karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 16:16:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Atkinsin induktio
ViestiLähetetty: 2008-02-29 23:21:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen hämmentynyt. Luin atkinsin uusimman diettikirjan, ja se sisälsi seuraavia asioita:

-Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat ovat kiellettyjä
(Oliko vain sen takia että ne kasvattavat makeanhimoa? Jos tämä on ainut syy, niin ei ongelmaa.)

-Kermaa ja maitotuotteita pitäisi rajoittaa
(Jos hiilarit eivät ylity, mitä väliä?)

-Lisäravinteet ovat pakollisia
(Minä en omista vitamiineja, ja jos omistaisin, en söisi. En syö mitään 'lääkkeitä' joita ilmankin pysyn hengissä. Oletettavasti pysyn hengissä?)

Juustoille oli myös jokin grammamäärä, miksi? Nehän on 0 hiilarisia?

Anteeksi jos näitä on jo kysytty, ehkä tästä on kuitenkin apua jollekkin muullekkin.

Viestin otsikko: Re: Atkinsin induktio
ViestiLähetetty: 2008-03-01 06:27:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eleison kirjoitti:

-Kermaa ja maitotuotteita pitäisi rajoittaa
(Jos hiilarit eivät ylity, mitä väliä?)

Juustoille oli myös jokin grammamäärä, miksi? Nehän on 0 hiilarisia?

Mä en nyt ole ihan varma, mutta mun käsittääkseni juustoissa on grammamäärät siksi, että ilmeisesti Amerikassa juustot eivät ole nollahiilarisia, kuten ei meilläkään kaikki.

Kermasta ja maitotuotteista erikseen maininta kai siksi, että niillähän hiilareita kertyy tosi äkkiä. Kuitenkin kun niitä kasviksiakin pitää syödä niin ei ehkä kannata siltä puolelta lähteä rajoittamaan ja induktiohiilarithan on niin alhaiset, että äkkiä tulee raja vastaan.

ViestiLähetetty: 2008-03-01 07:17:37 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Oikeastaan nuo molemmat, maitotuotteiden rajoittaminen ja lisäravinteiden syönti liittyvät atkinsin aloitusvaiheessa samaan asiaan: 20 gramman päivittäisillä hiilareilla on vaikeaa saada kasaan tarvittavia määriä vitamiineja ja hivenaineita. Ilman ravintolisiäkin pärjännee jos katsoo mistä hiilarinsa ottaa. Mineraalisuolasta tai normaalisuolaisesta vissystä saa magnesiumia ja kaliumia ja parpikasta, yrteistä ja valkosipulista saa vähillä hiilareilla vitamiinitäsmäiskuja.

Minä olen itse hyppinyt yli kofeiinin rajoittamisen, mutta tiukalla induktiolla olen syönyt ainakin C-vitamiinia tai päivittäisen monivitamiinipillerin.

ViestiLähetetty: 2008-03-01 08:26:25 
Poissa
landekarppi
landekarppi

=P~ Mie söin kans alussa monivitamiineja... enne ku aloin syömää monipuolisemmin, ettei enää välttämättä tarvinnu noita... :roll:

Nii ja amerikas ei tosiaa kaikki juustot ole 0-hiilarisia, niiku ei täälläkää... [-o<
Joo ja kahvia olen mieki juonu koko ajan, eikä se ola vaikuttanu mihikää... :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-01 09:51:02 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ameriikassa kaikki juustot eivät ehkä ole niin hiilarittomia kuin suomessa.
Tämä on sitten taas pelkkää "mutua". Joillakin ihmisillä jotkin juustot eivät ehkä olekaan kovin hyviä tuolla nälkä-kylläisyys akselilla. (ja tämä siis riippumatta imeytyvinä hiilareina ilmoitettavista) Syytä en ala edes arvailla.

Kahvin kofeiini saattaa joillakin vaikuttaa enemmän kuin toisilla eräisiin elimistön säätelyyn vaikuttaviin tekijöihin. (mutta niin että ainakin teoriassa se joillakin voi olla etu, joillakin haitta) Kahvin maustaminen maidolla tai makeutuksella ei myöskään aina ole ongelmatonta. Joillakin voi olla kahvin kanssa nälkä-kylläisyys säätelyn kanssa ongelmia. Vanhat tottumukset voivat myös psyyken kautta ylläpitää joitain totuttuja mielitekoja.

