karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 17:22:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 124 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-21 23:25:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olin pätkiksellä kolmisen viikkoa, vikonloppuisin tuli kyllä lipsuiltua rytmistä eri vierailujen takia, ja tuntui että oikeaan rytmiin takaisin pääseminen oli puolen viikon homma ja sitten tuli taas viikonloppu joka sekoitti kaikki. Syömättä oleminen on helppoa, unohdan muutenkin välillä syödä. Se mikä aiheuttaa ongelmia on se itse syöminen. Eli sitten kun syön niin siitä ei tule loppua, ahmin ihan hirveät määrät kerralla ja sitten on huono olo koko loppu illan. Eli ilmeisesti mullakin tuo 24h on liian pitkä aika. Lisäksi siihen syömiseen liittyy kauheet hiilarihimot ja siksi onkin paino noussut. Ensin lähti hyvin laskuun, olin jo 83 kilon puolella, mutta sitten vei mässäily mennessään ja tungin suuhuni kaikkea paskaa mitä kaapista löytyy, lähinnä lapsille tarkoitettuja herkkuja. Eli nyt olen saanut 2 kiloa takaisin ja taas keikutaan tuolla 86 kilossa missä roikuin koko kesän. :x

Toisaalta tuo pätkistely sopisi kuin nenä päähän kun muutenkin unohdan syödä. En tiedä pitäisikö kokeilla jotain 24:24 ja Warriorin yhdistelmää tai vaan tuota kerran päivässä syömistä? Pätkistely oli muuten kuitenkin tosi jees...

Pulla päivässä pitää luut piilossa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-23 13:33:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oon nyt tosissani harkinnut tätä pätkistä kun mulla on yleinen jumi päällä muuten. Nälkäkään ei juuri ole, eli pätkis onnistuis hyvin. Miten paljon ootte pudottaneet painoa esim. kk pätkiksellä? :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-25 15:50:50 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

:) .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-25 15:56:08 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

hankala sanoa noista kiloista, kun ei o vaakaa, eikä mittanauhaa. mutta kolmessa viikossa oon pienentynyt yhden vaatekoon...joten en voi valittaa. tosin lenkkeilen ahkerasti ja syön karpisti. jotakin siis tällästä. eikös sitä sanota, että yks vaatekoko vastaa noin viittä kiloa? mutta minulla on vieläkin pudotettavaa se pari kokoa ainakin, jopa kolme, joten no hätä.

ei kun vaan mukaan joukkoon!!!

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-25 19:23:58 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mulla on pudonnut paino kuukaudessa 4 kg. Oon tosi tyytyväinen!! Lisäksi on lähtenyt senttejä tosi hyvin. Vatsasta (-6cm) ja lantiolta ja vyötäröltä pari senttiä. Vielä ois kolmisen kiloa pudotettavaa. Aiokin pätkistellä sen aikaa, että saan ne kilot pois.

Mä kans harrastan erilaista liikuntaa lähes päivittäin (sauvakävelyä, vesijumppaa ja -juoksua sekä kuntosalilla käyntiä).

Kaikki syömiset on olleet ihan karppia (yhtä lipsumista lukuunottamatta). Rasvaa syön runsaasti, prodea normaalisti ja hiilareita vähän tavallista enemmän.

Kannattaa kokeilla!

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-27 16:43:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Taidankin koklata ensi viikon, jos pätkäsen päivän klo 12, niin sopivasti syön aina puolilta päivin pojan(5v) kanssa ruuan. Iltasin se ei huomaa mitään kun on kiire kattoon lastenohjelmia. Ja aamiaisen syön aamulastenohjelmien aikaan muutenkin. Katotaan miten onnistuu :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-31 15:30:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt on takana pari päivää ja olo on mitä loistavin. Nälkä ei oo. Palelu on ainoa negatiivinen asia tällä hetkellä, sillä karppauksen alottamalla pääsin siitä kesällä eroon. :cry: Mutta kyllä se tästä, eihän tässä oo kuin pari päivää takana!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-13 19:41:42 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kiinnostaa, mutta pelottaa.

