karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-16 17:53:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lohta "kalaongelmaiselle"
ViestiLähetetty: 2014-01-21 12:57:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ajattelin nyt pyytää vähän neuvoja lohen valmistukseen. Olen ollut koko ikäni "kalaongelmainen" eli en pääosin pidä kalasta, joskin tonnikala (purkista) menettelee ja syystä tai toisesta pidän raa'asta kalasta esimerkiksi sushissa/sashimissa. Tiedän kuitenkin, että kala ja erityisesti rasvainen kala olisi terveellistä syödä ja lapsillenikin haluaisin opettaa kalan syönnin. Haluaisin vinkkejä siihen, miten valmistaa erityisesti lohta niin, että maku mahdollisimman hyvin peittyisi. Tilliä en sitten siedä. Saa ehdottaa muitakin kalaruokia, jotka eivät maistu "kalalle".

ViestiLähetetty: 2014-01-21 14:51:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun nyt ei ole päivän aikana tullut sinulle vastauksia niin annan vastauksen toiselta kantilta, eli miksi syödä kalaa ollenkaan? MInä en syö juuri koskaan.
Se rasvainen kala ei ole itseisarvo, vaan siellä terveellistä ovat omega3-rasvahapot joita rasvakammoisella ja kasviöljyvoittoisella ruokavaliolla elävät saavat ravinnostaan liian vähän. Karppaaja voi saada reippaasti omega3-rasvahappoja myös ilman kalaa.

Ensin se ainoa vinkki otsikon aiheeseen: Ainoa kala joka ei ole maistunut vuosien saatossa kalalta minun suuhuni on tuore tonnikala pihvimuodossa, kallista, harvoin löytyvää ja vähän epäeettistäkin. Purkkitonnikala käyttäytyy joskus samoin, eli kalan maku on niin mieto että ei aina tunnista kalaksi, harvemmin kuitenkin purkkiversiossa näin.

Viljeltyä kalaa ei kannata syödä ollenkaan, se kas kun saa osan rehustaan soijana ja soijalla syötetyllä lohella syötetyt hiiret sairastuivat tutkimuksessa diabetekseen. Joko kannattaa syödä villiä kalaa, tai sitten ei kalaa ollenkaan, se kas kun ei ole välttämättä tarpeen. Kannattaa siis unohtaa lohi ellei ole varaa oikeaan villiin loheen. Muikku on kotimaisten kalojen aatelia, sisävesikaloissa on vähemmän myrkkykertymiä kuin merkaloissa, esim silakassa ja muikku on itse asiassa lohen sukulainen. Mutta sitten pitää joko tykätä kalan mausta tai unohtaa koko juttu. Vahvimmatkin chili-viritykset jotka ovat saaneet ylähuulen hikoamaan ja nenän vuotamaan ovat silti antaneet sen selvän kalan maun tulla kyllä läpi kaikesta poltteesta huolimatta.

Miksikö en syö kalaa?
Siksi että minä saan omega3-rasvahapponi etupäässä maitorasvasta, toissijaisesti myös lampaanlihasta ja luuliemistä. 150 grammaa vähintään päivässä maitorasvaa niin en voi syödä yhtäkään e-epa kapselia päivässä, kun jo veren hyytyminen vähenee liiallisessakin määrin. Tämä johtuu siitä, että suomalaiset tehtotuotetutkin lehmät, saati sitten luomut, syövät niin paljon nurmirehua ja laiduntavat, että niiden maitorasvassa on mukavasti omega3-rasvahappoja. Samoin niitä kuulemma löytyy erityisesti rasvaisesta lampaanlihasta, eli siis lampaan rasvasta ja luuliemienkin rasvahapposuhde on optimaalinen. Jos siis maitorasva ja lammas maistuvat, sekä mahdollisesti luuliemet, et tarvitse kalaa niin sitten mihinkään.

Ai se D-vitamiini vai? Ihan sama kuinka paljon syö kalaa, sitä täytyy silti näillä leveysasteilla ottaa talvikaudella purkista (olin 1990-luvulla koekaniinina kahdessakin eri d-vitamiinitutkimuksessa, toinen kasvisruualla ja toinen kasvisruoka+kala) ja kesäkaudella sitä ei taas tarvitse ollenkaan jos pystyy olemaan auringossa noin 15 minuuttia päivässä t-paita päällä. Talvikaudella syön d:tä purkista noin 90 mikrogrammaa päivässä, kesä-elokuussa taas en ollenkaan.

