karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 23:57:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Dörre tarinoi
ViestiLähetetty: 2011-09-21 15:19:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei kaikille.

Kyllästyin pitämään painopäiväkirjaa Kiloklubissa: herjaavat tyydyttyneistä rasvoista aina kun yritän tarkistaa makrojani! En tykkää.

Kirjoittelen tänne satunnaisen säännöllisesti painosta, syömisistä, juomisista, urheiluista, unesta ja elämästä. Kommentit ovat tervetulleita!

Olen karpannut vuoden 2011 alusta alkaen. Sitä ennen olen laihdutellut noin kahdeksan vuoden ajan, vaihtelevin menetelmin ja melko heikoin tuloksin. Kovinkaan pahasti ylipainoinen en ole ollut koskaan mutta omaan makuuni hieman liian iso kuitenkin.

Painoindeksini on karppauksen myötä iloisesti jämähtänyt alle 24:n. Tarkoitus olisi hiissailla sitä pikkuhiljaa lähemmäs kahtakymppiä. Vauhti saa olla rauhallinen mutta kyllä nyt jo vähitellen saisi alkaa tapahtua! Olen hieman kärsimätön luonne, valitettavasti.

edit: otsikkoa muutettu

ViestiLähetetty: 2011-09-30 07:42:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirjoittele toki!

Mukavaa lukea miten muut onnistuvat.

ViestiLähetetty: 2011-11-02 15:32:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pian ensimmäisen viestin tähän ketjuun kirjoitettuani iski epätoivo. Ei minusta ole laskijaksi. Tätä ketjua ei kuitenkaan (ilmeisesti?) voi enää poistaa, joten muuttukoon se nyt uudeksi päiväkirjamaiseksi tarinointi/vuodatusketjukseni.

Kiitos Sapfo kannustuksesta. :)

Yritän koota tänne nyt ajatuksia, syömishistoriaani ja hyödyllisiä linkkejä. Ihan jotta olisivat samassa paikassa. Kaikenlainen kommentointi, kannustus, keskustelu, tirkistely ja päteminen ovat sallittuja! Tervetuloa :)

Viestin otsikko: Re: Dörre tarinoi
ViestiLähetetty: 2011-11-03 15:05:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Haluaisin (tavoitteet):

- saavuttaa itselleni ihanteellinen paino (jonka oletan olevan välillä bmi 19-22)
- tuntea olevani vahva ja terve
- ....ja hyvännäköinen (olenhan vielä nuori ja turhamainen)
- päästä eroon vatsavaivoista ja iho-ongelmista
- saada suolen toimimaan normaalisti..
- viihtyä kehossani paremmin
- löytää itselleni sopiva määrä liikuntaa ja tehdä siitä pysyvä ihana harrastus
- oppia nukkumaan tarpeeksi
- ... ja syömään sopivan usein/harvoin

ViestiLähetetty: 2011-11-03 16:04:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Dörre kirjoitti:

Voin sanoa että ainakaan lähetessä 4kymppiä mikään ei ole muuttunut siinä että haluaa olla hyvännäköinen. Vain se kamala stressi siitä on poissa. Ja turhamaisuus, no se taitaa olla naisten helmasynti iästä riippumatta.

Tuli vain kommentista mieleen :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-11-03 16:05:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Dörre kirjoitti:
Haluaisin (tavoitteet):

- saavuttaa itselleni ihanteellinen paino (jonka oletan olevan välillä bmi 19-22)

Ihan hyviä tavoitteita ja olet ihan miettinyt tätä asiaa. Karpatessa voit saavuttaa varmasti suurimman osan noista ellet kaikkea. Se kysyy vain tahtoa (ja tietoa millainen ruokavalio karppaus on).

ViestiLähetetty: 2011-11-03 16:28:36 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

Täällä suunnilleen samoista indekseistä (no, vähän korkeammalta) kuin missä olet nyt sanoo moi! :smt006

Monista samoista ongelmistakin ollaan kärsitty. Saako udella tarkemmin, että minkälaisia sun iho-ongelma on? Siis atopiaa, muuta ihottumaa, finnejä, kuivuutta vai mitä? :)

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2012-02-19 18:45:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huh, pitkästä aikaa löysin tämän ketjun ääreen..

