karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 19:29:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lapsuuden herkkuruuat
ViestiLähetetty: 2007-03-02 15:19:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen muistellut lapsuuttani ja tajunnut, että olin jo silloin (piilo)karppi. Lempiruokani oli äidin tekemä leikkelelautanen; lautasella kananmunaa, kinkkua, kasviksia yms.

Tämä oli ainoa karppityylinen ruoka sillä vanhemapi olivat (ja ovat) perinteisillä linjoilla; AINA lon isäkkeenä perunaa/pastaa/riisiä.

Samoin muistan, että isäni aina ihmetteli miksi en syö leipää (=terveellistä perusruokaa) Mulle ei leipä vain maistunut.

Millaisia ruokamuistoja muilla on lapsuudestaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 15:21:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

po. LISÄKKEENÄ! Isäke lienee isän korvike, sellaisista ei ole kokemusta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 15:34:33 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Yritän kuumeisesti miettiä lapsuuden lempiruokaa, joka ei olisi sisältänyt makaronia. :P Huonolla menestyksellä...

Parasta oli isoäidin tekemä nakkimakaronilaatikko, jossa oli arvatenkin runsaasti kermaa ja ihan varmasti runsaasti juustoraastetta (muistan sen vielä niin elävästi, koska se oli pussissa ostettua valmiiksi raastettua juustoa, joka 25+ vuotta sitten oli suuri ihme). Saan sen maun vieläkin suuhuni vaikka isoäidin kuolemasta tulee 20 vuotta syksyllä...

Suosikkiateriani, jolloin kaikki maistui ihanalta, oli iltatee kesämökillä. Silloin syötiin vaaleaa ranskanleipää runsailla päällisillä. Sekin liittyy isoäitiin, koska mökki oli nimenomaan hänen. Siltä ajalta on mieleen jäänyt Braunschweigin makkara, kapea meetwursti jota isoäiti usein osti.

Isoäiti muuten kuoli sydäninfarktiin... Silloin tuntui selvältä että syyllisiä olivat voi ja kerma joita hän suosi (ei muuten ollut koskaan lihava!), mutta eikö tupakoinnillakin ole sv-tauteihin yhteyttä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 15:58:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

- Sairaalan mannavelli ja sen kanssa ranskanleipä jossa oli päällä voita ja lauantaimakkaraa
- Emäntätädin tekemä kaalisalaatti: raakaa raastettua kaalia ja puolukkasurvosta
- leipä, jonka viimeisessä suupalassa oli iiiiiso klöntti voita
- äidin vastaleivotut pullat, tai niiden pehmeä sisus joka otettin erilleen ja leivottiin omissa käsissä epämäärisen värisksi madoiksi
- kuumassa teessä lötjööntynyt edamsiivun pala (siis se liuska lusikkaan ja lusikka mahdollisimman kuumaan teehen)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 16:11:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
- ranskanleipä jossa oli päällä voita ja lauantaimakkaraa
- leipä, jonka viimeisessä suupalassa oli iiiiiso klöntti voita
- äidin vastaleivotut pullat
- kuumassa teessä lötjööntynyt edamsiivun pala (siis se liuska lusikkaan ja lusikka mahdollisimman kuumaan teehen)

jes :D paitsi että sen juuston alla piti olla näkkäria jonka päällä voita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 16:15:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pottumuusi (voilla tehty) ja nakkikastike (kunnon ruskeakastike pohjana)!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 16:18:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

2 v pakasteseiti-peruna-voimössö
3 v munuaiset kermakastikkeessa, nelimauste tärkeä
5 v siskonmakkarakeitto
6 v jauhelihakastike jossa vähintään puoli purkkia curryä
7 v broileri ja mustaherukkahyytelö
8 v currykana
9 v isoäidin lihamureke
10 v isoäidin sianlihakastike eli läskisoosi
11 v isän tarjoama grillipihvi valkosipulivoilla
12 v itse kokattu patapaisti smetanalla
13 v broilerisalaatti, äidin tekemä tai ísän kanssa Ekbergillä

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 16:23:43 
Poissa
kakarakarppi
kakarakarppi

