karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 07:31:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: MC Karppikuoriaiset
ViestiLähetetty: 2011-12-28 13:45:01 
Poissa
sintti
sintti

Heippa! Olet klikannut auki MiiM:n sekä carpe omnian yhteisen projektin. Uusi vuosi tuo tullessaan uudet kujeet ja meidän kohdallamme se tarkoittaa vanhan elämäntavan uudelleenaloittamista. Olemme ystäviä IRL ja tämä blogi auttaa meitä tukemaan myös toisiamme tässä haastavassa tehtävässä.

Itselläni lähtöpaino on 70 kg. Tavoitepaino on tällä hetkellä löyhästi asetettu siihen 64 kilon paikkeille. Oman olon mukaan sitten jatketaan tai jäädään siihen. Tällä kuitenkin mennään näin aluksi. Varsinainen karppaus alkaa siis 1.1.2012, mutta nyt jo olen pikkuhiljaa siirtymässä joulumässäilyistä kohti normaalimpaa ruokailutapaa.

Lihoin kymmenisen kiloa puolessa vuodessa ja lähes koko olemassaoleva garderoobini jäi kerralla pieneksi. Tuumasin, että halvemmaksi tulee laihduttaa kuin uusia valtaisa vaatevarastoni :) Oloni on myös tukala ja turvonnut, ennen kaikki oli paljon paremmin. Siksi todella toivon tämän onnistuvan...

Olen karpannut kerran aiemmin. Silloin laskin makrot todella tarkasti, mutta paino myös putosi todella nätisti. Koen makrojen laskemisen työlääksi, joten koitan löytää sopivat annoskoot ja ruoka-aineet joilla paino putoaisi ilman joka gramman laskemista.

- MiiM

Ajatus yhteisestä kimppakarppausprojektista syntyi hetki sitten spontaanisti kun ystäväni mainitsi jättävänsä hiilarit syrjään uudenvuoden taitteen jälkeen. Utelin uudenvuodenlupausta, johon karppaaminen nousi vastaukseksi hänen osaltaan. Joten tässä olemme yhteisen karppaamisproggiksen alkuvaiheessa. Sovimme, että kumpikin rustaa ensiviestiin jotain ajatuksiaan karppaamiseen liittyen, mitä toivoo projektilta sun muuta sellaista mikä vaikuttaa välittömästi kohoamaan mieleen itse aiheeseen liittyen.

Ainakin heti ensialkuun iloitsen siitä, että olen saanut houkuteltua ystäväni mukaan karppaamaan kanssani, sillä uskon tällä olevan suurensuuri merkitys motivaation kannalta. Hetkellinen inspiraatio voi antaa sen kipinän, tai brutaali rehellisyys mikä ei anna ihmisen luisua helppoihin elämänratkaisuihin, mutta syvä motivaatio on kuitenkin se minkä harteilla monien hyvien asioiden tavoittelu lepää.

Kirjoitin vanhaa karppiblogia otsikolla askel askeleelta kohti terveellisempiä elämäntapoja (http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=58117). Parissa kuukaudessa katosi n. 10kg laardia, joten tyytyväinen olin. Sitten tuli joulukuu ja repsahdin, jonka seurauksena olen taas läskistynyt hieman. Kolme viikkoa lähisukulaisten luona ajanviettoa olivat yhtä hiilarisyömäilyä, mutta onneksi kotiin palattuani karppaaminen vaikuttaa jälleen jatkuvan normaaliin tapaan. Omalla kohdallani tavoite on pudottaa vielä n. 9kg pois, jolloin se olisi 87kg paikkeilla. Tällä hetkellä paino siis 96 kg.

- carpe omnia

Viestin otsikko: Re: MC Karppikuoriaiset
ViestiLähetetty: 2011-12-29 13:19:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kohti ketoosia. Ensimmäisen päivän jälkeen 0,5 kg pois, nesteet alkavat katoamaan. Eli eilen aamulla 96,3 kg ja tänään 95,8 kg. Kirjoittaminen oli se mikä sai tämän kaiken pysymään tiiviisti fokuksessa aiemmalla kerralla, joten nytkin aion päivittää silloin tällöin yleisiä tuntemuksia. Parhautta on se, että tämä on jo juurtunut niin syvästi osaksi elämääni ettei karppaaminen itsessään tunnu pakonomaiselta puuhalta vaan enemmänkin sulava rentous kehystää tätä kaikkea.

