karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 01:03:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mielialat
ViestiLähetetty: 2009-12-17 21:59:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Yhdestoista päivä alakarppausta takana ja suurimmat erot olen havainnut mielessä. Ihan kuin vit***s olisi kokonana poissa ja olo olisi paljon tasapainoisempi. Suklaa- ja namihimot ovat kuolleet pois ja lihaa oikein hamuaa, vaikka en ole koskaan ollut mikään lihan suurkuluttaja. Voiko ruokavalio oikeasti vaikuttaa näin vai olenko tulossa kahjoksi? :shock:

Viestin otsikko: Re: Mielialat
ViestiLähetetty: 2009-12-17 22:03:46 
Poissa
sintti
sintti

Itse olen karpannut reilun pari viikkoa ja aivan saman oon huomannut! Olen ollut tasaisen hyväntuulinen koko ajan, tuntuu oikein epänormaalilta tämmöinen, mutta ainoa selitys on tää ruoka. Kun monet muutkin täällä ovat sanoneet sen ekaksi vaikuttavan juuri mielialaan. Ja minä myös lihaa vetelen silmät kiiluen, ja mielihalulla myös rasvaa =P~

ViestiLähetetty: 2009-12-17 22:15:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Työkaverit sanoi mulle tänään, että taitaa olla tytöllä lääkitys nyt kohdallaan :oops:

ViestiLähetetty: 2009-12-17 22:25:17 
Poissa
sintti
sintti

:lol: Saattoivatpa hyvinkin olla oikeassa! Toivotaan näin :D

ViestiLähetetty: 2009-12-18 07:42:48 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Jep, itku-potku-raivarit on ollu historiaa jo pidemmän aikaa, ainoastaa menkkoje alussa esiintyy, mut siihe jää...

ViestiLähetetty: 2009-12-18 11:12:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla kävi niin, et kun olin ketoosissa, niin tuntui kuin olisi elänyt sellaisessa epämääräisessä onnellisuuspilvessä :lol:
sitten kun nostin hiilareita vähän ylemmäs, niin mieliala normalisoitui vähän. Hyvällä tuulella olen vieläkin ollut, mutta en uskalla luvata, että se olis karppauksen ansiota, kun mulla epäillään olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö. :D
Saas nähdä, koska/jos tämä tästä taas masennuksen puolelle heittää.

ViestiLähetetty: 2009-12-18 12:12:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen huomannut samaa, mieli on tyynempi ja muutenkin tuo hormonitoiminta on soljuvampaa, sanotaan näin 8)

Asiat ei ketuta ollenkaan samassa mittakaavassa, kuin joskus.

Toisaalta, jos joskus erehtyy syömään jotain epäsopivaa, kuten yhden hampurilaisaterian tuossa kk sitten :oops: niin ai että tulin kiukkuiseksi. Kaikki ärsytti ja väsytti ylettömästi!

ViestiLähetetty: 2009-12-18 23:29:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiva kuulla, että ei ole ainoa, jota hymyilyttää. :)

Nälkä on myös erilaista. Aiemmin, kun liikkui vähän pidempään ilman ruokaa (esim. shoppailu), niin tuli sellaiseksi kärtyksi ja siihen piti saada ruokaa ja heti. Nyt kun on nälkä... on vaan nälkä mutta ei "kärttyä". Ihan jees.

ViestiLähetetty: 2010-05-31 04:44:02 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Sama! Mulla on vielä semmoista fyysistäkin sairautta mikä altistaa raivareille, mutta nyt ei ole tultu itkeskeltyä kuin PMS:n kourissa ja ns. perusv***tus on vähentynyt huomattavasti. Ei tule heti älähdeltyä ihmisille vaikka yleensä ärsyttää ihan kaikki mikä vain ärsyttää voi. :shock: Paljon enemmän tarvii ärtyä suuttuakseen. Ei helevettiläene. Tässähän kohta pilaantuu äkäpussin maine :lol:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-05-31 10:57:00 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Mulle ei tullut kuluneena keväänä lainkaan reverse SADia eli kansankielellä kevätmasennusta. Kyseessä siis sama ilmiö kuin kaamosmasennuksessa, mutta iskee tosiaan keväisin. Tätä ennen olen kärsinyt siitä joka vuosi. Mitä tein eri lailla kuin ennen: karppasin tiukemmin eli viljat ja perunat minimissä, ja söin reiluja annoksia D-vitamiinia ja kalaöljyä.