Atkin kirjoitti ohjeet "kaikille" ja koitti ehkä hiukan välttää selaista kovin laajaksi paisuvaa if then else rakennetta.

Maitotuotteet ja kahvi siis sopivat toki useimmille kohtuudella. Pysyisin kuitenkin hyvin kohtuudessa kahvin osalta induktion aikana (se 2 viikkoa). Lisäksi kahvi on lievä diureetti. (diureetin käyttö ketoosialun kanssa olisi aina harkittava koska ketoosi itsessää on diureettinen ja se voi edellyttää annostelussa huomiointia). Kun ylipainoa kehittävältä ravinnolta suurine hiilarimäärineen siirrytään äkillisesti, yhdessä yössä, ketogeeniseen induktioravintoon on parin viikon aikana elimistön säätelyjärjestelmässä melkoinen härdelli jossa elimistö hakee säätöjä kohdalleen. Sitä ei kannata häiritä kovin monille seikoilla. Kahvikin voi olla yksi sellainen. Itse käytin kahvia koko ajan enkä ainakaan havainnut sen johdosta muuta ongelmaa kuin kahvimaitoon tottuneena lievää "hankaluutta" pitää hiilarit kurissa jotta mahtuu sitä kaninruokaa.

Lisäravinteet. Atkins varmaankin halusi varmistaa että jokainen saisi tarvittavat aineet ruokavalinnoistaan (ja ruokamääristään) riippumatta ja ns alun sivuoireidenkin vähentämiseksi keskimäärin alkajilla.

Tietenkin Atkins ohjeista voi poiketa mutta sitten jos se ei toimi niin silloin ei toimi xxx-dieetti. Silloin on hyvä itse miettiä mitä mikäkin vaikuttaa eikä vaikutusten kausaliteetit aina ole ihan ilmiselviä. Atkins oli kardiologian erikoislääkäri ja hänella oli käytännön kokemusta valtava määrä potilaistaan dieetin suhteen.

ViestiLähetetty: 2008-03-01 10:07:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

sanoisin, että kirjan ohjeita kannattaa noudattaa... Kun aloitin karppauksen niin söin maitotuotteita, marjoja ja leipäjuustoa vaikka pidin hiilihydraatit alle 20. Eikä se oikeastaan kannattanut. En oppinut syömään kunnolla rasvaa eikä himot kadonneet. Nyt uusi yritys täysin ohjeiden mukaan ja himot kadonneet :shock:

ViestiLähetetty: 2008-03-01 11:15:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksista!

Ainoat säännöt joita rikon ovat desi maitoa kahvissa päivittäin ja lisäravinteiden puuttuminen, en siis muuten pupella maitotuotteita tai muita 'kiellettyjä' ruokia. Ruokarytmi on myös warriorin mukainen, tämäkään ei ilmeisesti saanut olla näin? Syynä oli taas nälänhallinta, mutta jos sen kanssa ei ole ongelmia, voin jatkaa?

Suurin huoli näissä olikin vaikuttavatko sääännöistä poikkeaminen nälkään, vai painonpudotukseen? Kirja enemmänkin kielsi jotkin asiat perustelematta miksi.

Kaikesta huolimatta postasin tämän ilmeisesti väärään osioon :roll: Sen oli tarkoituskin olla aloittelijoiden puolella.

ViestiLähetetty: 2008-03-01 11:30:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Eleison kirjoitti:

Suurin huoli näissä olikin vaikuttavatko sääännöistä poikkeaminen nälkään, vai painonpudotukseen? Kirja enemmänkin kielsi jotkin asiat perustelematta miksi.

Silloin jos halutaan Atkins "automaatin" toimivan ei noita kahta voida millään erottaa eikä pidä erottaa toisistaan. Koko jujuhan on siinä..
Toisekseen Atkins ohjeistoon kuuluu myös toisenlainen ateriarytmi kuin warrioorissa josta en sitten se enempää ymmärräkään.

