karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-06 00:48:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-12-26 18:53:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänään huomasin, miten paljon helpompaa varpaankynsien leikkaaminen on nyt, kun tuo mahanrellukka on pienentynyt :lol: onnistuu jo lähes ähisemättä :smt045

ViestiLähetetty: 2010-12-31 13:46:40 
Poissa
sintti
sintti

Käytiin muksun kanssa pulkkamäessä ja arvata saattaa etteihän se perse enään mahtunutkaan siihen pulkan kyytiin :shock: Piti sitten isin kanssa laskea mäkeä kun äippä oli estynyt. Harmitti ihan tosissaan...

ViestiLähetetty: 2010-12-31 15:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Painoa ja painoindeksiä enemmän mua huolettaa se, että lihoisin niin etten kykenisi selviytymään arkisista askareistani. Kun on muutoinkin omaksunut sellaisen elämänasenteen, että yksin pitää jaksaa/tehdä/selviytyä -- syystäkin, sanotaan nyt vaikka niin että olen joutunut huolehtimaan itsestäni ja muista erinäisissä tilanteissa enemmän kuin toivoisi, siis jäänyt usein yksin ja kohdannut vaikeita asioita omalla tai läheisteni kohdalla. Sitten kun huomaa, että omien kenkien jalkaanlaitto tai jopa p*rseen pyyhkiminen alkaa olla ähkimisen ja puhkimisen takana, iskee kauhu siitä, ettei jonakin päivänä kykenekään selviytymään itse. Miten sitten käy? Onneksi en ole sairastanut vakavasti, sillä olen jo katkerasti huomannut lyhyemmistäkin jaksoista kun olen ollut tukea vailla, ettei sitä ole tarjolla.

Itsetunto-ongelma on minullakin ja se on sukua tietenkin lihavuudelle, vaikka on vaikeaa sanoa kumpi on muna vai kana; kiusaaminen (koulu- JA koti-) vai syömisen häiriöt. Tuntuvat menneen sykleissä. Aikuiseksi tullessa molemmat ovat lievittyneet, mutta paino-ongelma on jäänyt. Olen nyt lihavimmillani...

Hoito ei kuitenkaan ole laihtuminen. Olen ollut aikuisessa pituudessani painoindeksiltäni 20-35, kiloissa hajaumaa on jopa 40. Huono itsetunto tai sellainen vinoonkasvu on vaivannut kaikissa kokoluokissa. Määritän itseäni sen kautta mitä teen, sillä älylleni ja lahjoilleni olen saanut vahvistusta ja tunnustusta. Siksi kykenevyyteni heikkeneminen pelottaa, sillä ulkonäöltäni koen olevani "invalidi", tällaiseen tulokseen olen tullut. Tilanteesta löytyy turvaakin. Kun muita tyttöjä arvosteltiin ulkonäön perusteella, minä jättäydyin kilpailusta kokonaan syrjään eli uskottelin itselleni olevani arvostelulle immuuni. Juu, aika hurjaa ajatella olevansa niin lihava/kolho/miehekäs/ruma, ettei oikein lue itseänsä ollenkaan naiseksi tai ihmiseksi. Minä olen minun ammattini, hyvä työntekijä, taitava oppilas, luotettava kaveri, itseironinen hauskuuttaja. Samaan aikaan olen itsetunto-ongelmieni takia esimerkiksi rakkauselämästä kokonaan vetäytynyt. Alkoholisoituneiden ja väkivaltaisten tai muuten vain epäkunnioittavien miesten tapailu on lytännyt itsetuntoa edelleen ja tehnyt kyyniseksi. Uhriajatteluun ei kannata livetä, mutta on aika rankkaa ajatella, että on omien itsetunto-ongelmiensa takia saanut pidemmänkin seurustelun aikana charmanteista ja mukavan oloisista ihmisistä kuoriutumaan k*sipäitä. Tai ehkä huonon itsetunnon leima onkin otsassani luettavana niitä varten, jotka kilteistä ja vaatimattomista hyötyvät, vaikka näennäisesti olenkin jotain muuta; pukeudun ja somistaudun itseäni kunnioittavasti, kävelen hyvässä ryhdissä, en ole erityisen hiljainen tai yleisesti ottaen syrjäytyvä, epäsosiaalinen jne.

Siinä probleemi. Kuinka nostaa itsensä ylös yksin? Minulla on ympärilläni myös jonkin verran ihmisiä, jotka mielellään näkisivät minun pysyvän lihavana ja/tai onnettomana, sillä olen tainnut olla mittatikku; "olenhan minä lihonut, mutta en yhtä paljon kuin Henttu" ja sitä rataa. Glad to be down there for you :twisted: Kun karppauksen aloittaessani laihduin, riitannuin monien kanssa, koska kukaan ei halunnut paikkaani ryhmän rumimpana. Minä en tiedä miksi näin on, mutta kateus on tullut esteeksi kunnolliselle äiti-tytärsuhteelle, ystävyyksille tai muille suhteille. Siis kateus mua kohtaan, itse en ole juuri lainkaan kateellista tyyppiä :shock: Oon (omahyväisesti) ajatellut niinkin, että ulkonäköäni kohtaan on ollut helpoin hyökätä (kun perfektionistista on vaikeaa keksiä muuta vikaa kuin se, mihin asianomainen ei voi itse vaikuttaa). Varmaan siksi olen siitä niin paljon saanut kuulla.