ViestiLähetetty: 2011-12-31 09:31:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

94,1 kg. Piti jopa hypätä vaa'alle pariin otteeseen sillä tuo pudotus vaikutti niin surrealistisen hyvältä. Tiedostan, että tämä alun nopea pudotus on selkeästi nesteiden katoamista suurimmilta osin, joten sen erityisempää painoa en tälle muutaman päivän pudotukselle osaa laittaa.

Uusivuosi saattaa hetkellisesti katkaista tämän karppailun, mutta en ole erityisen huolissani kun ne keskeiset asiat ovat jo läsnä. Suurin vaikeus oli alkuun pääsemisessä silloin kun aloin ensimmäistä kertaa kirjoittamaan karppaamisesta, mutta tällä hetkellä tämä vaikuttaa rutinisoituneen sille asteelle etten edes epäillyt tämän onnistuvan. En hetkeäkään.

Alkeiskurssit alkavat pian. Ja siinä tavoitteeni olikin oikeastaan, ei suoranaisesti painon putoamisessa vaan kokonaisvaltaisesti tiedostavampaan kuin myös vitaalisempaan elämäntyyliin sisälle pääsemisessä. Ilman karppaamista en mitä luultavammin 102 kg kuosissa olisi ottanut askeltakaan budolajien suuntaan. Kaikki tuntuu liikkuvan siihen suuntaan mihin tahdoinkin.

ViestiLähetetty: 2012-01-01 16:04:41 
Poissa
sintti
sintti

1.1. Tästä sen pitäisi alkaa.

Pitkäksi venähtänyt eilinen kuitenkin vaati veronsa aamulla ja päänsärky vaati nauttimaan sokeripitoisen aamiaisen. Onneksi huomenna on uusi päivä. Siirrän tämän päivän huomiseen... :)

ViestiLähetetty: 2012-01-02 09:10:48 
Poissa
sintti
sintti

Virallinen lähtöpaino: 71,1 kg.

Kammottavaa! Näin suuri en ole ollut koskaan... Toisaalta, ehkä tämä nyt myös motivoi...

ViestiLähetetty: 2012-01-02 13:34:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paino on edelleen siinä 94 kg hujakoilla, ei mitään paniikkia tämän painon laskun suhteen tosin. Oikeastaan ihan tajuttoman hyvä fiilis tästä kaikesta, sellainen kantava tunnelma. Vaasan Minihiilari oli pakko katsastaa tänään ja kyllähän se ihan leivältä maistui, ei tietenkään aivan samanlaiselta kuin normileipä mutta ei valittamistakaan ollut itse maussa.

Tsemppia, MiiM. Kyllä se siitä, vähitellen. Askel askeleelta.

ViestiLähetetty: 2012-01-02 22:02:29 
Poissa
sintti
sintti

Mä taas ostin Salosen Karppista. Ihan ookoo, vaikka eihän se millään vedä vertoja ruisleivälle...

Ja C, mä tarjoan meille punkkupullon puoliksi sitten kun molemmat ovat tiputtaneet 5 kiloa :)

ViestiLähetetty: 2012-01-03 14:26:19 
Poissa
sintti
sintti

70,5 kg

Nesteitä nesteitä...

ViestiLähetetty: 2012-01-05 11:24:28 
Poissa
sintti
sintti

69,3 kg

Makrot on laskettu vain päässä ja punnitsematta. Päivittäinen hh annos on myös varmasti ollu yli 20 g joten induktiostakaan ei voida puhua. Olo on hyvä, ketoosi ei vielä päällä.

ViestiLähetetty: 2012-01-06 13:34:07 
Poissa
sintti
sintti

68,5 kg

Ymmärrän, että suurin osa on nestettä. Silti, kyllähän tämä nostattaa mieltä!! :)

ViestiLähetetty: 2012-01-07 10:13:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hyvä Maarit! Itse olen jäänyt jumittamaan 94,1 kg kohdalle, tosin olen syönytkin tällä viikolla sen verran että tuokin lukema on itsessään ihme. Taidan päivittää tätä viikon välein sen sijaan, että hyppisin neuroottisena jokainen päivä vaa'alle.

Muistan, että ne parhaimmat tulokset tulivat viimeksi kun vaihdoin rasvaprodemässäilyn korkea proteeni, kohtuullinen rasva ja matala hiilari ruokavalion suuntaan. Oikeastaan se oli Lyle McDonaldin Bodyrecomposition saitti, jolta bongasin ohjeita crash-dieettiin (http://www.bodyrecomposition.com/the-ra ... s-handbook). Tällä hetkellä tuo ei tunnu niin tarpeelliselta, mutta silloin kun paino oli yli 100 kg tunnustan olleeni aika epätoivoisissa tunnelmissa toisin kuin nyt.

On muutama ketoosiruokavalioon sopiva safka, jota syödessä myös kalorit pysyvät suhteellisen alhaisina (esim. katkaravut ja thaiwokki + ruokakermaa tai vaikka kananpalat ja wokkivihannekset). Edellämainituilla safkoilla kokonaiskalorit tulevat olemaan helposti vain vähän päälle tuhannen paikkeilla, ellei sitten tule syötyä jotain pientä aterioiden itsensä lisäksi. Voisin kokeilla taas tuota omakohtaisesta kokemuksesta toimivaksi osoittautunutta ruokavaliota taas jälleen, ainakin hetkellisesti. Noi safkat on onneksi niin hiton hyviä, että tuon saa helposti toimimaan. Hunajamarinoidut kananpalat wokkivihanneksineen tuntuvat kutsuvan jo nyt, joten siirryn keittiön puolelle päivittelyn lomasta.

ViestiLähetetty: 2012-01-08 18:58:49 
Poissa
sintti
sintti

Viikonloppu vieraissa ja hiilareiden syöntiä. Tuloksena paino 69,7 kg. Hyvin heittelehtii. Mutta nesteitä ne vaan ovat. Huomenna taas (s)karppaan!

ViestiLähetetty: 2012-01-14 09:18:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

92,9 kg. Yllättynyt taas positiivisesti, vaikka olen syönyt ruokaa omasta mielestäni enemmän kuin kiitettävästi. Olisi aivan jurkeleen hienoa nähdä sen vielä tässä kuussa putoavan lähelle 90 kg. Yritän vähitellen lisätä liikuntaa yhtälöön, varsinkin nyt kun niistä ketoosiadaptaation heikotus vaiheista on päästy yli niin voisi kokeilla jotain syklitettyä hetkellisesti. Tämä karppausfoorumilta bongaamani linkki herätti mielenkiinnon hiilihydraattisyklitystä kohtaan: http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#sykli

viewtopic.php?f=3&t=42468

ViestiLähetetty: 2012-01-14 19:25:06 
Poissa
sintti
sintti

69,2 kg

Vähän takkuaa... Lisäksi hankaloittaa aina, kun menee kylään tai muuhun vastaavaan paikkaan missä ei ole tarjolla karppiruokaa tai on vaikea laskea makrot.

Himo kaikkia herkkuja kohtaan on mieletön. Asiaa vaikeuttaa se, että tiedostan kodista löytyvän vaikka mitä mässyä...

ViestiLähetetty: 2012-01-15 09:20:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

92,3 kg. Epäilen tosin tämänkertaisen pudotuksen olevan enemmänkin nesteiden heilahtelua, mutta pääasia että suunta on oikea. Hyvänolontunne on ollut valtava, sellainen kantava onnistumisen fiilis että vihdoin parin vuoden tuskailun jälkeen se paino íhan oikeasti pysyy kuosissa, eikä tule mitään epämääräisiä kuin myös epämiellyttäviä hyppyjä ylöspäin. Don´t fix it if it ain´t broke, ja tällä hetkellä en vaan tahdo muuttaa mitään (ruokavalion kuin myös liikkumisen suhteen). Täytyy harkita urheiluharrasteisiin heittäytymistä sitten uudelleen kun tavoitepaino on saavutettu. Seuraavassa kuussa, toivottavasti.

