karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-26 11:57:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 … 10 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Atkinsin induktio
ViestiLähetetty: 2008-03-04 08:14:05 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Minäpä tulen tänne myös tällaisena hölmönä kyselemään. Olen nyt settemättä viikkoa alle 20 hh:n, tosin kävin muutaman päivän 25:ssä, mutta mulla alkoi turvottaa niin silmät kuin muukin ja tunsin että menin ihan tukkoon. Suolaa en käytä liikaa, ainakaan mielestäni :wink: . Vettä menee vähintään se 2 litraa + vissyt päälle. Nyt kysymykseni koskee enemmän ja vähemmän noita rasvoja ja produja. Mun rasvani kulkee päivästä riippuen 110-140 väillä ja produt 65-80 välillä. Olen 172 pitkä ja tavoite on 65 kg. Kun nyt näitä juttuja olen lueskellut täällä, niin rupee tuntumaan, että mulla on ainakin noita rasvoja aivan liian vähän :shock: ? Olen yrittänyt niitä lisätä esim ottamalla extrana pari lusikallista kookosöljyä. En palele, mutten myöskään laihdu/kiinteydy. Käyn salilla tekemässä rankkoja lihastreenejä. Voipi olla että nuo produtkin on alhaalla. Nämä kysymykset ovat varmaan esitetty niin tuhannen kerran mutta kysyn vielä sen tuhannen ja yhdennen kerran, näin niinkuin minun kohdaltani. Ja tunnustaudun vaaka-riippuvaiseksi :oops:

ViestiLähetetty: 2008-03-04 10:20:56 
Poissa
Leijona
Leijona

Graavilohi kirjoitti:
...suihkuun jää yleensä n puoli kiloa (mutta mitä, likaako?) vaikken pissaakaan siellä.

Tuli mieleeni kun tänään joudun ihan tosissani pohtimaan tuota ihmisen kykyä lämmittää itseään. Voisiko olla ja miksei olisi mahdollista että suihkun aikana termiset olosuhteet ihmisessä muuttuu ja näin ollen ihon läpi ja uloshengityksen mukana poistuu tuo mainittu puoli kiloa. Riippunee veden lämpötilasta ja suihkun kestosta. Kyllä tuostakin on ihan varmaan jossakin tutkimus :D

Keskustelun otsikkoon viitaten, niin kyllä Dr. Atkins vaan oli hyvin selvillä laihdutuksen turvallisesta toteutuksesta. Eihän tää enää tämän helpompaa voi olla. Kerran viikossa farkut jalkaan ja siinä sitä saa sitten ihmetellä että mistäs mä nyt ne rahat niihin uusiin housuihin teen.

Tässä Atkinsissa (tai karppauksessa yleensä) on se hyvä puoli, että jos ja kun tekee mieli jotain hiilaria (jäätelö + marjat on mun heikko kohta) niin vetäsee ihan surutta ja seuraavana aamuna uusi induktio, joka voi kestää vaikka vaan muutaman päivän, niin taas mennään kohti pienempiä housuja. Helpottaa oloa kun ei stressaa niitten grammojen kanssa. Ei kehon painossa eikä lautasella.

ViestiLähetetty: 2008-03-04 11:07:40 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

On se toisilla helppoa... :| ..nimimerkillä menkojen jälkeisissä hormonipyörteissä jumitteleva...nyt lähden tästä suihkuun seisomaan pariksi tunniksi :twisted: !

ViestiLähetetty: 2008-03-04 12:07:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Musta taas tuntuu, että lauantaiöiset ranskismätöt kiristävät vieläkin ihoa. :| Vatuttaa, kun piti mennä niitäkin mussuttamaan...

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-03-04 13:07:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin tietääkö kukaan niistä pellavansiemenistä :lol: Ennen vai jälkeen ruuan jos syön kerran päivässä, suoraan aterialla en niitä ota jotta jaksan syödä enemmän :D Muutaman viikon jälkeen yritän vieroittua niistä kokonaan, paitsi tietenkin normaalina ruuanlaiton apuvälineenä.

