karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 16:47:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-11-14 08:26:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-10-05 09:40:23
Viestit: 479
Eksyin tuonne hiilaritietoiset-puolelle, ja sielläpä olikin kommentteja pätkäilyä vastaan. Aterioiden väliin jättäminen sekoittaisi mielen, ja
olisi erityisen pahasta adrenaliiniriippuvaisille.
Diana Schwarzbein väittää, että aterian jälkeinen insuliininousukin olisi
korkeampi kuin säännöllisesti syövällä..

Höh, tuli vähän epävarma olo, toista kuukautta olen jo pätkäillyt, ja hyvältä on tuntunut.

Olen kyllä huomannut, että illalla kun syönti on päättynyt, tulee n. tunnin kuluttua nälän tunne. Olisiko tuo nyt sitä insun liikanousua?!

Pätkäilen siis Warriortyyliin, n. 20h/4h


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 09:01:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-27 14:04:50
Viestit: 271
tuosta näläntunteesta ruuan jälkeen sanoisin että mulle tulee myös sellainen "tyhjä olo" noin tunnin päästä ruuasta - vaikka en paastoa ja syön suht tasaisesti. Eli en tiiä voisko paastosta johtua pelkästään :?:

_________________
Lisää kai jotakin ja jotakin taas vähemmän...
Tarkoituksena olisi 153cm/ 60kg--->53kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 09:08:58 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
voi ei.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 09:44:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-07 15:27:40
Viestit: 551
Mä epäilen olevani adrenaliiniriippuvainen ja pätkäily on tehnyt mulle vaan hyvää. Tosin kaikki perusteet tähän on musta-tuntuu-osastoa joten en voi oikein edes perustella, mutta kun kroppa sopeutui tähän (kesti jotain neljästä kuuteen viikkoa) tuntuu että voin paljon paremmin kuin ennen.

Tänään aamulla jätin ensimmäistä kertaa aikuisikänäni vapaaehtoisesti aamukahvin juomatta muuten!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 10:32:52 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Nooh... Zone ja SP ovat molemmat dieettejä, joissa kuuluu syödä muutaman tunnin välein tasapainotettuja aterioita. Jos näiden dieettien näkökulmasta katsoo, niin kaikki jutut, joissa tuo tasapaino ei säily, ovat epäterveellisiä. Siihen listaan lukeutuu sitten mm. stressi, liikunta ja ketoosi tämän aterioiden väliin jättämisen lisäksi.

Siitä, onko se noin tarkkaa, emme varmaan koskaan saa varmuutta.

Itse ainakin olen luottanut siihen, että elimistö on sopeutuvainen. Myös hormonitasolla. Lisäksi voi miettiä myös ruoka-aineiden imeytymisnopeuksia ja muita sentyyppisiä juttuja ja miettiä voivatko nuo jutut vaikuttaa.

Tietty jos täällä joku fiksumpi osaa perustella tuota suuntaan tai toiseen, niin antaa palaa!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 10:37:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
välipala kirjoitti:
tuntuu että voin paljon paremmin kuin ennen


Tuo on mielestäni tärkein asia. Jos olo tuntuu kaikin puolin hyvältä ja tasapainoiselta, vaatisin todella hyviä perusteluita väitteille mahdollisista haitoista. Muuten jättäisin ne omaan arvoonsa.

Näen pätkäpaaston yhtenä mahdollisuutena syödä kropalleen sopivalla tavalla. Se ei ole yleisesti muita syöntitapoja parempi tai huonompi, joten vain henkilökohtainen kokeilu kertoo enemmän.

Painotus pätkäpaastossa on terveydellinen. Hyvä olo on perusedellytys pysyvälle ruokavaliolle, joten kroppaansa vastaan ei pidä taistella, mikäli se ilmoittaa vastalauseensa pätkäilyä kohtaan.

_________________
Hyväkarppaava harrastelija.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 10:45:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
chiman kirjoitti:
välipala kirjoitti:
tuntuu että voin paljon paremmin kuin ennen


Tuo on mielestäni tärkein asia. Jos olo tuntuu kaikin puolin hyvältä ja tasapainoiselta, vaatisin todella hyviä perusteluita väitteille mahdollisista haitoista. Muuten jättäisin ne omaan arvoonsa.