Summa summarum:
Ei ole mitään erityistä syytä miksi pitäisi opetella syömään varsinkaan epäeettistä ja epäterveellistä viljeltyä lohta, tai mitään muutakaan viljeltyä kalaa. Vain villi kala (silakka, muikku jne) on syömisen arvoista kalaa ollenkaan. Jos kala taas ei maistu niin sitten se ei vain maistu, omegakolmoset voi saada maaeläinperäisistä ruoka-aineista ja d-vitamiinit kesällä auringosta ja talvella purkista.

Työpaikkaruokalassamme on ehkä kerran-pari kuussa muikkua tai silakkaa. Silloin käyn siellä syömässä ja siinä on kaikki kalansyöntini.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 22:22:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei ihan sen tyyppinen vastaus, kuin odotin, mutta kyllähän siinäkin oli näkökulmaa asiaan. Eihän se kala suoranainen välttämättömyys ole.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 23:15:18 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Minä puolestaan syön kalaa (yleensä rasvaista) noin 6 kertaa viikossa, joskus parikin kertaa päivässä. Sen lisäksi nautin 5 ml kalaöljyä päivittäin, eikä minulla tai vaimollani ole ollut mitään ongelmia veren hyytymistekijöiden kanssa. Koko perheemme syö kassilohta n. 2-3 kertaa kuussa, eikä tulisi mieleenkään luopua siitä. Yleensä valmistamme voimakasta espanjalaista mojo-lohta. Muuten syömme paljon sardiinia, makrillia, silakoita ja tonnikalaa. Pihvimuotoinen tonnikala on suurta herkkua, mutta sitä nautimme erittäin harvoin, koska se on hyvin kallista. Grillattuna se maistuu herkulliselta pihvilihalta.

En pitänyt aiemmin sardiineista ja tonnikalasta, mutta kun söin niitä riittävän monta kertaa, alkoivat ne maistua suorastaan hyviltä. Itselläni oli vain kysymys tottumuksesta, ja minähän olen aina ollut nirso kaikille uusille ruoille.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-22 09:38:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen myös aiemmin syönyt kalaa kuten sinä, Matee, kalaa meni yhden hengen taloudessa välillä jopa 2 kg viikossa, kassilohta enimmäkseen köyhä opiskelija kun olin. Muuten kasvisvoittoista ja rasvat minimissään, tuo kun oli minulla vielä niitä virallisterveellisen syömisen aikoja minulla. Ei verenhyytymisongelmia, mutta toisaalta: Enpä syönyt silloin maitorasvaa, lammasta tai luuliemiä. Ei ihme että kala maistui, sillä se oli suunnilleen ainoa eläinrasvan - tai ylipäätään rasvan - lähde ruokavaliossani.

Karppaamaan ruvettuani aloin ihmetellä miksi ennen niin rakas kala ei maistu enää juuri ollenkaan. Ajattelin että ehkä vain kyse on kyllästymisestä kun olin kalaa syönyt niin paljon vuosikausia. Mutta kyse olikin ilmeisesti siitä, että aloin saada maitorasvasta ja lampaanlihasta (luuliemet ovat minulla tulleet kuvioon vasta viimeisen runsaan vuoden aikana) niin paljon omega3-rasvahappoja että määrä ylitti jopa aiemman hurjan kalansyöntini omega3-määrät:

Nimittäin noina kalansyöntivuosinakin ostin satunnaisesti ehkä kerran vuodessa tarjouslaarista paketin e-epaa ja söin sen kuurina 1 kapseli päivässä. Ei mitään ongelmia veren hyytymisen kanssa. Mutta kas kummaa, karppauksen alettua ja kalan vaihduttua suuriin määriin voita ja lampaanlihaa tuo ihan sama 1 kapseli e-epaa päivässä teki sen että kuukautiset kestivät 3 viikkoa, paperihaava ei meinannut hyytyä edes useassa tunnissa jne.

Tästä päättelen epätieteellisesti yhden hengen otoksellani että joko omega3-saantini on suurempi nyt lihalla ja maitorasvalla jotakuinkin ilman kalansyöntiä tai sitten ne maaeläinrasvan omega3-rasvahapot jollain oudolla tavalla 'toimivat' kehossani paremmin kuin aiemmin kalasta saadut.

Vai mikä muuten selittää sen että hurjan kalansyönnin aikana e-epa ei vähentänyt veren hyytymistä liikaa, mutta nyt ilman kalaa maaeläinrasvalla sama annos e-epaa vähentä? Ainoa muu selitys mikä tulee mieleen on tämä: Voiko hiilihydraattivoittoinen (täysjyvää jne...) ruokavalio lisätä veren hyytymistä niin paljon että kaikki tuo kala + e-epa meni sen kompensoimiseen ja vasta nyt kun en syö enää hiilihydraatteja niin paljon, tulee omega3-rasvahappojen veren hyytymistä vähentävä vaikutus näkyviin?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 09:43:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kassilohet ei maistu muuta kuin rehulle, ja niissä jotakin mitä mä en sulata.
Muikkua menee, silloin kun se on edullista.