ViestiLähetetty: 2008-03-04 13:11:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eleison kirjoitti:
Niin tietääkö kukaan niistä pellavansiemenistä :lol: Ennen vai jälkeen ruuan jos syön kerran päivässä, suoraan aterialla en niitä ota jotta jaksan syödä enemmän :D Muutaman viikon jälkeen yritän vieroittua niistä kokonaan, paitsi tietenkin normaalina ruuanlaiton apuvälineenä.

mä yritän muistaa syödä ne kun herään, ja jos en silloin muista niin sitten myöhemmin päivällä (eli ei kait juurikaan väliä??)

ViestiLähetetty: 2008-03-04 13:16:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
. Kerran viikossa farkut jalkaan ja siinä sitä saa sitten ihmetellä että mistäs mä nyt ne rahat niihin uusiin housuihin teen.

Mulla on onneksi vaatehuoneessa lajitelma vaatteita vm 1980 - 2008) kokoina 50 - 60, painon vaihtuessa voi sitten vaihtaa käyttövaatteiksi kulloinkin sopivia (eiks oli trendikästä pukeuta 1980 luvun alussa pieneksi jääneeseen 50 numeron pukuun joka on melkein käyttämätön.)

ViestiLähetetty: 2008-03-04 13:52:52 
Poissa
Leijona
Leijona

Graavilohi kirjoitti:
haili kirjoitti:
. Kerran viikossa farkut jalkaan ja siinä sitä saa sitten ihmetellä että mistäs mä nyt ne rahat niihin uusiin housuihin teen.

Mulla on onneksi vaatehuoneessa lajitelma vaatteita vm 1980 - 2008) kokoina 50 - 60, painon vaihtuessa voi sitten vaihtaa käyttövaatteiksi kulloinkin sopivia (eiks oli trendikästä pukeuta 1980 luvun alussa pieneksi jääneeseen 50 numeron pukuun joka on melkein käyttämätön.)

Saakeli kun noissa muuttotouhuissa hävitin kaikki vanhat pieneksi jääneet vaatteet. Siellä olisi ollut todella muodikkaita mokkaliivejä tyyliin Bocart Co. Retro jyrää :D

ViestiLähetetty: 2008-03-04 17:51:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hieno keskustelu. Ja vielä tosi tarpeeseen. Olen ollut karppina vuoden verran. Sanottavasti ei ole paino pudonnut, mutta muuten olo parantunut. Viikottaiset migreenitkin hävinneet ja lääkereseptikin päässyt vanhenemaan. En tiedä onko ruokavalion muutos ollut tukemassa, mutta enpä palaa ainakaan entiseen. Olo on sen verran hyvä. Paino on toinen juttu ja sen suhteen on aika tehdä jotakin. Ilmeisesti olen tähän saakka hieman naftisti nauttinut rasvaa kuitenkin koska kalorit pysyy melko matalalla (n. 1200/päivä) vaikka olen mielestäni kylläinen.
Pellavansiemenet syön aamulla "leipänä". Hieman öljyä, vehnän lesettä ja pellavansiemenrouhetta höystettynä leivinjauheella ja munalla ja kaikki sekaisin. Minuutin verran mikrossa ja "leipä" valmis. Vatsa toimii loistavasti ja säännöllisesti. :koki:

ViestiLähetetty: 2008-03-04 22:11:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En siis syö kuin iltaisin... Aamulla en tee ruokaa, enkä halua ottaa siemeniä silloin, koska ne voivat laukaista nälän. Taidan silti syödä ne siemenet ruuan 'alle' kuin 'päälle'. Muutama tunti väliä aterialla ja siemenillä.

Minulla on nyt ensimmäistä kertaa induktion aikana nälkä? En ymmärrä miksi, tässä päivän ruuat:1dl kermaa ja 1,5dl täysmaitoa kahvin kanssa aamulla. Illalla 21.00 4 kananmunaa, 300g jauhelihaa, 50g voita, 2 pientä sipulia, 50g metwurstia ja puolikas kurkku. Koko päivän syömiset 2010kcal ja 14,4g hiilareita.

Ruuat treenin jälkeen (1,5h) joista kävelin kotiin muutaman kilometrin. Lisäksi teen siivoustyötä. Mikä mättää?

Ärsyttää, pakko syödä vielä jotain, eikä kaapeissa ole mitään :evil: Pakko kai lähteä ulos ja nähdä nälkää seuraava vuorokausi, tai jotain...

ViestiLähetetty: 2008-03-04 22:19:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eleison kirjoitti:

Minulla on nyt ensimmäistä kertaa induktion aikana nälkä? ..

No eiköhän nälkä vähintään kerran vuorokaudessa kuulu asiaan, olipa ruokavalio (tai syömisrytmi) mikä tahansa

ViestiLähetetty: 2008-03-04 22:34:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaa mieltä, mutta jos noiden ruokien jälkeen on nälkä, sellainen että pakko saada ruokaa, on varmaan tullut syötyä jotain väärää? Aterioinnin loputtua pitäisi kai olla kylläinen :lol: Vai hetkellinen mielenhäiriö?

ViestiLähetetty: 2008-03-05 08:07:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Minkäs verran sulla tulee proteiinia noista? Mulla ainakin liian paljon prodea kerralla syötynä aiheuttaa nälkää. Mulle tuollainen annos kerralla ois varmin keino kärvistellä ilta mieliteoissa ja nälässä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:30:08 
Poissa
Leijona
Leijona

Eleison kirjoitti:
En siis syö kuin iltaisin... Aamulla en tee ruokaa, enkä halua ottaa siemeniä silloin, koska ne voivat laukaista nälän. Taidan silti syödä ne siemenet ruuan 'alle' kuin 'päälle'. Muutama tunti väliä aterialla ja siemenillä.

Minulla on nyt ensimmäistä kertaa induktion aikana nälkä? En ymmärrä miksi, tässä päivän ruuat:1dl kermaa ja 1,5dl täysmaitoa kahvin kanssa aamulla. Illalla 21.00 4 kananmunaa, 300g jauhelihaa, 50g voita, 2 pientä sipulia, 50g metwurstia ja puolikas kurkku. Koko päivän syömiset 2010kcal ja 14,4g hiilareita.

Ruuat treenin jälkeen (1,5h) joista kävelin kotiin muutaman kilometrin. Lisäksi teen siivoustyötä. Mikä mättää?

Ärsyttää, pakko syödä vielä jotain, eikä kaapeissa ole mitään :evil: Pakko kai lähteä ulos ja nähdä nälkää seuraava vuorokausi, tai jotain...

Olikos metukassa aromivahventeita tai nitriittejä? Toi sun ilta-ateria muistuttaa kovasti mun aamiaista, mutta mulla ei metukkaa ja kurkkua ehkä pienempi pala. Eikä mulla vaan oo nälkä ennen kuin iltapäivällä syön jotain että liha kasvaa. Nälkääni söisin vasta iltatreenin jälkeen, niinkuin yleensä käykin jos olen etätyössä (mulla se tarkoittaa pois kotoa). Voisitko kokeilla venyttää tuota ruokailua hieman pidemmäksi. Eli ensin se kurkku+munat ja sitten jauheliha+sipuli (tai miten sen nyt saat koostettua), niin että ruokailuun menee enempi aikaa. Ainakin ½h. Se voisi se kylläisyyssignaali tulla ikäänkuin hiipien. Kun nyt oikein muistelen, niin kiireessä hotkaistun lounaan jälkeen nälkä on joskus vieraana jo tunnin kuluttua, mutta rauhallisen aamiaisen (kestää n. tunnin kun pitää forum-viestit lukea :) ) ei nälkä tule. Toivottavasti apu löytyy. Ei nälissään oo yhtään kiva olla. :(

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:53:03 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kannattaisi atkins tyyppisellä niukkahiilari-ketogeenisella katsoa myös mitä kardiologi Atkins sanoo ateriaväleistä. Ja omaan tarpeeseen nähden ei niiden aterioidenkaan tarvitse olla hevoskuormaallisia jotka sitten saattavat jiipata tuolla aineenvaihdunnan (ja siihen liittyen myös nälkä - kylläisyys) säätelysignaaleja pahastikin. Sekin on yksilöllistä.

