karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 21:02:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Elkas Journal
ViestiLähetetty: 2008-12-13 18:05:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Har inte fört någon dagbok här och inte heller räknat eller vägt vad jag äter. Sist gjorde jag det på sommaren 2004 och bara under en kort period, några dagar. För att kolla kan man äta för mycket fett. (Svaret då var, att det är omöjligt. Förståss i förutsättning att det inte var för mycket proteiner eller kolhydrater med. Och man åt bara den mängd det behövdes för att inte var hungrig.) Ingen våg för mig själv har jag heller.

Men, nu när jag har ett Kwasniewski experiment i gång så tänkte jag att varför inte? Dessutom köpte jag på nätet Calculus Victus programmet, som gör det väldig enkelt.

Den vanligaste frukosten (on någon frukost als) består av 4 ägggulor, som jag stekar med 30g smör och lite grädde och ost, ingefärte med en tesked virgin kokosolja. Under dagen äter jag väldigt lite. Dricker kanske kaffe med kokosolja någon gång.

Därför den största mängden av mat äter ja på kvällen. Då är det lite kött (inte mera en 100g vanligtvist), rotfrukter, kan innehålla en liten potatis som är stekt rå i en stor mängd av smör. Blåbär med yoghurt (kan man säga ”partis” på finlandssvenska?) ock kokosflingor (ekologiska). Meningen är att hålla protein innehållet nära 60g, kolhydrater cirka 50 och fett mängden över 100g per dag.

Också definitivt inte äter på regelbundna tider, tvärtom. Någon gång inte äta alls på morgonen, någon gång inte på kvällen.

Viestin otsikko: Re: Elkas Journal
ViestiLähetetty: 2008-12-13 18:39:16 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

hej elka! skönt att läsa svenska, jag tycker om vårt andra inhemska!
(vi har ju nästan träffats i åbo, det var min kämppis som -äntligen- kom o hämtade min kokosolja 8) )

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

ViestiLähetetty: 2008-12-13 19:55:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hej tarjamaria, bra att du kom och hälsa på. Jag tänker inte blogga här ensam. Om det inte blir någon diskussion, så slutar jag med dagboken väldig fort.

Middagen i dag bestod av 100g ekologiskt malet nötkött (finlandssvenska, jag vet, "köttfärs av nöt" är det väl i Sverige OT: har gått på kurs för att lära mig danska, läser litteratur på norska, danska och svenska; att lära sig skillnaden mellan de olika skandinaviska språken är en hobby för mig.), 50g räkor, 30g rom av regnbågsforell och 40g smetana. Köttet åt jag utan att besvära mig med någon form av tillredning. Allt annat blandade jag bara ihop. Så det blev en väldig enkel men läcker middag.

Som kvällsmat tänker ännu ha risgröt. 40g ekologiskt vitt grötris, som skall småkoka 40 minuter i 20g smör och 20g vispgrädde.

ViestiLähetetty: 2008-12-14 00:42:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

"Den vanligaste frukosten (on någon frukost als) består av 4 ägggulor, som jag stekar med 30g smör och lite grädde och ost, ingefärte med en tesked virgin kokosolja. Under dagen äter jag väldigt lite. Dricker kanske kaffe med kokosolja någon gång."

- Vad är det för fel på äggvitan????

http://www.lenawiksten.fi/

ViestiLähetetty: 2008-12-14 11:24:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Begränsar man proteinmängden så är det bättre att glömma äggvitorna. Kwasniewski rekommenderar det och samma sak skriver Peter här. Det beror på lite vad annat tänker jag äta. Äggsmör är inte dålig frukost heller. Då blir det nog bara två ägg och mycket smör. Har tidigare (före Kwasniewski experimentet) märkt att för mycket protein gör mig hungrig. Nu fokuserar jag ännu mera på kvaliteten på proteinet. Använder oftare lever, som jag tidigare också tyckte att jag blev lätt hungrig eller trött efter maten. Det var mängden som var fel. Nu äter jag ofta lever, men bara cirka 70g åt gången.

ViestiLähetetty: 2008-12-14 11:40:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Var inte hungrig på morgonen. Bara varm choklad av mörk kakao (10g) och vispgrädde (50g) och vatten. Brukar inget sötningsmedel, vispgrädden är så söt så det räcker.

ViestiLähetetty: 2008-12-14 19:23:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Elka kirjoitti:
Som kvällsmat tänker ännu ha risgröt. 40g ekologiskt vitt grötris, som skall småkoka 40 minuter i 20g smör och 20g vispgrädde.

vad i fridens namn ska ris vara bra för då??? - 75,6 % kolhydrater, nästan enbart stärkelse, d.v.s. socker, ifall man nu har förmågan att spjälka upp det....

