karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-03 11:11:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-09 09:59:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Vertailun vuoksi: Finravinto 2007 mukaan suomalaiset saavat tyydytettyä rasvaa ravinnostaan miehet 13 %, naiset 12 % eli naisten luku on sama kuin Atkins-ryhmän. Siis Atkins-ryhmäläiset söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat eivätkä liho kuten suomalaiset) kuin suomalaiset naiset keskimäärin.
Rasvan lähteiksi oli ohjeistettu kasvi- ja siemenöljyt. Lisäksi näkyi avokadoa, pähkinöitä täysrasvaista juustoa ja jugurttia. Voista ei näkynyt vilaustakaan.

Samassa israelilaistutkimuksessa diabeetikoiden paastosokeri laski ainoastaan Välimeren ryhmässä, joka käytti rasvan lähteenä oliiviöljyä sekä pähkinöitä. Ja niitä hedelmiä...

Siellä lisäosassa (appendix) oli muiden joukossa myös Atkins Nutrionals ruokapyramidi. Öljyä, avokadoa, marjoja ja hedelmiä, prodelähdteiden joukossa myös tofu...

Mää taidan olla atkinslainen! :mrgreen:

http://content.nejm.org/cgi/data/359/3/229/DC1/1

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-03-09 10:31:29 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Eihän tuossa edes tutkittu atkinsia... Tuolla pyramidilla rasvojen osuudeksi tulee 60-70%E. Myös atkinsin sivuilla sanotaan, että suositeltu proteiinin määrä dieetillä on 25-30%E. Atkinsilla yleensä hiilarien osuus on 8-15%E.

Noilla rajoituksilla rasvan minimimääräksi atkinsilla jää 55%E. Eli aika paljon enemmän kuin tuo tutkimuksen 39%E.

Silloin kun itse noudatin atkinsia, söin noin 70%E rasvaa. Ja ainakin mielestäni silloin noudatin tuota kyseistä pyramidia.

Mirka kirjoitti:
inravinto 2007 mukaan suomalaiset saavat tyydytettyä rasvaa ravinnostaan miehet 13 %, naiset 12 % eli naisten luku on sama kuin Atkins-ryhmän. Siis Atkins-ryhmäläiset söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat eivätkä liho kuten suomalaiset) kuin suomalaiset naiset keskimäärin.

Tuo prosenttiosuuksien vertailu suoraan ilman pohjalukuja on taas kerran älyvapaata. Oletkos varma etteivät laihtuneet siksi että kaloreita oli vähemmän tai siksi että hiilareita oli vähemmän?
Mutta kyllä, pakkohan se tyydyttyneen rasvan on olla syyllinen! Tuossahan sanot ihan suoraan, että ihan sama oletko atkinsilla vai virallisterveellisellä, kunhan tyydyttynyttä rasvaa on vähemmän, laihdut :smt044

Mutta pikku detaileja tämäkin, jatkakaa.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 10:51:59 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Miten sinä sen noin käänsit? Els edellä esitti nimenomaan, että israelin hyvä tulos atkins-ryhmällä johtui runsaasta tyydyttyneestä rasvasta. Minä osoitin että näin ei voi olla. Minä nimenomaan väitän että tulos johtui vähemmistä hiilihydraateista ja alhaisemmasta kalorisaannista. 12 % tyydyttynyttä rasvaa alemmalla kalorisaannilla tarkoittaa vähemmän tyydytettyä rasvaa kuin 12 % isommasta kalorisaannista. Eli myönteiset tulokset saatiin israelilaisessa tutkimuksessa vähemmällä tyydyttyneellä rasvalla kuin suomalaiset tavistallaajat syövät. Mitä he söivät enemmän oli nimenomaan tyydyttymättömät rasvat, ei tyydyttyneet. Myös proteiinin saanti oli muita ryhmiä suurempi, eli Kwasniewskin ruokavaliota ei mitenkään voida perustella juuri israelilaistutkimuksella, kuten els edellä teki.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 10:59:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Samassa israelilaistutkimuksessa diabeetikoiden paastosokeri laski ainoastaan Välimeren ryhmässä, joka käytti rasvan lähteenä oliiviöljyä sekä pähkinöitä. Ja niitä hedelmiä...