Näen, että yksi helpostikin toteutettavissa oleva arjen hoitokeino on huolehtia omasta kunnostaan ja jaksamisestaan. Ei piiskaamisen, vaan itsensä hellimisen ja arvostamisen kautta. Voisin laittaa kalenteriini joka päivälle tunnin itselleni : ) Se saisi sitten olla ihan mitä vain. Hikiliikuntaa, jos sellaista mielii, laiskaa venyttelyä. Hiusten, ihon, kynsien hoitoa ja laittoa. Hiljainen teehetki ja meditointia, mitä vain omaksi hyväkseen : )

Toinen on tietenkin hankkiutua eroon niistä lyttäävistä ihmisistä. Sitä olen tehnyt, mutta (ajoittain rampauttava) yksinäisyys on tietenkin seurausta siitä.

ViestiLähetetty: 2011-01-01 17:41:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En näköjään ole vastannut tuohon kysymykseen.
Nyt kun on lähtenyt lähes 70 kiloa, pari tuli takas joulun aikaan, vaikken lipsunut yhtään.
Vaan tällaisen painonpudotuksen jälkeen olen TODELLA huomannut mikä vaivasi:

Ei ollut kaulaa: ei ihme ettei henki kulkenut ja tuntui ikäänkuin siltä että on astma. Kerran kävin kasvohoidossa ja siinä selällään maatessa tuntui, että tukehdun.Joskus talvipakkasella tuntui, että työpaikalla tukehtuu, kun oli vähän huono ilma.

En koskaan palellut: saatoin lyllertää hakemaan Kalevan t-paidassa ja shortseissa. Nyt on aina villasukat jalassa sisälläkin enkä tarkene olla töissä t-paidassa.

Ikuinen Ramavit ilmiö: Kun tulin töistä kotiin olin kuin puulla päähän lyöty. Odotin vain iltaa, että pääsee nukkumaan. Nukuin hyvin katkonaisesti, laukkasin pissalla ja kuorsasin niin että talo tärisi. Ei sitten huvittanut mikään ja itseinho oli raastava. Nyt katselen itseäni mielellään peilistä jä teen yhtä sun toista töitten jälkeen.
Kun nousin sieltä suosta ymmärrän hyvin miksi se on niin vaikeata. Ikinä en halua enää niin pohjalle.Työterveyslääkäri sanoi, että vain prosentti niin ylipainoisista ihmisistä kuin minä olin pystyy pysyvään painonpudotukseen.
Ahistaa katsella toisten hätää: taistelua ylipainon kanssa kun tämä dieetti on niin ihana. Tunnen itseni matkasaarnaajaksi. Itseltä meni yli kakskymmentä vuotta hukkaan.
Ikuna en enää pukeudu rumiin vaatteisiin. Ostan vain sitä mistä tykkään tai olen mieluummin ilman.

ViestiLähetetty: 2011-01-01 18:40:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

viuhake kirjoitti:
En näköjään ole vastannut tuohon kysymykseen.
Nyt kun on lähtenyt lähes 70 kiloa, pari tuli takas joulun aikaan, vaikken lipsunut yhtään.
Vaan tällaisen painonpudotuksen jälkeen olen TODELLA huomannut mikä vaivasi:

Ei ollut kaulaa: ei ihme ettei henki kulkenut ja tuntui ikäänkuin siltä että on astma. Kerran kävin kasvohoidossa ja siinä selällään maatessa tuntui, että tukehdun.Joskus talvipakkasella tuntui, että työpaikalla tukehtuu, kun oli vähän huono ilma.

En koskaan palellut: saatoin lyllertää hakemaan Kalevan t-paidassa ja shortseissa. Nyt on aina villasukat jalassa sisälläkin enkä tarkene olla töissä t-paidassa.

Ikuinen Ramavit ilmiö: Kun tulin töistä kotiin olin kuin puulla päähän lyöty. Odotin vain iltaa, että pääsee nukkumaan. Nukuin hyvin katkonaisesti, laukkasin pissalla ja kuorsasin niin että talo tärisi. Ei sitten huvittanut mikään ja itseinho oli raastava. Nyt katselen itseäni mielellään peilistä jä teen yhtä sun toista töitten jälkeen.
Kun nousin sieltä suosta ymmärrän hyvin miksi se on niin vaikeata. Ikinä en halua enää niin pohjalle.Työterveyslääkäri sanoi, että vain prosentti niin ylipainoisista ihmisistä kuin minä olin pystyy pysyvään painonpudotukseen.
Ahistaa katsella toisten hätää: taistelua ylipainon kanssa kun tämä dieetti on niin ihana. Tunnen itseni matkasaarnaajaksi. Itseltä meni yli kakskymmentä vuotta hukkaan.
Ikuna en enää pukeudu rumiin vaatteisiin. Ostan vain sitä mistä tykkään tai olen mieluummin ilman.