Valitettavasti vaan Schwarzbeinin yksi kantavista ajatuksista on se, että adrenaliinihäiriön hankinta tuntuukin hyvältä. Ja miksi ei tuntuisi, hänen mukaansa keho käyttää silloin uusiutumisvarojaan liian nopealla syklillä. Siksi kaikki riippuvuutta aiheuttavat adrenaliinipommit, kuten karppaus ja liikunta tuntuvat hyvältä :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 11:15:41 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
misukisu kirjoitti:
Valitettavasti vaan Schwarzbeinin yksi kantavista ajatuksista on se, että adrenaliinihäiriön hankinta tuntuukin hyvältä. Ja miksi ei tuntuisi, hänen mukaansa keho käyttää silloin uusiutumisvarojaan liian nopealla syklillä.

"Liian nopea" kuulostaa siltä, että jokin väistämätön ja hyvin haitallinen romahdus seuraa ennen pitkää. Vai näkyykö se liika nopeus kenties vain joissakin labramittausten arvoissa, jotka poikkeavat tyypillisen länsimaista elämää viettävän lukemista? Samasta syystä ketoosi on tuomittu epäluonnolliseksi tilaksi :)

Lainaa:
Siksi kaikki riippuvuutta aiheuttavat adrenaliinipommit, kuten karppaus ja liikunta tuntuvat hyvältä :)

Rankka liikunta kuluttaa niveliä ja voi tuottaa vaikka rasitusastman, mutta mitä haittaa on ajoittaisista adrenaliinipommeista? Kysyn siis tietämättömyyden takia, en vähätellen.

_________________
Hyväkarppaava harrastelija.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 11:21:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-11-13 23:17:41
Viestit: 2
oon ihan uusi täällä:) hei mulla sama juttu, illalla tulee sellanen "tyhjyys" tunnin päästä kun on syönyt.. mithän sitä pitäis syödä illalla? :roll: ei kyllä ole epäterveellinen elämäntapa, tietty jos on jotain sairauksia niin sillon pitäis miettiä!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 11:25:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Onko hiilaritietoisissa kukaan tuonut perusteluihin vielä mitään kokeellista tiiliskiveä väitteittensa tueksi? Niin kauan kun kaikki on vain väitteitä ja mutua, uskottavuus on samalla tasolla kuin virallisterveellisen VHH-mollauksissa. Kumpaankin odotan todisteita eikä mitään todisteluja 8)

Pätkäpaastolle sen sijaan on jo ihan oikeaa tutkimusdataa mm rotille. Eikä sen mukaan pätkitys ole suinkaan vaarallista - pikemminkin päinvastoin. Se uskooko rotta (ja sinpanssi)kokeita on sitten ihmisen oma asia - mutta ainakin tuohon vähäkalorisen ruokavalion elämää pidentävään vaikutukseen uskovat melkein kaikki. Eikä sitäkään ole toistaiseksi todisttu kuin eläinkokeissa...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 11:34:18 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-13 08:09:12
Viestit: 1998
Tämähän on kuitenkin täysin luonnollinen tapa syödä.

Ei oikein vakuuta.

_________________
Enemmän ja vähemmän ketoilua vuodesta 2006.



Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 11:56:36 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Linkataanpas tähän tuo hiilaritietoisten ketjukin, kun sitä joku kuitenkin myöhemmin haeskelee.

els kirjoitti:
Onko hiilaritietoisissa kukaan tuonut perusteluihin vielä mitään kokeellista tiiliskiveä väitteittensa tueksi? Niin kauan kun kaikki on vain väitteitä ja mutua, uskottavuus on samalla tasolla kuin virallisterveellisen VHH-mollauksissa. Kumpaankin odotan todisteita eikä mitään todisteluja 8)


Ei sen enempää kuin tässäkään ketjussa. Eihän niitä juuri ole, ainakaan itse en ole löytänyt mistään, vaikka joskus etsinkin. Sen sijaan jopa ketoosissa näyttäisi siltä, että elimistö sopeutuu ja stressihormonitasot tulevat alun piikin jälkeen takaisin alas.
Toisaalta, molemmat kirjailijat tavallaan vetoavat siihen, että noita asioita ei oikein voikaan mitata. Sears sentään lupaa pikaista helpotusta heti kun olet syönyt oikein tasapainotetun aterian, mutta SP lupaa tuloksia vasta vuosikausien päähän. Ja varoittaa, että tervehtyminen ei tule tuntumaan kivalta.

Mutta els, sinunhan zonella aloittaneena pitäisi tietää näistä parhaiten, mitä mieltä itse olet? Siis jos ajatellaan niin, että tuota asiaa ei ole johdonmukaisesti osattu tutkia. Voiko hommassa olla jotain jujua?