Mää taidan olla atkinslainen! :mrgreen:

http://content.nejm.org/cgi/data/359/3/229/DC1/1

No minulla diabetes diagnoosi ja olen saanut verensokerini alas vähähiilarisella.
Joskus aluksi nappasin hedelmän ja verensokerimittari nousi huimasti ylös. Sittemmin jätin hedelmät ihan maalaisjärkeä käyttäen! Kasviksia, kananmunia, lihaa ja kalaa, juustoa, voita ja pähkinöitä syömällä verensokerit ovat pudonneet ja pysyvät tasaisina pitkin päivää, että niin yksinkertaista. :D

ViestiLähetetty: 2009-03-09 11:04:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:
ylipainoa n.15 kg, josta ainakin puolet tulleet karppaillessa, ja arvot ovat olleet ns."normaalit" vuoteen 2007 asti

Tämä pisti silmääni. Kahlatessani noita voi/maitorasvatutkimuksia esille tuli, että voi huonontaa kolesterolisuhteita, kun energiaa tulee yli kulutuksen. Silloin jos ihminen liikkuu eikä syö yli kulutuksensa vaan mieluummin vähän alle, voi ei huononna kolesterolisuhteita. Jos nyt voivetoisella karpilla on painoa kertynyt lisää, selitys voisi liittyä tähän. Silloin rasvan laadun lisäksi kannattaa miettiä myös energiansaantia ja mahdollisesti liikuntaa. (Satunnaisen leipäpalan tai hedelmän vaikutukseen minäkään en usko.)

ViestiLähetetty: 2009-03-09 11:08:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka, tuo kuulostaa erittäin järkevältä!

ViestiLähetetty: 2009-03-09 11:52:32 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mirka kirjoitti:
Miten sinä sen noin käänsit?

Suoraan noin sen sanoit itse:
Mirka kirjoitti:
Finravinto 2007 mukaan suomalaiset saavat tyydytettyä rasvaa ravinnostaan miehet 13 %, naiset 12 % eli naisten luku on sama kuin Atkins-ryhmän. Siis Atkins-ryhmäläiset söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat eivätkä liho kuten suomalaiset) kuin suomalaiset naiset keskimäärin.

Ajatusvirhe siis, jos et tarkoittanut, mutta kyllä tuo mun mielestä ihan suoraan sanoo, että "söivät saman verran tai grammoissa laskien vähemmän tyydytettyä rasvaa (koska laihtuivat". Mutta olkoot, mulle ihan sama mitä väännätte elsin kanssa tuon tutkimuksen tiimoilta, ei se edes kuulu tähän threadiin.

Mirka kirjoitti:
Tämä pisti silmääni. Kahlatessani noita voi/maitorasvatutkimuksia esille tuli, että voi huonontaa kolesterolisuhteita, kun energiaa tulee yli kulutuksen. Silloin jos ihminen liikkuu eikä syö yli kulutuksensa vaan mieluummin vähän alle, voi ei huononna kolesterolisuhteita. Jos nyt voivetoisella karpilla on painoa kertynyt lisää, selitys voisi liittyä tähän. Silloin rasvan laadun lisäksi kannattaa miettiä myös energiansaantia ja mahdollisesti liikuntaa. (Satunnaisen leipäpalan tai hedelmän vaikutukseen minäkään en usko.)