Anteeksi viuhake uteliaisuuteni, mutta oletko nainen vai mies?
Paljon onnea saavutuksesi johdosta!

ViestiLähetetty: 2011-01-02 00:50:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

viuhake kirjoitti:
Työterveyslääkäri sanoi, että vain prosentti niin ylipainoisista ihmisistä kuin minä olin pystyy pysyvään painonpudotukseen.

Viuhake, onnea saavutuksesta ja onnea jatkoon - tuo on vähemmistö, johon kannattaa kuulua :smt023

ViestiLähetetty: 2011-01-02 18:32:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Viuhake, upeaa luettavaa! :smt049

Itsellä ylipainon mukanaantuomia juttuja (ja etenkin nyt kun on paukahtanut 20kg tässä puolessa vuodessa mammakiloja, hyi helvetti sentään...):

1. Ei huvittanut mennä uimahalliin (nykyään jo uskallan, aikaisemmin ajattelin ettei IKINÄ! Peruskoulutraumoja...)

2. Vaatteet. Ne vaatteet. Tuntuu että nättejä ei löydä mitenkään päin. Jos ostaa isojen tyttöjen mallistoista niin housutkin on ihan järkyttäviä, ei yhtään muodossaan millään tavalla!! :smt092 Farkut on liian lyhyitä pillimalleja ja perseelle ja reisille on ihme pussit, niinkuin kaikki lihavat olisivat isoreisisiä ja isoperseisiä! Kuminauhavyötäröisiä, avotaskullisia hirvityksiä. Miksei isoille ihmisille tehdä samanlaisia vaatteita kuin normaalipainoisille vaan ne ovat ihme telttamalleja ja pusseja, istuvuudesta ei tietoakaan??

3. Huono itsetunto, tietenkin. Ei huvittaisi oikeasti mennä edes ihmisten ilmoille kun on sellainen olo että kaikki taivastelee mielessään että voi mikä norsu... Ei kai se asia niin ole mutta omassa mielessä on sellainen asia.

Olen ylittänyt monia kynnyksiä viimevuosina, kuten hiihtäminen, kuntosali, jumpat ja uimahalli (se oli se suurin juttu). Nyt taas on sellainen olo että ei sitä edes voi ajatella menevänsä moisiin...

Lainaa:
Olin nuoruudessani aivan normaalipainoinen, mutta en langanlaiha. Luulin olevani kamalan lihava koska sukulaiseni muutaman kerran kehottivat syömään vähemmän ja siitä alkoi kierre: Syyllisyyttä tuntien, lohtusyöden söin enemmän ja tietenkin niitä tosi hiilatipitoisia ruokia. Ja lopulta vuosien jälkeen en todellakaan ollut enää normaalipainoinen.

Täsmälleen sama tarina! Oikeastaan tulee vähän vihaiseksi kun ajattelee että se on ollut se oma perhe ja oma lähipiiri mikä on aiheuttanut sen oletuksen että olen lihava, iljettävä läski (vaikka olen ollut täysin normaalipainoinen vielä kouluikäisenä, vähän pyöreä ehkä mutta jälkeenpäin ajateltuna ihan normaalipainoinen). Äitini on ollut samanlainen ikuinen laihduttaja, välillä pudottanut kymmeniä kiloja ja sitten taas lihonut. Muistelen miten muu perhe söi perusruokaa ja äitillä oli iso lautasellinen salaattia ja vähän raejuustoa päällä, hän söi appelsiineja ja joi vettä. Hurjia pudotuksia pienissä ajoissa. Elämä on ollut pelkkää painontarkkailua. Sitten minä sain kuulla että älä nyt syö ettet liho, katso syömisiäsi, sydänkohtauksen saat kun tuommosia syöt, kyllä sun pitäisi kymmenen kiloa saada pois, sitten olis hyvä... Vaikka todellisuudessa silloin oli ihan hyvä. :cry: En tajunnut asiaa edes siitä kun joskus katsoin salaa pukuhuoneessa normaalipainoisena pitämieni luokkakaverien farkkujen kokoja; monella oli sama koko kuin minulla! Silti olin sitä mieltä että olen kauhea läski eikä minua voi kukaan huolia. Suhde ruokaan ei ole koskaan ollut normaali ja alan ymmärtää sen vasta nyt lähempänä kolmeakymmentä. Onneksi tajuan asian nyt kun on oma lapsi, hänen elämästään en aio tehdä painontarkkailuhelvettiä ja julistaa omia epäonnistumisiani ja hoikkuuden ihannetta vaan jos nyt satun olemaan lihava vielä siinäkin vaiheessa kun hän kasvaa isommaksi, niin asiasta ei ainakaan tehdä numeroa! Näytän kulkevan nyt samaa polkua kuin äitini, jojoilua jojoilun perään ja ikuista ihmeellisen hoikkuuden tavoittelua, käsitettä että onni on vain laihuudessa ja syömisen kontrolloiminen on elämän päätehtävä. Onnistumisia on mitattu sillä että miten osaat hallita syömisiäsi. Elämäntilannetta on mitattu sillä; lihava vai sopiva vai järkyttävän ylipainoinen. Muistan painonvaihteluni vuosien päähän, milloin olen laihtunut ja milloin taas lihonut.