Itse jotenkin vaan päädyn aina ajattelemaan niin, että ihmiselimistö on sopeutuvainen. Miksei hormonitoiminta sopeutuisi lähes mihin tahansa syömismalliin, kunhan se on järjestelmällinen.

chiman kirjoitti:
"Liian nopea" kuulostaa siltä, että jokin väistämätön ja hyvin haitallinen romahdus seuraa ennen pitkää. Vai näkyykö se liika nopeus kenties vain joissakin labramittausten arvoissa, jotka poikkeavat tyypillisen länsimaista elämää viettävän lukemista? Samasta syystä ketoosi on tuomittu epäluonnolliseksi tilaksi


S väittää, että siitä seuraa adrenal burnout. Samanlainen tila kuin insuliiniresistanssi, jossa elimistö (muistaakseni) ei enää reagoi adrenaliiniin. Vai oliko se niin, että ei enää eritä sitä... en enää muista.
Ja tosiaan käsittääkseni S:n ketoosivastaisuus johtuu samasta syystä. Liikuntaa ja kahviakin hän rajoittaa, joten siinä mielessä on ihan johdonmukainen. Kun noita joskus pöngiskelin, niin itselle ei oikein edes auennut, että mitä eroa on tuolla adrenal burnoutilla, ns tavallisella burnoutilla ja urheilijan ylikunnolla. Saattaapi olla, että jopa ovat kaikki samaa asiaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 12:20:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
misukisu kirjoitti:
els kirjoitti:
Onko hiilaritietoisissa kukaan tuonut perusteluihin vielä mitään kokeellista tiiliskiveä väitteittensa tueksi? Niin kauan kun kaikki on vain väitteitä ja mutua, uskottavuus on samalla tasolla kuin virallisterveellisen VHH-mollauksissa. Kumpaankin odotan todisteita eikä mitään todisteluja 8)

Ei sen enempää kuin tässäkään ketjussa...

?? Tarkoittaako tuo sitä, ettet uskonutkaan noiden rottakokeiden todistusvoimaan? Ne on esitetty tuossa pätkäpaastosivun aloitusketjussa, jopa hooverin suomentajana - siksi en pitänyt tarpeellisena niiden toistamista tässä. Olisko pitänyt???

Minä kannatan koetuloksia enkä teorioita, koskapa elämä ja metabolia on liian monimutkaista mallitettavaksi. Sellaisiakin löytyy, jotka mallittavat, jotka uskovat siihen kykenevänsä. Ja malleilla päästään kyllä pitkälle, muttei aina edes oikeaan suuntaan. Siksi niitä ei pitäisi koskaan hyväksyä ilman koetuloksia.

Asiaan... rotta- ja simpanssikokeiden (miksei näiden pienimuotoisten ihmiskokeidenkin 8)) perusteella pätkis kuullostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta niille, jotka sillä viihtyvät. Siinä missä Searssin vähäkalorinen GI-laihdutus toisille tai Atkinssiin ketogeeninen kolmansille. Nämä kaikki (ja ehkä jopa kevyt kuntoilu) on todettu jo terveyden kannalta myönteisiksi.

Vain (vielä nykyisinkin valitetavasti yleisesti suositeltua) vähärasvaista kitulaihdutusta tai vähärasvaista normiylläpitoa ei kannata harrastaa, jos haluaa viettää tutkitusti terveellistä elämää. Eikä kilpaurheilua, ainakaan pitkään. Näiden haitoista löytyy runsaasti kokeellista tietoa. Mutta tämän kantani sinä varmaan jo tiesitkin?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 12:41:22 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
els kirjoitti:
?? Tarkoittaako tuo sitä, ettet uskonutkaan noiden rottakokeiden todistusvoimaan? Ne on esitetty tuossa pätkäpaastosivun aloitusketjussa, jopa hooverin suomentajana - siksi en pitänyt tarpeellisena niiden toistamista tässä. Olisko pitänyt???


Äsh :x
Eihän sitä nyt noin pitänyt käsittää, jotenkin itse ajattelin vaan sellaisia tutkimuksia, jotka todistaisivat joko Searsin tai S:n olevan oikeassa. Niitä ei ole esitetty täällä eikä hiilaritietoisissa. Miksi te ette voi arvata mitä ajattelen?!