Usean eri ruokavalion sekoittamisella saattaa saada aikaan sekoituksen josta ei sitten enää ota kuopion powarikaan selkoa mikäli se ei toimikaan pidemmän päälle aiotulla tavalla.

Eikä tämä mikään väärä osio ole mikäli aikomuksena siis on ketogeeninen atkins tyyppinen induktio. Se taas ei edellytä Atkinsin noudattamista. Ketoosi-induktiota (siirtymä/sopeutumisvaihe ylähiilareilta niukkahiilareille) voi toki toteuttaa monella tavalla eikä sitä tiedä millainen viritys sitten yksilötasolla parhaiten toimii sekä tuntuu mukavimmalta.

Atkins ei suosittele pitkiä ateriavälejä!

Itse olen juonut kahvia aina ja aion vastakin juoda. Jos joku ruokavalion toimivuus olisi siitä kiinni niin siinä tapauksessa joko rikon ohjetta tai vaihdan ruokavaliota. Mutta sen verran aikanaan tingin että induktioaikana pääasiassa käytin kerma ajota tarvitsin huomattavasti vähemmän maitoon verrattuna ja näin säin hiilareihin enemmän tilaa rehulle.

Samoin olen sotkenut ateriaväleäkin pahemman kerran samoin kuin popsinut mlloin liikaa partista ja milloin leipäjuustoa. Mutta olen ollutkin Pappa dieetillä ja tiedoilla joiden avulla sitten omaa elimistöä kuunnellen hallinnut tarpeellisten muutosten teon milloin kulloin on tarvetta ilmaantunut.

Atkins ei halunnut kansalle kirjoittaa ydinfysiikkaa vaan yksienkertaisen ohjeen... tee näin .. älä tee näin. Joutumatta hyvin mutkikkaisiin if then els rakenteisiin jossa loppujen lopuksi lukija olisi voinut joutua lähes yhtä ymmälleen kuin täällä foorumilla sen suhteen että mitä nyt oikein pitäisi ja mitä ei pitäisi.

;)

ViestiLähetetty: 2008-03-01 12:13:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henk.koht. kokemuksena aloitusvaiheesta minusta toimi hyvin se neuvo, että kuuntelee kroppaansa ja syö kun on nälkä.

Omat annokseni olivat parin viikon aikana kohtuu pieniä mutta rasvaisia. Juuri sen takia opin tuntemaan aidon näläntunteen, ja pikkuhiljaa nälkä alkoi tulla harvemmin sekä annoskokoja kasvattamalla, että kropan oman rasvan polttamisen tehostuttua.

ViestiLähetetty: 2008-03-01 21:22:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Selvä, näillä ohjeilla mennään. Palaan kyselemään typeryyksiä jos paino ei ole maanantaihin mennessä laskenut :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-01 21:46:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eleison kirjoitti:
Selvä, näillä ohjeilla mennään. Palaan kyselemään typeryyksiä jos paino ei ole maanantaihin mennessä laskenut :wink:

Hmmm.. Eikö kaksi päivää ole ehkä liian lyhyt aika sanoa juuta eikä jaata. Itse katsoisin kaksi viikkoa ja sitten EHKÄ muuttaisin jotain. Liialliset muutokset ja jatkuvat säädökset eivät välttämättä tuo sitä haluttua lopputulosta.

Uusi startti 06.01.2014

ViestiLähetetty: 2008-03-01 22:55:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Torstai oli ensimmäinen induktiopäivä, ja sekin hiilarimässäilyjen jälkeen. Halusin ruokapäiväkirjaani yhden päivän entisestä elämästäni, jotta voin myöhemmin kauhistella kuinka huonosti olen syönyt :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-02 08:21:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaksi tai kolmekin päivää ON lyhyt aika arvioida yhtään mitään tällä ruokavaliolla.
Tuossa juuri kaivoin Atkinsini esiin (vm -77). Siitä referointi:

Se RLH (rasvaa liikkeelle paneva hormoni) käynnistyy hitaasti. Jos poikkeaa dieetiltä lauantaina, ja sunnuntaina kuitenkin noudattaa sitä, voi olo maanantaina ja tiistaina olla kehno (väsymysoireineen kaikkineen).

