karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 07:53:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-07-11 09:36:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos minuuttisämpylän sienirakenne ällöttää, niin hyvä vaihtoehto on tää viewtopic.php?f=2&t=39924

Itse laitan sekä minuuttisämpylään että tuohon pannuleipään enemmän jauhoja kuin ohje sanoo, niin ei kananmunan maku puske läpi.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 18:29:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nam :)
3rkl pellavansiemenrouhetta ja 1rkl mantelirouhetta.

Ainoa vaan että en ole syönyt leipää yli viiteen vuoteen (kiitos ensimmäisen karppilammikkoon pulahtamiseni) että mulla ei ole mitään käsitystä mitä leivän päällä syödään :(
Voi ja kinkku pelkästään oli ihan tylsää. Ja jäi leivästä toinen puolikas odottamaan parempaa aikaa. Tai lisätäytteitä..

http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wbENI6Y/
Kuva

ViestiLähetetty: 2010-05-27 18:54:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kinkun tai meetvurstin lisäksi tietysti juustoa, kurkkua ja tomaattia! lehtisalaatti/voikukanlehdetkin sopii erinomaisesti. Maksamakkara ja tomaatti myös hieno yhdistelmä. Tai voi, kananmuna ja anjovis tai mätitahna.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-27 19:26:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla ei oo ikinä ollut niin kamalaa oksennustautia kuin vähän useamman minuuttisämpylän (pellavansiemenrouhe jne) syömistä seuraavana päivänä. Oli ihan kiva ruoka, mutta en oo nyt ainakaan vuoteen koskenut pellavansiemeniin, enkä välttämättä tuu enää koskaan koskemaankaan. Eihän se mene niin yhteen mun terveyskäsitystenkään kanssa...

ViestiLähetetty: 2010-05-27 21:39:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Mulla ei oo ikinä ollut niin kamalaa oksennustautia kuin vähän useamman minuuttisämpylän (pellavansiemenrouhe jne) syömistä seuraavana päivänä. Oli ihan kiva ruoka, mutta en oo nyt ainakaan vuoteen koskenut pellavansiemeniin, enkä välttämättä tuu enää koskaan koskemaankaan. Eihän se mene niin yhteen mun terveyskäsitystenkään kanssa...

Käytä mantelijauhetta ja vaikkapa kookoshiutaleita. Kunhan tulee se 4rkl täyteen.

ViestiLähetetty: 2010-05-29 15:10:50 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä oon käyttänyt mantelijauhoa ja välillä seassa kookosjauhoa ja/tai lesettä. Mua ällöttää se sienimäinen rakenne, joten oon päätynyt tekemään isomman taikinan samoilla suhteilla ja paistanut uunissa 20-30 min. (200 astetta) muffinssivuuissa. Mantelijauhoilla tulee tällä reseptillä Runebergin tortun tyylinen rakenne.

ViestiLähetetty: 2010-06-10 11:44:05 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Mä olen tehnyt mantelijauhon (0,2 dl) ja auringonkukansiementen (0,4 dl) kanssa. Sienimäistä siitäkin tulee, mutta tykkään :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-06-10 14:01:58 
Poissa
sintti
sintti

Hei! Minun kokeilujen kautta kehitetty sämpyläversioni on tällainen, ja on tosi hyvää erilaisten päällysteiden kans:

pieneen kulhoon
- loraus oliiviöljyä
- kaksi munaa
- n. ruokalusikka pellavansiemenrouhetta
- reilu ruokalusikka vehnänleseitä
- reilu ruokalusikka kookoshiutaleita
- reilu ruokalusikka juustoraastetta
- ripaus suolaa

sekoitetaan ja mikrotetaan täydellä teholla 4 min, sit kumotaan ja jäähdytetään hetki. Halkaistaan, täytetään ja nautitaan. Tulee ihanan kuivakka sämpylä ja tosi herkullisen makuinen! Olen kokeillut erilaisia versioita ja tämä on ihan huippu!

ViestiLähetetty: 2010-06-11 14:27:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tartsan76 kirjoitti:
pieneen kulhoon
- loraus oliiviöljyä
- kaksi munaa
- n. ruokalusikka pellavansiemenrouhetta
- reilu ruokalusikka vehnänleseitä
- reilu ruokalusikka kookoshiutaleita
- reilu ruokalusikka juustoraastetta
- ripaus suolaa

sekoitetaan ja mikrotetaan täydellä teholla 4 min, sit kumotaan ja jäähdytetään hetki. Halkaistaan, täytetään ja nautitaan.

Tämä testattu, tosin kookos- eikä oliiviöljyllä, mutta silti suosittelen! :mrgreen:

Minusta koostumus on tässä parempi kuin alkuperäisessä minuuttisämpylässä, maku neutraalimpi. Teen minuuttisämpylän yleensä pellavansiemenrouhe+mantelijauhe+kookoshiutale kombinaationa.

ViestiLähetetty: 2010-11-10 11:49:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huoh. Oon aina tykännyt kaikenlaisesta leipomisesta mutta nyt tökkii ja pahasti. Karppausta takana huimat kolme päivää ja kananmunat tulee korvista!

Kokeilin minuuttileipää ensin alkuperäisellä ohjeella, sitten varioiden ja kolmas versio on sellainen jota pystyn syömään. Ehkä kyse on vaan tottumattomasta suusta, mutta sienimäisyys ällöttää (ei vain tässä ohjeessa vaan myös oopseissa ja tacopiirakassa).

