kunnossa" kun on koko ikänsä tehnyt ruumiillista työtä ja harrastanut kestävyysurheilua ja kuupperit ja kaikki melko hyvillä tuloksilla suorittanut, mutta viettää vanhuuden päiviään nivelrikkoisena ja säryt ja kolotukset seuranaan? Juu, en siis minä. Itte oon helevetin "huonokuntoinen" karppaava ihrakasa, mutta tarkoitus on täältä pohjalta nousta... Kunhan tuota ihrakasaa saa pienemmäksi, aloitan "vaativamman" liikuntaharrastuksen. Sitä odotellessa karppaan, sauvakävelen, uin, vesijuoksen jne. Milloin ehdin ja pystyn. Tai välillä suomeksi sanottuna milloin viitin.

Mutta kumpikas kuluttaa esim. polviniveliä enemmän, kohtuulliset juoksulenkit vai jatkuva ylipaino?

ViestiLähetetty: 2010-12-27 17:51:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miksipä luulet, että karppaan...

ViestiLähetetty: 2010-12-27 18:56:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
piparimuru kirjoitti:

Mutta kumpikas kuluttaa esim. polviniveliä enemmän, kohtuulliset juoksulenkit vai jatkuva ylipaino?

Jos liikkuu vähän eikä ole sitä kaikkein painavinta sakkia niin näyttää siltä piparimurun esimerkin liikkuvan ihmisen elämäntapa on kuluttavampi.
Mutta mielenkiintoista olisi nähdä ihan faktaa asiasta. Listata voisi normaalisti ja paljon liikkuvien nomraalipainoisten ongelmat vanhempana samoin kuin BMI 25-30 ja BMI 30-35 ongelmat. Nämä ylipainoset sitten kyllä pitäisi jaotella vielä liikkumisen mukaan tietyisti.

ViestiLähetetty: 2011-01-15 19:31:58 
Kaikkien ruokavalioiden noudattajista löytyy hyväkuntoisia ja useimmista olympiavoittajiakin, joten se nyt ei mitään todista. Mutta itselläni on fanaattinen karppaajaystävä, jonka kunto vaan huononee vuosi vuodelta mitä pitempään on karpannut. Ei pysy enää meikäläisen sipsiensyöjän vauhdissa joten mistähän sekin sitten kertoo?

ViestiLähetetty: 2011-01-15 19:38:39 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

No sitten pitäisi nähdä mitä kaverisi syö. Ja että onko sillä kenties jotain sairauksia jotka pahentavat asiaa. Kyllä se karppikin voi sairas olla. Ihan hyvin on mahdollista että karpillakin voi olla elimistö jo sen verran sekaisin ettei pysty hirmu hurjiin liikuntasuorituksiin. (Edit: enkä kyllä käsitä että miksi pitäisi suoritushakuisesti sitä kuntoaan kellekään ulkopuoliselle todistaakaan. Jos voi hyvin ja kokee itsensä energiseksi niin se on jo hyvä merkki.)

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-01-15 19:45:46 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Vieras kirjoitti:
Kaikkien ruokavalioiden noudattajista löytyy hyväkuntoisia ja useimmista olympiavoittajiakin, joten se nyt ei mitään todista. Mutta itselläni on fanaattinen karppaajaystävä, jonka kunto vaan huononee vuosi vuodelta mitä pitempään on karpannut. Ei pysy enää meikäläisen sipsiensyöjän vauhdissa joten mistähän sekin sitten kertoo?

Jaa'a, vaikea sano kun en tiedä kaverisi elämäntyylistä yhtään enempää, enkä sinunkaan. Ja millä mittapuulla mittaat??

Itse ne juokse maratoneja mutta katson olevani hyväkuntoinen kun kerran olen fyysisesti täysin terve ja normaali.

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2011-01-16 10:50:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vieras kirjoitti:

Todennäköisesti siitä, ettei fanaattinen karppaajaystäväsi tee mitään kuntonsa eteen? Ei kai se pelkkä ruokavalio sinusta huippu-urheilijaa tee? :S

ViestiLähetetty: 2011-01-16 20:15:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Olympiavoittaja on todennäköisesti hyväkuntoinen. Harvassa lajissa pärjää ilman kuntoa. En vain vielä usko, että yksikään olympiavoittaja olisi karppaaja.

No kun se ruotsalainen olympiavoittaja Ferry oli.
Ja löytyy meiltä ainakin yksi tuollainen Cooper-rajan ylittävä karppi ihan omasta taloudestakin.

Ja Ferry voitti näemmä taas...
http://www.dn.se/sport/ferry-jagade-bast-i-ruhpolding

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-01-16 20:29:14 
Poissa
voipallo
voipallo

Karppaavia urheilijoita oli jo antiikin olympialaisissa, kerrotaan kilpailijoiden syöneen lähes pelkkää lihaa ennen kisoja.
Lacrossea muinoin pelanneet intiaanit noudattivat myös lihadieettiä otteluita ennen.

― Kurt Vonnegut

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 95 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00