RLH:n kierto pysähtyi hiilarimässyn aikana lauantaina ja toi hetkellisen piristyksen nautituista hiilareista, mutta sitten alkoi alamäki. RLH:n vaikutuksesta olo tuntuu väliaikaisesti menevän alaspäin.

Sitten parin kolmen dieettipäivän päästä on saatu tarpeeksi RLH:ta vereen ja taas alkaa rasva palamaan ja väsymys haihtuu.

Pointti on siis se, että tiistain väsymystä ei pidä panna su-ma noudatetun dieetin piikkiin, vaan se johtuu todellakin siitä lauantain kemuilusta :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-02 09:16:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla on jotain vaikeuksia itseni ilmaisemisen kanssa :mrgreen: Minulla ei ole aikomusta lopettaa induktiota, vaikka paino olisi noussut maanantaina. Oletan että ainakin osa painosta lähtee, koska paino ei yleensä ole noin korkea, edellisen päivän olin syönyt mm.muroja. Jos maanantaihin mennessä ei ole tapahtunut mitään, voin jättää ainakin juuston pois (eilen söin 200g juustoa), ja jos jostain syystä edellenkään paino ei laske, pitää miettiä maidon tärkeyttä.

ViestiLähetetty: 2008-03-02 10:13:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Olisiko nyt ihan mahdoton ajatus joko ottaa vasara käteen ja auttaa sitä vaakaa muuttumaan kierrätysmateriaaliksi tai sitten piilottaa se vaikkapa joksikin aikaa, pariksi viikoksi, kuukaudeksi tms.

Tästä vaaka-asiasta on täällä puhuttu niin kauan kuin minä muistan ja siihen todellakin liittyy monta asiaa. Toki yhtenä myös psykologia. Jos ei ymmärrä tai halua ymmärtää vaakan epätarkkuuksiin liittyvien seikkojen sekä ihmisen normaalin painovaitelun yhdistelmää niin siitä todellakaan ei etupäässä seuraa muuta kuin harmia.

Esimerkiksi fertiili-ikäisen naisen "tyypillinen" painovaihtelu silloin kun ei lihota eikä laihduta on luokkaa jopa 4kg. (miehillä tuo fysiologinen "normaali" on noin 2kg)

Tämä ilmenee siten että jos luotettavalla (kotivaaka ei sitä ole) tavalla ihminen punnitaan joka päivä vakio-olosuhteissa pidemmän aikaa, kulkee se yleensä tuon vaihteluvälin sisällä. Yksilöllisesti tietenkin vaihteluväli voi olla pienenmpikin. Jos tuota ei ukso niin sen tietenkin voi kokeilla. Joka ikinen aamu herättyä aamuvessatoimien jälkeen punnitus ennen kuin on juotu edes vesiryyppyä tms. Paino tunnollisesti ylös. Tätä jatketaan kuukauden pari. Tulos voi hämmästyttää. Mutta edelleenkään tuo ei ole muuta kuin vaakan näyttämä. Kotuvaakojen tarkkuus ei todellakaan ole kummoinen. Joskus postasin tänne muistaakseni jonkun vaakan ohkekirjasta pätkän jossa oli kerrottu vaakan tarkkudesta jonka valmistaja "lupaa". Se on todella kaukana siitä mikä on näytön resoluutio.
Kohtalaisen tuloksen voisi saada kun samalla tavalla astuu vaakalle muutaman, esim 5 kertaa. Jättää ylimmän ja alimman pois ja otta muista keskiarvon.

(no joka tapauksessa se tarkkuudesta kertova lauseke vaakan tiedoista kannattaa lukea suurennuslasin kanssa. Hauska koe on punnita, ottaa käteen puoli litraa tai litra vettä ja punnita uudelleen. Mitäs mieltä sen jälkeen tarkkuudesta. Nousiko painosi täsmällisesti lisäpainon verran. Entä jos teet kokeen, ensin punnitus. Sitten puoli kiloa kyytiin ja punnistus. Sitten kilo. Punnitus. Sitten 1,5 jne... siitä lukemat ylös. vaikka 5 kilon lisäpainoon saakka ja sitten perään sama laskevaan suuntaan. Vieläkö luotat vaakaasi ja säädät ruokavaliota kun on johonkin suuntaan heilahtanut 300g tai kilon. ;) )

