karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-02 14:45:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 772 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 127 28 29 30 3139 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-11-30 00:33:37 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Nyt alkaa menee pikkuhiljaa mennä hermo. Kilppari vetelee ihan hirmu kierroksilla. Herään siihen, kun tulee hirvee hiki ja kun se hiki alkaa iholta jäähtyy alkaa se vanha tuttu palelu, josta jo luulin päässeeni eroon. Tämä toistuu etenkin öisin n.3 tunnin välein. Tossa "episodissa" menee noin tunti, ennen kuin uni tulee taas. Pari tuntia unta ja taas mennään. Aamulla herään yltä päältä hiestä märkänä. Totesin, että jahas....tuijakoolle (53v.) tais alkaa nyt sitten mummotauti. Menkat ei sitä kerro alkoiko mummotauti vai ei, kun ne menkat jäi leikkauspöydälle 15 vuotta sitten. Hormonihoitoa en edes harkitse. Ei sovi mulle. Niistä ei ole kuin huonoja kokemuksia. Mä oon vaan jo niin umpi väsyny, kun yöt menee hikoillessa ja palellessa. Työtkin pitäis jakasaa siinä sivussa hoitaa. Vaan mitä mun pitäis nyt tehdä? Oisko vinkkejä?

ViestiLähetetty: 2012-11-30 02:03:38 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ihan samat vaivat ja fiilikset täälläkin. :( Kerro kun keksit ja päätit mitä teet. Mulla kans jäi leikkauspöydälle ne menkat ja vaivat, joten ei ole ollut kuin mieliala näyttämässä osviittaa, että vaihdevuodet ehkä alkoivat. Ite täytän aika pian 62. Nyt oon nukkunut reilun kolme tuntia, viimeyönä peräti 8. Voipi olla, että loppuyö menee unta turhaan yrittäessä. Enkä enää ole mielialoiltani niin lohikäärme kuin silloin, kun luulin menopaussin alkaneen.

Mulla on aina ollut "normaalit" kilppariarvot, mutta TSH:n arvon oon joskus kirjoittanut ylös eli kai kolkuttelee viitteiden rajoja. Tänhetkistä tilannetta en tiedä. Tuo on n. kolmen vuoden takaa. Yritin silloiselta lääkäriltä tivata josko ois sittenkin jotain häikkää, mutta turhaan.

Alkaa haitata jo seuraelämää yms.

ViestiLähetetty: 2012-11-30 17:19:11 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Hei Konnis!
10.11.2006 S-TSH 3.61 ja S-T4-V 13 ja S-T3-V oli 5.1. Olo oli ihan hirvee. Lääkäri ei noteeranu mun oireita eikä labratuloksia mitenkään, kun se arvo nyt sattui olemaan silloisen viitearvon sisällä. Ajattelin, että pidä sinä ämmä pilleris, minä teen jotain muuta. Ja teinkin. Mä karppasin (se jatkuu tosin vieläkin). 2,5 vuotta pidin hiilarit alle 40g (eka vuosi alle 20g) ja jätin ne ruoat ihan minimiin, jotka haittaa kilpparin toimintaa. Se tehosi. Siitä todisteena uudet labrakokeet.
15.5.2009 S-TSH 1.70 ja S-T4-V 12. Olo oli täydellinen. Ei mitään vajiksen oireita ja elämä hymyili tähän asti. En viiti edes enää mennä kokeisiin, kun ei siitä ole mitään hyötyä. Lekureilta unohtuu lääkärinvala siltä istumalta, kunhan ne on kirjottanu nimensä työsoppariin ja pääsevät käypähoitosuosituksen saloihin. Mulle on aivan sama mitä ne tulokset on, kunhan saan olon takaisin normaaliksi. Jotain pitäis kai alkaa popsimaan, mutta en ainakaan hormoneja. Se on vissi. Syöpä vei isän....minua ei vie. Ratkaisu on vielä työn alla, mutta kerron heti kun se löytyy. Ehkä voisin taas kokeilla pitkästä aikaa ketoosia ja kuinka se vaikuttaa alkaneeseen menopaussiin.

