karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-18 21:26:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alakarppi ilman ketoosia
ViestiLähetetty: 2008-03-20 09:16:38 
Poissa
Leijona
Leijona

Pääsiäispähkinä.

Nyt olen todennäköisesti menossa ihmisolennon tutkimisessa sellaisella alueelle johon ei pitäisi sotkeentua, mutta sohasen kuitenkin.

Tavoitteena noudattaa vähähiilarista (<30g/pvä) ilman ketoosia.

Miksi hiilareita alas?
Jos syön enempi noita kasviksia tai mitä tahansa hiilaria niin nälkä on kohta aterian jälkeen
+ ei auta vaikka lisää rasvaa
+ ei auta vaikka vähentää proteiinia
+ jos vähennän hh aterialta, niin nälkä pysyy kurissa
- insuliiniresistenssiäkö?
+ hiilareiden hitaudesta ei ole kysymys, kun nyt jo käytän kaaleja, kurkkua ja joskus tomaattia
- Pahinta tässä olisi nyt painonhallinnan epäonnistuminen kun tää meni jo niin hyvin tolla alakarpilla - ei oikeastaan koskaan sellaista kiljuvaa nälkää ja tahti oli just sopiva keskimäärin -500g/vko.

Miksi ei ketoosiin?
Ketoosi on diureettinen
+ ei ainakaan helpota noita kihti oireita
+ atkins centerin ohje kehoittaa (kihtitapauksessa) lisäämään kasviksia sen verran että ketoosista poistutaan

Voiko tuon lähes nälättömän tilan saavuttaa ilman ketoosia oli sitten hiilarit alhaalla tai ei?

Tähän väliin omaa mutuilua, jossa ei varmaankaan faktatiedot täysin kohillaan, mutta jotain keskustelun avausta kuitenkin.

Ketoosissa elimistö happamoituu ja sitä taas voisi korjata bikarbonaatilla (emäspuskuri) eli olisiko mahdollista lieventää ketoosia bikarbonaattilisällä (tai jollain muulla kuin hiilareilla) ja jos tälle perustetta niin onko määristä mitään käsitystä kellään. Olisiko tälläinen manipulaatio syytä tehdä laboratoriokokeisiin perustuen vai riittääkö kotikonstit (virtsasta tehtävät analyysit)? Ja sitten tietysti se iso asia - jos ei saada glukoosia ravinnosta ja ketoilua yritetään hillitä, niin mitäs ne aivot sitten käyttää polttoaineenaan. Osaako se kroppa tehdä sopivasti sokeria ilman ketoaineita. Se nyt on tietysti päivänselvää että nestettä pitää juoda (suolan kera) reilusti enempi kuin se mitä jano käskee.

Laitoin tänne ketokarppaus osioon kun on muitakin elimistön tiloja (kuin kihti), joissa ketoosista ei välttämättä ole hyötyä, siis ihmisillä joilla joku elimistön mekanismi on rikki tai häiriössä.

Viestin otsikko: Re: Alakarppi ilman ketoosia
ViestiLähetetty: 2008-03-20 09:41:42 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tämä ei nyt ihan suoraan vastaa noihin kysymyksiin, mutta kun tämä ketju ei ole hifistelyssä, niin uskallan.

Oletko jo kokeillut ketodieetillä vähentää proteiinin määrää? Ei liian alas, mutta johonkin 1-1.3 g per rasvaton painokilo. Ainakin omat ketoosinaikaiset niveloireet ovat tuolla helpottaneet. Kihtihän on tietysti eri juttu, mutta ehkä kuitenkin jotain sukua.

Mun on ainakin alueella < 80 g hiilareita per päivä mahdollista pysyä ketoositta nälättömänä, mutta tuo luku ilmeisesti vaihtelee ihmisittäin. Jotkuthan humahtaa tollasellakin määrällä vielä ketoosiin. Lisäksi ketoosi ei ole mikään on-off juttu, vaan säätyy portaattomasti. Verestä mitattavan ketoosin rajalle päästään vielä 100g hiilareillakin. Lisäksi useammat vanhat karpit on raporteineet ketoosin katoa mitä pidempään karppaus jatkuu. Eli ilmeisesti kroppa oppii ne aivohiilarit repimään jostain ilman ketoaineita.