Nälkä kuuluu muuten sitten myös normaaliin ihmisen ravitsemukseen. Minkä ajattelitte ajavan luonnonkissan ruokaa hankkimaan, kello ja suositus vai jokin muu? (toki onhan niitä kissojakin ihminen onnistunut pilaamaan) Nälkä (tai mieluummin siis "esinälkä") on se signaali jonka piti saada ihminen ponnistelemaan saadakseen ruokaa. Usein niin että ei tule siis varsinaista kiljuvaa nälkää (jota elimistö toki alkaa sitten muutenkin torjua) vaan se paljon hienostuneempi "nälkä".. syönti"halu". (nykyisin lihovilla moskarukamättäjillä saattaa nämä signaalit olla aivan sekaisin myös itse ravinnnosta johtuen (ja jopa äidin ravinnosta johtuen, tai vielä kauempaa - perimässä) ja niiden kunnostuminen voi viedä -- kauan ja on mahdollista ettei ne kokonaan korjaannu koskaan)

Varsinainen ravinnonpuutenälkä "nälänhätä"nälkä taas ei kuulu asiaan. Sellainen jota kestääkseen on psyykkisesti ponnisteltava kuten kitudieeteillä joskus esiintyy. Atkins pitää hereilläoloajan maksimaalisena aterioiden välinä 6h mutta suosittelee lyhempiä.

Itse sain ketoaikanakin joskus "nälkäkohtauksen" mikäli vedin niukkarasvaista proteiinia. (kyllä siinä jotain muutakin mystiikkaa saattoi esiintyä -- epäilen myös joitakin proteiinipitoisia market elintarvikkeita)

(älkää pitäkö Atkinsia tyhmänä minä tahansa dieettikirjalijana vaikka hän kirjoittikin kovin kansantajuisesti ja jätti moni syitä kertomatta joihinkin asioihin - ei niitä useimmat kuitenkaan olisi lukenut. Osassa asioita hänellä oli kokemus vaikka jonkin asian yskityiskohtaisempi peruste saattoikin olla vielä tuohon aikaan koko alan tieteeltäkin hakusessa.) Tässä luettavaa ja se on hyvä lukea yhden kerran kokonaan ennen aloitusta eikä pysähtyä aloittamaan siitä kohdasta ruokavaliota kun ensimmäinen vinkii syömisistä tulee vastaan. Sinne on hienovaraisestikin kätketty monia juttuja (kun ei kaikkee voinut sanoo ihan töks töks)
(linkki on joskus hidas. (reilut 3Mt pdf)

:) ;)

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:56:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Minkäs verran sulla tulee proteiinia noista? Mulla ainakin liian paljon prodea kerralla syötynä aiheuttaa nälkää. Mulle tuollainen annos kerralla ois varmin keino kärvistellä ilta mieliteoissa ja nälässä.

Minulla tuli sama mieleen, sillä olen huomannut saman kuin Kirrimirri. Samoin hailin ajatus oli hyvä, eli ruokailuun käytettävää aikaa voisi yrittää pidentää.

EDIT: Papallakin erinomaisia ajatuksia. Vähärasvainen proteiininlähde aiheuttaa nälkää minullakin. Olihan tuo jauheliha täysirasvaista eikä mitään kevytversiota?

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:59:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nykyään vaan tuntuu täällä olevan tavoitteena monella pitkät ateria välit, vaikka se ei itselle aina sopisikaan... :roll:

ViestiLähetetty: 2008-03-05 10:03:53 
Poissa
voipallo
voipallo

Jos mahdollista, niin kannattaa syödä seurassa, yksin on nopeampi ja ahneempi. Yksi syy ranskalaiseen paradoksiin löytyy varmaankin yhteisistä illallisista ja kauheestä höpötyksestä ruoan ääressä.
Omat kokemukseni sammakoista tukevat tuota, isot miehet hölöttävät esim. makkara kädessä jonnin joutavia niin, että tekee mieli kysyä, - et'sä syö sitä ollenkaan, jos et, niin mä voin.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2008-03-05 10:06:45 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Älkää sotkeko täysin eri ruokavalioita keskenään!!!

Sotkua siitä tulee.

Entä miten olisi nukkumisen ja autolla ajon yhdistäminen.

Sotkua siitä tulee.

Harva teistä sotkee suklaata ja silakoitakaan keskenään.

Sotkua siitä tulee.

ViestiLähetetty: 2008-03-05 10:12:33 
Poissa
Leijona
Leijona

=D>

Ketogeeninenpätkäatkinsinduktiowarrioorilchfmp!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 … 10 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00