karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 18:10:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 20:20:39 
Voi voi, jäätiin sijalle 134 diabeteksen esiintyvyydessä. Nauru ei pidennä ikää.
http://www.allcountries.org/ranks/diabe ... ranks.html


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 22:34:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-26 23:04:16
Viestit: 516
Ja pointti oli...?

_________________
Karppaamalla -30 kiloa ja vähän ylikin!

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 22:47:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ihan mielenkiintoinen taulukko. Kehitysluvut muutaman vuoden ajalta olisivat myös kiinnostavia.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 23:19:53 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Jotenkin olin täältä saanut käsityksen, että oltaisiin oltu paljon paremmilla sijoilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 23:22:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-08-11 10:24:47
Viestit: 38
En oiken jaksa riemastua tuosta avauksesta. Menee luvut vähän ristiin.

Kela: "Vuonna 2006 julkaistiin tuoreimmat suomalaista väestöä koskevat tiedot tyypin 2 diabeteksen esiintyvyydestä. Hätkähdyttävää oli havainto, että maassamme on yli neljännesmiljoona ihmistä, jotka eivät tiedä sairastavansa diabetesta. Diabeteksen kokonaisesiintyvyys on suomalaisilla miehillä 15 % ja naisilla 11 %. Kaiken kaikkiaan miehistä noin 40 %:lla ja naisista joka kolmannella on vähintään lieväasteinen sokeriaineenvaihdunnan häiriö"
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.ns ... enDocument

Aiemmin totesivat, että Suomessa on eniten ykködtyypin diabetesta ja kakkosessakin olemme kärjen tuntumassa.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisu ... sansairaus

Luvut ovat kyllä jo vuosia vanhoja, mutta eipä kenelläkään ole maailmanlaajuisia uusia tilastoja. WHO:n luvut painelevat myös vuosien takana


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-21 23:28:08 
Norja on sijoittunut loppupäähän. Olisiko kalansyönnillä tai jollain muilla ruokailutottumuksilla osuutta asiaan? Entä Englanti? Onko teenjuonnilla suotuisia vaikutuksia?

Huomionarvoista muuten on, että monissa taulukon loppupään alikehittyneissä maissa ruokavalio painottuu pääasiassa hiilihydraatteihin... No joo, on niitä alikehittyneitä maita tuolla alkupäässäkin, mutta hiilihydraatit eivät tämän taulukon valossa liene se ratkaiseva tekijä diabeteksen suhteen. Vai löytääkö joku taulukosta perusteluja vastakkaiselle näkemykselle?

Europe Total sijalla 108 on surkuhupaisa esimerkki taulukkolaskentaohjelmien hienoudesta:)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-22 14:14:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-11-23 11:34:05
Viestit: 567
Onhan näitä taulukoita.. monenlaisia ja aikansa kun niitä pyörittää saattaa se punainen narun pää livetä näpeistä tilastonikkariltakin. Enpä vetelisi näistä luvuista mitään johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.. tuolla ikäjakaumallakin kun esim. on oma merkityksensä diabeteksenkin suhteen... No tilastotaidetta tämäkin 8)

Muistelisin, että Suomessa arvioidaan olevan tuollaiset 500 000 diabeetikkoa ja luvun pelätään kaksinkertaistuvan seuraavan vuosikymmen aikana.. monella on vitsit vähissä tuon ennusteen kanssa.

_________________
Mihinkäs sitä kiire valmiissa maailmassa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-22 17:20:05 
Lai Ho kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan miehistä noin 40 %:lla ja naisista joka kolmannella on vähintään lieväasteinen sokeriaineenvaihdunnan häiriö


Lenkille mars mars, ettei pääse sokeriaineenvaihdunta heikentymään. Karppauksellahan sokeriaineenvaihdunta loppuu kokonaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-25 11:59:43 
Voi suuri ja mahtava voinsyöjä-sveitsi - sijalla 63!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-25 15:27:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
pohjoiskorea pärjäsi hyvin - diktatuurilla terveeksi!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-25 15:43:35 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Liittynyt: 2010-12-06 19:51:50
Viestit: 3339
Vieras kirjoitti:
Lai Ho kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan miehistä noin 40 %:lla ja naisista joka kolmannella on vähintään lieväasteinen sokeriaineenvaihdunnan häiriö


Lenkille mars mars, ettei pääse sokeriaineenvaihdunta heikentymään. Karppauksellahan sokeriaineenvaihdunta loppuu kokonaan.

:lol: No niin tuntuu tosiaan tekevän, kun sokeriarvotkin on normalisoituneet.

