karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-09 13:49:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-05-04 08:56:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hieman taustatietoja itsestäni:

Olen 39-vuotias, 174cm pitkä mies ja aloituspainona voidaan pitää noin 1.5 vkon takaista 93.3kg painoa = BMI 30.82, joka valitettavasti tarkoittaa merkittävää lihavuutta. Tämä hieno saavutus oli tietenkin saatu aikaiseksi oluella, sipseillä, limsalla, kebabilla ja olemattomalla liikunnalla - liikuin käytännössä "vessaankin" autolla.

Noin viikon verran olen ollut ilman olutta, sipsejä, limsaa, kebabia ja olen käynyt viimeisenä kolmena päivänä noin tunnin mittaisella reipppaalla aamukävelyllä. Vaaka näyttää tällä hetkellä 89.8kg (edit: paino suihkun jälkeen kalsarit jalassa ;) ) eli BMI 29.66 = lievä lihavuus. Vyötärön ympärysmittani oli aamulla 96.5cm ja vatsan ympärysmitta "suurimmasta kohdasta" 99 cm. Luonnollisesti tästä painonpudotuksesta leijonanosa on nestettä, mutta siitä huolimatta pienemmät numerot vaa'assa ovat aina motivoivia.

Tarkoitus on päästä 74-76kg painoon (jossa olen joskus viime vuosituhannella viimeksi ollut) pysyvällä elämäntapojen muutoksella. Tämä tietenkin vaati pitkäjänteisyyttä sekä kärsivällisyyttä joista molemmat ovat asioita joita minulla tiettyjen asioiden suhteen on, ja taas tiettyjen asioiden suhteen ei ole lainkaan. Toivottavasti painonpudotus-ja elämäntapamuutosprojektin suhteen näitä hyveitä löytyy varastosta ;)

Ajattelin totutella itseäni 2-3vkoa näihin kävelylenkkeihin jonka jälkeen ryhdyn käymään salilla aluksi 2-3 krt vkossa ja sitten myöhemmin 4 krt vkossa. En aio ryhtyä rehkimään liian nopeasti, sillä oletettavammin liian rajulla startilla tulen vain ja ainoastaan epäonnistumaan. Pikku hiljaa eteenpäin niin eiköhän se siitä.

Olen pyrkinyt syömään 4 pienehköä ateriaa päivittäin alla olevaan tyyliin:

Aamupala:

2x paistettu kananmuna
Pekonia 4-5 siivua
1x musta kahvi

Lounas:

Paistettuja kanansuikaleita tai lihaa kermassa mausteineen
Sipulia, tomaattia, kurkkua, salaattia
Vettä

Päivällinen:

Sama kuin lounas

Iltapala:

1x paistettu kananmuna ja 2-3 siivua pekonia
Vettä kahvin tilalle

Kanat / lihat paistan oliiviöljyssä ja salaatinkastikkeena käytän myös oliiviöljyä.

En aio punnita itseäni päivittäin - ajattelin punnita / mitata vyötäröni & vatsani mitat kerran viikossa. Yritän silti kommentoida tänne päivittäin tai lähes päivittäin miltä päivittäin tuntuu ja miten projekti omasta mielestäni etenee.

Hyvää alkanutta kevättä & kesän odotusta kaikille!

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-05 13:29:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänäänkin jaksoin käydä lenkillä vaikka hieman piti ukkoa potkia eteenpäin. No jos sitä jaksaisi muutaman vkon vääntää niin aamulenkeistä tulisi rutiinia & tapa. Muu ei taida auttaa. Herkut ja paheetkin ovat olleet sivussa, eli vhh:lla ollaan menty. Pari kertaa on tullut mieleen sipsipussin rapina sekä oluen maku, mutta en ole - ainakaan vielä - langennut houkutuksille :)

Olo on kyllä kaikin puolin virkeämpi ja ennen kaikkea kevyempi.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-05 14:12:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Homma etenee mallikkaasti, eteenpäin vaikka potkien!

seuraillaan.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-05-06 07:33:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Niin. Vaikka tuossa aloitusviestissäni mainitsinkin, että en aio seurata painoani päivittäin kävin kuitenkin silkasta uteliaisuudesta tänään aamulla vaa'alla. Tulos oli 89.2 kg eli suunta on ainakin oikea.

Polvet ovat hieman kipeytyneet kävelylenkkien seurauksena eli tänään pidin välipäivän aamulenkin osalta. En kuitenkaan viitsi rikkoa paikkojani tieten tahtoen. Kunnostelin myös eilen polkupyörääni ja ajattelinkin ryhtyä ajelemaan pienehköjä lenkkejä fillarilla kävelyn sijaan (nyt kun polvet ovat kipeät) ja kävelyn lisäksi kunhan polvet ovat kunnossa + tietenkin lyhyet matkat jotka aiemmin liikuin autolla ajattelin nyt ryhtyä liikkumaan fillarilla.