Mä pystyn helposti olemaan puoli päivää syömättä esim. iltapäivään, mutta pätkäilyn paastoilta tuntuu mahdottomuudelta. Ja lähinnä siis pelkään sitä tunnetta, kun suuhun päätyy "vahingossa" mitävaan, kun tulee nälkä.

Mä luulen, että mulle turvallisempi olisi sellainen klo15 jälkeen 2 ateriaa ja aamulla kermakahvi. Kommentteja?

Mä nukun suhteellisen pitkään, kun on mahdollisuus (pääosin liukuva työaika, joten heräilen 8-9 aikaan) ja toisaalta valvon puolille öin. Joten lounas klo15 ja illallinen klo21 olisi aika hyvä rytmi (ja treeninenkin kannalta, jotka on klo18). Se että olisiko tuosta mitään apua, olisikin mielenkiintoista tietää, nimittäin olen huomannut, että jos aamupala (usein jogu) jää väliin ja lounas venähtää myöhäiseksi, tuntuu että tarvitaan todella iso annos nälän karkoittamiseen.

Loman jälkeen voisin uskaltautua kokeilemaan ainakin ilta painotteisesti aluksi. Hassua, että vahingossa sitä voi olla syömättä, mutta jos sitä rupeaa ajattelemaan, se käykin vaikeaksi. Ehkä totaalisen sortumisen vaara ei olisi karpilla suurikaan, jäi vain pienet traumat joulusokereista vierottamisesta, joka aiheutti pari tuollaista suunnittelematonta "mitävaannythetitaikuolen"-tankkausta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-13 20:00:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mie pelkäsin, kun aloitin pätkäilyn, että juuri illalla ruokaa menee suuhun huomaamatta, vanhasta tottumuksesta. Ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmaa! Mie pätkäisen klo 15 ja kun silloin on syönyt hyvin, ei illan aikana ehdi tulla nälkä - ja ennen miun piti saada syötävää vähintään 3 tunnin välein! Nyt on menossa iso kuppi rooibos-teetä, sitten pesen hampaat. Aamulla herättyä jotain sorttia teetä ja hammaspesu. Yllättävän helppoa on ollut. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-13 20:43:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun pätkäpaasto-kokemukseni on vielä varsin lyhykäinen ja itsekin vielä vähän niin kuin testailen koko hommaa, mutta voin ainakin kertoa, mitä nyt tähän mennessä olen huomannut.

Sä mietit sitä paastojakson iltaa. No, mulla on tapana painottaa normaalisti syömiset iltaan ja sen takia ajattelin, että siitä tulee ongelma. Yllätyksekseni huomasin, ettei se illan paastoaminen ole lainkaan vaikeaa, vaan ongelmia tuottaa paastojakson kaksi viimeistä tuntia. Katkaisen päiväni klo 18 ja kun sitä ennen syön normaalin ruuan, ei illalla todellakaan ole ollut vaikeaa olla syöpöttelemättä, vaikka tulee valvottua aina aika myöhään.

Aamulla juon maitokahvia, PALJON, ja vettä. (Yritän kyllä muutaman kupin vaihtaa kahvista teehen.) Päivä menee muuten hyvin, neljän aikoihin alkaa nälkä vasta vaivata. Yritän aina keksiä siinä vaiheessa jotain tekemistä, jotta saan ajatukset pois ruuasta.

Makeanhimo on lähes täysin kadonnut ja yllätyksekseni annoskoot ovat aivan itsellään pienentyneet. Johtuu varmaan siitä, ettei maha yksinkertaisesti vedä niin paljoa paastojakson jälkeen kuin mitä ennen. Nyt reilun viikon paastoamisen jälkeen on painoakin pudonnut 3-4 kiloa (tosin mukana joulun pöhötykset) ja innolla odotan, miten jatkossa käy.