Että luojalle kiitos karppauksesta, se tuntuu olevan se ainut keino milloin suhteeni ruokaan on NORMAALI. Eli että ruoka on hyvää ja siitä voi nauttia, mutta sen pääasiallinen tarkoitus on olla polttoainetta joten ei sitä tarvitse kaksin käsin huiviinsa mättää vaan syödä silloin kun on tarve.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-01-02 22:40:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ongelmia:
- kumartuminen, maha on tiellä. Kumarrella pitää paljon, kun on kaksi pientä lasta, joiden jälkiä siivoan päivittäin. Välillä tuntuu, että pyörryn, kun ei veri kulje missään kohti kroppaa vaikkapa kengännauhoja solmiessa
- boobsit ei mahdu mihinkään paitoihin nätisti
- saapikkaita en voinut käyttää edes silloin, kun olin painoindeksiltäni alipainoinen (oli bulimia ja anoreksia), koska pohkeeni kasvavat urheilusta. Nyt ei siis ole tosiaan toivoakaan
- liikunnan vaikeus. Kivaahan se on, mutta vaikeeta on näillä laardeilla pistellä menemään. Menen silti.
- olematon itsetunto. Minulla on hyvä itsetunto oikeastaan kaikilla muilla tavoin, mutta parisuhteeseen en edes uskaltaudu, koska häpeän itseäni. Kahden raskauden jäljiltä (olin molemmissa varsinainen jättimahamamma) maha roikkuu löysänä pullataikinana tuossa edessä. Vähän kun laihdun ja irrallista mahanahkaa tulee lisää, se roikkuu kai polvissa. Ja noi raskausarvet... :cry:

Minä olin lapsena todella laiha ja sain kuulla siitä. "Louisesta tulee missi, kun se on niin kaunis ja laiha". Tuota kuulin jatkuvasti eri suunnista. Niinpä identifioiduin missityypiksi, ja ohhoh, kun nuorena aikuisena alkoikin tulla painoa lisää, tuli karsea identiteettikriisi. Se siis tuli jo ihan normaalipainovaiheessa, alipainosta kun lähdettiin. No, kun ristiriitaa oli siinä, minkänäköinen olen oikeasti ja minkälaiseksi olin oppinut itseäni ajattelemaan, niin ei muuta kuin laihduttamaan. Pelkkää hiilaria, mahdollisimman vähän proteiinia tai rasvaa. Auttoi vähän. No kappas, sormet kurkkuun ja oksentamaan. Auttoi. Tavallaan. Siis laihduin, mutta olin ihan säästöliekillä. Jossain vaiheessa opin syömään niin vähän, ettei tarvinnut oksentaa. Ja se oli todella vähän. Liikuntaa monta tuntia päivässä, täysillä. Silloin siihen oli aikaa, nuorena lapsettomana sinkkuna. Ja jossain vaiheessa vaan aloin syödä enemmän, pikkuhiljaa ensin kohti normaaleja ruoka-annoksia, ja siitä sitten hillittömään ahmimiseen. Kaipaan niitä laihuuden aikoja, tosin en kylläkään sitä syömättömyyttä.

ViestiLähetetty: 2011-01-04 21:08:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ois muuten mukava arvuutella kumpi oon. Tarkkaan lukien se pitäisi arvata....
siis nainen.
Työnteko on PALJON helpompaa: teen raskasta hoito-ja ohjaustyötä, joten aikaisemmin kädet olivat liian lyhyet tai jotain muuta oli tiellä asiakasta hoitaessa. Nyt mahdun alimitoitettuihin WC-tiloihin kevyesti avustamaan.Jaksan vetää taukojumppaa eikä tarvitse itse tehdä helpotuksia liikkeisiin.

ViestiLähetetty: 2011-01-07 12:20:41 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Muutoksia on jo tullut, vaikka karppausta on takana vasta muutama kuukausi ja painoa on pudonnut yhteensä 7,5 kiloa :D

Zeebrakarppi kirjoitti:
No onhan se:

1. Vaatekaappi on täynnä edellisen elämän vaatteita, enkä ole raaskinut viskata niitä pois (Vievät tilasta yli 2/3)
2. Saappaita en ole voinut hankkia
3. Polviongelmat (Olisivat aika paljon helpommat ilman ylipainoa) Voin kävellä ilman kipua - ihanaa!
4. Kuorsaus
5. Ympärivuorokautinen väsymys Ei vaivaa enää
6. Yleinen voimattomuus, mikä helposti on johtanuut tv:n edessä löhöämisen Ei ole voimaton olo enää, ei
7. Motkottava aviomies (Motkottaa vain ylipainooni liittyvistä asioista) Ei Motkota enää
8. ...

Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään :|

Kuten huomasitte: aika monta kohtaa löytyy muidenkin kirjoituksista, mutta noudatin aloittajan neuvoa ja aion tulla tänne takaisin tsekkaamaan, kuinka paljosta olen joutunut luopumaan karppaukseni jälkeen :wink:

ViestiLähetetty: 2011-01-07 12:29:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

viuhake kirjoitti:
Ois muuten mukava arvuutella kumpi oon. Tarkkaan lukien se pitäisi arvata....
siis nainen.
Työnteko on PALJON helpompaa: teen raskasta hoito-ja ohjaustyötä, joten aikaisemmin kädet olivat liian lyhyet tai jotain muuta oli tiellä asiakasta hoitaessa. Nyt mahdun alimitoitettuihin WC-tiloihin kevyesti avustamaan.Jaksan vetää taukojumppaa eikä tarvitse itse tehdä helpotuksia liikkeisiin.

Niin arvelinkin että nainen olet, ainoastaan tuo valtava painonpudotus viittasi mieheen. :wink:

Mukavaa siis tietää, että ainakin joillain naisilla onnistuu kunnon pudotus karpilla! =D>

ViestiLähetetty: 2011-01-20 19:47:42 
Poissa
sintti
sintti

1) Koulukiusaus jne -> erittäin huono itsetunto, itseviha, kaikki henkiset ongelmat, heijastuu myös sosiaaliseen elämään (sosiaalisten tilanteiden pelko jne)
2) epämukava olo, vatsa koko ajan tiellä jne, huono kunto (mikä nyt voi olla ongelmana hoikemmallakin jos ei harrasta liikuntaa)
3) no nyt alkaa tämä ongelma poistua, mutta aiemmin ei MISTÄÄN kivoista vaatteista löytynyt kokoja, nyt vaikka löytyiskin niin ei välttämättä näytäkään niin hyvältä päällä
4) jotenkin raskasta kun pitää koko ajan miettiä painoa ja kaloreita jne asioita, kyllä normaalipainoisilla on helppoa :D

Tuossa varmaan ne suurimmat :D

ViestiLähetetty: 2011-01-21 20:27:03 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Mulla kaikkein ikävimmät jutut on viime syksyltä ja nyt talvelta.
Aina paininut itsetunto-ongelmien kanssa, koulukiusattu (joskin sitä nyt en niin vakavasti ole ottanut, kait siihen tottui kun yhdet muuton jälkeen neljänneltä luokalta lähtien olin kiusattu - annoin niille välillä takas ja olin kun en huomaiskaan, niin väheni loppua kohden). Kolmannen lapsen jälkeen ihan finaali ja masennus iski sitten viimein. Sitten lasten kasvaessa kaikenlaista ikävää, jolloin masennus nosti päänsä jälleen. Tällä kertaa pari kk sairaslomallakin, mutta koska en osannut puhua psykiatriselle sairaanhoitajalle niin töitä oli pakko jatkaa. Koska jos et juttele hoitsulle, olet terve ja lääkäri ei voi määrätä sairaslomaa.
Muutama vuosi meni kun selvisin siitä, mutta vähän herkempi sitä on ollut.

Parisuhteessa ollut ongelmia viimeisen vuoden aikana ja se on vähän haitannut elämää, tietenkin. Mutta kaikenkukkuraksi kävin syksyllä lääkärissä väsymyksen vuoksi. Määräsi verikokeisiin ja sokeri oli koholla (no, väsymyksen vuoksi en muistanut että olinko juonut appelsiinimehua vai en aamulla). Lääkäri soitti tietenkin perään, että sokerit on nyt koholla muuta "vikaa" ei löytynyt. Sanoi reilusti, että pitää laihduttaa. Minä siihen, että kaikki ei ole aina niin yksinkertaista. No, tarjosi että ei muuta kun alat harrastamaan liikuntaa. Ja ravintoneuvontaa voivat antaa, että hän voi heti varata sulle ajan. Siihen kyllä jo sanoin, että kiitti mutta ei kiitti. Mä kyllä tiedän mitä pitäis syödä jo varmaan paremmin kun teidän hoitsut :evil: .
Lääkäri unohti, että olen väsynyt - siis TODELLA väsynyt. Sain siihen kyllä lääkkeet, mutta seuraavana päivänä soittaessa käski vaan ottamaan itseä niskasta kiinni ja rivien välistä kuuntelin, että pitäis lopettaa se herkkujen syönti (niin, mikä hiton herkkujen syönti kun söin s...tana niin "terveellisesti" kun vaan pystyin - enkä yllättäen laihtunut silti :evil: ).