_________________
04/10 113,5kg
Ensimmäisestä tilauksesta iHerbistä -5$ koodilla KIV264
"Kaikkea kivaa kohtuudella."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-27 12:09:50 
harvinaisen hömppää ja diabetestietämätöntä porukkaa taas:Eihän noista tilastoista voi todellakaan juuri mitään päätellä ihan jo senkin takia,että diabeteksen (2.tyypistä lähinnä puhutaan,1.tyypin kyllä havaitsee helposti,kun menee niin väsyneeksi,ettei jaksa portaita nousta tai havannoi viimeistään kuolemalla),mutta takas asiaan: eli Diabeteksen/verensokerin mittaus,siis kuinka usein mitataan/diagnisointi on aivan eri tasoilla eri maissa,etenkin vähemmän kehittyneimmissä maissa ei sokereita kovinkaan aktiivisesti/yhtä tehokkaasti havannoida kuin esim.Suomessa eli 2.tyypin diabetesta luultavasti on noissakin maissa huomattavasti enemmän kuin tilastot kertovat. Kyseessä,kun on tauti,jota potilas ei välttämättä aina itse havaitse,vaikka sokerit olis jo vuosiakin jurmuttaneet jossain yli 10 tasolla tehden jo tuhojaan elimistössä,varsinkin jos iäkkäimmistä potilaista puhutaan,niinkuin usein puhutaan 2.tyypin diabeteksessa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-27 13:50:05 
1.diab.uhri kirjoitti:
Diabeteksen/verensokerin mittaus,siis kuinka usein mitataan/diagnisointi on aivan eri tasoilla eri maissa,etenkin vähemmän kehittyneimmissä maissa ei sokereita kovinkaan aktiivisesti/yhtä tehokkaasti havannoida kuin esim.Suomessa eli 2.tyypin diabetesta luultavasti on noissakin maissa huomattavasti enemmän kuin tilastot kertovat.


"Vähemmän kehittyneitä" maitahan tuossa listan kärjessä juuri olikin eli niissä on diabeetikkoja eniten huolimatta harvasta seulasta. Suomessahan jokainen jolla on syystä tai toisesta vähän verensokeri koholla on heti "diabeetikko" ja lyödään reseptiä kouraan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-27 21:17:55 
Vieras kirjoitti:
"Vähemmän kehittyneitä" maitahan tuossa listan kärjessä juuri olikin eli niissä on diabeetikkoja eniten huolimatta harvasta seulasta. Suomessahan jokainen jolla on syystä tai toisesta vähän verensokeri koholla on heti "diabeetikko" ja lyödään reseptiä kouraan.


Miten niin "vähemmän kehittyneitä" maita? Minusta aivan näyttää, että listan kärjessä ovat erityisen hyvin edustettuna öljyntuottajamaat. Demokratiasta niiden kohdalla ei voi puhua, mutta ei oikein köyhyydestäkään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 09:38:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-15 12:04:51
Viestit: 55
Islannilla menee hyvin. Pitäsiköhän alkaa mädättämään haita, syömään kokonaisia lampaan päitä, lisätä kivesten käyttöä (ruokana) ja alkaa syömään aivoja ja sorkkia? Niillä on siellä saarellaan varmaan niin hyvät geenit (perimä pysynyt puhtaana).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 11:14:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Eipä yhtään yllättänyt öljyntuottajamaiden - siis muslimienemmistöisten maiden - osuus tuolla kärkipaikoilla.

Eikös sitä ole ihan tutkittukin, että kulttuurillisista/uskonnollisista syistä käytetyn peittävän vaatetuksen vuoksi porukat ovat noissa maissa D-vitamiininpuutoksessa vaikka aurinko porottaakin reippaasti. Ja se D-vitamiinin puutos on taidettu monien muiden vaivojen lisäksi yhdistää myös tyypin 2 diabetekseen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 11:18:26 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Eipä yhtään yllättänyt öljyntuottajamaiden - siis muslimienemmistöisten maiden - osuus tuolla kärkipaikoilla.

Eikös sitä ole ihan tutkittukin, että kulttuurillisista/uskonnollisista syistä käytetyn peittävän vaatetuksen vuoksi porukat ovat noissa maissa D-vitamiininpuutoksessa vaikka aurinko porottaakin reippaasti. Ja se D-vitamiinin puutos on taidettu monien muiden vaivojen lisäksi yhdistää myös tyypin 2 diabetekseen.


Ja näin on diabeteksen syy selvitetty. Onneksi on karppaus.info :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 12:09:37 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Toisinsyöjä kirjoitti:
Eipä yhtään yllättänyt öljyntuottajamaiden - siis muslimienemmistöisten maiden - osuus tuolla kärkipaikoilla.

Eikös sitä ole ihan tutkittukin, että kulttuurillisista/uskonnollisista syistä käytetyn peittävän vaatetuksen vuoksi porukat ovat noissa maissa D-vitamiininpuutoksessa vaikka aurinko porottaakin reippaasti. Ja se D-vitamiinin puutos on taidettu monien muiden vaivojen lisäksi yhdistää myös tyypin 2 diabetekseen.


Mikäli on, niin linkkiä; joku jaka löytää. Kuulostaa mielenkiintoiselta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 12:14:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kyllähän tuo on esimerkiksi Ruotsin sairaanhoidossa havaittu juttu eli D3 puute vielä täällä pohjoisessa korostuu. Myös uimataidot puuttuu, ei näitä naisia ja tyttöjä uimarannaltakaan löydä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Diabetes ranking 2010
ViestiLähetetty: 2012-02-28 21:25:21 
mlv kirjoitti:
Myös uimataidot puuttuu, ei näitä naisia ja tyttöjä uimarannaltakaan löydä.


Tuohon saattaa näin talvella olla muitakin syitä...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)