Tuota...
Mun on pakko tunnustaa, että niin hyvät kuin nuo sivut ovatkin, linkitys on vähän sekavaa, enkä ole siksi ollenkaan varma olenko löytänyt kaikki sivut, tai onko jostakin jäänyt osa lukematta sen takia kun linkki on heittänyt jonnekin ihan muualle... Enkä lukenut kaikkia ulkomaisille sivuille vieviä linkkejä.
Mutta joka tapauksessa nuo mun kysymykset olivat ehkä huonosti muotoiltuja, tarkoitus on kysyä pikemminkin "miksi" kuin "mitä". Ymmärrän kyllä, että olet kyllästymiseen saakka jo vastaillut tälläsiin... Jospa muotoilen uudestaan ja laitan perään sen käsityksen minkä sivuja lukiessa sain, voit sitten oikoa vääriä ja minä voin varmistua, että ymmärsin oikein. Eli vastaan itse niihin kysymyksiin, joihin löysin vastauksen. Jos vaikka jollekin muulle tämän palstan lukijalle olisi näistä iloa.
Lainaa:
Mitenkäs, onko vähähiilarinen haitannut treeniä?
Tarkoitus oli kysyä nimenomaan sun kokemuksistasi tämän asian suhteen. Noita tutkimuksia kun tosiaan ei niin hirveästi ole. Mutta jos luin sivujasi oikein, sulla on ollut treenitaukoa...
Lainaa:
Huomasin, että suosittelet lähes joka ohjelmassa suht lyhyitä settejä ja 6-8 toistoa yleisen 12 sijaan. Onko sulla tuohon jotain tieteellistä perustetta vai vaan oma pitkä kokemus kertoo noin?
Nuo taulukot ovat aika erilaisia kuin olen nähnyt muualla.
Tosi monessa lähteessä suositellaan tuota 12:sta massaan, ja tuosta taulukosta sai kuvan, että se ei ole hyvä oikein mihinkään muuhun kuin lämmittelyyn. Tekstiä lukiessa ainoa perustelu jonka löysin on, että tuo toimii sulla
Sen sijaan settien vähentämiseen löytyi linkeistä hyvät taustat ja perustelut. Moni linkki vei kyllä jonnekin hevon kuuseen tuolta toistosivulta. En yritäkään sanoa, että taulukkosi olisi väärässä, se on niin looginen omia kokemuksia vasten peilaten, että tuntuu tyhmältä kun ei ole tajunnut aiemmin. Mutta lukisin mielelläni taustoja, mistä olet tuon keksinyt/ottanut/johtanut/päätellyt? (ehkä jos ne linkit olisi toimineet, tieto olisi ollut siellä)
Lainaa:
Onkos tuo nyt sitten ihan surkea ohjelma?
Joo. Kunnon painoilla tehtäviä settejä on liian vähän ja kaiken kaikkiaan settejä on luultavasti liikaa. Mutta kuitenkin parempi kuin se 3 settiä 12 toistoa... Mistäköhän tuo on peräisin, kun sitä kuitenkin niin paljon suositellaan? Ehkä jotain vanhoja peruja, sweitsinnäkkärikin suositteli encyclopediassaan paljon settejä ja paljon toistoja.
Lainaa:
Suunnitteletko useamman syklin etukäteen vai millä perusteella arvot seuraavan syklin muutokset?
Jos käsitin oikein, niin lopulta ei tarvii kuin kaksi ohjelmaa, joiden muuttujia vaihdellaan. Perusohjelma, jossa vaihdetaan apuliikkeitä säännöllisesti ja toisena ohjelmana sellainen jossa treenataan eri päivinä maksimivoimaa, vahvistusta ja nopeutta. Ja noita sitten vaihdellaan. Eli ei tarviikaan keksiä sellaisia "joka-kerta-täysin-eri-treeni"-ohjelmia, joilla personal trainerit mainostavat itseään, jotta pääsevät itse mukaan joka kerta ohjaamaan kun ohjattavat eivät muista treenejään.
Öö.. ja päättelin, että samalla systeemillä voi varmaan treenata muutakin kuin penkkiä...
Lainaa:
Sivuja lukiessa mietin kyllä, tekeekö jotkut vaan penkkiä treenissään? Siis ei esim. edes kyykkyä vaan jättää jalat pois kokonaan?
Niin tuossahan oli tarkoitus siis miettiä, että tekeekö jotkut vaan yläkroppatreeniä. Ja ilmeisesti kyllä, jos noita ohjelmia katsoo. Eihän tohon jalkatreenipäivää enää mahdu...
Mulla on treenaamiseen hieman eri näkökulma, joten tuo lukemani vaatii varmaan vähän soveltamista. Ison penkkituloksen sijaan tekisin mieluummin vaikka yhdenkäden punnerruksia... Siis voimanhankintaa toiminnallisessa mielessä. Ja jos en noita haaveilisi joskus tekeväni plus jos lihastasapaino ei olisi tärkeä, ei varmaan olisi mitään motivaatiota tehdä penkkiäkään.
Viimeaikaisten lukemisten (siis muidenkin kuin tuo sivusto) perusteella olen ymmärtänyt pari asiaa:
- Tulosta pitää tulla heti eikä vasta kuukauden päästä. Jos jokin ei toimi, se ei ala toimimaan. Jos jokin toimii, se toimii heti.
- Kaikki ei sovi kaikille. Viis siitä mitä joku superohjelma sanoo, ohjelmaa pitää säätää omien tuntemusten mukaan.
- Itseään pitää kuunnella, treenin ei ole pakko olla on/off-moodissa. Jos ei pysty tekemään koko treeniä, voi tehdä silti osan. Jos on kipeä, ei ole pakko tehdä treeniä vaikka ohjelma niin sanoo, eikä silti ole "repsahtanut" tai looseri.
Ja vielä kerran, nimesin threadin ehkä huonosti, jos jollakin on sanomista/mielipiteitä aiheesta, antaa palaa!