karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-25 01:57:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1012 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2008-06-15 11:27:34 
Poissa
Leijona
Leijona

En pitkän matkan juoksemisesta ymmärrä juuri mittään. Enkä lukenut ketjun alkua...pahoittelen jos tulee toistoa.
Tämmöseen törmäsin juuri tällä viikolla hiilaritankkaukseen liittyen. http://www.second-opinions.co.uk/athletic_diet2.html

Perusidea tuossa on, että suoritus parani triathlonilla, kun kroppa oli ensin opetettu käyttämään rasvaa pääpolttoaineenaan. Ja näin ollen hiilaritankkaus on turha. Juoksija forumilla http://www.seponkotisivut.com/vb/index.php joskus eksyin muita asioita etsiessäni...tuntuu olevan asiapitoinen sivusto.

ViestiLähetetty: 2008-06-16 07:58:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos, tätä keskustelua olen kaivannut. Maratonin juossut työkaveri tuossa juuri sanoi, että ilman hiilareita en maratonia juokse. Yritin kyllä selittää, että kroppani on tottunut rasvapolttoisuuteen. Nyt huomaan, että oma usko meinaa horjua.

Kuutiojuuri kirjoitti:
Nyt näyttää sille, että juoksen syyskuussa ensimmäisen maratonini, ja en kyllä ajatellut hiilarintuputtajia uskoa. Olen tähän saakka juossut vain puolikkaita, joista karppina yhden, ja ainoa muutos normaaliruokaani (ehkä 50 g hiilaria/vrk??) oli että lipitin kolmena edellispäivänä litran luomukevytmaitoa päivässä. Tämäkin ihan nesteytyssyistä, koska kuivun helposti ilman minkäänlaista liikuntaakin, ja nestevajaus oli iskenyt puolikkaalla ennenkin. Pelkkä vesi tulee musta suoraan läpi.

Minäkin olen havainnut maidon hyväksi palautusjuomaksi. Millaisia kokemuksia teillä on lenkin aikasesta nesteestä? Laitatteko sekaan jotain? Jostain kuulin, että hunajalla ja suolalla maustettu vesi toimisi hyvin.

ViestiLähetetty: 2008-06-16 15:20:08 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Kuutiojuuri kirjoitti:
Mihinkään mietoonkaan hiilaritankkaukseen en rupea senkään takia, että saan paitsi mahan kipeäksi ja karmeat ilmavaivat, tulen niin väsyneeksi etten jaksa kuin raahautua lähtöpaikalle.

Juu, 8) , minä tässä hiilaritankkasin palan (siis ylä ja alapuolen) Vaasan ruispalaa yhteen lyhyeen kovasykkeiseen soutukisaan. :shock: :shock: :shock: Onneksi tein sen riittävän ajoissa kisa-aamuna - jouduin nimittäin juoksemaan vessaan kolme kertaan ennen lähtöä kisapaikalle!!! Huh huh! No, oli ainakin suolisto tyhjä kisan aikana. =D>

ViestiLähetetty: 2008-06-17 12:10:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ada kirjoitti:
Minäkin olen havainnut maidon hyväksi palautusjuomaksi. Millaisia kokemuksia teillä on lenkin aikasesta nesteestä? Laitatteko sekaan jotain? Jostain kuulin, että hunajalla ja suolalla maustettu vesi toimisi hyvin.

Saattaa toimia joo, ja maistuu varmasti paremmalle kuin esanssinen urheilujuoma. Itse vedän lenkin, jumpan ja muun aikana vain vettä. Se esinesteytys on mulle selvästi tärkein. Lisäksi olen erittäin mustasukkainen hampaistani enkä voi kuvitellakaan liottavani niitä jossain sokerivedessä muutaman kilometrin välein, hammasraukat. Ei siinä saa edes keskityttyä juoksuun, kun omatunto hiertää moisen kaltoinkohtelun vuoksi.

t. Hampaanhoitofanaatikko

ViestiLähetetty: 2008-06-17 16:14:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikka en ole koskaan maratonia juossutkaan, niin eilen juuri juoksin ihan kokeeksi puolimaratonin aikaan 2:05. Oli kyllä vähän huono juoksufiilis ja ekat 5 km oli ihan tuskaa, sen jälkeen alkoi helpottamaan. Mun mielestä tuo esinesteytys on ensisijaisen tärkeä juttu. Juon ennen pitkää urheilusuoritusta vähintään litran laimeaa mineraalisuolaliuosta (mineraalisuolaa, light-mehutiivistettä (greippi on suosikkini), vettä. Juoksun aikana on vähän huono juoda vettä kovin suurta määrää kerralla, siitä tulee vain huono olo, toisaalta pitkän urheilusuorituksen aikana nestehukka voi olla hurja. Pari kiloa voi hyvinkin pudota painosta parin tunnin lenkin aikana. Hiilaritankkausta en tehnyt, vaan ihan tavanomaisilla karppiruuilla olin.

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2008-06-18 07:16:29 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Vaikken mie pitkiä matkoja viel uskallakkaa juosta, nii oon huomannu kans sen, et alus ei meinaa kulkea ensinkää, mut vähä matkaa ku juoksee, ni sujuu jo eri taval... :shock: :wink:

ViestiLähetetty: 2008-06-18 08:17:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hyvä, että palautatte mieleen esinesteytyksen. Viime kesänä join aina vissyä lenkin alle ja hyvin kulki. Jostain syystä tuo tapa on jäänyt. Täytyypä kokeilla uudestaan.

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-06-18 10:28:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen huomannut sen, että karppielämällä kroppa syttyy vähän hitaammin, toisin sanoen pitää lenkki aloittaa riittävän rauhallista tahtia, kun alku on usein vähän tahmeaa. Kun kroppa pääsee vauhtiin, niin jaksaa kyllä nykyisin ihan pitkäänkin ilman sen kummempia tankkailuja.

Tosin maksimissaan 2h (fillari/hölköttely) lenkkejä olen viime aikoina ehtinyt tehdä. Mutta toivottavasti ne riittäisi tuossa syksyllä toisen maratonin läpivientiin vähän nopeammin kuin ensimmäisen vuosi sitten hiilareiden voimalla.

Mineraalisuolavettä olen pitänyt hyvänä, se auttaa tuossa nestetasapainon ylläpidossa niin ennen lenkkejä ja lenkkien jälkeenkin. Yleensä lenkin jälkeen iltaruualla juon kevytmaitoa tai syön muuta maitotuotetta, kermarahkaa tms. jälkkäriksi. Ja voisin kuvitella, että ns. "hiilaritankkausta" ennen maratonia tekisin lisäämällä vähän maitotuotteita ruokavalioon enemmän.

Mutta sokerilitku-urkkajuomiin en ole ajatellut koskea.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2008-07-08 08:59:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt on sitten ilmoittauduttu sille maratonille. Ilman pari kuukautta sitten huomaamani mystistä kuntopomppausta en olisi kyllä uskaltanut tähän touhuun lähteä. Nyt sitten on 11 kuuliaista treeniviikkoa edessä, saa nähdä miten onnistun sullomaan juoksutreenit muiden harrastusten joukkoon, kun levätäkin pitäsi. H-hetken kampaus ja juoksuasu on kyllä jo valmiiksi mietitty - kun on tukka hyvin, niin mikään muukaan ei voi olla ihan huonosti ;).

ViestiLähetetty: 2008-07-08 10:32:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuutiojuuri, puhuit tuolla aikaisemmassa viestissä syksyn maratonista... Saako kysyä mihin ilmoittauduit? Mulla kun tuo Jyväskylän Finlandia maraton on ollut mielessä jos sinne tänä vuonna lähtisi lönköttelemään ja kokeilemaan, miten karppina sen läpi selviää.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2008-07-09 12:17:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo, saa kysyä. Espoon rantamaratonille 21.9. olen menossa. Sopiva ajankohta, tuttu reitti ja lähtö/maalipaikka lähellä kotia ratkaisivat. Maalista voin vaikka kontata kotiin, jos ei jalat enää kanna ;). No ei vaan, mutta ompahan oma karppijääkaappi ja suihku lähellä, niin onhan se mukavampi taivaltaa kohti maalia.

ViestiLähetetty: 2008-09-11 10:03:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Päivitystä vähän tähänkin asiaan. Tämän kesän maratonsuunnitelmat meni pieleen erinäisten muiden henk. koht. juttujen takia, mutta nyt katsellaan taas eteenpäin tälläkin saralla. Ensimmäinen puolimaraton sitten karppiintumisen on edessä ensi lauantaina ja mielenkiinnolla katson mihin tässä päästään. Tämän syksyn päätavoitteena nyt siis 33km Pirkan Hölkkä lokakuun alkupuolella. Ei ole kyllä toiveita 2h alle niinkuin vuosi sitten juoksin vielä hiilarikäyttöisenä, mutta sillä ei olekaan mitään tekemistä karppaamisen vaan puutteellisen treenin kanssa.

Pitkät 2-3h juoksu ja fillarilenkit rauhalliseen tahtiin menee ihan ongelmitta veden ja pienen lisäsuolan voimalla, ei mitään kummempaa evästä tarvii. Vähän vielä mietinnässä miten sitten pidemmissä kisoissa jatkossa teen, mutta selviää ajan kanssa kokeilemalla. Puoliskan nyt ajattelin ainakin juosta ihan vaan vettä nesteeksi käyttämällä.

Pitkiä lenkkejä edeltävinä iltoina olen yleensä syönyt vähän hiilaripitoisemman aterian, lähinnä lisäten hedelmiä ja vähän enemmän maitotuotteita. Joskus ihan maustettua tavallista kermajäätelöä tai jugurttia jälkkäriksi jne. Aamusta lähden yleensä matkaan ihan kevyellä aterialla kermamaitokahvilla tjtn.

Lihomisen pelossa mun ei tämän hetkisillä liikuntamäärillä ole hirveän tarkkaa lukua hiilarien grammamäärästä tarvinnut pitää. On toistaiseksi riittänyt kun pahimmat sokeripommit, karkit (satunnaista suklaansyöntiä lukuunottamatta... :oops: ), riisit, perunat, pasta, leipä ja puurot on olleet pois, eikä viljoja ollenkaan, niin maha pysyy kunnossa ja turvotukset pois. Ja riittävästi rasvaa, että piisaa energiaa isompiin treenimääriin.

Mites kuutiojuuri sun treenit Espoota varten on sujuneet, toivottavasti kaikki on kunnossa ja tulee onnistunut maraton.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2008-09-11 10:40:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

josuu kirjoitti:
Ensimmäinen puolimaraton sitten karppiintumisen on edessä ensi lauantaina ja mielenkiinnolla katson mihin tässä päästään.

Oletko tulossa Jyväskylään? Minä menin ilmoittautumaan koko maratonille. Mikä lie mielenhäiriö. Tavoitteena läpi juosten. Tällä hetkellä tuntuu ihan mahdottomalta.

Matkan varrella on ollut kaikenlaisia ongelmia, joten kunto ei nyt ihan satu kohdalleen. Tankkausta olen hoitanut lähinnä siirtymällä vähähiilarisesta hiilaritietoiseen. Nyt minulla on menossa kolme tankkauspäivää, jolloin söin ruisleivän lisäksi kerran tummaa pastaakin :shock: .

Annoin myös periksi siinä, että aion juoda juoksun aikana järjestäjien tarjoamaa urheilujuomaa. Uskon, että hunaja-merisuola-vesi olisi parempaa, mutta tällä tavoin vältyn juomien kantamiselta. Tähän ajankohtaan sattui niin paljon muuta sählinkiä, etten ole jaksanut järjestellä omien juomien viemistä yms. Ensi vuonna sitten.

Kävi miten kävi, ajattelin palata lauantain jälkeen tiukkaan vähähiilariseen dieettiin, joka tuntuu sopivan minulle. Ja lenkkeilyn suhteen edessä on pitkien ja rauhallisten lenkkien kausi. Ensi kesään mennessä voisi yrittää tiputtaa pari kolme kiloa, vaikka normaalipainossa menen nytkin.

ViestiLähetetty: 2008-09-11 12:07:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

josuu kirjoitti:
Mites kuutiojuuri sun treenit Espoota varten on sujuneet, toivottavasti kaikki on kunnossa ja tulee onnistunut maraton.

No itse asiassa ei aivan. Harjoittelussa tuli lusmuttua, ja sitten kun loukkasin vielä kotitöissä vähän koipeani, loppui usko tähän tämänsyksyiseen maratonoperaatioon. Siis nimenomaan usko loppui eli sitten tuli harjoiteltua vielä vähemmän – jos olisin vaan heti kehittänyt korvaavaa treeniä ja palannut sitten juoksuun, tilanne olisi ihan eri… se todella on korvien väli, millä maraton juostaan. Kyllä mä varmaan jotenkin itseni maratonin maaliin kampeaisin, mutta luulen että siihen sisältyisi niin monta tuskallista tuntia, että pitää ottaa järki käteen, vaihtaa matka puolimaratoniin ja aloittaa sitten sen jälkeen ihan kunnollinen maratontreenaus.

Sen puolesta kyllä on asiat hyvin, että paikat on ehjät, flunssantorjunta on toiminut erinomaisesti (kop kop) ja puolimaratonin pitäisi mennä ihan hienosti. Pikkuisen tuo jänistäminen toki kaihertaa, mutta kunhan on puolikkaasta 20 km juostu ja se viimeinen 1,1 km tuntuu käsittämättömän pitkältä mutta tietää että maali häämöttää pian, niin enpä usko että enää harmittaa :D.

ViestiLähetetty: 2008-09-11 14:30:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiva kuulla päivityksiä muidenkin touhuista. En ole tulossa Jyväskylään tällä kertaa, matkaan vähän lähemmäs kotipaikkaa Tamperetta eli Huittisiin maisematiemaratonin puolikkaalle.

Puolikasta varten en ajatellut tankata kummemmin, ehkä pari ylimääräistä välipalaa jugurtin tms. muodossa tänään ja huomenna jotta ei ainakaan miinusenergialle mennä.

Jokatapauksessa myös Ada:lle tsemppiä koitokseen ja kerrot sitten kokemuksista myös.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2008-09-13 07:37:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua. Aloittelin juoksuharrastusta ekaa kertaa yli kolmekymppisessä elämässäni nyt menneenä kesänä ja tavoitteena olisi puolimaraton. Ihan alakarpilla elelen ja juoksukunto on noussut kohisten. Nyt menee jo tunti putkeen, että eiköhän se vuoden päästä mene se puolikaskin sitten :D .
Sellaisen huomion olen tehnyt tuosta lenkkeilystä, että juoksun jälkeen ei ole nälkä todella pitkään aikaan, vaan päin vastoin ei oikein pysty syömään välttämättä koko iltana. Tämä on mulle ihan outoa ja uutta, ruokahaluttomuus siis.
Usein "tankkaan" ennen tunnin-pari ennen lenkkiä maapähkinävoita lusikallisen/pari tai manteleita ja vissyä ja kertaakaan ei ole tullut fyysisesti seinä vastaan, ainoastaan henkinen kynnys.

Jaa niin ja paino on laskenut paremmin kuin aikaisemmin, ilmeisesti tuo juoksu polttelee mukavasti noita laardivarastoja.

ViestiLähetetty: 2008-09-14 14:49:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No nyt se on juostu - maraton aikaan 4:43. Aika olisi voinut olla parempikin, mutta 1½ vuoden juoksukokemuksella ilman urheilijataustaa tuokin on hyvä saavutus. Ikääkin kun on parin kuukauden päästä 45.

Energiat riittivät oikein hyvin koko matkan, muureja ei näkynyt. Täysin karppilinjalla en uskaltanut pysyä, vaan join järjestäjien tarjoamaa urheilujuomaa matkan varrella. Etukäteistankkausta olin tehnyt hiilaritietoisella ruualla. Tosin meni vähän karkkiakin siinä ohessa. Vatsa meni tankkausvaiheessa sekaisin. Maratonaamuna söin seitsemältä aamiaiseksi lihaa ja kasviksia, kymmeneltä normaalin aamiaiseni eli puolukkaa ja turkkilaista jogurttia, siis täysin kaikkien hiilariohjeiden vastaisesti. Lähtö oli kello 13. Mutta vatsa rauhoittui.

Ongelmina olivat etureidet, joiden lihakset alkoivat mennä puolivälin kieppeillä juntturaan. 30 eteenpäin tuli kieltämättä mentyä sisulla. Tuossa taustalla on varmaankin jaksot, jolloin olen joutunut tekemään korvaavaa harjoittelua eli lihasten iskunkestävyys ei ollut riittävä. Ja olin liian kevyissä vaatteissa.

Loppumatkasta lihakset oli ihan tukossa. Kodin edessä autossa iski karsea totuus: en pystynyt nousemaan ylös istuvasta asennosta. Siinä oli naapureilla naurussa pitämistä, kun rouva konttasi kotiin. Tulipahan sillekin sanonnalle uutta sisältöä. Onneksi en ollut itse kuskina.

Syke nousi koko matkan aikana 2 pykälää (kierrokset 5 km). Kilometrivauhti hiipui 30-35 matkalla 20 sekuntia parhaasta pätkästä.

Oma fiilis on, että energioiden hyvä riittävyys osoittaa, että rasvanpoltto sujuu suht hyvin - kiitos karppauksen. Noille lihaksille täytyykin sitten tehdä ensi talvena jotain.

Tsemppiä kaikille juoksuharjoitteluun! Ja maraton kannattaa asettaa tavoitteeksi, jos on haluja ja aikaa harjoitella. On upea tunne saada maraton läpi. Puhumattakaan siitä, mitä kaikkea hyvää sille treenaaminen tuo mukanaan.

ViestiLähetetty: 2008-09-14 15:44:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hieno maraton juostu!

Itse harjoittelen puolikaalle. Olin viime toukokuussa HCR aika oli huono (omasta mielestä) 2.20. tavite oli 2 tuntia.. noh sillon en karppaillut en..nyt kun jatkan treenaamista ja syön karppisapuskaa, niin on pakko sanoa että lihakset väsyy nopeammin kuin ennen..muttamutta periksi en anna! Kait se minunkin kroppani jossainvaiheessa tottuu hiilaritietoiseen ruokavalioon.

En tiedä millon juoksen seuraavan puolmaratonin, kun nyt ollaan täällä Egyptissä, mutta harjoittelen ainakin. viimeistään HCR:ssä vuonna 2011, hups, on ainakin aikaaaaaa.Mieheni on maratoonari, tammikuussa menemme koko perhe Dubai-maratonille kannustamaan isä-pappa. Hänellä on hieman eri tavoittet kuin meikällä (3.20 on ennätys))

Ps. vinkkinä kaikille kiinnostuneille: Stockholm-Marathon on aivan loistava!! Katsojanakin on aivan mahtavat fiilarit, karnevaalityyppinen tapahtuma!!

Pss: mun mies tankaa hiilareilla viikon ennen koitosta. Hän vetää napaan 700g hiilareita vuorokaudessa!!!!