Edelleen, käsittääkseni lillamarian huoli on nyt SOKEREISTA, ei kolesterolista. Paastosokeri on ollut esidiabeettinen jo elokuussa: viewtopic.php?f=13&t=35672&p=675704&hilit=sokeriar%2A#p675704

Lillamaria on ollut esidiabeettinen myös jo ennen karppauksen aloitusta, kertoo viesti lokakuulta 2005:
Lainaa:
itsellä karppamiseen sirryttyäni sokeriarvo laski kolmessa kuukaudessa 6,7:stä 4,9:ään

Kun sokerit nousevat, kolesterolikin nousee! Kolesteroli ei siis diabeetikolla laske vaikka söisi pieniä kiviä, jos sokeriongelmaa ei saa pois.

Tässä lillamarian kommentteja tämän vuoden huhtikuulta:
Lainaa:
Mun arvoni (ei oo ihan tässä esillä nyt) oli aikalailla samat kuin sun, paitsi, että mulla oli triglyt yllättävän korkeat (2,1). Sanoin heti varuiksi, että statiineja en sitten alakaa syömään, johon lääkäri totesi, ettei näillä arvoilla tarviikkaan, mutta kiinnitä nyt kuitenkin huomiota siihen eläinrasvan määrään. No, nythän mä olenkin tän homoilun myötä lisännyt kasvisrasvan s.o. siementen, pähkinäin ja avocadon osuutta.
Ja sanoipa hää vielä niinkin, että kun mulla on neljä vuotta sitten sokerirasitustestissä todettu piilevä sokeritauti ja olen onnistunut sen pitämään edelleen "piilevänä", niin kaikki ok.

Eli niitä kasvirasvoja hän on ilmeisesti jo lisännyt pähkinöiden, siemenien ja avocadojen kautta. Mun mielestä niitä näkyikin kyllä päikyssä paljon niillä osin kuin luin.

Toivottavasti lillamariaa ei harmita että tuolla tapaa lainasin pätkiä vanhoista ketjuista... Parempi tietysti olisi kun lillis kommentoisi näitä itse.

Onko tässä nyt joillakin vähän paniikkia ilmassa? Lillis on ollut 5 vuotta karppi, joten eipä nyt käännetä selkää toteamalla vaan että "väärin karpattu".

ViestiLähetetty: 2009-03-09 11:59:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kahlailin tuolla tutkimuksia. Ruokavaliota keskeisempi tekijä verenoskerin hallinnassa näyttäisi olevan painonhallinta. Painokehityksen vaikutus on suora ja voimakas, hiilari-rasva vaihtoehdoilla tulosta joskus saadaan näkyviin, usein ei.

Eli olennaista olisi nyt saada painokehityksen suunta kääntymään.

En vieläkään ymmärrä misukisun logiikkaa. Lainattu lause osoitti, että syödyn tyydyttyneen rasvan kokonaismäärä oli identtisestä prosenttiosuudesta huolimatta vähäisempi kuin tavissuomalaisilla, KOSKA porukka laihtui, ei niin että laihtumisella olisi mitään tekemistä rasvan laadun kanssa. Oletan siis röyhkeästi, että laihtuva syö energiaa vähemmän kuin lihova, jolloin 12 E% tarkoittaa grammoissa vähemmän. Jos siis atkinslaiset saivat vaikkapa 1800 kcal, joista 12 % tyydyttynyttä, se tarkoittaa 216 kcal -> 24 g. Siis muhkea 24 g tyydyttynyttä päivässä.

Mutta aivan uskomattomia tuloksia on saatu Espanjassa, kun ketogeenista on toteutettu kala-oliiviöljy-kasvikset-punaviini -linjalla. Kaikki mahdollinen on parantunut, mukaanlukien sekä rasva-arvot että glukoosi.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=18950537

ViestiLähetetty: 2009-03-09 12:23:00 
Poissa
paleokatti
paleokatti

^ No, nyt mä ainakin ymmärrän sun logiikan. Tuosta selostuksesta se avautui ihan toisella tapaa kuin siitä aiemmasta.