Mutta mitä enemmän hiilareitä, sitä hankalampaa se laihtuminen on, ainakin oman kokemuksen mukaan. Mä olen myös niitä ihmisiä, joille se nälkä tulee hurjan helposti jos hiilareita lisää.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 09:46:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sellainen mutu-tuntuma on että hiilareita voin lisätä pähkinöillä (cashew) ja tummahkolla suklaalla ilman että tulee jojo-ilmiö inskan ja sokerin kanssa. Liekö tämä vain henkilökohtainen taipumus vai toimisiko jollain muullakin?

ViestiLähetetty: 2008-03-20 10:14:46 
Poissa
Leijona
Leijona

Protskut vähentelin ihan minimiin eli 1g/painokilo (n.100..120g/pvä). Alemmas en uskalla mennä kun noilla punteillakin tulee aika ajoin kolisteltua. Voisihan sitä nyt kokeilla kun noi treenit on jääny vähän vähemmälle. Jatkuu kyllä heti, kun kroppa sallii.

Nää hitaat energiaköyhät vihannekset tuntuu olevan mulle se kaiken pahin. Eli kun niiden määrää lisäsin niin tuntuu että maha on täynnä jotain höttöä ja silti nälkä. Syönkö liikaa kerralla? Rasvaa ei oikein voi lisätä, kun nyt jo syön syvältä lautaselta lusikalla sulanutta voita.

Vois kokeilla noita energiatiheitä hiilareita (suklaa/pähkinä) vaikka jälkkäriks, jos niillä sais noita nälkäsignaaleja huijattua.

Harmittaa vietävästi, kun juuri aloin päästä jyvälle tästä hommasta ja löysin ikäänkuin oman versioni tästä, niin sitten pitää tulla tällaista ylimääräistä vikaa.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 11:16:24 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Protskuthan pitäisi laskea rasvattoman massan mukaan (vaikka omituisesti kaikki suositukset onkin kaikille kiloille. Samaa järjettömyyttä kuin makrojen ilmoittaminen prosentteina). Mulla on pienimmillään proteiinit olleet luokkaa 50-60g päivässä (paino 60-65 kg). Ei se lihas niin helposti hupene, sitten kun ketoadaptaatio on ohi. Punttipuolella on paljon uskomuksia liittyen syömisten rytmityksiin ym. joilla ei ole kunnon pohjaa. Ilmeisesti tosi runsaalla proteiinilla on jotain suorituskykylisää sitten kun lähdetään hifistelemään, mutta lihaskadon tai kasvatuksen takia sitä ei tarvitse syödä niin paljon kuin niissä piireissä suositellaan.

Minäkin muuten tykkään lisätä tummasta suklaasta ja pähkinöistä. Mutta olen ajatellut, että se rasvaisuus noissa olisi se avaintekijä.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 11:43:27 
Poissa
Leijona
Leijona

Näinhän se on että rasvaton painokilo se olisi kai oikea laskentaperuste, mutta jos ollaan vielä selkeästi ylipainoinen ja treenataan samalla ja vielä hiilaritkin vähissä, niin en mä nyt ihan niukkaproteiiniseksi kuitenkaan menisi. Ei sekään voi kovin terveellistä olla. Noi herajauhot jo jätin hetkellisesti pois (vaikka aminohapot olisikin kohillaan), että saa edes joskus lihaa ja juustoa, kun on ruuassa sellanenkin asia kuin maku. Nyt kun tulee istuttua tässä koneella (tilinpäätös ja veroilmoitus pittää tehä) eikä niin liikuttua niin kokeilen nyt pääsiäisen ajan miten vaikuttaa. Sitä mä en kyllä tiedä että mistä mää ne rasvat nyt tempasen, kun yleensä upotan juuri liha- ja munaruokiin voita ja reilusti. Oliiviöljy pilaa salaatin mun suussa niin että en edes yritä. Ja oon kokeillu suolaa, pippuria ja montaa muutakin maustetta, mutta aina se maistuu läpi. Kookosrasvaa käytän kans, mutta sitäkin yleensä vain liharuokien kypsentämiseen. Vois kai sitä jotain kookos-kasvis-wokkia kehitellä.