Kiloja pitäisi tiputella vielä noin 13.5 (tracker näyttää 14.2 sillä laitoin targetiksi 75 kg), eli on tässä vielä matkaa melkoisesti ennen kuin voi ihan aidosti ilakoida. Olo on kuitenkin oikein pirteä ja hiilariturvotuksen & nesteiden katoaminen tekee kyllä ihmeitä kaltaisellenikin keskikehonrakentajalle ;)

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-06 08:33:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaus tekee ihmettä muullekkin kuin painolle.
Hyvinvointi, terveys.
Molemmat niin suuria asioita, ainakin näin sairaalle kuin minä.

Hienosti oivallettu tuo pyöräily.
Säästää kuluissa ja nivelissä... :wink:

ViestiLähetetty: 2013-05-06 08:43:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

iso isä kirjoitti:
Karppaus tekee ihmettä muullekkin kuin painolle.
Hyvinvointi, terveys.
Molemmat niin suuria asioita, ainakin näin sairaalle kuin minä.

Hienosti oivallettu tuo pyöräily.
Säästää kuluissa ja nivelissä... :wink:

Niinhän se menee monessa asiassa, että niitä osaa arvostaa vasta kun ne menettää :) Terveyttä ei pahimmassa tapauksessa saa edes takaisin vaikka kuinka yrittäisi.

Totta. Nyt kun kelitkin ovat mitä mainioimmat en näe oikein mitään syytä miksi en pyöräilisi lyhyempiä matkoja autoilun sijaan - tosiaan sekä nivelet että lompakko pitää tuosta.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-06 18:17:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kävin tänään noin 6km hidasvauhtisella pyörälenkillä. Eipä tuossa varmasti juurikaan kaloreita palanut, mutta sainpa ulkoilla, raitista ilmaa ja tein kuitenkin "jotain" sohvalla makaamisen sijaan.

Iltapalaksi nautin hieman pekonia, herkkusieniä, metvurstia, aurajuuston palanen, sipulia sekä palanpainikkeeksi kylmää vettä. Seuraava punnitus on sitten lauantaina mikäli kykenen pysyttäytymään omissa suunnitelmissani.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-08 06:24:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Oli sen verran keveä olo aamulla, että oli lähes pakko raahata itsensä vaa'alle. Tulos: 88.2 kg - eli 93.3 kg aloituspainosta -5.1 kg 11-päivän aikana.

Eipä tämä tahti tietenkään tällaisena tule jatkumaan, mutta jos sellaisen noin 500g - 1000g per viikko vauhtia pystyisi tiputtelemaan suhteellisen tasaisesti jatkossa.

En ole mikään megahyvä kokki, mutta toistaiseksi olen saanut aikaiseksi ihan maistuvaa ruokaa. Aamupalatkaan eivät ole vielä ryhtyneet tökkimään vaikka ovat olleet koko ajan samoja. Pitääpä katsella sopivia vaihtoehtoja ennen kuin pekonit & kananmunat tulevat korvistakin ulos :)

edit:

Lisättäköön tähän nyt sen verran, että en ole laskenut hh, rasva, proteiini tai kalorilukemia sen tarkemmin (=lue lainkaan).

Olen vain yrittänyt syödä:

a) järkevän kokoisia annoksia

b) mahdollisimman vähillä hiilihydraateilla

c) suhteellisen säännöllisesti nelisen kertaa päivässä.

Nälkä ei ole ollut vielä kertaakaan tänä aikana. Juomana on ollut koko ajan vesi lukuunottamatta yhtä maitolasillista. 11-pv aikana olen syönyt kolme sisupastillia ja yhden merkkarin enkä ole koskenut lainkaan sipseihin, limsoihin, olueen tai kebabeihin joita aiemmin tuli puputettua lähes joka päivä. Yllättävää kyllä sen suurempia karkin / sipsin etc. himoja ei ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan.

Liikuntaa olen harrastanut melko vähän: tyyliin tunnin aamukävely tai vaihtoehtoisesti muutaman km:n kevyt pyöräily.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-09 06:45:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pitää tunnustaa, että on aivan uskomatonta miten tämä karppaus toimii: aamupaino tänään 87.6 kg eli lähtöpainosta on 12-päivän aikana kadonnut 5.7 kg?! En vain malttanut odottaa lauantaihin asti punnitsemisen kanssa. Punnitusrytmi pitäisi kyllä muttaa viikottaiseksi tai ainakin harvemmaksi kuin päivittäiseksi.

Maaliin on toki matkaa vielä melkoisesti ja kyllä tämä painonpudotus tästä tasaantuu. Tuntuu vain jotenkin uskomattomalta kuinka "helposti" ja ennen kaikkea nopeasti olen päässyt lähes kuudesta kilosta eroon? No tämä toki kertonee osaltaan siitä, että laardia on ollut kiitettävästi poltettavaksi asti - ja on sitä laardia vieläkin vaikka olemus on kyllä kaikin puolin hoikistunut.