ViestiLähetetty: 2012-11-30 18:34:38 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Perjantai ja Vain elämää IRL. Tänään on mun päivä. Nousin ylös vasta pikkast ennen klo 11.00. Soffailua, töllöä ja kaffetta. Sitten reilu ½ tunnin happihyppely tuolla nuppineulasateessa. Tunsin itseni voodoo-nukeksi naaman osalta. Aikas myräkkä. Kävin puotista hakemassa uunipataan tarvikkeet ja ärrällä tekemässä varhaiseläke-anomuksen. Uunipata on laitettu uuniin hautumaan useaksi tunniksi. Sitten on vuorossa uintia ammeessa kera vaahtopalleroiden ja rentouttavien yrttien. Sitten mä vaan oon ja nautin elämästä, mutta hei, tänäänhän onkin MUN päivä :D
Uunivuoassa on kuorineen viipaloituja perunoita, pussillinen kukkis-parsa-porkkana sekoitusta ja jauhissoosia. Jauhissoosissa 600g sika-nautaa, iso sipuli, 2 habaneroa, 6 tomaattia, sinappia, Worchesteriä, maldon-suolaa, herbamarea, sitruunapippuria (a´la tuijakoo) ja oma kasvattamaa ja kuivattua lipstikkaa, niin ja lusikallinen kapriksia + purkillinen kuohukermaa. Koko komeus peitetty pekonilla. Uuni 125 ja siellä ne saa olla useita tunteja.

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-11-30 19:09:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:smt039 huippuidea laittaa pekonit tuohon päälle, tulee varmaan mehevää. Menee kokeiluun.

ViestiLähetetty: 2012-11-30 19:58:39 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Jep. Pekoni estää ohuiden perunaviipaleiden palamisen ja peksuista irronnut rasva kruunaa koko komeuden. Rapsakat pekoni viipaleet on vaan niiiiiiiiiiiiiiiiiiin sairaan hyviä :P

ViestiLähetetty: 2012-12-05 21:23:28 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

No niin. Hieman päivitystä oloon. Viime yönä 5 kpl "hyökkäyksiä". Menin maate klo 11.30. Eka aalto tuli klo 00.01, toinen klo 01.03, kolmas klo 02.53, kolmas klo 04.35, neljäs klo 05.48 ja viides klo 6.55. Ensin tulee hirvee hiki ja peitto lentää sen jälkeen huitsin Nevadaan. Kattotuuletin päälle ja äkkiä. Kun hiki jäähtyy iholta, niin alkaa se hemmetinmoinen palelu. Yritä nyt siinä sitten nukkua, kun olo on kuin pakastimeen laitetulla porsaanpotkalla. Klo 7 oli herätyskello soimassa ja 5 minuuttia ennen sitä tuli se viimeinen "hyökkäys" ja se oli niistä se pahin. Lakanat meni jälleen taas pesuun. Aamukaffe valumaan ja viileään suihkuun. Sen jälkeen niitä on tullut päivän mittaan siihen tahtiin, etten ole enää jaksanu niistä kirjaa pitää.
Sen olen nyt huomannu, että mitä vilkkaampi itse olen, sitä voimakkaampina ne tulee. Eli ei siis liikuntaa mulle. Kantiuntona on parempi. Sokeri. Se täytyy poistaa aivan totaalisesti. Siitä tulee aivan tautinen "hyökkäys". Elikkäs sekin viittaisi siihen, että kohti ketoosia mun kannattaisi ehkä pyrkiä. Töissä söin purkin (125g) Erkki-jugua ja banaanin. Ei mitään. Ei yhtikäs mitään oireita. Elikkäs se jugu ja bansku menee nk. aamupalana ihan OK.
Mä oon netistä yrittäny kuumeisesti (aika kuvaava sanonta) etsiä hormoonitonta hoitoa, mutta en ole vielä löytäny. Täytyy jatkaa etsintää. Tänne saa toki ehdottaa jotain, joka on toiminu itse kullakin. Hormooneihin en koske, että niitä on ihan turha ehdottaa.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 22:12:15 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Entäs kahvi?

ViestiLähetetty: 2012-12-05 22:48:52 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Mä juon aamuisin 2 kuppia kahvia ja se kyllä aiheuttaa uuden hyökkäyksen, mutta vain sen ekan kupin jälkeen. Tokan kupin jälkeen ei mitään. Mä oon päättäny kestää sen. Syystä, että.....juon kahvini punamaidolla tai kuohukermalla ja lisään kookosöljyä yhteensä n. 1 tl aamuiseen kaffeannokseeni. Kookosöljyn hyödyt vs. hyökkäys. Kuppi kääntyy kyllä kookosöljyn hyötyjen puolelle.

ViestiLähetetty: 2012-12-05 22:55:13 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kyllä minäkin aamukahvin juon, mutta monesti jää siihen. Aikamoinen kahvitratti olin ennen, nyt ei ees tee mieli. Joskus olen pitänyt parin viikon täyslakkoja ja hikoilu on helpottanut. Kookosöljy on myös lämmittävä ruoka-aine. Silti käytän :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-12-05 23:00:28 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Pitäisköhän meitin laittaa tälle meidän jutulle oikein oma topic, että muutkin tässä vaiheessa elävät sen näkisi? Mitäs tuumaat?

ViestiLähetetty: 2012-12-06 01:21:09 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Miksei, täällä oli menopaussista joskus ketju, ehkä senkin vois nostaa tai sit uusi. Joillekin karppaus on auttanut hormonitoimintaan ja hormonithan on niin valtavan monimuotoisia, naishormoneista D-vitskaan. Ja tasapaino pitäisi jotenkin löytyä.

ViestiLähetetty: 2012-12-06 07:38:07 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mua kans nää kysmykset kiinnostaa kun oon siinä iässä, vaikka mitään hyökkäyksiä ei (vielä) ole ollut mutta menkat ei enää tuu niin säännöllisesti kuin ennen 28 päviän välein.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-12-07 19:12:30 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Outoa, mutta jaan sen kanssanne. Kahvi ei ole maistunut sitäkään vähää ja hikihanat on olleet kiinni? :o

ViestiLähetetty: 2012-12-14 00:10:13 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Voihan perse. Kunpa sais joskus nukkua edes yhdenkin yön kokonaan ilman noita h***tin hikihyökkäyksiä. Alkaa pinna olee jo sen verran kireellä, että tilasin tänään ajan lekurilta. Pääsen vasta tammikuussa!! Kun tuntee noi meitin kylän lekurit, niin veikkaanpa, että pinna on vielä kireempi kun tulen sieltä ulos. Hormoonihoitoresepti on käytännössä jo kirjotettu ennenkuin kerkeen sanoa edes kättäpäivää. Ja mullehan se ei nyt vaan käy. Tapellaan sitten. Viimeks mä tappelin saman lekurin kanssa siitä, että menenkö mä sairaalahoitoon vesirokkoni kanssa, jonka sain 50-vuotis lahjaksi. Olihan se aika kova tauti ton ikäsenä, mutta mä tiesin tarkkaan milloin on oikeesti aika mennä sairaalaan ja pikasesti. Sen erän mä kumminkin voitin. Kuin käy nyt....se jää nähtäväksi.

ViestiLähetetty: 2012-12-14 06:58:56 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

:hug: Mulla on oudot ajat. Hiki on virrannut välillä reippaasti, eikä kahvi ole maistunut. Sit oli pari päivää, kun en hikoillut silleen ja vähän palelinkin. Kahvikin alkoi maistumaan useamman kerran päivässä. Ja nyt on kierros alkamassa uudelleen. Eilen jo hikoilupuuskia. :(

ViestiLähetetty: 2012-12-15 09:40:23 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Piti heti aamusta tulla teille kertomaan hyviä uutisia....ainakin osittain. Mä nukuin koko yön heräämättä hikihyökkäyksiin. Jeeeeee! Eka kerta yli kuukauteen. Olen yrittäny lueskella tietoa eri kasveista ja yrteistä kuinka ne sopii vv-oireiden hoitoon. Sieltä sun täältä pomppaa esille semmoinen kasvi kuin fenkoli. Ei muuta kun testiin. Multa löytyy kotoa fenkolin siemenpussi. Pureskelin niitä illalla noin kymmenkunta kappaletta ja painuin pehkuihin. Ennen nukahtamaista tuli 1 lievä hyökkäys ja sitten sainkin nukkua ihan aamuun asti ennen kuin tuli seuraava, johon sitten heräsin. Mulle yli 5 tunnin katkoton yöuni oli kuin pala taivasta. Katotaan jatkossa onko fenkolista apua tulevina öinä, mutta jos yhdenkin yön pystyy nukkua heräämättä, niin jo se tekee kummasti hyvää pääkopalle.
Löysin mä yhden soijattoman, yrttiuutteita sisältävän, ravintolisän näihin oireisiin. Sen tutkiminen on vielä kesken, joten kahellaan.
Vitamore

ViestiLähetetty: 2012-12-15 10:02:27 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

=D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2012-12-24 06:59:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Hyvää Joulua!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2013-01-02 13:48:38 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Kaikille teille, Oikein Hyvää alkanutta vuotta
2013

Nyt olaan palailtu kotiin ja arki alkaa. Paitsi, että on vielä lomaa maanantaihin asti. Uusi vuosi meni oikein mukavasti. Saunaa, hyvää seuraa, hyvää ruokaa, raketteja ja jamaicalaista 12v. rommia. :lol:
Olotilassakin on tapahtunu hiukan muutoksia. Onneksi parempaan. Se paleleminen on loppunut aivan täysin. Enää ei tarvi aamuyöstä kaivaa villasukkia ja filttiä avuksi. Aamulämpö on kohonnut jo melkein normiksi 36,5, kun se vielä ennen Joulua oli 35,4. Hikihyökkäyksetkin on vähentyneet selvästi. Enää niitä ei tule niin useasti, kuin vielä reilu viikko sitten. Tullessaan ne ovat lievempiä ja menevät nopeammin ohi. Kasvojen ja rinnan alueen löyhyttely saa hikarit häipymään nopeammin. Vielä en saa koko yötä nukkua rauhassa, mutta ei tarvi enää tunnin-parin välein heräillä hiestä märkänä. Omalta kohdaltani olen huomannu sen, että sokeri ja liikunta saa ne voimistumaan. Eli ei niitä mulle kiitos.
Fenkoli. Siitä mä tykkään. Luin, että se voisi auttaa vaihdevuosi-oireisiin. Sitä käytetään vaikuttavana aineena monissa vv-oireisiin tarkoitetuissa itsehoitolääkkeissä. Minua se on ainakin auttanut. Olen nyt reilu viikon verran syöny puolikkaan fenkolin päivässä. Ja kas kummaa...reilun viikon aikana on oireetkin helpottunu. Onko sitten yhteensattuma vai mikä, mutta olkoot aivan mikä tahansa. Aivan sama mulle. Jos mulla on parempi olo, niin sitte syön fenkolia sen puolikkaan päivässä. Jossain vaiheessa voin testata paheneeko oireet kun en syö sitä. Nyt en, tässä vaiheessa, edes halua kokeilla olla ilman fenkolia. On tää sen verran ollu yhtä helvettiä, että kun edes hetken on parempi, niin on ihan OK.
Pilkon sen fenkolin ohuiksi suikaleiski ja paistan voi/kookosöljy seoksessa pannulla ja lisään muiden kasvisten joukkoon. Lisäksi se on tosi hyvän makuistakin vielä. Anismainen tuoksu. Sopii hyvin niin kalan, kuin kanankin kanssa. Tänään kävin kaupasta hakemassa lisää luomu-fenkolia. 279g:n mötikkä maksoi 1.09€. Ei paha. Ajattelin siitä valmistaa suippopaprikan, sipuleiden, wokkivihannesten ja broilerin kanssa syömistä illalliseksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 772 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 127 28 29 30 3139 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00