Muoks. Niin ja se vastaus otsikkoon, miksi pitää lohta syödä? Etenkään jos ei maistu.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 10:13:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Voiko hiilihydraattivoittoinen (täysjyvää jne...) ruokavalio lisätä veren hyytymistä niin paljon että kaikki tuo kala + e-epa meni sen kompensoimiseen ja vasta nyt kun en syö enää hiilihydraatteja niin paljon, tulee omega3-rasvahappojen veren hyytymistä vähentävä vaikutus näkyviin?

Voi se lisätä. Paljonkin. Siksi kalaöljypillerimainostus karppilassa kuullostaa, anteeksi vaan, pöljältä.

Mutta ketjun aloittajalle:
Jos haluat oppia kalansyöntiin (ja jooei, minä en ole koskaan syönyt, allergiasyistä),
niin reseptiosiossa on sivutolkulla moneen makuun sopivaa kokeiltavaa merenelävistä.
Oletko katsonut mitä täältä löytyy: http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=3

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-22 10:17:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noniin, siitähän siis se. Eli kalaöljyä tarvitsee jos syö virallisterveellisesti, karppaajana ei. :D

ViestiLähetetty: 2014-01-22 10:47:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Jos nyt kuitenkin kaiken tämän jälkeen uskaltaa/haluaa kalaa syödä, eikä ole sille allerginen, niin merilohen häntäpäästä(saa valmiiksi ruodottomanakin) voi leikellä biittejä ja pyöritellä niitä yrttihakkeluksessa, siis ei tarvitse olla tilliä, kyllä kalaan muutkin käyvät, ja paistaa ne öljyvoiseoksessa kypsiksi. Pestokuorutus sopii myös hyvin ja päälle juustoraastetta ja uuniin joksikin aikaa. Helppoa ja herkullista ja katoaa ainakin meillä muskotilla maustetun pinaatin kanssa alta aikayksikön tai kesällä vinaigretellä kostutetun voikukkasalaatin kanssa.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 11:09:37 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kassilohi ei maistu mutta muikku kyllä ja silakkakin harvemmasti. Mitään metallipurkkikaloja en syö. Mn usko että ovat millään tavalla terveellisiä. Luulientä menee viikottain mutta maitotaloustuotteita ei juurikaan. Purkista menee D-vitamiinia 125 mcg ja E-epaa pari pilleriä päivittäin. Näin olen päässyt eroon masennuslääkityksestä ja kilpparinvajiskin voi hyvin. (On mulla tosin lisänä muitakin antioksidantteja mutta se on toinen juttu) Kalaa ei siis ole pakko syödä jos ei taho mutta uusista mauista kyllä oppii tykkäämään jos haluaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-01-22 20:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen viime aikoina syönyt melko usein monien muiden mielestä maailman turhinta kalaa, nimittäin Alaskan seitiä. On melko rasvatonta, mutta voin kanssa paistettuna tai kermakastikkeella siitä saa mielestäni ihan kelvollista ruokaa. Tosin lueskeltuani Wikipediaa, sitäkin taidetaan ryöstökalastaa... :roll:

Ehkä pitäisi tosiaan niitä kotiamaisia kaloja alkaa enemmän kyttäilemään. Kalasta tykkään ruokana ihan makunsa puolesta ja antaa kivaa vaihtelua syömisiin.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-25 02:08:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Norjan kassilohesta tutkivat amerikkalaiset taannoin, että jotkut myrkkypitoisuudet olivat niin suuria, että vain kerran viidessä kuukaudessa suosittelevat sitä syötäväksi. Olen linkittänyt siitä karppilaan aikoinaan.

Jos kokee tarvitsevansa enemmän jodia, kala on siihen yksi keino. Finelin mukaan kala-annoksessa luonnostaan on sen verran jodia, mitä liha-annokseen tulee jodioitua suolaa käyttämällä.

Kalassa on luonnostaan myös seleeniä, jonka saanti voi jäädä vajaaksi, jos syö proteiinina pelkkää riistaa. (Tuotantoeläinten rehuihin lisätään seleeniä, koska sitä ei maaperässä ole.)