ViestiLähetetty: 2008-09-14 19:25:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Joo. Nuo hiilaritankkauksen hiilarimäärät ovat aivan uskomattomia. Mutta joka paikassa toitotetaan, että lihakset tarvitsevat hiilareita ... siinä alkaa karppi helposti epäilemään omia ajatuksiaan.

farao kirjoitti:
nyt kun jatkan treenaamista ja syön karppisapuskaa, niin on pakko sanoa että lihakset väsyy nopeammin kuin ennen..muttamutta periksi en anna! Kait se minunkin kroppani jossainvaiheessa tottuu hiilaritietoiseen ruokavalioon.

Totuttelua se kaiketi vaatii. Minun kroppani toimii nyt ihan eri tavalla kuin karppausta aloitellessa. Tosin aloitin juoksemisen ja karppauksen samoihin aikoihin, joten en voi vertailla aikaisempaan.

Pudotatko painoa? Minun käsitteekseni myös hiilariohje on, että voima ja vauhtiharjoittelukaudella ei tule tiputtaa painoa, koska lihakset kärsivät energian vajauksesta. Painonpudotuksen aika on pikemminkin peruskestävyyskaudella.

Mutta näitä samoja asioita tulee mietittyä. Ja mikä johtuu omista lihaksista ja mikä ruokavaliosta. Ketä pitäisi uskoa ja minkä asian laittaa etusijalle? Ääh.

ViestiLähetetty: 2008-09-15 07:28:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa Ada, hyvä maratonaika ensikertalaiselle!

Ja kertomuksestasi voi päätellä, ettei näin kuntoilijatasolla merkkaa niinkään se ravinto ja tankkaaminen, vaan se treeni. Itse juoksin vuosi sitten maratonin suunnilleen samaan aikaan kuin sinä nyt. Ruokavaliossa silloin paljon nykyistä enemmän hiilareita, tosin ns. hyvistä lähteistä kuitenkin. Ja ainakin omalla kohdalla ajan parantaminen on kiinni enemmän kyllä harjoittelusta kuin mistään syömisistä. Tsemppiä juoksuharrastuksen jatkoon!

Itelläkin eka puolikas sitten karppiintumisen on takana viime lauantailta ja ihan ok aikaan 2.04 ja risoja päälle. Parhaimmillaan olen juossut niukasti alle kahden tunnin, ja nytkin kyse on enemmän treenin puutteesta ettei mennyt. Kyllä matkalla huomasin että jonkinlainen määrä hiilareita on tarpeen, jotta vauhtia pystyy ylläpitämään. Puolen välin tienoilla nappasin mukillisen urheilujuomaa suolakurkun kaveriksi, kun oli meno vähän nihkeän tuntuista ja samoin kahdella seuraavalla huoltopisteellä. Kyllä siitä apua oli. Tosin viimeinen mukillinen oli liikaa, kun iski hirveä kylkipistos ja haaveet kahden tunnin alituksesta meni siihen.

Tuota puolikasta varten en mitenkään tankannut hiilareita, mutta söin kyllä pari päivää vähän hiilaripitoisempaa mm. banaania, marjakeittoa ja tavallista maustettua jugurttia välipalaksi / jälkiruuaksi. Ateriat kuitenkin normaalia karppisafkaa. Hedelmistä, marjoista ja maitotuotteista peräisin olevia hiilareita voin hyvillä mielin syödä sen verran jotta jaksan liikkua, raja menee mulla siinä mitä vatsa kestää ärsyyntymättä, ja sille sopimattomat ainekset olen tässä puolen vuoden aikana oppinut hyvin tunnistamaan.

Ja joo, aamiainen minullakin ennen puolikasta vähän "maratonsuositusten" vastainen, kermarahkaa ja survottuja vattuja.

Samalla meiningillä jatketaan juoksentelua, ainakin Pirkan Hölkkä ja ehkä vielä yksi puolimara tälle vuodelle edessä. Kokonaista sitten kehiin taas ensi kesänä. Tässä on parhaat syksyn juoksukelit edessä.

lukutoukan mietteitä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1012 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00