piipii kirjoitti:
mesimum kirjoitti:
Miksi rasvapaastolla, oletko jo ollut induktiolla saamatta tuloksia ja kuinka kauan?
Lähinnä hain rasvapaastolla sitä energistä oloa ja nälättömyyttä. Mutta huomasin, kuten els sanoi se ei sovi sokeririippuvaiselle tai ainakaan minulle. Mieliteot jotka olen saanut lopultakin jotenkin kuriin tulivat kaikki takaisin joten oli pakko palata normiin karppivalioon. En silti ole luopunut paasto ajatuksesta nyt ei vain ollu sen aika.
Sen pääkäyttötarkoitus ei ole yllämainittu. Se on enemmänkin tarkoitettu "vakavan" havaitun "metabolisen lukon" laukaisuun. Siihen myös lähdetään ketogeenselta!induktio" tasolta ja siihen sopeutuneena. Ylipainokriteeri sensijaan kyllä täyttyi.
Ja tähänkin se on vain yksi mahdollinen työkalu. Ihan kuin juuttuneen ruuvinkin avaamiseen voidan sitten koettaa monenlaisia työkaluja ja keinoja.
Tällaisessa työkalutarkoituksessa rasvapaaston toteutus on myös oikeastaan hyvin kurinalainen aina mieluiten jopa kello kädessä ja aika tarkoin valitut "ateriat" jos niitä voisi siten nimittää. Se ei myöskään ole edes tarkoitettu oleman sivuoireeton.
Yhdenlaisen sovelluksen siitä on esittänyt myös kardiologi Robert Atkins.
Muitakin variaatioita voi olla. Yhteista niille voisi olla:
Määrätty vrk kalorimäärä. Ei yläraja vaan se määrä joka syödään huvitti tai ei.
Erittäin jyrkkä hiilihydraattiraja.
Jyrkkä proteiinirajoitus.
Nämä johtvat aika tarkkaan vrk rasvamäärään.
Kriteereillä koostetut (ja koko päivän kasasta noin tasajaetut) ateriat syödään suurinpiirtein määrävälein, huvitti tai ei.
Jos tuntuu kurjalta - mutta ei ihan mahdottomalta - homma jatketaan valittu aika jonka jälkeen tarkastellaan sen mahdollista vaikutusta, nitkahtaako ruuvi vai ei.
Mikäli tulee vakavia oireita homma tietenkin keskeytetään.
Nesteytyksen osalta noudatetaan ohjeita.
Vaikka tuntuisi hyvällekin homma keskeytetään määräajan kuluttua ja siirrytään normaalille induktiolle ja siitä edelleen sen "säännöillä" jatkot.
Keinoja on lukuisia ja kenenkään ei pidä hakata päätä seinään huonojen sivuoireiden kanssa pidempään tai alkaa uskoa että juuri minun laihtuminen olisi mahdotonta. Ei ole. Jos siltä tuntuu, konstit on olleet toistaiseksi väärät. Jos joku vkavasti ylipanoinen väittäisi ettei laihtuminen onnistu mitenkään niin rohkenen lyödä lähes vetoa (mutta en kuitenkan ihan)... mutta minä sitten valitsen tavan jolla se katsotaan. Hehheeheh.