Jos kaikesta huolimatta haluat punnita, tee se edes kohtalaisen oikein. Melko hyvä punnistusajankohta on aamulla herättyä ilman vaatetusta aamuvirtsan ym jälkeen ennenkuin on mitään painoa nostavaa laitettu suuhun. Esim kolme kertaa punnitus ja niistä keskimmäinen luku ja se paperille täsmälleen. Ottaa sitten viikon keskiarvo noista luvuista. Seuraavalla viikolla sama juttu.

Tai tarkastelemalla vaikka kuukauden tai parin ajalta ylös kirattuja päivälukemia. Niitä sitten kuukauden kerättyä tunnollisesti pistejonona millimetripaprille havaitsee selkeästi sen painovaihtelun ja myös sitten sen pidempiaikaisen trendin ja jostain kuukauden parin trendistä voi jo jotain arvella kun siitä hiukan suodattaa. Siitä jää myös dokumentti vaikka kiintolevy sanoisi poks. Siihen myös menee aikaa noin sadas osa siitä mikä samaan hommaan tietsikalla. (teenks mä sen heti vai haluuksä sen tietsikalla)

Muutaman päivän sisällä tehtyjen punnitusten tulkitseminen sen suhteen onko laihduttu vai ei johtaa pelkkään sekoiluun jos sen ottaa tosissaan.

Lyhytajan painovaihtelu johtuu monesta tekijästä (jos ajatellaan että vaaka ihan aidosti olisi tarkka) ja pääasiassa se johtuu nestetaseen vaihtelusta jota elimistö koko ajan säätelee monen muuttujan vaikuttaessa sekä ruuansulatuskanavan sisällön painosta (johan se suoliston mikrobistokin on helposti kilon yms. (suoliston sisäpinnalla muuten 0,01millimetrin nestekerros olisi noin kilon... jos nyt siis ajattelisi sen noin 100m2 pinnaksi.)

Lyhytaikaisten painovaihteluiden vahtimisesta ei ole mitään hyötyä ja niiden perusteella ei missään nimessä pidä säätää ruokavaliota ja pohtia olenko minä nyt laihtunut tai lihonnnut.
Mikäli pää ei varmuudella pysy kylmänä tässä suhteessa on vaaka parasta unohtaa tai tuhota.

Se vaakan käytöstä poisto voi olla ruokavaliomuutoksen ohella paras tekosi homman onnistumisen kannalta elei pää kestä niitä lyhytaikavaihteluja ja punnistusepätarkkudesta johtuvia virheitä.

Lyhytaikaisten painovaihteluiden ja asian ymmärtämättömyyden lankaan on liian moni mennyt. Ja ennustan että menee jatkosaakin.

Itse tein aikanaan pitkäaikaista painotaulukkoa tunnollisesti punniten ja vielä tuolla hiukan mutkikkaammalla meneteömällä ja lisäksi vielä vertasin vaakaa varmuudella kalibraatiossa olevaan tarkkuusvaakaan. Tuosta datajoukosta näkyi selkeästi trendi ja siitä näkyi tietenkin lyhtaikavaitelut joissa oli lisäksi tuntematon satunnainen vaakavirhe mukana.

Kysyn, miksi sitä pitää punnita jos ei ymmärrä mitä ne luvut merkitsevät - mikä niiden olemus on (siis punnituksen virheiden summa + normaali painovaihtelu)?

Kuka teistä kulkee painotarra otsassa? Minua vastaan ei ole vielä sellaista tullut.

Parin viiikon - kuukauden sisällä tapahtuvien painovaihteluiden perusteella ei voi sanoa juuta eikä jaata ja jos niiden perusteella arvioi ruokavalion toimivuutta ja niiden seurauksena koko ajan säätää syömisiään niin voisin melkein ennustaa että se on ehkä suurin syy ongelmiin.
Miehillä paino käyttäytyy hiukan toisin kuin naisilla. Naisilla lisääntymispuolen hormonien ym syklit nimittäin vaikuttavat siinä seassa.

