Mua on niin naurattanut, miten rapakunnossa sitä voikaan olla! Minulla oli tässä n. parin vuoden tauko säännöllisestä ratsastamisesta ja nyt vieläkin, n. puolen vuoden tunneilla käymisen jälkeen paikat menevät valmennuksista ihan jumiksiin ja lihaksia särkee. Eihän sitä ennen tullut kipeäksi mistään mikä liittyy hevosiin, nykyään olen sitten viimeisen päälle tätiratsastaja!
Itse kyllä taidan olla vähän eri(?) mieltä tästä ylipainoisten ratsastuksesta. Minusta yli sata kiloa on jo sellainen paino, että täytyy jonkin verran miettiä harjoituksia ja ratsastusta muutenkin hevosen kannalta. Kyllä, isot miehet painavat sen verran ja kyllä, kevyt ja taitamaton ratsastaja on yhtälailla hevoselle epämiellyttävä kokemus, mutta täytyyhän meidän kuitenkin muistaa, ettei hevosen selkä ole millään muotoa "tehty" ihmisen kannattelemiseen. Minusta siis ei ole pelkästään leikin ja naurun asia työntyä hevosen selkään siinä vaiheessa, kun ei itse meinaa päästä sinne kipuamaan. Tiedän, että haukutte minut maan rakoon mielipiteeni vuoksi, mutta kai tämä minulle sallittakoon..?
En tiedä ymmärsinkö nyt aivan väärin, kyllähän tähänkin ketjuun osallistuneista varmaan(?) iso osa on kanssani samaa mieltä, mutta kirjoitanpa kuitenkin näkyville mitä ajattelen. Minusta painavan ratsastajan on mieluusti vältettävä harjoitusravia (hyvä istunta tietysti pelastaa jonkin verran), kiinnitettävä huomiota muutenkin raskaiden harjoitusten pituuteen ja verryteltävä hevonen huolella ennen ja jälkeen harjoitusten. Maastakäsin venytykset tunnin jälkeen eivät varmastikaan ole huono juttu. Etenkin eteen ja alas ratsastus on painavan ratsastajan tärkeimpiä tehtäviä, jotta hevonen käyttäisi selkäänsä kunnolla.
Ja taas: kyllä, nämä kaikki ovat tärkeitä asioita muissakin tapauksissa. Ja kyllä, ylipainoisen ihmisen on hyvin tärkeää säilyttää mielenkiintoinen liikuntaharrastus. Minusta tämän ei kuitenkaan saa tapahtua hevosen terveyden kustannuksella, eihän teistäkään?