Mutta tietenkin sen voi käsittää myös noin. Että kiistäisin rottakokeen tuloksia, ja se että rotat elivät pidempään todistaisi suoraan että Sears ja S ovat väittämineen väärässä. En kiistä, mutta mielestäni ne eivät myöskään aukottomasti todista Searsin tai S:n olevan väärässä. Jos vastaavat kokeet olisivat ihmiskokeita, tilanne olisi toinen. Ja niissä ihmiskokeissa, joissa kesto ei ole "loppuun saakka", voi aina arvuutella tuliko kaikki oleellinen mitattua.

Mielestäni varsinkin SP:n ajatus on nerokas. Sitä on äärimmäisen vaikea todistaa tieteellisesti huuhaaksi. Sen tehdäkseen pitäisi lukea niin järjetön liuta ylikunto- ja burnout-tutkimuksia, että tuskin kukaan täällä jaksaa tehdä niin. Eli pisteet dianalle, tuollaisen jutun minäkin keksisin, jos tarve olisi.

Ja siksi kyselin sinulta, kun pätkäpaastoilun jälkeen sinun pitäisi osata sanoa, poistaako pätkäily sinut "ihannetilasta", vai oletko pätkäillyt "in the zone" ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 13:12:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Ok, iso sori, ymmärsin tällä kertaa sinut ihan väärin (kävin vilkaisemassa hiilaritietoisissa, ja ehkä vähän ärsyynnyin, :oops:)

Mitäkö mieltä S&S'stä 8) Olen nyt ollut ilman lounaita ja vähillä aamiaisilla elokuun alusta saakka, paitsi mitä tuon oikean pätkiskokeilun aikaan. Pysyn hyvässä kunnossa näin - mutta niin pysyin zonella ja tavisrasvakarpillakin. Tämän hetken elämään warriori sopii vain paremmin kuin nuo muut, koska se säästää sekä aikaa että jopa rahaa, koska tällä hetkellä tykkään rasvaruoista kuin hullu puurosta, ja koska pysyn tällä(kin) terveenä.

En tosiaan osaa sanoa, mikä yksittäinen suunta olisi paras. (Siksi juurin viihdynkin niin hyvin tällä foorumilla, jossa meitä on erilaisia ja jossa ainakin minusta yritetään vertailla ja keskustella tasapuolisesti). Eikä parhaalla ole edes mitään väliä; riittävän hyvä käy ainakin minulle loistavasti. Sears (30% tosin vain laihdutukseen) Schwarzbein, Eadesit, Roope tietävät kaikki paljon ja yksi tai useampikin noista on täällä monelle se "riittävän hyvä". Minulle oli pienoinen yllätys huomata että ilmeisesti jopa pelkkä makrokalorien lasku sopii hyvin joillekin.

Sille en silti voi mitään, ettei mikään virallispuolen ruokavalio ole ollut minulle edes riittävän hyvä. Siedettävä olo näillä geeneillä vaatii pakosta niin matalan glykeemisen kuorman että vain karppi (muodossa tai toisessa) kelpaa. Eikös nuo omista kokeiluistani kertovat määritteet (rasvazoneilija, puolipaleo, välikarppi ja nyt "melkein warrioori"...) kerro jo riittävästi tästä? Ei koskaan mitään ihan tyylipuhtaana - mutta aika moni kelpaa ainakin mukailtuna...:lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-15 00:20:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-30 18:58:21
Viestit: 1138
Puolentoista vuoden karppaus on opettanut minulle oman kehon kuuntelua sen verran, että uskon kroppani kertovan minulle tavalla tai toisella, mikäli pätkäily ei minulle sopisi. Reilu viikko vasta takana, mutta toistaiseksi kaikki on hyvin ja jopa paremmin kuin taviskarpilla ollessa.

_________________
Sisäinen kannibaali jo vuodesta 2005


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-22 23:21:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Tässä ketjussa olen kertonut omasta pätkäpaastokokeiluistani ja siitä, mitä itse olen Schwarzbeinin opeista ymmärtänyt. Lopetin pätkäpaaston nivelkipujen takia ja nyt ns. "taviskarpilla" nivelkivut hävisivät. Muutakaan syytä en niille sitten keksinyt. Toki ne voivat johtua vaikka kuun asennosta (mutta taisin ehtiä pätkistellä 1,5 kuunkiertoa vähintään, että se siitä), mutta joka tapauksessa nyt on taas hyvä. Enpä näe mitään syytä olla uskomatta Schwarzbeiniakaan, tähän mennessä teoriansa ovat päteneet minun kohdallani varsin hyvin. 8)

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)