Eilen tuli ensimmäinen pieni lipsahduskin: join kaksi tölkkiä limsaa - yhden jaffan ja yhden pepsin - sekä söin yhden kourallisen jotain rasvaisia "kettle cooked" sipsejä kun katseltiin Leijonien ottelua kavereiden kanssa.

Nyt polvetkin ovat takaisin ns. normaalikunnossa, eli huomenna pystyn aloittelemaan aamulenkkeilyn pyöräilyn lisäksi. Mielenkiintoista tosiaan miten karppaus tuntuu vaikuttavan vireystasookin, sillä ennen ei olisi tullut mieleenkään lähteä aamulenkille? No hyvä näin...

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-09 16:55:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Käväisin pyhäpäivän kunniaksi ajelemassa noin 10-km lenkin polkupyörällä. Viimeisien metrien aikana meinasi taju lähteä ;) Kylläpä sitä onkin päästänyt itsensä &#%"/aan kuntoon...

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-10 08:10:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pistetään nyt vielä tänään aamupaino ja lauantain jälkeen siirryn sitten viikottaiseen seurantasykliin.

Aamupaino 87.2 kg.

Olen asettanut itselleni välitavoitteeksi 85 kg, sitten 82.5 kg -> 80 kg ja tuosta eteenpäin pitää katsoa miten painoa sitten saadaan alemmas - kunhan tuohon 80 kg lukemiin päästään ensin.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-10 13:22:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen kyennyt liikkumaan auton sijasta jonkin verran polkupyörällä. Pitää kyllä tunnustaa, että autolla liikkumisen mukavuuteen verrattuna on paikoitellen ollut melko hankalaa hypätä polkupyörän selkään...yllättävän usein olen kuitenkin onnistunut pakottamaan itseni fillaroimaan :)

Mielenkiinnolla odotellaan huomisaamun numeroita vaa'alta. Huomenna näet tulee kaksi viikkoa täyteen jonkinasteista vhh-ruokailua & liikunnan yrittämistä nollatasosta alkaen.

Positiivista on se, että olen jo onnistunut mahduttamaan ruhoni kahteen pariin vanhoja farkkuja joihin en ole vuosikausiin mahtunut. Niin ikään paksun kissan posket ovat hieman kaventuneet. Toki lisääkin saa kaventua - ja pitääkin kaventua.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-10 15:57:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikkiin paikkoihin ei tarvi pyörällä lähteäkkään.
Kun saat edes yhden jonkinlaisen lenkin tehtyä, niin hyvä.
Totutella pitää, muuten kyllästyy.

Hienoa edistymistä kuitenkin!

ViestiLähetetty: 2013-05-11 10:15:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aaamupaino kahden viikon rimpuilun jälkeen 87.5 kg, edelliseen siis 300g lisäystä.

Olen joka tapauksessa erittäin tyytyväinen projektin etenemiseen tähän mennessä. Aloituspainosta on tultu alas siis 5.8 kg kahdessa vkossa ja itse ainakin pidän tätä melko hyvänä suorituksena.

Nyt täytyy vaan pitää pää kylmänä ja jatkaa hyväksi todetulla tiellä.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-13 07:06:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aamupaino 86.8 kg.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-13 07:36:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei ole hyvä suoritus tuo 6,5 kilon pudotus.

Se on suorastaan loistava!

Hyvää alkanutta viikkoa.

ViestiLähetetty: 2013-05-13 09:04:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

iso isä kirjoitti:
Ei ole hyvä suoritus tuo 6,5 kilon pudotus.

Se on suorastaan loistava!

Hyvää alkanutta viikkoa.

Kiitos oikein paljon iso isä! Olen melko tyytyväinen itsekin siihen mitä tähän mennessä olen saanut aikaiseksi. Onhan tuossa kuitenkin reilut kymmenen kiloa vielä laardia jäljellä ;)

Mainiota alkanutta viikkoa myös sinulle & kaikille muillekin toki!

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-14 06:58:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aamupaino sulka päässä 86.4 kg.

85 kg seuraava välietappi ja siitä alaspäin siis 2.5 kg stepein.

Katsotaan jos tämän kesän aikana vielä pääsisi seiskalla alkavaan painoon. Tiukkaa voi tehdä mutta yritetään!

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-14 19:04:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kävin noin 4.5 km pituisella kävelyllä. Oli kyllä todella lähellä etten olisi jäänyt makoilemaan sohvalle. Piti kyllä käyttää lähes kaikki tahdonvoima että sain itseni kammettua ulos ja lenkille.

Onneksi lähdin sillä nyt on huomattavasti parempi olo.

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-05-15 05:43:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aamupaino sulka päässä 86.2 kg. Eiköhän tälle kohta tule stoppi...jos 85.x lukemiin pääsisin viikon loppuun mennessä niin se olisi todella hieno juttu!

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00