Voisko tätä ajatella toisinpäin, että antaiskin sille kropalle sitä prodea, niin että saa ihan vapaasti tehdä aminohapoista sokeria, jos se kerta on kropalle luontaista ja mulla ruokavalion muutoksen suunta olikin väärä. Siinä kyllä toisaalta kroppa happamoituu entistä enemmän ja sehän se oli se ongelma tuossa aloitusviestissä. Ja mitenköhän tuo kaikki vaikuttaa virtsahapon määrään, jos aletaan oikein kovasti itse tekemään sitä sokeria, kun vielä ilmeisesti munuaiset eivät ole ihan kunnossa, koska suolot pääsi kiteytymään. Nälkä mulla pysyy parhaiten kurissa juuri runsasvalkuaisella ja runsasrasvaisella. Rasva yksinään ei tunnu riittävän.

Taitaa tästä kuitenkin tulla pääsiäispähkinä.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 15:39:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vilkaisepa tätä:
http://homodiet.netfirms.com/

Kutsuvat sitä jopa Euroopan Atkinssiksi, vaikka tässä ehdoin tahdoin vältelläänkin ketoosia 8)
Tämä systeemi on kuitenkin luotu enemmän meitä(?) kroonikkoja kuin vain ylipainoa varten...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-03-20 17:49:40 
Poissa
Leijona
Leijona

Tuollainen lause otti silmään - olisipa totta myös minun kohdallani [-o<
Lainaa:
The possibility of developing diabetes or a disease of the joints is eliminated

Tälläiseltä tuo minun silmääni näyttää kokoiselleni miehelle (192cm/120 kg)

p=100g, r=250...350g, h=50g ja jos toi r vielä tarkennetaan 300g niin saadaan
pE%=12%, joka oli tuolla mainittu optimi, rE%=81%, joka sekin kuulostaa hyvältä, hE%=6%, joka sekin on vielä ihan siedettävä. Kalorimäärä 3250 kcal (vaikka kiellettiinkin laskemasta, muuten kuin kaupassa), jonka pitäisi riittää vaikka jonkinverran liikkuisikin. Kyllä mä tuohon voisin suostua, mutta sitten tullaan siihen mielenkiintoiseen tilanteeseen että miten temppu tehdään vielä niin että ei oo nälkä ja ruoka olisi vielä kaiken lisäksi maukasta. No pitänee seuraavaksi jättää nuo ihmisen tutkimiset vähemmälle ja siirtyä tutkimaan keittokirjoja - niitä, jotka on painettu ennen ancel keysin maailmantuhoa. Sen kyllä tiedän että toi proden rajoittaminen tulee olemaan se vaikein temppu.
2 kananmunaa, paketti jauhelihaa 400g ja muutama juuston siivu -> niin mennään jo yli. Rasvakin uppoaa parhaiten juuri lihan kanssa. Onpas tämä nyt hankalaa, kun joutuu toimivaa muuttamaan #-o

ViestiLähetetty: 2008-03-20 21:40:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Saan itse nykyisin rasvaa piilotettua helpoimmin kypsennettyihin kasviksiin kuin lihaan.
Maistuvatkin mokomat hyviltä ensi kertaa koskaan (kypsennettyinä siis).

Mutta onhan tähän opetteluun kulunut aikaakin, se täytyy tunnustaa 8)

ViestiLähetetty: 2008-03-20 21:48:19 
Poissa
Leijona
Leijona

No joo. Oon välillä kadehtien lueskellu tota sun voin käyttöä. Taitaa mulla vielä kulua enempi, mutta oonkin kaks kertaa sun kokonen. Mutta kyllä toi Puolan mies tuntuu tietävän mistä kirjoittaa - kokeiluja ja ihmiskokeita, niin eikös se sitten siitä. Kasvikset jotenkin on hankalia käyttää kun niitä ei viitsisi ylikypsentää - liha on niin helppo heittää uuniin ja unohtaa sinne vaikka moneksi tunniksi. Voi käydä salilla, saunassa ja vaikka missä eikä kulu aikaa siihen ruuanlaittoon. Vinkkejä? Hyvä keittokirja?