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-07-14 12:31:51 
Poissa
sintti
sintti

Capeet kirjoitti:
Mulla kävi niin, et kun olin ketoosissa, niin tuntui kuin olisi elänyt sellaisessa epämääräisessä onnellisuuspilvessä :lol:
sitten kun nostin hiilareita vähän ylemmäs, niin mieliala normalisoitui vähän. Hyvällä tuulella olen vieläkin ollut, mutta en uskalla luvata, että se olis karppauksen ansiota, kun mulla epäillään olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö. :D
Saas nähdä, koska/jos tämä tästä taas masennuksen puolelle heittää.

Ketoosin on todettu lisäävän manian puhkeamisen todennäköisyyttä ihmisillä joilla siihen on taipumus. Eli muilla ihmisillä ketoosissa tulee hyvä olo, kaksisuuntaisilla voi lipsahtaa olo vähän liiankin hyväksi eli jää vauhti päälle. Ei se silti varmaa ole että ketoosista tulisi mania, mutta tietty varovaisuus voi olla tarpeen.

Itse olen huomannut kans yleisen vitutuksen ja ärtymyksen olevan tiessään, kun karppauksen lisäksi jätin alkoholin pois. Luulen että alkoholi häiritsi ketoosia ja unenlaatua, pari viikkoa ilman on tehnyt ihmeitä! Tällä viikolla olen jättänyt pois myös pähkinät ja suklaan ja lisännyt kookosöljyä. Paino on alkanut vihdoin tippumaan ja sellaista mielenrauhaa ja ilosuutta on löytynyt ihan eri tavalla kuin ennen. Avomies on tyytyväinen ja samoin työkaverit!

ViestiLähetetty: 2010-08-19 15:47:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miulla taas iski masennus päälle pahemmin kuin ennen, mutta en tiiä, todennäköisesti sillä ei ole ruokavalion kanssa juurikaan tekemistä. Tiukalla induktiolla olen ollu muutaman viikon, ketoilusta ei hajuakaan (kirjaimellisesti ei hajua, joten siitä en siis tiiä olenko vaiko enkö), mutta mieliala meni maihin. Ja äsken se helpotti kun karppiaterian yhteydessä otin jälkkäriksi jätskiä ja pullaa. No, voi olla psyykkistä, tai sitten miulle ei sovi ketokarppaus.

ViestiLähetetty: 2010-08-19 21:48:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Luin eka et aloituspostaajalta hävis naimahalut eikä namihalut... :mrgreen:

Mä ajattelin eka etten oo huomannu itelläni mitää muutosta (paitsi että ruoka ei ahdista, se ei taida olla mieliala mut psyykkistä kuitenkin), mut sit ku aloin miettimää, nii tajusin että mun mustasukkaisuuskohtaukset on menny ohi. Näitä aiheutti siis paras kaveri sanomisillaan, tekemisillään, sanomatta ja tekemättä jättämisellään. Joko kaveri on muuttanut käytöstään tai sitten mä en enää itke itseäni uneen jos hän on ollut mesessä sisäänkirjautuneena eikä jutellut minulle. 8) Epäilen jälkimmäistä.

ViestiLähetetty: 2010-08-20 04:59:23 
Poissa
sintti
sintti

Heheh, noista naimahaluista, niihin on ollut karppaamisella ja hyvänolon lisääntymisellä pelkästään positiivinen vaikutus. Jaksaa sitäkin hommoo ihan eritavalla kuin ennen. Jos oli maha pullollaan hiilarimoskaa, niin eihän sitä jaksanut aatellakaan mitään naimapuuhia. Kaikki on niiiin toisin :P

ViestiLähetetty: 2010-08-20 05:32:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

piparimuru kirjoitti:
Miulla taas iski masennus päälle pahemmin kuin ennen, mutta en tiiä, todennäköisesti sillä ei ole ruokavalion kanssa juurikaan tekemistä. Tiukalla induktiolla olen ollu muutaman viikon, ketoilusta ei hajuakaan (kirjaimellisesti ei hajua, joten siitä en siis tiiä olenko vaiko enkö), mutta mieliala meni maihin. Ja äsken se helpotti kun karppiaterian yhteydessä otin jälkkäriksi jätskiä ja pullaa. No, voi olla psyykkistä, tai sitten miulle ei sovi ketokarppaus.