:?:

ViestiLähetetty: 2008-12-14 22:47:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elwe kirjoitti:
Elka kirjoitti:

vad i fridens namn ska ris vara bra för då??? - 75,6 % kolhydrater, nästan enbart stärkelse, d.v.s. socker, ifall man nu har förmågan att spjälka upp det....

:?:

:lol: Meningen är bara att hålla kolhydratnivån över 40-50g per dag. Undvika fruktos i därför stärkelse. Den portionen ger 33g kolhydrater.

Hade middag ute med vänner, går inte att beskriva fotot kommer senare. Visste ju på förhand att det blir för mycket protein, därför till lunch bara kokosolja i ingefärte. Tillräckligt kolhydrat i form av rödkål ock surkål så ingen behov för ris i dag.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 00:30:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kanske jag är allt bakom flötet, men jag begriper inte varför vi skulle behöva äta ett enda gram kolhydrat. Vi producerar ju själv det som behövs i levern, har jag låtit mig förstå. Visst får du äta din risgrynsgröt....... men jag låter definitivt bli!

ViestiLähetetty: 2008-12-15 10:35:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elwe kirjoitti:
Kanske jag är allt bakom flötet, men jag begriper inte varför vi skulle behöva äta ett enda gram kolhydrat. Vi producerar ju själv det som behövs i levern, har jag låtit mig förstå. Visst får du äta din risgrynsgröt....... men jag låter definitivt bli!

Levern kan producera allt, men iden är att den inte behöver göra det. Saken debatteras här på finska. Nog mera om potatis och mjöl än ris. Detta med risgröt kanske har med den kommande julen att göra. Fast jag inte är någon julmänniska. Använder nog säsongens grönsaker och bär men för att komma upp till 50g kolhydrat skulle det bli allt för mycket fiber och fruktos. Så det blir också potatis med smör ibland.

Kwasniewski skriver i Optimal Nutrition:
Lainaa:
As I have mentioned before, it is necessary to supply the body
with some carbohydrates in food. Not much, but they are essential. If we don’t introduce them into our organisms with our food, our organisms will have to produce them themselves, mainly from protein. In this case, we burden our bodies with extra work. This breaks one rule of optimal nutrition about not making our bodies do unnecessary work or jobs.

ViestiLähetetty: 2008-12-15 12:40:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Har nog hamnat på fel diskussionsforum :( - Äter snålt med kolhydrater bara för att jag blir så djävla sjuk av den minsta mängd stärkelse. Grönsaker passar mig bättre än ris el. dyl. Är ingen ortodox karp. Kanske jag borde knipa käft och bara kolla här efter eventuella nya matvinkar. God fortsättning på veckan!

ViestiLähetetty: 2008-12-15 13:20:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elwe kirjoitti:
Har nog hamnat på fel diskussionsforum :( - Äter snålt med kolhydrater bara för att jag blir så djävla sjuk av den minsta mängd stärkelse. Grönsaker passar mig bättre än ris el. dyl. Är ingen ortodox karp. Kanske jag borde knipa käft och bara kolla här efter eventuella nya matvinkar. God fortsättning på veckan!

Nej, varför det? Har nog själv experimenterat med allt mögligt under åren. Zone, Atkins från 70-talet. Har varit utan ris, potatis och bröd i många år. Kolhydraterna från grönsaker och frukt. På samma sätt som du gör ju många här. Nu har jag bara Kwasniewski period som verkar passa bra.

Eta: Mängden av ris i gröten är 2,5 matskeder (okokt) ris och beroende av dagen hälften kanske till nästa dag.

ViestiLähetetty: 2008-12-16 17:09:33 
Poissa
tapakarppi
tapakarppi

Nämen! På SVENSKA! Vad roligt! Tänkte tappa ögonen då jag fick detta!
Dethär kommer jag att följa! (kanske inte skriver så ofta, men håller kåll)

ViestiLähetetty: 2008-12-17 20:43:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ju länge jag karpar - finns det ett sånt verb, berätta för mig! - desto påhittigare och mer liberal blir jag med vad jag stoppar i mig - inom gränserna förstås. Jag menar, jag har fått sånt stort förtroende för den här dieten och vad den gör för mig att jag lätt kan unna mig ibland att göra små avsteg från en regelrätt låghydratkost. Jag som många andra har hittat en ny gyllene medelstig med denna kost, som löper som ett rött tråd igenom allt som jag dagligen gör - därför att den främjar livet inte bara fysiskt utan även psykiskt. Så visst, jag unnar mig ibland något "förbjudet" - mycket av vilket jag ändå har fullständigt tappat intresse för. :wink:

PS. Lite risgröt skall jag också smaka under julen - jag måste ju för jag vill hitta den där mandeln!