Omega3-rasvahappoja tosiaan runsaseläinrasvaisella ruokavaliolla voi saada ilman kalaakin. Arvoja voi katsella täältä: http://nutritiondata.self.com/foods-004 ... 00-2w.html? (eläinrasvoja löytyy sivuilta 2 ja 3)

ViestiLähetetty: 2014-01-25 08:47:50 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Myrkkyä on siellä ja täällä. Jotakin on kuitenkin syötävä, ja minä ainakin valitsen lautaselle mieluummin kalaa kuin punaista lihaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-25 10:01:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ymmärän yleensä olla syömättä kalaa, mutta kala vs punainen liha asettelua en ymmärrä?
Punainen liha on suomessa yksi eettisimpiä vaihtoehtoja, miksi sitä turhaan pannaan laitetaan??

Esim. lammas on erityisen eettistä suomalaisena versiona. En ymmärrä punaisen lihan dissausta

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-25 10:15:32 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Niin kauan kuin täällä valitetaan kalansyönnin, milloin eettisistä, ekologisesta, maantieteellisistä, terveydellisistä ym. seikoista, niin sitten minäkin käytän termiä "punainen liha". En vain voi ymmärtää sitä kalavihamielisyyttä, mitä täällä foorumilla esiintyy. Eli miksi kala ja liha pitää aina asettaa vastakkain? Kummatkin kuuluvat mielestäni monipuoliseen ruokavalioon.

ViestiLähetetty: 2014-01-25 10:18:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jostain aviisista ukko luki että suomalainen syö viisi kiloa väkirehua oliko se päivässä vai viikossa, kiitos tehotuotetun punaisen lihan. Kunhan löytäisin jutun, linkittäisin sen tänne. #-o

Meillä syödään pääosin luomulihaa, oli se sitten punaista tai valkoista ja kalat ovat joko seitä, merilohta Norjasta tai ihan kasvattamattomia järvikaloja ihan läheltä, mutta kala-allerginen ei ole sen onnellisempi kassikalasta kuin järvikalastakaan. Aina ei ole vaihtoehtoja.

JK Onko koiralla joku haisti/aisti tarkempi kuin ihmisellä, Nälänhätä ei suostu syömään keitettyä silakkaa, mutta muikkua vetää intopinkeenä. (dioksiini?)

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-01-25 11:43:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
!,,,

JK Onko koiralla joku haisti/aisti tarkempi kuin ihmisellä, Nälänhätä ei suostu syömään keitettyä silakkaa, mutta muikkua vetää intopinkeenä. (dioksiini?)

= laatutietoinen. Ymmärtää hyvän päälle.

ViestiLähetetty: 2014-01-25 11:50:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Jostain aviisista ukko luki että suomalainen syö viisi kiloa väkirehua oliko se päivässä vai viikossa, kiitos tehotuotetun punaisen lihan. Kunhan löytäisin jutun, linkittäisin sen tänne. #-o

Meillä syödään pääosin luomulihaa, oli se sitten punaista tai valkoista ja kalat ovat joko seitä, merilohta Norjasta tai ihan kasvattamattomia järvikaloja ihan läheltä, mutta kala-allerginen ei ole sen onnellisempi kassikalasta kuin järvikalastakaan. Aina ei ole vaihtoehtoja.

Punaisen lihan??????
Täytyy olla jenkkitutkimus. Suomessa punaisen lihan pääasiallinen ruoka on yhä heinä!! Joko tuoreena tai säilöttynä.

Vaaleasta lihasta taas ei voi sänoa näin... broileri, kalkkuna.. ne ON syötetty soijalla ja rehulla

ViestiLähetetty: 2014-01-25 12:00:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Matee kirjoitti:
Niin kauan kuin täällä valitetaan kalansyönnin, milloin eettisistä, ekologisesta, maantieteellisistä, terveydellisistä ym. seikoista, niin sitten minäkin käytän termiä "punainen liha". En vain voi ymmärtää sitä kalavihamielisyyttä, mitä täällä foorumilla esiintyy. Eli miksi kala ja liha pitää aina asettaa vastakkain? Kummatkin kuuluvat mielestäni monipuoliseen ruokavalioon.

no joo, ymmärrän ja en ymmärrä.
Minä syön kalaa, koska porukat käy sitä norjassa kalastamassa.
Ja esim. parjattu seiti syödään meidän perheessä norjalaisittain runsaassa voikastikkeessa kuten turska ja muutkin vähärasvaiset kalat.
Minä en dissaa kalaa, lapsuudessa ei paljoo muuta syötykkäään...
Ehkä dissaisin jos olisin kaupan pakaste altaan varassa...

Tässä yks kesälomakuva Kuva

ViestiLähetetty: 2014-01-25 12:07:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä kala on hyvää :)
Tässä isäni, vuosi aivoinfarktin jälkeen, ikää 78v

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava