karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-07 21:35:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-06-18 07:52:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

...taas vanhaa kauraa.

Otsikon alla torju diabetes, ylilääkäri Timo Saaristo Diabetesliitosta on lausahtanut mm. seuraavanlaista infoa. Tervemenoa vaan diabeetikot lääkityksen vinhaan kehään!

"Joskus kuulee epäilyjä, että runsas sokerin syöminenaiheuttaisi diabetesta, mutta tämä ei pidä suoraan paikkaansa. Sokerissa on kyllä melko paljon energiaa, ja jos ruokavaliossa on lisäksi runsaasti rasvaa, tuloksena voi olla ylipaino. Se taas altistaa diabetekselle" Saaristo erittelee.

Seuraavaksi korostetaan, kuinka apteekit ovat läsnä diabeetikkojen elämässä ja auttavat ohjeiden noudattamisessa ja muuta skeidaa. Itse jutussa ei mainita mitään siitä, kuinka diabeetikon tulisi itse asiassa syödä, mutta mielestäni rasvan kammoaminen ja tuo sokeriväite kertovat jo yleisen kannan.

Ja huh huh sanon minä. Elikäs siis kaikki diabeetikot sokeria napaan vaan, kunhan ylipaino pysyy poissa. Näinhän sitä tottakai lääkärit ja apteekit pysyyvät leivissä diabeetikkojen kustannuksella. Tämä se on hoitoetiikkaa parhaimmillaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 08:05:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oiskohan ollu Heikkilän tokassa keittokirjassa kun oli maininta siitä, että Diabetesliitto todellakin suosittelee sokerin käyttöä diabeetikoille... kohtuudella!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 08:46:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jepjep, on se kumma kun diabetes vaan yleistyy. Ja eihän sitä nyt saa sokeria keneltäkään kieltää, voi tulla paha mieli :evil: ja sehän on nykySuomessa pahempi kuin diabetes.
Näillä sivuilla on muuten mielenkiintoista lukemista

http://www.diabetes-normalsugars.com/index.shtml

Tämä Dr. Bernstein on ykköstyypin (!) diabeetikko, ollut jo 55 vuotta. Melko nuorena hän huomasi, että silloiset(kaan) hoitosuositukset eivät olleet häävejä, ja löysi tiukan lc-elämäntavan. Hän olisi halunnut auttaa muitakin, mutta eihän insinöörin sanaa uskottu. Niinpä hän aikuisena luki itsensä lääkäriksi, jotta sai tuon Dr. liitteen, aika sitkee sissi. Kannatta lueskella, sillä niinkuin joku joskus tuolla zonepalstalla sanoi, meissä jokaisessa asuu pieni diabeetikko.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 11:25:12 
Jepjep. Nykyisin kaikissa diabetesohjeissa korostetaan, ettei sokeria pidä välttää eikä diabeetikon tarvitse noudattaa sokeritonta ruokavaliota. "monipuolista ja terveellistä" ruokavaliota suositellaan :evil:

ViestiLähetetty: 2004-07-04 15:31:46 
maija kirjoitti:
...taas vanhaa kauraa.

Otsikon alla torju diabetes, ylilääkäri Timo Saaristo Diabetesliitosta on lausahtanut mm. seuraavanlaista infoa. Tervemenoa vaan diabeetikot lääkityksen vinhaan kehään!

"Joskus kuulee epäilyjä, että runsas sokerin syöminenaiheuttaisi diabetesta, mutta tämä ei pidä suoraan paikkaansa. Sokerissa on kyllä melko paljon energiaa, ja jos ruokavaliossa on lisäksi runsaasti rasvaa, tuloksena voi olla ylipaino. Se taas altistaa diabetekselle" Saaristo erittelee.

Seuraavaksi korostetaan, kuinka apteekit ovat läsnä diabeetikkojen elämässä ja auttavat ohjeiden noudattamisessa ja muuta skeidaa. Itse jutussa ei mainita mitään siitä, kuinka diabeetikon tulisi itse asiassa syödä, mutta mielestäni rasvan kammoaminen ja tuo sokeriväite kertovat jo yleisen kannan.

Ja huh huh sanon minä. Elikäs siis kaikki diabeetikot sokeria napaan vaan, kunhan ylipaino pysyy poissa. Näinhän sitä tottakai lääkärit ja apteekit pysyyvät leivissä diabeetikkojen kustannuksella. Tämä se on hoitoetiikkaa parhaimmillaan!

Väitätkö Maija oikeasti, että sokerin syöminen aiheuttaa diabeteksen? Jahas uusi Nobelpalkittava, tällä kertaa lääketieteen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00