No, lääkkeet auttoi nukkumaan (olivat sellaisia mietoja, jotka auttoivat nukahtamisessa). 2vko söin niitä joka ilta ja se loppu kahden viikon satsi kesti 1,5 kk. Lääkärikäynnistä n. 3vko soitti lääkäri, toinen lääkäri. Tämä oli lukenut, että siellä luki että pitää soittaa ja hän sitten soitti. Kehuin miten olen nukkunut hyvin ja lääkäri oli sitä mieltä että hyvä juttu. Sanoin sitten, että pitäis saada lisää pillereitä että jaksais - että sais nukuttua kunnolla edes pari yötä viikossa, jotta jaksais. Lääkäri sanoi, että ne ei ole jatkuvaan käyttöön. Okei, eli saldona tähän mennessä se, että lopeta se herkkujen syönti ja opettele syömään "oikein" - eihän ihminen voi lihoa ja olla lihava, jos syö vt:n mukaan. Eikö? Ja toisen lääkärin viesti, että lääkkeet ei ole jatkuvaan käyttöön - ei vaikka tarvitsisit niitä vaan muutamana päivänä auttamaan nukkumisessa. Valvo tai nuku ennemmin huonosti, jotta olet väsynyt. Kunhan et syö lääkkeitä.
(Tähän väsymykseen selvennystä, että noiden lääkkeiden aikana tajusin että mulla on ollut aina sama ongelma eli unettomuus. Siis ihan parikymppisestä lähtien. En ole koskaan ollut sillälailla pirteä, mitä lääkkeiden avulla - koska en ole koskaan pystynyt nukkumaan niin kunnolla useampaa yötä peräkkäin, että olisin ollut kunnolla pirteä.)

No, näin ollen väsymys tuli kuvioihin takaisin mukaan nopeasti kun ei enää voinut tosi väsyneenä ottaa lääkettä, jonka avulla olisi nukkunut yön hyvin.
Sitten iski selän kanssa ongelmia kun lumet tuli. Kävelen työn puolesta aika paljon siellä lumessa ja lumityöt on tehtynä sit kun ehtii tekemään eli tarvon joskus hangessa ja se(kin) käy selkään. Väsyneenä ei jaksa enää illalla lähteä liikkumaan, eikä edes kotonakaan harrastaa liikuntaa sen enempää. Tiedän että se auttais, mutta kun ei niin ei. No, menin lääkäriin. Tämä oli lääkäri numero 3. Nuori, luultavasti just valmistunut. En päässyt kunnolla liikkeelle, söin aamupalaksi 2-3 kpl ibumax:ia että pystyin lähtemään liikkeelle. Lääkäri testasi ja katseli ja kevyesti koski tuonne nikamiin, niin olikin ihan kerpeleen kipeät. Sain rentouttavia lääkkeitä ja toteamuksen, että ei saa jäädä paikalleen että et saa sairaslomaa. Yritin sanoa, että kiertoliike tekee kipeää ja tarvitsen sairaslomaa, että saisin edes vähän vetää henkeä ja saisin jonkun tekemään hommani (olen siis maatalousyrittäjä) edes osittain. Mutta eipä poika ymmärtänyt, kysyi että mikä käy selkään (kun sanoin, että sonnanluonti käy selkään). Eli jälleen kerran tuloksena tyhjää. Lääkäri käski jatkaa "liikkumista, ei saa jäädä paikalleen". Ei ymmärtänyt, että en todellakaan voi jäädä paikalleen vaikka lomittaja töihin tulisikin Totesi vielä, että "katselin että sulla on ollut ennenkin selkävaivoja" - katsoin hitaasti. Joo, edellisestä taitaa olla aikaa kymmenkunta vuotta ja ei ole tällaista ollut mitä nyt. Olen nyt syönyt lääkkeitä (lähinnä särkylääkettä) 4-8kpl/vrk, lähes joka päivä viimeisen 4kk.
RIvien välistä olin jälleen kuulevani että koska olet lihava, niin pitää pysyä liikkeessä vaikka olisitkin kipeä. Lääkäreillä jostain syystä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ihminen on lihava vain siksi että mussuttaa kaikenmaailman herkkuja, eikä osaa syödä (virallis)terveellisesti.

Ei nyt muuten mitään, mutta lääkäriin en uskalla enää mennä. Pää alkaa olla aika hajalla, kun ne parisuhteen ongelmatkaan ei ole ihan hyvällä mallilla vaikka ovatkin helpottaneet ja samoin selkä. Mutta mitäs minä sinne lääkäriin, kun kaikki johtuu vaan siitä että olen lihava ja lääkkeitä ei nukkumiseen voi käyttää ja vaikka selkä olis miten kipeä, niin paikalleen ei saa jäädä. Parempi on, että nukun huonosti ja olen väsynyt ja selkä on kipeä, etten vaan jää sänkyyn syleksimään vaan kattoon sairasloman ajaksi :oops: :cry: . Stressiä tietysti tulee lisää sitten siitä, että hommat ei joudu kun pitää hiljentää väsymyksen ja selän vuoksi.