ViestiLähetetty: 2008-03-20 22:11:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
Vinkkejä? Hyvä keittokirja?

Kaikki vaan kasaan paistinpannulle, joukkoon pirusti voita. Kääntele hetken aikaa ja voilà, ruoka on valmista ;) Olen itse kehitellyt mitä... mielenkiintoisimpia sotkuja, heittänyt sekaan vaan kaikkea mitä jääkaapista sattuu löytymään. Kauhein taisi olla kaali-wokkivihannes-omena-sotku, johon laitoin jostain syystä päälle maustamatonta jugurttia (!!). Oli tosi pahaa.
Nojoo, ehkei mikään paras ruuanlaittovinkki, mutta näin kiireisenä ja kokkaustaidottomana korkeareunainen paistinpannu on tosiaan paras ystäväni keittiössä. Siinä voi tehdä mitä vaan nopeasti. :smt049

Toinen nopea tapa on vain pilkkoa rehuja, laittaa nätisti esille ja syödä sellaisenaan. Jotain dippiä ehkä mukaan.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 22:26:53 
Poissa
Leijona
Leijona

Veikkaisin että olen voin käytössä nyt jo top kympissä kaikki rekkautuneet huomioiden. Ongelma onkin ne rehut. Kun ne maistuu kaikki tosi köyhältä, jos ne kypsentää. Raa'at on ok, muuten paitsi että ne kurjat ei pidä nälkää. Sipuli on yksi joka oikeasti paranee kypsennyksessä - onneksi se on halpa ja sitähän muuten kuluu. Hapankaali on toinen suosikki, joka paranee rasvan kanssa kypsentäessä, mutta kaikkeen kyllästyy aikanaan. Syön voita ihan paljaaltaan jos ei jaksa ruokaa laittaa. Saatan laittaa suolaa vähän päälle ja mahdollisesti keitettyä kananmunaa alle. Ei tässä nyt ollenkaan ole kyse siitä ettenkö haluaisi tai pystyisi syömään rasvaa. Se on se maku, joka mulla on nyt noussu isoon rooliin näitten syömisten kanssa. Kun ennen söin vaan jotain välttääkseni nälkää, niin nyt karpatessa on ruuan nautittavuus noussut paljon isompaan rooliin. No tämä olikin pääsiäispähkinä - ei tämä helppoa pitänytkään olla - en olisi muuten kysynytkään.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 22:36:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Mä olin muuten aiemmin samaa mieltä; siis että sipuli ja sittemmin hapankaali (ja kahden päivän valmistusta kaipaava kaalipata Mysi Lahtisen ohjetta mukaillen) käyvät kypsinä, mutta ei sitten juuri muut :)

Mutta, mutta hiljalleen on muukin alkanut maistua. Osa menee mausteiden piikkiin, osa sekoituksiin wokkeina tai muuten. Joku kaali-sipuli-selleri silppu kuullotettuna toimii jo tosi hyvin täällä, mausteilla ja ilman; ja suolapähkinöillä tai joillain liotetuilla siemienillä ja ilman; ja yrteillä ja ilman... Samoin rasvassa kuullotettu sipuli-punajuuriraaste tai lantturaaste menee yllättävän hyvin jakeluun. Ja munakokkeliin saa menemään ihan mielettömästi rasvaa... ja rahkaankin voi lisätä pääsiäistapaan sulaa voita eikä vain kermaa tai smetanaa. Äh, sitä tulee vain kokeiltua kaikenlaista... Mutta luulen että sinä oikeasti osaat nämä temput jo?

