Mielenkiintoista keskustelua. Halusin tuoda aiheen esille kun yleinen keskusteluilmapiiri on vähän joka paikassa tuo peksun esiintuoma, että joko olet todella LCHF tai sitten olet virallisterveellinen, mutta mitään välimuotoja ei ole olemassa. Siis onnistuneita ainakaan, toki varmaan moni ihminen syö paljon sekä rasvaa että hiilareita.
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että olisi luultavasti parempi olla siinä 120 g tietämissä kuin 150 g tietämissä hiilareiden suhteen. Siis minulle henkilökohtaisesti. Toisaalta elimistöni tuntuu kyllä sietävän aika tavallakin hiilareita jos ruoka on vaan tarpeeksi tukevaa muuten. Esim. jos syön makkaraa (riista-sika, itse teetetty) ja ranskanpottuja niin kyllä vaan nälkä pysyy ihmeesti poissa vaikka niitä ranskalaisia menee iso kasa. Tai toisaalta jos teen tukevat voileivät kotitekoiseen tattarileipään. (minulla on siis keliakia joten gluteeniviljoja ei tule syötyä).
Lisukkeena meillä on yleensä joku pottua tai riisinuudeleita joiden tärkkelyksen oletan muuntuvan resistentiksi kun ne jäähdyttää. Riisinjyvistä en ole ikinä oikein pitänyt paitsi niistä mitä saa kiinalaisessa ravintolassa. Laittavat ne jotenkin eri tavalla. Pastaakin syön joskus mutta gluteeniton pasta ei ole kovin hääviä.
Olen perusterve eikä minulle tule hiilareista vatsaoireita -paitsi kaurapuurosta. Se ei sovi sitten yhtään. Eikä kyllä mikään muukaan puuro. Mutta kotitekoiset ei aiheuta oireita paitsi kauraleipä joskus närästää -sitä en juuri teekään enää. Sokeristakaan ei tunnu olevan haittaa esim. suklaassa tai kotitekoisissa leivonnaisissa (jotka kyllä aina muokkaan hiukan vähähiilihydraattisemmiksi). Tuon puuron lisäksi vatsani oireilee lähinnä tietyistä kasviksista ja hedelmistä.
Yritän siis sanoa sitä että kroppani tuntuu voivan aika hyvin ruoalla joka on kaikkien sääntöjen mukaan epäterveellistä, katsoi sitten vhh- tai vt- näkökulmasta. Esim. jonkun hesen aterian jälkeen vatsa voi hyvin ja nälkä pysyy poissa (tietysti sietääkän 800 kcal jälkeen). Tietysti olen ylipainoinen, mutta tämänhetkisellä "syö mitä lystäät" -metodilla on samassa painossa pysytty viisi vuotta. Niin että voi olla että minun ei ole edes kovin mielekästä yrittää laihtua, koska muutokset sotkee helposti nyt aika hyvin toimivan pelin.
Olen tässä ehkä viikon verran tehnyt ihmiskokeita itselläni ja ihan tuntuu siltä että kermavaahtoa kun lisää aamupartikseen, lounaalla nälkä lähtee helpommin. Kas kummaa. Sitäpaitsi tuntuu ihanan syntiseltä syödä kermavaahtoa aamiaisella.

Oikeasti jos ihminen saa syödä aamupalalla kermavaahtoa ja mansikoita sitä on kyllä aika onnellisessa asemassa.