Eli lyhyesti, pahin hankaloittuminen on tullut siitä että lääkäriin ei voi mennä, koska kaikkeen on syypää ylipaino ja ylipaino puolestaan johtuu siitä, että sä vaan makaat etkä tee mitään ja syöt epäterveellisesti (ja varmaan siellä jo lukeekin, että ei edes halua oppia syömään "terveellisesti").

ViestiLähetetty: 2011-01-21 21:02:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Edelliseen on pakko kommentoida sen verran, että välillä tuntuu että kun ylipainoisena menee lääkäriin, niin vaikka valittaisi mitä niin aina on vastauksena "no, kun sulla on tuota ylipainoa...."
Angiina taitaa olla ainoa lääkärissäkäynnin syy mihin ei vedetty ylipainoa mukaan :lol:

ViestiLähetetty: 2011-01-21 21:27:22 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Polly kirjoitti:
Edelliseen on pakko kommentoida sen verran, että välillä tuntuu että kun ylipainoisena menee lääkäriin, niin vaikka valittaisi mitä niin aina on vastauksena "no, kun sulla on tuota ylipainoa...."
Angiina taitaa olla ainoa lääkärissäkäynnin syy mihin ei vedetty ylipainoa mukaan :lol:

Mulla ei aiemmin ole ollut tätä ongelmaa ja olen sentään ollut koko ikäni reippaasti ylipainoinen.
Toinen mihin ei ylipaino ole ollut syynä oli masennus.
Yksityiselle kun olis varaa mennä, niin pääsis aivan ihanalle lääkärille. Sellainen joka vielä ymmärtää ihmisiä, joilla on maatila. Vanha ja hitsin pahasuinen nainen =D> :lol:

Periaatteessa, ei lannistuta. Vaikkei se aina niin helppoa olekaan olla lannistumatta :roll:

ViestiLähetetty: 2011-01-22 08:59:05 
Poissa
sintti
sintti

Mitä ongelmia ylipaino on mukanaan tuonut: (BMI nyt 35 luokkaa)

- Selkä jatkuvasti kipeä, välillä ei pysty makaamaan kun sattuu niin kovaa (normaalipainoisesna kipuili välillä, hyvällä treenillä ja venyttelyllä pysyisi aisoissa, mut lisäpaino EI varmasti auta asiaa)

- Raskauden aikana lonkka rupes vihottelee (limapussi tulehtui?), syytän osittain ylipainoa. Vaivaa välillä vieläki pitkillä kävelyillä.

- En ole ostanut uusia vaatteita (jos alus- ei lasketa) nyt pariin vuoteen, kun koen olevani niin ruma, ettei mikään näytä hyvältä. Onneks oon pienen lapsen kans kotona, ettei se niin "haittaa", näin ainaki yritän vakuutella itselleni..

- Itsetunto on nollissa. Tuntuu, että esim baareissa pitäs anteeksipyydellä olemassaoloaan ja ohi änkemistään, kun on niin iso ja ruma.

-Liikunta on ihanaa ja hauskaa, mutta sitäkään ei jaksa niinkuin ennen, kun mukana on 30kg ylimääräistä.

- Rappuset hengästyttää, puhumattakaan kun sylissä pitää kantaa lasta ja joskus ostoskassia.

Haikeudella muistelen muutaman vuoden takaista minää, kun painoin n.70kg, ja olo oli mitä mainioin. Nyt siis 170cm/105kg, suunta kuitenkin alaspäin. Töihin olisi piakkoin palattava, ja siellähän ei jaksa, jos on mukana tällainen ylimääräinen lasti. Kotiin jäädesä painoa oli n.85-90kg.

Karpannut (ala-) olen nyt n. viikona, yritän välttää melkein pakonomaista tarvetta käydä joka päivä vaa'alla ja punnita itseni kerran vkossa. Eilen tuli syötyä liikaa, kun ajattelin, että vois olla tukena, jos vähän tarkkailis noita syötyjä HH/R/P/E määriä.

Semmosta. Hitaasti mutta varmasti kohti entistä minää! :)

ViestiLähetetty: 2011-01-22 09:02:34 
Poissa
sintti
sintti

Nii joo, oon kans päättäny et jos tää selkä ei tästä tokene si liikunnan ja painonpudotuksen myötä, ni sit vasta meen lääkäriin. Ongelmat on kuitenkin jo jatkuneet eriasteisina n.10vuotta, niin tutkia vois et mitä johtuu. (Ensimmäinen mielikuva lukioaikoina hierojalla käynti, ei voinut hieroa ihan rangan vierestä tuolta alaselästä, kun sattui niin kovaa, sanoi, että on täynnä nestettä) Nyt en halua mennä, kun tiedän jo etukäteen, että vastaus on "laihduta" ja "kun sulla on tota ylipainoa".