ViestiLähetetty: 2012-01-19 11:50:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

92 kg, BMI 28.9. Tahti vaikuttaa olevan aika tasainen, n. kilo per viikko on pudonnut paino nyt kolmen-neljän viikon ajan. Muutenkin ravitsemusjutut on alkaneet pyöriä mielessä sillä olen uppoutunut Ray Kurzweilin Transcend: Nine Steps to Living Well Forever -kirjaan. Kirja itsessään vaikuttaa mielenkiintoiselta, ainakin kaltaiseeni terveysjuttujen pauloissa olevaan tyyppiin tuo uppoaa. Kirjassa käsitellään ikääntymiseen liittyviä mahdollisia riskitekijöitä, sydänsairauksista syöpään ja kaikkea siltä väliltä.

http://www.amazon.com/Transcend-Nine-St ... 1605299561

ViestiLähetetty: 2012-01-20 11:48:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

91,7 kg aamuinen paino. Putoaa, putoaa, putoaa...

Saatan ehkä juuri ja juuri päästä 90 kg paikkeille vielä tämän kuun aikana.

ViestiLähetetty: 2012-01-24 19:13:33 
Poissa
sintti
sintti

69,5. Olen saanut huomata, että köyhänä ei paljoakaan karppailla. Kun tilillä on kahdeksan euroa, on viisaampaa ostaa halpaa hiilihydraattia kuin kuolla nälkään... ](*,)

ViestiLähetetty: 2012-01-25 19:05:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tsemppiä, Maarit. Mullakin on vähän lipsunut hiilareiden puolelle olosuhteiden pakosta. Hukkasin mun prepaid-lelu-mastercardini, joten en pääse käsiksi netissä oleviin rahoihin. Nordean tilin huutaessa taas tyhjyyttään kaurapuuroa on tullut syötyä hieman, tosin kokonaiskalorit on olleet kyllä aika matalalla joten no harm done. Samoissa mennään, tänään paino 91,9 kg.

Seuraavassa kuussa ollaan sitten kasarin puolella. Juhlistan tätä jo tässä vaiheessa, yeah! Vielä kun saisin tähän lisättyä hyvän treeniohjelman sitten kun ihannepaino on saavutettu niin ei luoja. Mielikuvaonanoin.

ViestiLähetetty: 2012-01-26 14:55:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Syke on ollut parin päivän ajan levossa niin korkea, että olen jopa alkanut huolestumaan. Tosin jokainen kerta kun olen sen mitannut niin normaalin rajoissa se on ollut selkeästi, eli alle sadan. 80-90 paikkeilla se on ollut tänään, epäilisin totuuden olevan jossain noiden lukemien välimaastossa.

Olen huomannut monien muidenkin karppaajien kokevan tätä jossain vaiheessa, tosin olen vetänyt hiilareita siihen malliin viimeaikoina ettei tämä ruokavalio nyt tällä hetkellä edes tunnu erityisen karpilta, ei ainakaan ketoosikarppaukselta. Siltikin myös tänään paino oli heilahtanut alas (91,2 kg), se on muutenkin tippunut aika tappavan tasaisesti kilo per viikko.

Epäilen, että mun aggressiivinen lisäravinteiden käyttökin on saattanut vaikuttaa yhtälössä, tosin ehkä psykologisesti neuroottisuus terveyteni suhteen saa lievätkin ilmiöt vaikuttamaan suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Lisäravinteet olen ainakin pudottanut, ja lisännyt nyt hetkellisesti hiilareita takaisin.

Kokonaisvaltainen olotila on kuitenkin hiton hyvä, joten epäilen skitsoilevani aivan turhasta. Muutenkin voisin alkaa siirtymään hyväkarppaukseen, eli lisätä salaattien osuutta enemmän. Ei sen painon enää edes tarvitse erityisemmin tästä nykyisestä hieman päälle 91 kg painosta pudotakaan, tämäkin itsessään tuntuu todella hyvältä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00