ViestiLähetetty: 2008-12-19 21:25:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

I finlandsvenskan (eller måste vi vänta tills Hufvudstadsbladet eller, kanske ännu bättre, Hangö Udds Nyheter har använt ordet) går det väl. En tidsfråga tycker jag. På finska går det i dag till och mer på bokpärmar.

Om man skall begränsa antalet fruktos ordentlig så är det ju bäst att göra det nu, tycker jag. När grönsaker, frukt och bär är dyra och dåliga. När det är säsong skall vi ”äta och dricka och dansa hela natten” (skriver Wiley i ”Lights out”) men inte på vintern.

ViestiLähetetty: 2008-12-22 11:10:07 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

hjärtlig jultiden, elka! Kuva

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

ViestiLähetetty: 2008-12-22 22:28:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
I finlandsvenskan (eller måste vi vänta tills Hufvudstadsbladet eller, kanske ännu bättre, Hangö Udds Nyheter har använt ordet) går det väl. En tidsfråga tycker jag. På finska går det i dag till och mer på bokpärmar.

Om man skall begränsa antalet fruktos ordentlig så är det ju bäst att göra det nu, tycker jag. När grönsaker, frukt och bär är dyra och dåliga. När det är säsong skall vi ”äta och dricka och dansa hela natten” (skriver Wiley i ”Lights out”) men inte på vintern.

Tack Elka för svaret om verbet "karpa" :wink:
Jag gillar förresten den där idén om säsongmässiga ätandet. Det är väl väldigt förnuftigt på alla möjliga sätt. Det blir ju mer omväxling i kosten, och varför i all värld skulle man behöva äta på samma sätt året runt - så sant!

PS. I mitt "tidigare" liv fanns det bara EN egentlig omväxling i kosten: det gick åt många fler chokladkakor på vintern - och förstås varenda månad under mens... :oops: Oj vad torftigt och påvert det där låter nu #-o

ViestiLähetetty: 2008-12-26 21:12:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tycker inte karpa är ett ord som kunde användas som "karppaaminen" på svenska, det finns redan ett svenskt ord "karpa", som i "karpa upp sig". Om nu karppaaminen kommer från low-carbing (om ett sådant verb finns), eller going low carb så blir det inte "karpa" av det på svenska!

Naturligtvis inväntar jag med spänning Hangö Udds Nyheters ställningstagande :D !

Tibbie

ViestiLähetetty: 2008-12-27 19:32:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Om man lånar från engelskan till finskan och sedan från finskan till finlandsvenskan så borde man kanske skriva ”karppa” med två p. Det finns "low carbing" på engelska. Och man har i svenskan "dopa" från doping, (och så heter det "dopning" på svenska), mobba, etc så att därifrån kan man kanske få lite terminologi.

Vi har ju lån från finskan som inte fins i Sverige: efterugnslimpa, knackkorv, yttre file, bykpojke, gravgård, diskbord, nyfamilj, närljus, rusvård, tarra, tölk etc.

Tog en titt på "kolhydrater i fåkus" och hittade lite ny svensk terminologi där:

Lainaa:
torrbanta 'lågkalori-högkolhydratbantning'

Fetta upp: när man har i mer smör/grädde för att få upp fetthalten.

Koola ner skulle kunna vara att man äter mindre kolhydrater

"sockerklåda".

"mackoman"

"Ohungrig" det måste väl också vara lite lchf över det?

Om nån skulle våga sig på att fråga hur mycket jag väger så brukar jag dra till med: "Det beror på om jag är nyäten å oskiten eller oäten å nyskiten"
Under kolåldern (nytt ord!) kunde det skilja flera kilo men numera är det bara några hekto.
"Vattnet har gått".
Har absolut ingenting att göra med barnafödande, utan betyder helt enkelt att vattenviktökningen efter ett avsteg, har försvunnit...
Ostmacka = tjock skiva ost med hyvlat smör på.

"Jag är uppe i smöret igen".

K-märkt tyckte jag var super!! Jag är det nu nämligen efter helgens fusk...

Tallriksdietist = dietist som förespråkar tallriksmodellen.

Min dotter kallar hela LCHF-upplägget för ATT FETTA.

"Talibankost"

Fettskrämd - man tror att fett är farligt, även bok av Lars-Erik Litsfeldt

Fakir - kost bestående nästan uteslutande av fett och protein

Inälvsmat, benämning på främst lever, hjärta och njure.

Kolisar – kolhydrater

TY - Turkisk eller grekisk yoghurt med 10% fett. Innehåller ofta mindre kolhydrater än vanlig yoghurt

:lol: Partis är nog bättre än "TY".

ViestiLähetetty: 2008-12-27 20:06:47 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

och...

pulpet, gårdskarl, haska, talko, skyddsväg, dragare och rosk till exempel.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00