Jos ihottumaa uskaltais mennä valittamaan ja kortisonia hakemaan, siihen tuskin on ylipaino syynä...? :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-01-23 13:45:23 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

KoeKarppi kirjoitti:
Nii joo, oon kans päättäny et jos tää selkä ei tästä tokene si liikunnan ja painonpudotuksen myötä, ni sit vasta meen lääkäriin. Ongelmat on kuitenkin jo jatkuneet eriasteisina n.10vuotta, niin tutkia vois et mitä johtuu. (Ensimmäinen mielikuva lukioaikoina hierojalla käynti, ei voinut hieroa ihan rangan vierestä tuolta alaselästä, kun sattui niin kovaa, sanoi, että on täynnä nestettä) Nyt en halua mennä, kun tiedän jo etukäteen, että vastaus on "laihduta" ja "kun sulla on tota ylipainoa".

Jos ihottumaa uskaltais mennä valittamaan ja kortisonia hakemaan, siihen tuskin on ylipaino syynä...? :mrgreen:

Se saattaa olla tuurilla ettei ylipaino ole ihottumaan syynä. Riippuu toki lääkäristä. :P

Itsellä on selkäongelmia myös, just joulun alla saatiin fasettilukot auki lapaluusta ja toipuminen kroonisesta kivusta on meneillään. Alaselässä on vikaa vikaa ja tiedän että ylipaino on siihen syynä. Viime vuosi meni noiden selkävaivojen sun muiden takia ihan pipariksi ja nyt kun karppaa niin lääkitykset ovat vielä hankaloittamassa painonpudotusta.

Hankin ennen lumien tuloa MBT-kengät joilla oli tosi miellyttävä kävellä ja auttoi alaselkäkipuun. Talvikengät ne ei valittettavasti ole joten kuljen taas perse pitkällä ja alaselkä on kipeänä. Ostin ekat MBT:t ebaysta viidelläkympillä, oli pari kertaa käytetyt ja nyt tiirailen sieltä täysin uusia kenkiä. Suomessa maksavat about 250e ja ebaysta saa reilun satasen halvemmalla.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 13:47:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

1. Ylipainosta johtuneen kiusaamisen takia murskaantunut itsetunto, lopulta johti masennukseen - tosin vasta 6 vuotta kiusaamisen loppumisen jälkeen

2. Todella nopeasti ja helposti alkava hien tulo, osittain johtuu huonosta kunnosta

3. Liikuntavaihtoehdot olleet vähissä kun ei ole jaksanut. Jalat kipeytyy

4. Synnynnäisen polvivian pahentuminen ylimääräisen massan takia, ja taas vaikuttaa liikuntaan

5. Vaatteet: etenkin farkkuja hyvin vaikea löytää

6. manboobsit, hyi hel... Ei kehtaa mennä uimaan ja pitää käyttää vielä reippaasti yli-isojakin paitoja että ei näy

ViestiLähetetty: 2011-01-25 19:34:46 
Poissa
sintti
sintti

Huh, kyllä täällä niin tuttuja juttuja luki.. kertaan omat pahimmat :/

- Lapsena koulukiusattu vaikka näin jälkeenpäin ajateltuna oli lapsenpyöreyttä.. tästä kuitenkin pinttyi päähän sana "LÄSKI" ja jotenkin antoi periksi, että kun jos kerran on jo lihava, ei lisäsyömisellä ole mitään väliä.. Myöhemmin ilmeni masennus ja paniikkihäiriö. Ja nythän sitten 23-vuotiaana ollaan 162cm ja 116kg

- Polvet ja nilkat reistailee, perinnölliset yliojentuvat nivelet eivät aikaan parane kun kantaa suunnatonta lisämassaa mukanaan

- Inhottavimpia tilanteita ovat bussissa ja esim. lentokoneessa istuminen! Ei meinaa mahtua penkkiin ollenkaan ja aina on ahdasta. Minulla suurin kohta ovat reidet ja takamus, jotka tietenkin istuessa leviävät vierustoverinkin puolelle.. kamala olo!

- Viimeisimpien 6kk aikana tullut 20kg lisää ja nyt vasta kunnolla vaikuttaa esim. hengitykseen kävellessä todella paljon.. pienikin ylämäki ja puuskutus on hirvittävä. itse ainakin välttelen esim. miehen tai ystävien kanssa nopeaa tai ylämäkiä sisältävää kävelemistä kun hengästymiseltä ei pysty puhumaan ja se häpeä on niin suuri..

- Housuja en ole käyttänyt enää viimeiseen kahteen vuoteen lähes ollenkaan, tuntuu muka että ne jättiläismäiset reidet saisi häviämään hameen alle vaikka eihän se niin mene.. Päähänpinttymä tämäkin.

Nyt löydetty karppaus ja kove opettelu käynnissä!

Big girls need love too!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 134 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00