Mä tykkäsin kaikkein eniten äiskän tekemästä lihaperunasoselaatikosta, johon oli sekotettu raejuustoa.
Niin ja sitten, fammon tekemästä suppilovahverokeitosta, se on niiiiiiin hyväää!!!! ja fammo myös keitti maailman parhaat kananmunat, sillee että se keltuainen jäi ihan vähän raa'aksi ja sitten syötiin faffan kanssa niin, että lusikalla voita, suuhun ja kananmunaa perään.. namnam!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 16:50:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minua varten piti usein keittaa (tai hoyryttaa) kokonainen kukkakaali, koska tykkasin siita niin paljon. Tuskin kuitenkaan soin kaikkea itse..? Sitten yksi lemppariruokia oli uunissa paistettu kirjolohi, keitetyt perunat ja kermaviili. Koska en pahemmin valittanyt keitetyista perunoista, mutta aiti pakotti ottamaan vahintaan yhden, niin aina sorssasin kaikki kolme ruoka-ainetta sekasin ja lopputulos olikin joka kerta yhta ihanaa. :lol:
Ravintolaruoista suosikkini oli lehtipihvi maustevoinapilla ja LOHKOperunoilla (oli hyvin tarkeaa, etta kyseessa lohkoperunat eika suinkaan ranskalaiset).
Mummon tekemat korvapuustit, karjalanpiirakat (riisi-) ja ne yhdet toiset karjalalaiset jutut, joidenka nimea en nyt muista, olivat ihania. Fammun lihapullat ei ole vielakaan veroisiaan loytaneet.
Yksi mita aina pyysin kaupassa ostamaan, oli pakastekatkaravut. Mikrossa sulatus ja herkku oli syontivalmista.. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 17:04:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lapsuudessa huippuherkut oli aina faijan tekemiä. Jos oltiin faijan kans sillee, et mutsi oli jossain esim yötä (tosi harvoin) oli ruokavaihtoehtoja 3.
1. spagetti bolognese
2. jauheliha-pakastekasvis-perunaviipale laatikko
3. grillikana, italian salaatti + ranskis (edellisen kasattiin ranskiksen päälle)

sit mumman tekemät letut oli sairaan hyviä, niissä oli tosi paljon munia :P

ja famon pellinkiläispannukakku, joka sisälsi rusinaa ja rapampöperikiisseli :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 17:11:19 
Poissa
Turska
Turska

Mä en ikävuosilla 1-3 olis syönyt mitään muuta kuin siskonmakkarasoppaa. Olin ollut niin päättäväinen, että mutsi oli jo neuvolassakin avautunut rajoittuneesta lapsestaan. Neuvolantäti oli sanonut, että "syötät sitten sille lapselle siskonmakkarasoppaa, pääasia että syö jotakin"

Sisäsyntyistä kannibalismia jo vuodesta 2004

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 18:11:56 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Piti ihan soittaa äidille ja kysellä, kun on niin huono muisti.

pannari, letut, munkit, vispipuuro

jauhelihakaalipata + uudet potut

paistettu maksa/jauhemaksapihvit

makkara/nakkikastike

siskonmakkarakeitto

lihapullat

täytetyt liharullat

ryynimakkara :shock: (ainakin äiti väittää niin, itse en muista)

eineksista ainot joita satunnaisesti oli ja joista tykkäsin: maksalaatikko ja kalapuikot.

ravintolassa aina lehtipihvi

aamuisin aina puuroa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 18:43:37 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

- Tirripaisti Moilasen ruisleivällä, sillä isä piti minua hengissä äidin ollessa töissä.

- Tölkkilihapullat makaronin kanssa (vieläkin silloin tällöin pakko saada)

- Taikinat (kaikki käy, ruisleipätaikinakin)

- Mutsi kertoo että minun vakilauseeni oli alle eskari-ikäisenä:"Miksi minulle ei kukaan koskaan tee lettuja"

- Mutsin mukaan paistettua lihaa ei voinut jättää ulottuville kun olin tosi pieni tyttö. Pari kertaa joutui vetämään lihaa kurkusta, sillä olin ahneuksissani tukehtua pitkiin lihansyihin. Kunnon possunkyljykset tai paahtopaistit.... nam!

