Olen kanssa tässä pari kuukautta japanilaista cuisinea paikan päällä ihmetellyt. Juuri sain tuossa sashimi-bentoboksin iltapalaksi syötyä. Miten se muuten on järvikalan kanssa? Riittääkö pakastaminen mahdollisten loisten tappamiseen, jotta kalan voi sen jälkeen syödä raakana?
Ehdottomasti karpeinta ja parasta mitä täällä olen saanut on
shabu-shabu. Wikipedia väittää, että se nautitaan riisin kera, mutta itse paikallisten kanssa illallistaessani ei riisiä näkynyt missään. Käytännössä ruoka oli erilaista lihaa (possua, nautaa, lintua) ja vihanneksia/sieniä, ensin kypsennettynä joko kiehuvassa vedessä tai sukiyaki-tyyppisessä kastikeessa, ja sitten dipattuna joko raakaan kanamunaan tai sesamkastikkeeseen.
Liha on täällä yllättävän kallista. Joku kastikelihan tapainen siansiivu saattaa olla 20e kilohinnaltaan. Toisaalta ymmärtävät hyvän päälle - tuntuu että mitä valkoisempaa liha on sitä isompi hintalappu. Yläpäässä on Koben härän tapaiset naudanlihat.
Kätevä saitti opetella kanjeja on
http://www.sanakirja.org. Käännös antaa suoraan sekä kanji-merkin että ääntämisohjeen. Tähän voisi laittaa vaikka pieni 小 (shoo, chii, ko) ja iso 大 (dai, kii). Tuttuja jokaisesta japanilaisesta vessanpöntöstä - huuhtelu riippuen oliko pieni vaiko iso hätä. Ja kun Jussi aikaisemmin opetti mikä on ihminen (人), niin iso ihminen, 大人, tarkoittaa aikuista.