Noh, ainakin nälkä lähti :roll:

ViestiLähetetty: 2010-11-10 12:42:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mulla tänään puolet mantelia, puolet soijaa, hiukan juustoraastetta ja ripaus pellavaa karhennukseksia. Pähkinä- tai auringonkukkarouhe voisi olla kiva, tai unikonsiemen. Leivinjauheen jätin pois, se ei makua paranna. Ei hullumpi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-11-10 21:15:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi,
mun mielestä auringonkukansiemenet ja kaikenlaiset pähkinärouheet sopivat näihin mainiosti, antavat sellaisen kivan purutuntuman :D

ViestiLähetetty: 2010-11-10 22:49:31 
Poissa
sintti
sintti

rantaiso kirjoitti:
Tuolle "sienimäisyydelle" ei kait mitään voi.

Itse tungen leivän vielä paahtimeen, niin se sienimäisyys on kutakuinkin poissa tai ainakin huomattavasti siedettävämpää ja kanamunan makukin heikompi :)

ViestiLähetetty: 2010-11-11 10:12:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olin työreissulla ja kyllä oli ikävä minuuttisämpylää hotelliaamiaisella!

Itse työnnän minuuttisämpylään aurinngonkukansiemeniä ja joskus seesaminsiemeniäkin, siemenet tuntuu niin mukavalta hampaissa. Ja pienen töräyksen oliiviöljyäkin... Juuston säästän kyllä leivän päälle. Lähes joka aamu tuollaisen syön, laitan sen kuitenkin leipälautasella, joten littana leipänen se ennemminkin on. Uppoo myös ei-karppaavaan puoliskoon silloin tällöin.

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-11-11 14:39:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi vitsit! Nyt tuli melkein jopa hyvä versio :D Voita, 1rkl pellavansiemeniä, 1rkl teffiä, 2rkl vehnäleseitä ja puolikas kananmuna. Mikrotus ja sen jälkeen LEIVÄNPAAHTIMEEN!

Kiitos ohdakkeenkukalle vinkistä =D>

ViestiLähetetty: 2010-11-11 18:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oma suosikkini on seuraavanlainen:
-1 kanamuna
-voisulaa
-1 kukku rkl soijajauhoja
-1 rkl kauraleseitä/ tattarihiutaleita
-1 rkl pellavarouhetta
-hieman juustoraastetta

Parhaan rakenteen saa mielestäni, kun taikinaa vähän vatkaa. Rakenne muistuttaa hämmästyttävän paljon perus paahtoleipää.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-01-23 11:59:33 
Poissa
sintti
sintti

tck kirjoitti:
Palstaa jo reilut puolitoista vuotta seurannut ja yhtä pitkän aikaa karpannut ilmoittautuu!

Sain lopultakin aikaiseksi rekkautua tänne (harkinta-aikaa oli ainakin tarpeeksi :D ) ja halusin heti jakaa teidän kanssanne tämän kivan ohjeen johon törmäsin ameriikkalaisella karppisivustolla. En löytänyt sitä täältä ja oli mielestäni niin näppärä ohje et halusin jakaa teidänkin kanssa, ehkä muutkin tykästyy!

1 MINUUTIN "SÄMPYLÄ" / AMERIKKALAINEN MUFFINSSI

1-2 rkl voita tai kookosöljyä sulatetaan pienessä mikronkestävässä kipossa (murokulho sopi ainakin hyvin)
Joukkoon sekoitetaan:
0,6 dl pellavansiemenrouhetta (joukkoon voi kuulemma laittaa myös manteli- tai muuta pähkinäjauhetta, proteiinijauhetta tms)
1/4 tl leivinjauhetta
1 kananmuna
makeutusta niin halutessasi (laitoin 1-2 tl hermesetasta)

Mikrotetaan täydellä teholla noin 1 min. Valmis sämpylä on hieman kostea mutta kuivahtaa siitä kyllä eli älä mikrota liian kauaa. Kumoa kuuma sämpylä lautaselle. Anna jäähtyä hieman, leikkaa kahtia, sivele päälle voita ja nauti :P

Ulkonäkö ei todellakaan ole tämän "sämpylän" vahvuus, mutta maku on vallan mainio, uskokaa pois :) Epäilen itse aina suuresti näitä mikrokokkailuja ja tämä taitaa olla ainoa kokeilemani mikro-ohje josta olen koskaan pitänyt.

Selvästi uusi haastaja ainakin aamupalarintamalla; on nopea valmistaa, sen voi tehdä suolaisena tai makeana ja on helposti muunneltavissa, loistava eväsvaihtoehto, voi käyttää vaikkapa hampurilaissämpylänä...you name it.

4 kk karpanneena (-17 kg) olen oikeastaan kaivannut ainoastaan leipää viikonloppuaamuisin. Tämä resepti on taivaanlahja!

ViestiLähetetty: 2011-01-23 13:20:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Kiva että löysit tästä apua leivän kaipaukseen; olethan huomannut että reseptiosiossa on muitakin "leipä"reseptejä, esim. mantelileipä, juustoleipäset (oma suosikkini), oopsit ja siemenleipä/-rieska.

ViestiLähetetty: 2011-02-09 14:20:38 
Poissa
sintti
sintti

Luin melkein koko ketjun, ja tulin tuunauskokeiluista siihen tulokseen, että tätä on kyllä pakko kokeilla sitkun alan karppaamaan kunnolla. =D>

ViestiLähetetty: 2011-02-11 12:00:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tein yhtenä aamuna tätä ihan alkuperäisen ohjeen mukaan, ja hyi kauhia. Ei mun makuuni sitten ollenkaan! Jotenkin se koostumus ja maku yhdessä kuvottivat suuresti, vaikka kuinka urheasti koitin syödä. :sick: Eli juustoleipäsissä pysyn jatkossa.

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00