- Mummolan makaronivelli

- Ilmeisesti piilevän mansikka-allergiani takia en koskaan halunnut torilta mansikoita vaan herneitä

- Jäätelö. Mutsi oli töissä meijerillä ja henkilökunnan kaupasta sai halvalla niitä väärissä kääreissä olevia tai muuten ruttaantuneita jätskejä. Jäätelö on parasta maalis-huhtikuussa kun aurinko alkaa paistaa ja vesi tippua räystäistä. (Pitäisköhän tuon mennä omituisimmat tapani-ketjuun)

- Maksalaatikko ja Lihakunnan Marsalkan maksamakkara

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 19:10:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

- äidin paistamat letut mansikkasurvoksen kanssa
- mikrossa sulatettu juusto (minun lapsuusvuosinani mikrot oli tosi uus juttu, niitä oli edistyneissä perheissä - ei siis meillä, mutta naapurissa :wink: )
- koulun kalapuikot ja etenkin se tartar-kastike, jota ei koskaan saanut tarpeeksi.
- maitolasissa lillutetut piparkakut
- maapähkinävoi, tätäkin herkkua löytyi naapurista ihan amerikoista asti tuotuna

...ja inhokkina sitten kasvispihvit. Ja pettämättömällä logiikallani aloinkin sitten kasvissyöjäksi ja pysyin sellaisena melkein 15 vuotta. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 19:11:22 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Great Girl kirjoitti:
- Tirripaisti Moilasen ruisleivällä, sillä isä piti minua hengissä äidin ollessa töissä.

Tirripaisti täälläkin, mutta Moilasen sijasta mummon tekemää ruisleipää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 19:23:28 
Poissa
karppikokki
karppikokki

Siskonmakkarakeitto oli munkin ykkössuosikki koko lapsuuden.

Rakastin myös smetanassa haudutettua kirjolohta, rakastan sitä edelleenkin :P

Mikrossa "paistetut" halkaistut makkarat sinapin kera.
Samoin kiuasmakkara, mieluiten HK:n sinistä.
Nötkötti purkkihernekeiton seassa, tätä teki aina parhaan kaverin rekkakuski-isä meille mökkireissuillamme.

Jätkänvelli (=keittämätön kaurapuuro)

Milla Magian suklaapallot (kaurahiutaleita, voita, kaakaota ja mikroon. Äippä vihas sitä sotkua mikä tästä ruoasta aina syntyi ja opetin sen toki myös pikkuveljelleni :twisted: Pikkuveli muuten söi pikkulapsena aina sian rehua :lol: )

Tölkkisimpukat

Hannan soppa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 20:17:47 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

-isän paistamat letut
- makaronivelli
-äidin paistama lämmin pulla ja kylmä maito
-lihapullat
-mummolan kesäkeitto ja itse tehty rieska+ voita päällä
-äidin tekemä maksalaatikko voisulalla
-sienikastike ja perunat
-itse ongitut ja voissa paistetut ahvenet
-punainen viili+ sokeria pinnalle

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 20:36:17 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Kalakeitto, mutta perunasta en tykännyt silloinkaan keitoissa ne vei vaan makua olennaisesta :?
Paistettu kala + sitruuna tuli mieleen
Maksaa kermakastikkeessa aiheutti ristiriitaisia tunteita :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 21:11:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kuulemma en yhtenä talvena suostunut muuta syömään kuin puolukkahilloa maidolla ja ruisleipää.. kuulostaa joltain puutostilalta :lol:

myöhemmin tykkäsin kovasti esimerkiksi vispipuurosta, makaronivellistä, veriletuista, pannukakusta, pinaattiletuista ja keitosta (kaikki muut vihasivat pinaattia ala-asteella). mansikat ei maistuneet (allergia), mutta olin ylpeänä kun sain mustikkahilloa lettujen kanssa, kun toiset söivät mansikkaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-02 21:46:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutsin tekemät sultsinat =P~ . Ihan ylivoimainen ykkönen. Muutkin mutsin leipomukset, pullat ja karjanpiirakat. Tädin leipoma ruisleipä. Lihapullat. Tirripaisti. Lätyt tietenkin ja pannari. Ranskis metukalla. Hernesoppa. Perunaa vihasin, paistetut & uuniruuat meni, mutta keitettyjä en suostunut pakottamatta syömään.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00