Minulle on ilmestynyt talvikuukausina esiintyvää ihottumaa, mitä ei ennen karppaamista ole ollut. Sitä on ollut minulla nyt muutaman kerran ja se puhkeaa muutamassa päivässä. Pahimmillaan se on 20 cm kokoinen tulipunainen, kuuma ja kuiva alue, joka ei niinkään kutia, vaan sattuu, vaikka siihen ei osuisi mikään. Tätä on vain kainaloissa. Muualla on hyvin kutiavaa näppyläistä ihottumaa, joka on pääosin melko tarkkaan rajattua.
Elsin ohjeilla siirryin tiukahkosta alakarpista hyväkarpiksi joksikin aikaa, jolloin ongelma hävisi muutamassa päivässä. Harmi sinänsä. Pudotettavaa olisi parisenkymmentä kiloa (tickerikin näyttää nykyiseen verrattuna turhan optimistisia lukemia), eikä lisähaaste itselleni kapean hyväkarpin tiellä ole mukavaa. Jos hiilarit tippuvat alle 40 grammaan, saan ihottumaa, mutta jos ne nousevat n. 70 grammaan, suklaa ja jäätelö alkavat kääntää päätä sekä kävelysuuntaa kaupassa. Kaikkein mieluiten olisin n. 25-35 hiilarigramman päiväannoksissa kaiken aikaa.
Onko kenelläkään arvauksia, mistä ihmeestä voisi olla kyse? Ennen karppaamista elin parilla pikaruoka-aterialla, sokerijogurteilla sekä makeilla välipaloilla ynnä isolla makeismäärällä koko ikäni, eli on hankala käsittää, miten jokin ihottuma päätti puhjeta tehtyäni täysmuutoksen alakarpiksi. Ruokavaliomuutoksesta on nyt pari vuotta.
Marilyn ja els ehdottivat mahdollista makeutusaineallergiaa, mikä olisi ollut sen kanssa yhteensopiva arvaus, että lääkärin määräämä allergialääke Zyxal auttaa kutinaan. Kokeilin asiaa niin, että söin jonkin aikaa hyväkarpisti, mutta söin myös makeutusainetta. Ihottuma pysyi kuitenkin poissa. En keksi muuta ruoka-ainetta, joka olisi ruokavaliossani sinänsä uusi. No ok, paitsi mustekala satunnaisena herkkuna, mutta sitäkin olen syönyt vain n. 5 kertaa parin vuoden sisällä
Viime kuukausina laihduttaminen on ollut pelkkä haave, ja päivän ravinto on keskimäärin ollut n. 110 g proteiinia, 70 g hiilaria ja 130 g rasvaa. Olen 160-senttinen nainen ja painan hieman alle 80 kg. Kasviksia syön aika paljon, samoin lihaa ja maitotuotteita. Juon todella vaihtelevasti 0,3-2,5 litraa päivässä pääasiassa vettä, vichyä ja joskus teetä. Alkoholia en juo ollenkaan. Liikuntaa harrastan kerran viikossa kolme tuntia kevyen tanssin muodossa. Ruokavaliossani uudet hyväkarppihiilarit olen ottanut pääasiassa hedelmistä ja maitotuotteista.
Sivuhuomautuksena sekin, että joulun muutaman päivän yläkarppikausi piti ihon yhtä hyvässä kunnossa kuin hyväkarppikin, eli ongelma tuntuisi jotenkin kummallisesti liittyvän nimenomaan ketoosiin.
Siinä aika paljon esitietoja.