ViestiLähetetty: 2008-03-02 11:11:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla on yli kuukaudelta piirretty kuvailemasi kaltainen painokäyrä piirrettynä, 100g tarkkuudella. Olen jopa punninnut itseni päivittäin edellämainittujen ohjeidesi mukaan. Nyt muutama päivä pois vaa'alta Painovaihteluita minulla ei tosin ole kuin 3kg haitarilla, hormonisykli ei synkkaa tulosten kanssa millään lailla. Edelleen oletan nesteiden lähtevän liikkeelle neljässä päivässä, jos eivät ole lähteneet, jätän juuston pois. Oikeaa laihtumista en luulekkaan tapahtuvan. Vaaka on oma henkilökohtainen suunnanantaja, ja lukema mitä se näyttää on kuitenkin, kaikesta huolimatta, tämän hetken luotettavin lähde kehonkuvaa miettiessä.

ViestiLähetetty: 2008-03-02 12:38:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vaaka-asiaa... mulla on menossa indukstion kuudes päivä, ja kuinkas muuten olisin aloittanut päiväni (vapaapäivä) kuin tavailemalla Atkinsiani... Siellä oli juttua siitä, miten eri tavalla ihmiset reagoi aineenvaihdunnallisesti (luku Metabolic Resistance), löytyipä taulukko, jonka avulla pohtia omaa aineenvaihdunnan tasoa sen mukaan miten paljon paino putoaa induktion aikana.

Vaaka on ollut kiltisti kaapissa tähän asti, mutta nyt oli pakko rynnätä katsomaan, jos tässä vaiheessa jo saisin osviittaa omista tasoistani. Tiedän, tiedän, induktio ei edes puolessa välissä. VIISI kiloa oli hävinnyt viidessä päivässä. Ei taida olla mitään metabolista resistenssiä. Tai sitten on, olisi kuitenkin kannattanut odottaa vielä viikko. Olen äimän käkenä, oliko mussa todella niin paljon nesteitä?! Tyhmä temppu silti tämä vaakajuttu, entäs jos paino olisi vaikka noussut, pääkoppa ei olisi sitä kestänyt.

ViestiLähetetty: 2008-03-02 12:40:01 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ok. No kolme kiloa on ihan normaali vaihtelu. Yksilöeroja kun on. Fysiologia ei keskity yksilöihin. ;)

Hormonalisen syklin aiheuttama vaihtelu on myös yksilöllinen. Kun se on kaiken muun vaihtelun seassa sen suodattaminen sieltä näkyviin voisikin olla ihan kunnioitattava matemaattinen tehtävä varsinkin kun yksilötasolla se voi olla hyvinkin heikko. Mutta jos keräät vaikka 100 kierron ajalta sen aikataulun ja tarkalla vaakalla päivittäiset painot voisi joku matematikkavirtuossi sen sieltä suodattaa näkysälle - tai sitten ei.

Hyvä jos sinä et anna hetkellisten heiluntojen vaikuttaa ja olet sinut sen kanssa. Kirjoitinkin enemmän yleisellä tasolla vaikka sainkin tässä siihen kimmakkeen. Nimittäin tämä ON tällä foorumilla ongelma. Siis tarkoitan että se näkyy täälläkin ja on yleinen ongelma. Painon lyhytjänteinen vahtiminen ja tuskailu sitten sen kanssa ettäapua söin eile kolme kananmunaa ja ennen en ole syönyt ja heti tänään oli paino noussutkilolla. Ei tämä toimi, vaihdan ruokavaliotyyliä. (raskaasti karrikoiden)

Indikaattorina voi myös käyttää mittamuutoksia. Niitä voi havaita vaikka vaatteiden avulla. Joskus tuntuu että ne ovat venähtäneet vähitellen yhä väljemmiksi ja joskus voi käydä niin että ne ikäänkuin jatkuvasti kutistuvat. Tietenkin se on vaatteiden materiaalin laatuongelma mutta..

Moni todellakin ottaa aivan liikaa ja liian lyhytjänteisesti stressiä vaakalukemista.