Moi Marika, oon joskus lueskellukin sun ruokapäiväkirjaa ihaillen - oot mahtavasti saanu pudotettua painoa normaalipainon sisällä! Kiva kun löysit tänne. Yritän taas (kolmatta kertaa?) aktivoitua oman ruoka-/uni-/painopäiväkirjan pitämisessä.

Sapfo: Joo, kyllä turhamaisuutta saa vähän olla.. :D Kunhan ei liiallisuuksiin mene. Mulla on valitettavasti ollut (ja varmaan jossain määrin vieläkin on) taipumusta erilaisiin syömishäiriöihin. Se on tärkein syy (laiskuuden lisäksi, heh) miksi kaikenlainen laskeminen on mulle niin vaikeaa: lähtee helposti lapasesta.

ViestiLähetetty: 2012-02-19 18:49:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sapfo kirjoitti:

Ihan hyviä tavoitteita ja olet ihan miettinyt tätä asiaa. Karpatessa voit saavuttaa varmasti suurimman osan noista ellet kaikkea. Se kysyy vain tahtoa (ja tietoa millainen ruokavalio karppaus on).

Omaa linjaa tässä kovasti etsiskelen, vaikka yli vuoden olen karpannut "tietoisesti" ja systemaattisesti, sitä ennen satunnaisesti hiilareita tarkkaillut ja ylimääräisiä viljoja vältellyt.. Paljonhan tässä on oppimista ja kokeilemista. :D

ViestiLähetetty: 2012-02-19 18:58:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

marika_ kirjoitti:
Täällä suunnilleen samoista indekseistä (no, vähän korkeammalta) kuin missä olet nyt sanoo moi! :smt006

Monista samoista ongelmistakin ollaan kärsitty. Saako udella tarkemmin, että minkälaisia sun iho-ongelma on? Siis atopiaa, muuta ihottumaa, finnejä, kuivuutta vai mitä? :)

Oho ja unohdin vastata tähän :D

Olet muistaakseni hieman pidempikin kuin minä? Ja ikävä myöntää mutta repsahtelevaisen syksyn ja joulun jälkeen mun painoindeksi on kivunnut ikävästi jonnekin +-25:een.. :/ En tiedä sitten, onko tuo jotain turvotusta, joka nopeasti poistuu kun on poistuakseen, vai onko paino nyt noussut pysyvämmin. Toivon tietenkin, että kyse on väliaikaisesta ilmiöstä..

Niin tosiaan, iho! Mulla on tosi tappokuiva iho ollut jo vuosia, siihen ei paljoakaan ole auttanut karppaus, vaikka miten olen yrittänyt syödä runsaasti rasvaa.. Atopiaa on suvussa ja sitäkin on mulla joskus epäilty mut ei tuo kai ihan sitä ittiään kuitenkaan ole. Kyllä mulle finnejäkin tulee, erityisesti jos syön enempi hiilareita. Ja mustapäitä on aika paljon :(

ViestiLähetetty: 2012-02-19 21:08:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen nyt viime viikkoina (kuukausina jo? en tiedä) pyöritellyt päässäni ajatusta, että mulla on joku kilpirauhasvamma. Nimenomaan jonkinlainen vajaatoiminta siis. Olen selaillut tämän foorumin ketjuja aiheesta ja vähän muualtakin netistä kaikkea mitä olen löytänyt.

Tämä sivu oli jotenkin erityisen järisyttävää luettavaa, koska tunnistin itseni aika vahvasti noista oireista. http://www.luontaisnetti.fi/index.php?v ... aatoiminta. Kopioinpa tähän hieman tekstiä noista oireista ja kommentoin niitä vähän.

1. "Kun kilpirauhasarvot näyttävät normaalia ja silti on selviä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, täytyy löytää muita tapoja selvittää oireiden syy. Tärkein testi, jolla voi selvittää kilpirauhasen toimintaa, on kehon lämpötilan mittaus. Kehon lämpötilan pitäisi olla vähintään 36,6 ⁰C. Mittaus on paras suorittaa aamulla kainalosta, heti herättyään, ennen kuin nousee sängystä. Mittausta tulisi tehdä vähintään 1-2 viikon ajan ja naisilla osa mittauksista tulisi suorittaa kuukautisten aikana tai ennen ovulaatiota, sillä ovulaation jälkeen lämpötila kohoaa yleensä noin puoli astetta."