Yritin hakea sitä ruokavaliota, jolla lillis oli alunperin laskenut hienosti sokerinsa alle vitoseen, mutta ekat viestit löytyvät vasta vuodelta 2005.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:24:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Ruokavaliota keskeisempi tekijä verenoskerin hallinnassa näyttäisi olevan painonhallinta.

Rotanmyrkky on paras verensokerinhanllintakeino.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 15:30:31 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

kekexxx kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Ruokavaliota keskeisempi tekijä verenoskerin hallinnassa näyttäisi olevan painonhallinta.

Rotanmyrkky on paras verensokerinhanllintakeino.

Erityiskiitos sinulle, kekexxx!!!
Kannanottosi on ehdottomasti koko ketjun selkein, yksinkertaisin ja helpoin tapa ratkaista sekä paino- kole- että sokeriongelma. Vallankin kun se heitetään depression takia sairaslomalla olevalle henkilölle, joka taistelee paitsi psyykkeensä, myös noiden edellä mainittujen ongelmien kanssa.

Lisää tälläista kehiin, kekexxx! Lupaan suositella sinua ongelmien ratkasijaksi kaikille tuntemilleni henkilöille, olivatpa heidän ongelmansa sitten psyykistä tai fyysistä laatua.

Lisäksi toivon, ei vaan suorastaan vaadin, että et ikinä, ikinä, mihinkään minun ketjuuni tule rakentavia mielipiteitäsi laukomaan.
Tuliko ymmärrettyä, kekexxx!!!

ViestiLähetetty: 2009-03-09 15:37:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lillamaria kirjoitti:
vallankin kun se heitetään depression takia sairaslomalla olevalle henkilölle

Kommentti oli lähinnä "sisäpiiriheitto" Mirkalle, ei sinuun kohdistettu.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 15:40:16 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Et yksilöinyt, kelle sen heitit!
Ja sitäpaitsi, minun sokeriongelmaani tässä enimmäkseen käsiteltiin.
Mutta ei sen väliä, kunhan pysyt minun ketjuistani poissa. Ikuisesti!!!

ViestiLähetetty: 2009-03-09 16:02:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ymmärrän loukkaantumisesi, Kekexx oli varomaton. Taustalla luullakseni Puskan kommentti Atkinsin ruokavaliosta, josta taannoin totesi, että laihtuuhan sitä rotanmyrkylläkin. Jokseenkin asiattomasti siis Puskalta.

Tuo israelilaisvertailu on sikälikin mielenkiintoinen, että vaikka Atkins oli kokonaisuudessaan tehokkain, niin naiset pudottivat kiloja välimerellisellä enemmän kuin Atkinsilla. Ja juuri välimerellisellä ainoana vertailluista parani myös diabeetikoiden paastosokeri.

Niin että minua kovasti tässäkin valossa kiinnostaa tuo linkittämäni espanjalainen, joka pyrki yhdistämään molempien ruokavalioiden todennäköisesti parhaat piirteet. Koe oli lyhyt, mutta tulokset oliat huikeat niin painonpudotuksen, kolesterolien kuin sokerin hallinnassa! Sinun asemassasi ite lähtisin kokeilemaan sinne suuntaan.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 16:34:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lillis, kaikin puolin sulle tsemppiä!

Mulla menee vähän ohi, noi kaikki tieteelliset tutkimukset ym. Perusperiaatteet tiedän, mutta liika hifistely menee ohi...Kuuntele Sinä omaa kroppaasi, ja toimi sen mukaisesti.
Sinä yksin ja sinun lekuri ( jos luotat häneen ) tiedätte, mikä on Hyväksi!!! :)

ViestiLähetetty: 2009-03-09 17:13:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka kirjoitti:
Tuo israelilaisvertailu on sikälikin mielenkiintoinen, että vaikka Atkins oli kokonaisuudessaan tehokkain, niin naiset pudottivat kiloja välimerellisellä enemmän kuin Atkinsilla. Ja juuri välimerellisellä ainoana vertailluista parani myös diabeetikoiden paastosokeri.