Pahimmissa tapoauksissa huolestutaan kun paino on päivän aikana noussut aamun ja illan välillä. Sitäkin on ilmennyt. :lol:

;)

ViestiLähetetty: 2008-03-02 12:57:27 
Poissa
sitruskarppi
sitruskarppi

täällä tunnustautuu yksi vaaka-addikti :oops:
Nyt on viides "jumiviikko" takana tuon kotivaakan mukaan ja mielessä on jo pyörinyt, että toimiiko tämä sittenkään... :?
Mutta kun olo on mahtava, mielitekoja ei ole ja kaikki oudot masuvaivatkin kadonneet, niin järki sanoo, ettei vanhaan elämään ole järkeä palata.

Nyt oon yrittänyt päästä eroon vaakasta pikkuhiljaa ja jo viitisen päivää sain sen pidettyä tuolla piilossa ja käyn nyt sitten "vain" sunnuntaisin. On vaan tietty tavoitepaino johon pyrin huhtikuun loppuun, niin tahtoisin nähdä kehityskäyrää jossain määrin.

Osaisko pappa tai joku muu viisas kertoa, että kannattaako vaan sitkeästi jatkaa valitsemallaan linjalla (hh n.20 mut aina alle 30, prot. n.80g ja rasvaa noin 100) vai yrittää välillä jotain muuta? Omalla kohdalla kun se pirhanan mittanauhakaan ei kerro tuloksia tulleen.. :| Niin ja siis tuolla "muulla" tarkotin rasvan lisäämistä, kaloreiden laskemista tai muuta vähähiilarista.. :D Pulla&sokeri-linjalle en aio lähteä.. enkä edes "terveellisen" ruisleivän ja perunan pariin :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-02 13:10:46 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

lemon kirjoitti:
täällä tunnustautuu yksi vaaka-addikti :oops:
Nyt on viides "jumiviikko" takana tuon kotivaakan mukaan ja mielessä on jo pyörinyt, että toimiiko tämä sittenkään... :?
Mutta kun olo on mahtava, mielitekoja ei ole ja kaikki oudot masuvaivatkin kadonneet, niin järki sanoo, ettei vanhaan elämään ole järkeä palata.

Nyt oon yrittänyt päästä eroon vaakasta pikkuhiljaa ja jo viitisen päivää sain sen pidettyä tuolla piilossa ja käyn nyt sitten "vain" sunnuntaisin. On vaan tietty tavoitepaino johon pyrin huhtikuun loppuun, niin tahtoisin nähdä kehityskäyrää jossain määrin.

Osaisko pappa tai joku muu viisas kertoa, että kannattaako vaan sitkeästi jatkaa valitsemallaan linjalla (hh n.20 mut aina alle 30, prot. n.80g ja rasvaa noin 100) vai yrittää välillä jotain muuta? Omalla kohdalla kun se pirhanan mittanauhakaan ei kerro tuloksia tulleen.. :| Niin ja siis tuolla "muulla" tarkotin rasvan lisäämistä, kaloreiden laskemista tai muuta vähähiilarista.. :D Pulla&sokeri-linjalle en aio lähteä.. enkä edes "terveellisen" ruisleivän ja perunan pariin :wink:

No lasketaanpa kaloreita: Noin palttiarallaa 1300kcal.

Kitukuurillako? Vai peipposen kokoinen?

Onko mittaliuskaketoosia?

Tuolla proden määrällä voisi kuitenkin olettaa sinun olevan ihan normaalin kokoinen. Jos niin on ja tuo on ravinnon kokonaisrasva etkä ole täydessä ympärivuorokautisessa vuodelevossa niin aika niukkaa on linja kun hiilarit on alle 20-30g/vrk. Etkö olekaan korvannut hiilihydraattia rasvalla ... ilmalla tai vedellä kenties. Se ei välttämättä toimi. Jos hiukankin on hankaluutta saada helpolla vapauitettua rasvaa omista kudoksista niin siinä tapauksessa elimistö sitten alkaa laittaa jarrut kulutukseen. Sen sakkauksen oikaseminen voi taas sitten viedä kauan.

Induktio aloitetaan näyttämällä elimistölle että todellakaan ei ole pula aika. Ei kai se muuten ala törsätä. ;)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00