Mirka kirjoitti:
Miten sinä sen noin käänsit?
Suoraan noin sen sanoit itse:
Mirka kirjoitti:
Finravinto 2007 mukaan suomalaiset saavat tyydytettyä rasvaa ravinnostaan miehet 13 %, naiset 12 % eli naisten luku on sama kuin Atkins-ryhmän. Siis Atkins-ryhmäläiset söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat eivätkä liho kuten suomalaiset) kuin suomalaiset naiset keskimäärin.
Ajatusvirhe siis, jos et tarkoittanut, mutta kyllä tuo mun mielestä ihan suoraan sanoo, että
"söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat". Mutta olkoot, mulle ihan sama mitä väännätte elsin kanssa tuon tutkimuksen tiimoilta, ei se edes kuulu tähän threadiin.
Mirka kirjoitti:
Tämä pisti silmääni. Kahlatessani noita voi/maitorasvatutkimuksia esille tuli, että voi huonontaa kolesterolisuhteita, kun energiaa tulee yli kulutuksen. Silloin jos ihminen liikkuu eikä syö yli kulutuksensa vaan mieluummin vähän alle, voi ei huononna kolesterolisuhteita. Jos nyt voivetoisella karpilla on painoa kertynyt lisää, selitys voisi liittyä tähän. Silloin rasvan laadun lisäksi kannattaa miettiä myös energiansaantia ja mahdollisesti liikuntaa. (Satunnaisen leipäpalan tai hedelmän vaikutukseen minäkään en usko.)
Edelleen, käsittääkseni lillamarian huoli on nyt SOKEREISTA, ei kolesterolista. Paastosokeri on ollut esidiabeettinen jo elokuussa:
viewtopic.php?f=13&t=35672&p=675704&hilit=sokeriar%2A#p675704Lillamaria on ollut esidiabeettinen myös jo ennen karppauksen aloitusta, kertoo viesti lokakuulta 2005:
Lainaa:
itsellä karppamiseen sirryttyäni sokeriarvo laski kolmessa kuukaudessa 6,7:stä 4,9:ään
Kun sokerit nousevat, kolesterolikin nousee! Kolesteroli ei siis diabeetikolla laske vaikka söisi pieniä kiviä, jos sokeriongelmaa ei saa pois. Tässä lillamarian kommentteja tämän vuoden huhtikuulta:
Lainaa:
Mun arvoni (ei oo ihan tässä esillä nyt) oli aikalailla samat kuin sun, paitsi, että mulla oli triglyt yllättävän korkeat (2,1). Sanoin heti varuiksi, että statiineja en sitten alakaa syömään, johon lääkäri totesi, ettei näillä arvoilla tarviikkaan, mutta kiinnitä nyt kuitenkin huomiota siihen eläinrasvan määrään. No, nythän mä olenkin tän homoilun myötä lisännyt kasvisrasvan s.o. siementen, pähkinäin ja avocadon osuutta.
Ja sanoipa hää vielä niinkin, että kun mulla on neljä vuotta sitten sokerirasitustestissä todettu piilevä sokeritauti ja olen onnistunut sen pitämään edelleen "piilevänä", niin kaikki ok.
Eli niitä kasvirasvoja hän on ilmeisesti jo lisännyt pähkinöiden, siemenien ja avocadojen kautta. Mun mielestä niitä näkyikin kyllä päikyssä paljon niillä osin kuin luin.
Toivottavasti lillamariaa ei harmita että tuolla tapaa lainasin pätkiä vanhoista ketjuista... Parempi tietysti olisi kun lillis kommentoisi näitä itse.
Onko tässä nyt joillakin vähän paniikkia ilmassa? Lillis on ollut 5 vuotta karppi, joten eipä nyt käännetä selkää toteamalla vaan että "väärin karpattu".