Keittokirjoja en ole oikein löytänyt, mutta täällä ainakin karbureettorilla on ollut hyviä oivalluksia ja makuyhdistelmiä, joita tekee mieli kokeilla. Pitäisi varmaan hakea jostain niitä aitoja kreikkalaisia ohjeita, joiden rasvamitta on kupillinen eikä ruokalusikallinen? 8)

ViestiLähetetty: 2008-03-20 22:44:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No entäpä munakoiso? Tähän aikaan vuodesta tosi hyvää, kohtuuhintaista ja imee rasvaa kuin sieni. Ensin reilun sentin viipaleiksi, 175 asteeseen hetkeksi kuivumaan ja sitten vaan paistelet runsaassa rasvassa pannulla. Jos vielä ei ole tarpeeksi rasvaa, niin marinoi ja syö vasta seuraavana päivänä. Vaikka melkein lupaan, että noista ei jää marinoitavaksi 8)

Ratatouille on myös hyvää, samoin caponata. Italian ja Kreikan keittiöistä löytyy huiman hyviä rasvaisia kasvisruokia, kunhan vaan löytää ne sieltä pastaohjeiden seasta.

Käytännössä pidempään karppailleet taitavat olla melkein kaikki myös ruokaharrastajia ja kulinaristeja. Makuaisti kun tuppaa kehittymään kun sokeriturrutus lähtee. Foorumin reseptipankki onkin pullollaan hyviä reseptejä.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 23:02:51 
Poissa
Leijona
Leijona

Joo kyllähän toi rasvan imeytys on tullut tutuksi. Thanks anyway. Kaikki hapatettu tai etikassa kypsennetty on jotenkin niin suun mukaista ja muutenkin toi lämmittämättä kypsentäminen on alkanut kummasti kiehtoa. No pitää tästä vielä jatkaa ja käyttää tuota hakua nimenomaan tuolla karpit kokkaavat osiossa. Ja eihän kukaan kiellä kokeilemasta. Mullahan se voimunakkaan ohje kierittelee jossain täällä forumin syövereissä. 70g voita per 2 munaa on paras minkä sain mahtumaan, niin ettei tuu rasvat yli. Porkkana - sipuli - hapankaali on jotenkin sellainen yhdistelmä, jossa on hirveä imukyky. Noista maan alla kasvavista vois löytyä ratkaisu tähän ceissiin. Ne on kuitenkin varsin hiilaripitoisia(tärkkelys), mutta kuitenkin ravinteikkaita. Laitetaas työn alle nämäkin reseptit :) Kiitti kaikille osallistuneille ja hauskaa pääsiäistä!

Kas tähän olikin tullut yksi viesti lisää tässä välin. No vastaan että munakoisoa kokeilin ja suomeksi sanottuna vituiks meni. Ei sitä voinu kutsua oikeen miksikään järjelliseksi ihmisravinnoksi kelpaavaksi. No nyt kun tässä on joitain muutoksia tehtävä tähän äijä dieettiin, niin kaikki vinkit ovat tervetullutta. Osittain tuo aikaisempi itsepohdiskelu johtaa jo tuonne kokkiosioon. Kiitos myös misulle.

ViestiLähetetty: 2008-03-20 23:34:46 
Poissa
Leijona
Leijona

Veljeni on noudattanut tuota välimerellistä. Niitä herkkuja kuolaa ihan oikeasti välillä. Rasvaa ei säästellä ja viljat käytetään niin kuin ne alkujaan on tarkoitettu. Ei koskaan pakki sekasi kaverilla - mulla kyllä kun toi maha/suolisto on jo aikoja sitten pilattu noilla viljoilla. Huikeen hienoa nähdä ihan läheltä se kun pystyy käyttämään viljoja omalla tavallaan ja silti kohtuu karpisti. Jotain -40kg taitaa hänellä olla saldo. No ihmiset on erilaisia, mutta olen silti sitä mieltä että ketoosin jarruttamiseen viljojen lisääminen on huonoin vaihtoehto.

ViestiLähetetty: 2008-03-21 07:22:56 
Poissa
Leijona
Leijona

Hei rakkaat ja avuliaat kanssaihmiset. Suuressa viisaudessani yön yli nukuttuani päädyin seuraavaan.

- tämä pitää ottaa mahdollisuutena
- ei se ketoosi yksinään aikaisemminkaan saanut minua laihtumaan
- ilman ketoosia voin entistä paremmin syödä hyvin
- keskityn siihen ruuan makuun jatkossa
- lisään vain yhden ruoka-aineen päivässä

No näiden jälkeenkin tekisi mieli salille. Se on kuin huumetta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00