Huomenna on punnitus kevätkääryleiden kampanjaan, tosin tulos ei välttämättä miellytä silmää, koska mulla on ollut täällä vieraita ja eilisen syöntijakson aikana söin vähän liikaa, enemmän kuin maha olisi halunnut. Onneksi kuitenkin ihan karpisti.

Eniveis, suosittelen lämpimästi. Ainakin tähän mennessä hankkimani kokemuksen perusteella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 10:15:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin hurahdin ja neljäs paastopäivä on nyt menossa. Paino laskee vähän turhankin nopeasti ja pelkäänkin lihaskadon määrää - lieköhän tästä mitään tutkimustulosta? En kuitenkaan haluaisi vaivalla kasvattamia lihaksiani laihduttaa.

Olo on muuten hieno, ja yllätyksekseni olen pärjännyt myös aamut ilman ruokaa (olen aamusyöppö ja ruokailuni painottuvat aina aamupäiviin - en ole voinut kuvitellakaan jättäväni aamupalaa väliin!) Palellut on kyllä minuakin paastoiltoina ja lisäksi joku ihme turvotus vaivaa - heti kun pistää jotakin suuhunsa, kroppa ikäänkuin imee sen kaiken ja tulee pöhö (vaikka se olisi sitten kahvi paastojaksolla.) Mutta katellaan tässä muutama päivä, miten lähteepi sujumaan :-) Ainakin hyvänä motivaattorina toimii, kun syksy oli (stressin vuoksi) täysin onneton painonpudotuskamppailussa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 14:38:10 
Poissa
sintti
sintti

Mulperi kirjoitti:
Mulperi kirjoitti:
Lisäys: Nivelkivut ovat muuten lisääntyneet käsissä hurjasti nyt toisen viikon lopulla. Niitä on ollut ennenkin, mutta karppiaikana niin vähän, että olin jo ne ehtinyt unohtaa. En tiedä vielä pistänkö flunssan vai pätkistelyn piikkiin. Toivottavasti flunssan. :?

Jep, sen on pakko olla tämän pätkiksen, joka nämä nivelkivut aiheuttaa. Eilen oikean käden (/kämmenen) nivelet olivat silminnähden turvoksissa. Mistähän moinen johtuu?

Lienee kysymys kehon happamuuden lisääntymisestä ja/tai siitä että kehoon kertyneet kuona-aineet lähtevät liikkeelle.

Happamuuden lisääntyminen voi aiheuttaa nivelkipujen lisäksi pääkipua ja turvotusta. Karppaus jo sinänsä voi "hapattaa" elimistöä, mutta paasto vielä tuo oman voimakkaan lisänsä. Jos syöntipäivänä vielä syö runsaasti lihaa, munaa ja rasvoja kuten tosikarpit yleensä, alkaa ruoastakin kertyä happamuutta elimistöön. Myös useat karppien suosimat kasvikset, kuten ruusukaali, parsa, pavut ja soija (kaikki muutkin viljatuotteet) muodostavat happamia aineenvaihduntatuotteita, vaikka kasvikset yleensä tuottavat emäksisiä. Kasvikset kannattaa ennemmin höyryttää tai vielä mieluummin syödä raakana kun keittää. Tuohon voisi kokeilla elimistön puhdistuskuureja (esim. vesimelonikuuri) ja tietenkin ensimmäisenä ruokavalion muutosta, runsas vesimelonin, kurkun ja marjojen syöminen, päivittäinen kalkkilisä ja veden sijasta kasvismehujen käyttäminen paastojuomana. Ks. ruoka-aineksista lisätietoa http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html. Pätkimiskaudella pitäisi välttää erityisesti myös sokereita, valkoista vehnäjauhoa ja kovetettuja rasvoja (vaikuttavat happamuutta lisäävästi), joihin voi ehkä tässä tilanteessa helpommin sortua.

Onko vatsa/suoli toiminut normaalisti? Runsas kasvismehujen juominen paastopäivinä tehostaa myös kuona-aineiden poistumista. Kehoon voi olla kertyneenä runsaastikin kuona-aineita, eikä niiden liikkeelle lähteminen ole huono asia, joskin se voi aiheuttaa edellä mainittuja epämiellyttäviä tuntemuksia. Kun kuona-aineet ovat poistuneet, tuntemusten pitäisi kadota. Myös suoli-huuhteluilla ja kuitupitoisella (mm. psylliym lisä) ruualla voidaan auttaa kuona-aineiden poistumista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 14:50:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mikä noista kasvismehuista olisi hyvä tuon happamuuden kannalta? Meillä kun on vielä erikoishapanta kraanavettä, niin ko. ongelmista on tullut kärsittyä ennenkin. :( Valmarinia olen käyttänyt, mutta nyt heräsi kiinnostus noihin kasvismehuihin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 15:44:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vau, kiitos, Salakarppi! Miulla ei ole ollut vaivoja (turvotusta toki), mutta tuo selkiytti taas, mitä tässä oikein ollaan tekemässä... Kasvismehuja teen tilalle...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 18:42:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei! Mulla on suunnitelmissa kokeilla ainakin viikon verran warrior-henkistä syömistä. Olen jotenkin "luonnollisesti"suuntautunut iltasyöjä, aamupala on aina ollut mielestäni päivän turhin ateria :lol: ja päivällä olen syönyt yleensä ennen karppausta jonkun surkean mikrokeiton ja nyt karppiaikana vähän tonnikalaa tai kananmunan tai muuta pientä jota en edes välttämättä tarvitsisi mutta syön koska päivällä pitää syödä. Ainoa mitä mietin oli maitokahvin juonti jonka jättäminen aamusta pois saattaa tuottaa ongelmia..olen maitokahvikissa.miau. Onko mitään hyötyä leikkiä soturia jos kuitenkin joisi aamu-ja päiväkahvit maidolla? Tietenkinhän sitä voisi kokeilla mitä tapahtuu..pitänee miettiä:)

Kävin lukemassa warriorista ja jos oikein tajusin, on sallittua syödä päivän aikana hedelmiä ja vihanneksia? En ole ihan varma tästä kyllä..Onko muilla kokemuksia?

voi olla, että syön vielä vähän juustoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 19:38:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

annelinen kirjoitti:
Kävin lukemassa warriorista ja jos oikein tajusin, on sallittua syödä päivän aikana hedelmiä ja vihanneksia? En ole ihan varma tästä kyllä..Onko muilla kokemuksia?

Eiköhän sinun olisi parasta kokeilla itse, niin näkisit, mikä sopii sinulle?

Karpeissa on vain kourallinen meitä warrior-tyylisiä syöjiä, me olemme kaikki olleet tällä aika vähän aikaa, eikä kukaan taida noudattaa täsmällisisesti englantilaisia warrior-ohjeita? 8) Minä en voisi syödä hedelmiä ja vihanneksia päivällä (kun ongelmana on verensokeriherkkyys), niin että otan mieluummin kermakahvia tai pähkinöitä tai jotain muuta rasvaista ja hitaasti imeytyvää - mutta sinä ehkä voisit?

Onnea kokeiluihin toivottelee els, nykyisin ylläpito-warrioori

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 22:38:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu u. Kyllähän se On itsellä testattava mikä sopii, ymmärrän sen oikein hyvin :D Mulla on pieni päiväkirja johon kirjoittelen ihan vain ruokajuttuja, fiiliksiä ja pohdintoja. Kiinnostuin vaan niin kovasti että olisi mukava tietää jos joku vaikka olisikin kokeillut virallista warrioria. Ja englannin ymmärrys ei aina ole niin hyvä kuin soisin :oops: .

Mutta huomenna testaillaan sitten, maitokahvi-warrioria a'la annelinen.

voi olla, että syön vielä vähän juustoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 22:44:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

annelinen kirjoitti:

Änkeynpä tänne oman warriorin kanssa, oikeaoppista se ei ole mutta aivan huippukivaa.

Vähän pelkäsin aloittaessani että jos vaikka pyörryn tai jotain. Päätin sitten vaan että höps, syön tietenkin jos tulee nälkä tai huono olo. Kermakahvia vaan aamulla ja kourallinen pähkinöitä+manteleita. Vissyä ja vettä runsaasti päivän mittaan. Nälkä on pysynyt poissa, olo reipas. Jos nälättää yhtään niin taas pähk+mant ja teetä, johon sekoitan kookosöljyä.

Loppupäivä onkin sitten yhtä juhlaa...viiden-kuuden aikaan illalla alan syömään, kylläkin ihan karppimaisesti ja aloitan vihanneksilla. Kiljuvaa nälkää ei ole vielä ollut, mutta on kivaa syödä ja ruoka maistuu tosi hyvälle. Sen neljän tunnin aikana syön useamman kerran jotain, myös herkkuja, kahvin kanssa mutakakkua yms.

Melkein joka ilta oon ollut varma että hups tais mennä överiksi kun on niin täysi olo. Mutta ei, joka aamu vaa'assa -100-300g/vrk, jo 2 viikon ajan.

Suosittelen kokeilemaan koska:
- helppo keskeyttää jos ei sovi
- helppo toteuttaa (ei tarvi töihin eväitä miettiä)
- aivan ihanaa odottaa jokailtaisia nautintoja
- pirteä ja energinen olo
- paino laskee (olin jumittunut)

Ainoaa pientä miinusta on, että päivällä välillä vähän viluttaa, mutta siihen auttaa villasukat ja -takki.

Jatkan ehdottomasti edelleen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 23:20:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Moi

Päätin kokeilla patkäpaastoa. Syynä on ainoastaan painonlasku. Takana on vasta 5 vrk pätkistä joista kolme ruokailupäivää ja kaksi paastoa, kolmannen paastopäivän aloittava ilta juuri menossa. Vaihtoajaksi valitsin klo 18. Tässä ensikommentteja.

Iltasyönti ei ole ongelma, koska klo 17 pinnassa syön kunnon päivällisen ja sillä pärjää koko paaston aloittavan illan. Seuraava aamu ja päiväkin menee hyvin. Mutta klo 16-18 välinen aika, jolloin paasto loppuu ja tietää pääsevänsä syömään, on nälkä. Se hetki kysyy tahdonvoimia, ja parasta on keksiä jotain tekemistä eikä norkoilla keittiön nurkissa...

Uskon pätkiksen tehostavan painon putoamista pidemmällä aikavälillä. Katsotaan kun kaksi viikkoa on mennyt, mitä sanoo vaaka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 23:47:26 
Poissa
sintti
sintti

Gisandra kirjoitti:
Mikä noista kasvismehuista olisi hyvä tuon happamuuden kannalta? Meillä kun on vielä erikoishapanta kraanavettä, niin ko. ongelmista on tullut kärsittyä ennenkin. :( Valmarinia olen käyttänyt, mutta nyt heräsi kiinnostus noihin kasvismehuihin.

Porkkana ja tomaattimehut ovat käsittääkseni parhaita ja niitä ainakin saa helpoimmin. Huomasinpa muuten Lidlin valikoimassa jotain porkkanamehua, en sitä ole kyllä sen tarkemmin edes vilkaissut. Mehussa tulisi olla vähän hiilareita/kaloreita, ettei se käynnistä "ruuansulatuskoneistoa". Varsinaiset paastoja varten tuotetut mehut ovat tietenkin varma valinta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 124 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00