karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 18:42:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: rasvapaasto ja närästys
ViestiLähetetty: 2008-05-09 16:57:30 
Poissa
sintti
sintti

Kuuluuko rasvapaastolla ollessa kuvaan myös närästys? Ensimmäistä paastopäivää viedään ja kurkkua korventaa niin että taitaa pian palaa reikä. Vai aiheuttaako hiilihappo juomat sen? Olen lidlin saskiaa juonut tämän päivän josko se olisi siitä?

ViestiLähetetty: 2008-05-09 17:07:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei kuulemma pitäisi. Mutta...
... ainakin atkinssin rasvapaasto on jokseenkin tarkkaan määritelty.
... ja tarkoitettu vain yli BMI 35'lle, joiden paino ei karppauksesta huolimatta ole puoleen vuoteen laskenut
... ja Roope-setä lisäksi kehotti jatkamaan tällä maksimissaan vain 5-7 päivää.
Oletko sellaisella?

JOs et, niin miten rasvapaastoat (määrät, kellonajat)?
Entä mitä muuta suusta on mennyt sisään ja koska (saskian jo sanoitkin vaan et aikoja. Entä kahvia, teetä, purkkaa...)?

ViestiLähetetty: 2008-05-09 17:36:25 
Poissa
sintti
sintti

En mene atkinssin mukaan vaan olen täältä yrittänyt hakea tietoa ja niistä koota itselleni paketin.
Tänään on mennyt
klo 9.00
33g kermaa teessä
30g rypsiöljyä
klo 14.00
30g rypsiöljyä
100g tonnikalaa josta vesi kaadettu pois
saskiaa 1,8 litraa pitkin päivää
Olen atkinssin rasvapaastosta lukenut kyllä mutta siinä kirjassa ei ollut tarkkoja ohjeita ja muita hänen kirjoja en ole vielä saanut käsiini siksi toteutan tämän näin. Ensimmäinen päivä vasta menossa ja viikon korkeintaan meinaan olla. Bmi 52 ja sokeri riippuvuus.

ViestiLähetetty: 2008-05-09 20:23:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miksi rasvapaastolla, oletko jo ollut induktiolla saamatta tuloksia ja kuinka kauan?

Uusi startti 06.01.2014

ViestiLähetetty: 2008-05-10 10:58:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kukin toki tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta jotenkin ajatus, että jokseenkin mauttomista aineista koottu niukka ruokasi ei ehkä olisi se paras mahdollinen ajatus juuri sokeririippuvuuden (eli omalla tavallaan herkuttelun) lopettamiseen? Mauton ruoka kun on täällä karpeissakin ollut se jokseenkin yleisin repsujen edeltäjä ja edistäjä...

ViestiLähetetty: 2008-05-11 16:33:28 
Poissa
sintti
sintti

mesimum kirjoitti:
Miksi rasvapaastolla, oletko jo ollut induktiolla saamatta tuloksia ja kuinka kauan?

Lähinnä hain rasvapaastolla sitä energistä oloa ja nälättömyyttä. Mutta huomasin, kuten els sanoi se ei sovi sokeririippuvaiselle tai ainakaan minulle. Mieliteot jotka olen saanut lopultakin jotenkin kuriin tulivat kaikki takaisin joten oli pakko palata normiin karppivalioon. En silti ole luopunut paasto ajatuksesta nyt ei vain ollu sen aika.

ViestiLähetetty: 2008-05-11 17:41:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

piipii kirjoitti:
mesimum kirjoitti:

Lähinnä hain rasvapaastolla sitä energistä oloa ja nälättömyyttä. Mutta huomasin, kuten els sanoi se ei sovi sokeririippuvaiselle tai ainakaan minulle. Mieliteot jotka olen saanut lopultakin jotenkin kuriin tulivat kaikki takaisin joten oli pakko palata normiin karppivalioon. En silti ole luopunut paasto ajatuksesta nyt ei vain ollu sen aika.

Sen pääkäyttötarkoitus ei ole yllämainittu. Se on enemmänkin tarkoitettu "vakavan" havaitun "metabolisen lukon" laukaisuun. Siihen myös lähdetään ketogeenselta!induktio" tasolta ja siihen sopeutuneena. Ylipainokriteeri sensijaan kyllä täyttyi.
Ja tähänkin se on vain yksi mahdollinen työkalu. Ihan kuin juuttuneen ruuvinkin avaamiseen voidan sitten koettaa monenlaisia työkaluja ja keinoja.

Tällaisessa työkalutarkoituksessa rasvapaaston toteutus on myös oikeastaan hyvin kurinalainen aina mieluiten jopa kello kädessä ja aika tarkoin valitut "ateriat" jos niitä voisi siten nimittää. Se ei myöskään ole edes tarkoitettu oleman sivuoireeton.

