Hei vaan kaikille,
Olen jo pidemmän aikaan ollut taustapiruna täällä ja tuolla IRCnetin #karppaus -kanavan puolella ja tässä oman aktiivisen projektin myötä on tullut halu keskustella aiheesta muiden samassa tilanteessa olevien kanssa taas ehkä enemmänkin. Ajattelimpa siis kokeilla jos tänne saisi avauduttua Projektin(tm) suoriutumisesta ja siten ehkä keskustelua aiheesta, uusia ideoita jne.
Hieman taustaaOlen teini-iästä asti ollut lihava(nyt olen 28v). Näin jälkikäteen katsoen syy olisi pitänyt olla jo silloin ilmeinen, mutta jälkiviisaushan on toki helppoa. 2003-2013 olin kerännyt tasaisesti 10kg per vuosi lisää painoa, vaikka ruokailutottumukseni eivät ihan älyttömän järkyttävät olleet. Laihdutusyrityksiä oli myös useita ja yhtä monta epäonnistumista. 2011 sairastuin vakavaan masennukseen - tosin tämä oli vähitellen alkanut varmaan jo vuosia aiemmin, mutta 2011 oli sellainen tipping point, että oli pakko hakea ammattilaisen apua. Ennen hoitoon hakeutumista oli myös ollut jo pahoja ongelmia tunnesyömisen yms. kanssa jotka vain lisäsivät painonnousua entisestään. 2012 keväällä sitten ihan rutiini verikokeissa huomattiin kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys käyntiin ja monet ongelmat alkoivat helpottaa. Samoihin aikoihin myös psykiatrini osasi kysyä oikeita kysymyksiä ja niiden seurauksena myöskin testosteronin havaittiin olevan erittäin matala, jotain mitä se olisi ehkä noin 10v pojalla. Vaikka silloin ei ollut täysin selvillä niiden syy-seuraus suhdetta muuhun kaikkeen paskaan mitä vuosien välillä oli, voin nyt kyllä varmuudella sanoa, että nämä 2 hormoniongelmaa olivat taustalla ~kaikessa. Nyt kun olen saanut vuoden verran hoitoa molempiin ongelmiin alkaa molempien osalta olla normaali taso.
Projekti(tm)Kuten aiemmin sanoin, minulla on ollut useita epäonnistuneita laihdutusyritystä ja niiden seurauksena olin epätoivoinen painoni suhteen jo. Olin jo päättänyt mennä lihavuusleikkaukseen ja sitä edeltää ravitsemusterapeutin ohjausta. Kohdalleni sattui ensimmäistä kertaa ravitsemusterapeutti joka oli oikeasti yhteistyökykyinen. Tämä sitten johti siihen, että päädyin normaalista ruuasta rakennetulle erittäin niukka energiselle ruokavaliolle. Vaikka tämä ruokavalio ei paperilla ole karppauksena mainostettu, käytännössä se on sitä. Peruslähtökohtina, vähintään 200g/vrk lihaa, kalaa tmv. proteiinilähdettä, runsaasti(>500g) kasviksia, kohtuudella rasvaa, ei nopeita hiilareita ja <1000kcal/vrk.
Päätin sitten lähteä kokeilemaan tuota ruokavaliota 25.5.2013, lähtöpainona 180kg ja pituutta niinkin paljon kuin 168cm. Tämä tarkoittaa yli 62 painoindeksiä. Tarvetta on siis erittäin runsaalle tiputukselle.
Aluksi ajattelin vain "kokeilla", mutta sitten suht yhtäkkiä olikin lähtenyt 10kg painoa pois. Tässä vaiheessa oli selvää, että tätähän pitää jatkaa. Sitten kun tahti jatkui edelleen varsin hurjana totesin, että minähän en minnekkään leikkaukseen mene. Tämä lähtee näin pois!
Lisää itseluottamusta projektiin on antanut valtavasti se, että selkäkivut ovat kadonneet ja pystyn taas likkumaan varsin normaalisti siihen nähden, että yli 200m kävelyt vielä 2kk sitten olivat tuskaa. Nyt käyn useimman kilometrin kävelylenkeillä useita kertoja viikossa ja myöskin uimassa. Myöskään en ole kokenut kertaakaan tämän projektin aikana "kituuttavani" vaan syöväni ihan riittävästi ja hyvin. Nälkää vastaan ei ole tarvinut taistella.
Tällä hetkellä ruokailut menee 3-4 kertaa päivässä siten, että syön päivällisenä tuon 200g kalan/lihan ja jotain kasviksia sen kaverina. Muilla ruokailuilla on yleensä salaatteja joissa on myöskin hieman proteiinipitoisia juttuja(juustoa tai jotain broileripaloja tmv.). En kuitenkaan ole ottanu mitään turhan tiukkaa suhtautumista, olen myös käynyt ravintolassa ruokailemassa ja syönyt jälkiruokaakin. Ei tämä projekti siihen kaadu, kun pitää maltin mukana. Kohtuus kaikessa.
Tilanne nytTämän hetken tilanne on se, että painan 153,5kg eli
27,5kg pudotettua painoa 2kk ja 5 päivän aikana. Tavoitteena olisi painaa joskus alle 70kg, mutta sinne tietty on vielä pitkä matka. Suunta on ainakin oikea.
Koitan tarinoida tänne kuulumisia projektin varrelta, että miten homma sujuu...

//odo