Huomenta
ei hätää sillä
Lainaa:
muuten mitä tulee liian pitkään liian vähillä hh serotoniini ...
Serotoniini eli 5-hydroksi-tryptamiini (5-HT) (C10H12N2O) on verihiutaleista vapautuva ja verisuonia supistava kudoshormoni sekä aivojen välittäjäaine. Serotoniini vaikuttaa mielialaan, ja sen vajaus voi ilmetä alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä.

Serotoniini säätelee ihmisen ruoka- ja seksihaluja: serotoniinin puute voi aiheuttaa ruokahalun ja makeanhimon lisääntymistä[1]. Elimistön liika serotoniinipitoisuus vähentää puolestaan seksuaalista halukkuutta ja kykyä seksuaaliseen nautintoon[2].

Ihmisen herkkyys voimakkaille kipuärsykkeille on kääntäen verrannollinen aivojen serotoniinipitoisuudelle[3].

hh ja proteiini lisää serotoniinia etenkin hh.
rasvapaastolla tai liian tiukalla alakarppi Atkins VHH:lla mieliala huom. VOI laskea.
olen itse pannut näinä 5 vuotena tämän merkille.
on paljon parempi mieliala nyt kun entisellä atkinson tyylillä jossa hh oli 20 g/vrk:ssa.

eli ota vähän hh mukaan niin helpottaa.
tv AP

ViestiLähetetty: 2010-08-20 08:27:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, näin pitää tehdä, kiitos Ari... Taustalla kun on ihan masennusdiagnoosikin (ajalta ennen karppausta) niin pää täytyy pitää kunnossa, ilman sitä millään muulla ei ole merkitystä, :roll:

ViestiLähetetty: 2010-11-30 11:50:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^ Jep, jep... ei sovi ketokarppaus minullekaan. Karppauksen alku aika meni todella hyvin, mieli oli iloinen ja paljon rennompi ja mukavempi kuin aikoihin. Sitten vähä vähältä hilasin hiilareita alemmas ja sa,aaikaisesti mieli meni maata kohden kun oltiinkin taas jo masennuksessa... :( Nyt sitten nostellaan vähä vähältä hiilareita ylemmäs jotta löytyisi se minulle sopiva hh raja, samalla yritän vieläkin lisätä rasvaa, sekin määrä taisi olla hieman liian alhainen ja varmaankin osasyyllinen masennukseen.

ViestiLähetetty: 2010-11-30 15:11:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

moi :D . Serotoniinin esiastetta tryptofaania on kylläkin eniten lihassa varsinkin maksassa ja kalkkunassa. Minä olen vannoutunut lihansyöjä ja rakastan pihviä,mutta jotenkin koko tän kakskuisen karppauksen aikana lihat on ollu aika minimissä ja olen syönyt paljon rasvaa,kasviksia ja maitotuotteita, tietysti myös lihaakin mut en niinkuin normaalisti... Ja olen ihmetelly et voiks tähän vitutukseen oikeesti kuolla?! Olen ollut poikkeuksellisen huonotuulinen ja räjähdysaltis,ihan kuin olis pms päällä koko kuukauden.

ViestiLähetetty: 2011-01-06 14:17:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on sama ilmiö kuin lumihiutaleella, kuin olisi pms koko ajan!
Viikon verran vasta ketoilua takana enkä tiedä kuinka kauan viitsin jatkaa näin
tiukalla linjalla jos mieliala on näin mustana... :| Mutta tuleepahan kokeiltua, ketokarppausta
en ole nimittäin vielä kertaakaan näiden karppivuosieni aikana noudattanut vaan aina on
ollut enemmän tuossa 50-100g välillä hiilarit. Tuolla ei ole tullut tarpeeksi tulosta joten siksi
kokeilen nyt tätäkin ainakin sen 2 viikkoa ja jos vaakalukemat innostaa tarpeeksi niin ehkä
sen mielialankin kestää :roll:

ViestiLähetetty: 2011-01-26 14:08:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla (ala)karppaus on vaikuttanut ihan älyttömästi mielialaan. Hirveä, painostava ahdistus ja pimeä masennus ovat pysytelleet suurimmaksi osaksi poissa, mieli tuntuu virkeältä ja tunteet pysyvät sopivan tasaisina - mieskään ei joudu raivoisan menkkahormonihirviön pyhän vihan kohteeksi juuri koskaan. :mrgreen: =D>

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00