... mutta pitkäsokeri putosikin selvästi parhaiten Atkinssilla.

Ja diabeetikkojen ynnä heitä hoitavien lääkäreiden mielestä pitkäsokeri on näistä selvästi tärkeämpi.
Ehkei Suomen diabetesliiton tohtoreiden, mutta kylläkin monen muun. Jopa Harvardissa.
Eikä ihme. Pitkäsokeri kertoo todellisesta kehon ja jo tapahtuneesta sokeroitumisesta - toisin kuin paastosokeri.

ViestiLähetetty: 2009-03-09 18:43:12 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joka tapauksessa jos se diabetes nyt todetaan, lääkäristä saa ilmaiseksi verensokerimittarin ja mittausliuskat. Saahan noita toki ostaa netistäkin jos virallista diagnoosia ei tule, alle kahdenkympin saat aloituspaketin kotiin.

Sitten voit mitata itse kuinka sokerit reagoivat erilaisiin syömisiin.
Ei tarvitse arvailla kenen teoria on oikeassa kun tilanteen voi mitata. Ainakin minun äitini on tuolla metodilla saanut diabeteksensa pysymään kurissa.

Äläkä suotta pahoita mieltäsi kekeksin takia, se puhui rotanmyrkystä vaan siksi kun mirkan neuvot ovat päivä päivältä lähempänä virallisterveellistä. Kaikkihan me tiedetään kuinka helppoa on sanoa vaan, että "laihduta niin kaikki järjestyy".

Silläkin uhalla että pidetään pilkunvääntäjänä, niin edelleenkään tuossa israelilaistutkimuksessa ei ollut mukana oikeaa atkinsia...

ViestiLähetetty: 2009-03-09 19:18:53 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Hieman rauhoittunena palajan tänne uudestaan.
Pitkä ja monisäikeinen keskusteluhan täällä on käytykin, sillä aikaa kun olen ollut netin tavoittamattomissa.
Kyllä tämä tilanne tietysti mietityttää, mutta alan nyt kuitenkin vähän viilata näitä syömisiäni, hiukan enemmän sinne hyvien kasvirasvojen puolelle. Voita en kuitenkaan vaihda mihinkään korvikkeeseen. Enkä kermakkeiden käyttäjäksi ala. Joskus aion jonkun hedelmänkin napata, mutta kokopäivätoimiseksi hedelmän syöjäksi en toki heittäydy. Pähkinät ja avocadot pidän edelleen listalla. Marjojakin on vielä pakkasessa...
Heikkilä ja Dahlqvist ovat parhaillaan työn alla, eiköhän se "käypä" ravinto minullekin löydy, Kwasniewski se nyt ei kuitenkaan ollut.
Kyllä mulla sokrumittarikin on, D2-ystävältä taanoin saatu, kun hälle vaihdettiin uudempi malli. Tämäkin on ihan toimiva peli.
Tänä aamuna oli paastosokeri 5,4 ja äsken, n. kahden tunnin päästä syömisestä 7,4. Vaikka ei kait nuo kotimittarit ihan samaa näytä kuin sitten labrakokeissa. Hiemanhan tässä kuitenkin ällistelen tuota suurta eroa.
Syntynyt keskustelu oli mielenkiintoinen ja monta asiaa ja näkökulmaahan siinä tuli esiin.
Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita, kekexxxhän jo kiitoksensa oikein saikin erityismaininnalla!

ViestiLähetetty: 2009-03-10 11:27:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Atkinsin säätiön ohjeistus omine pyramineideen ei ole Atkinsia? Espanjalainen ketogeeninen on virallisterveellistä?

Hienoa että sokerihäly näyttääkin aiheettomalta.

ViestiLähetetty: 2009-03-10 12:08:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

lillamaria kirjoitti:
hyvien kasvirasvojen puolelle.

Onks niitä niin kuin monikossakin? Palmuöljy ja kookosrasva, joista kookosrasvan on todettu nostavan insuliinia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00