Yhdenlaisen sovelluksen siitä on esittänyt myös kardiologi Robert Atkins.
Muitakin variaatioita voi olla. Yhteista niille voisi olla:

Määrätty vrk kalorimäärä. Ei yläraja vaan se määrä joka syödään huvitti tai ei.
Erittäin jyrkkä hiilihydraattiraja.
Jyrkkä proteiinirajoitus.
Nämä johtvat aika tarkkaan vrk rasvamäärään.

Kriteereillä koostetut (ja koko päivän kasasta noin tasajaetut) ateriat syödään suurinpiirtein määrävälein, huvitti tai ei.

Jos tuntuu kurjalta - mutta ei ihan mahdottomalta - homma jatketaan valittu aika jonka jälkeen tarkastellaan sen mahdollista vaikutusta, nitkahtaako ruuvi vai ei.

Mikäli tulee vakavia oireita homma tietenkin keskeytetään.

Nesteytyksen osalta noudatetaan ohjeita.

Vaikka tuntuisi hyvällekin homma keskeytetään määräajan kuluttua ja siirrytään normaalille induktiolle ja siitä edelleen sen "säännöillä" jatkot.

Keinoja on lukuisia ja kenenkään ei pidä hakata päätä seinään huonojen sivuoireiden kanssa pidempään tai alkaa uskoa että juuri minun laihtuminen olisi mahdotonta. Ei ole. Jos siltä tuntuu, konstit on olleet toistaiseksi väärät. Jos joku vkavasti ylipanoinen väittäisi ettei laihtuminen onnistu mitenkään niin rohkenen lyödä lähes vetoa (mutta en kuitenkan ihan)... mutta minä sitten valitsen tavan jolla se katsotaan. Hehheeheh. :lol:

ViestiLähetetty: 2008-05-11 22:35:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä olen ainakin huomannut, että minua alkaa närästämään aina, jos erehdyn syömään hiilareita.
jos pysyn niistä erossa, voin esimerkiksi juoda aivan miten monta kuppia kahvia tahansa, joka hiilareiden kanssa aiheuttaa takuuvarman närästyksen.

Tämä tietenkin vain omana kokemuksena!

ViestiLähetetty: 2008-05-16 09:24:30 
Poissa
sintti
sintti

Tiedän ettei rasvapaaston tarkoitus ole energisen olon hakeminen ja nälättömyys mutta kun painoa on niin paljon mitä minulla ja karppaus onnistuu ruokavalion suhteen muttei sokerin suhteen niin joskus äärimmäiset keinot täytyy kokeilla vain huomatakseen että ne vie ojasta allikkoon.
Pappa kirjoitti:
Jos joku vkavasti ylipanoinen väittäisi ettei laihtuminen onnistu mitenkään niin rohkenen lyödä lähes vetoa (mutta en kuitenkan ihan)... mutta minä sitten valitsen tavan jolla se katsotaan. Hehheeheh. :lol:

En väitä ettenkö laihtuisi mutta se vaatii niin kovaa kuria jotta pystyisin olemaan ilman hiilari herkkuja että sitä en ole vielä psyykkisellä ja tapa tasolla saavuttanut niinpä hölmösti kuvittelin ja muiden onnistumisista ajattelin että josko minunkin kohdallani se voisi toimia...

RistoH kirjoitti:
Minä olen ainakin huomannut, että minua alkaa närästämään aina, jos erehdyn syömään hiilareita.
jos pysyn niistä erossa, voin esimerkiksi juoda aivan miten monta kuppia kahvia tahansa, joka hiilareiden kanssa aiheuttaa takuuvarman närästyksen.

Tämä tietenkin vain omana kokemuksena!

Sama homma täällä. Tämä kokeilun närästys johtui ilmeisemmin aamun tee kupposesta johon laitoin kermaa. Ennen se ei ole närästänyt mutta kerta se ensimmäinenkin. Nyt se ei enään närästä mutta auta armias jos sen kanssa erehtyy syömään esim. leivän niin johan korventaa. Siksipä jätän sen leivän "terveystietoisille" :)

ViestiLähetetty: 2008-05-16 13:05:43 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:shock: Mieki luulin enne, et närästys johtuu kahvista, mut se oliki siitä leipäpalasta sen kanssa... :shock: :evil:
Etenki ruisleipä teki sen... [-X

ViestiLähetetty: 2008-05-19 07:41:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Joo, uskomatonta miten paljon ruisleipä närästääkään... :shock: Lisäksi mulle tuli lähes aina ja poikkeuksetta n. tunnin kestävä hikka ruisleivän syönnistä. (Ja ilmavaivat.) Siis nimenomaan ruisleivän, ei esim. paahtoleivän tmv. :roll:

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00