Olen jo vuosia ollut "kylmä ihminen", nimenomaan siis fyysisesti. :D Vuosien ajan tavallisin kehoni lämpötila oli noin 35,5 astetta, satunnaisesti mitattuna. Mitään säännöllistä aamumittausta en ole koskaan harrastanut, vaikka ehkä pitäisi! Mittasin äsken lämpöisyyteni kuumemittarilla ja lukema oli 36,2. Aika alhainen siis yhä mutta olisikohan tämä karppaus hieman kuitenkin nostanut lämpöäni eli parantanut tilannetta..?

2. "Muita selkeitä vajaatoiminnan oireita ovat mm. pöhöttyneet kasvot ja huulet, hiusten oheneminen, jopa kaljuuntuminen, erityisesti päälaelta, ihoturvotus, hitaus liikkeissä ja puheessa, äänen käheys ja kylmät jalat sekä kädet."

Kasvoni ovat kyllä usein turvoksissa. En tosin tiedä miten "pöhöttyneisyys" määritellään..? Hiukseni ovat melko ohuet (ohuemmat kuin ennen!) mutta olen jo oppinut syyttämään siitä hiusvärejä, joita en ole kovin montaa vuotta käyttänyt. Mutta tiedä siitä sitten! Hidas olen kyllä, ääneni on aika matala, käheytyy helposti joo ja "särkyy" myös aina silloin tällöin. Usein tuntuu pala kurkussa, jota yritän nieleskellä pois. Käteni ja jalkani ovat todella jäiset lähes aina. Viikko sitten, kun kävin käsihoidossa, kosmetologityttö ihan säikähti käsieni kylmyyttä! Huono ääreisverenkierto, kuten myös huomattava herkkyys kylmälle ja kuumalle, on vaivannut minua jo vuosia.

3. "Myös selittämätön lihominen ja lisääntynyt tulehdusherkkyys ovat vajaatoiminnan oireita. Myxedemaksi kutsuttu tila, jossa verinahkaan ja ihonalaiskudokseen kertyy turvotusta, on myös tyypillistä kilpirauhasen vajaatoiminnassa, mutta joskus myös liikatoiminnassa. Ihonalaiskudokseen kertyvä turvotus on peräisin lisääntyneestä sidekudoksesta, joka sisältää mm. glukosaminoglykaania, hyaluronihappoa sekä muita polysakkarideja, jotka lisäävät osmoottista turvotusta ja keräävät nestettä."

Selittämätön lihominen. Joo, bingo. Kovin hurjaksi se ei siis kuitenkaan (onneksi) ole kohdallani koskaan yltynyt: olen painanut enimmilläni noin 82 kiloa (pituutta oli se pikkasen vajaat 174 cm). Tiedän, että tälläkin palstalla moni on kokenut paljon pahempaakin. Lihominen on mulle kuitenkin todella helppoa; koen, että saan laihduttaa koko ajan, jotta en lihoisi. En ole koskaan laihtunut helposti. Olen monesti laskenut kaloreita ja todennut, että syön loppujen lopuksi melko vähän. InBody-kehonkoostumusmittauslaitetta olen käynyt konsultoimassa kahdesti ja se on laskenut koomakulutukseni niinkin alhaiseksi kuin 1350 kaloria päivässä. En tiedä, millä tavalla se tuon laski mutta, jos tulos pitää paikkansa - ja kenties pitää, sehän mittasi saman kahdesti?! - ei ihme, että lihon.. Ja hidas aineenvaihdunta kyllä ymmärtääkseni saattaa viitata juurikin kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Tulehdusherkkyys. Minulla on ollut viimeisen viiden vuoden aikana ainakin neljä bakteeriperäistä tulehdusta: yksi jalassa, kaksi naamassa, yksi kaulalla. Karppausaikana näitä ei ole ollut. Näihin ja pariin piilevään angiinaan olen syönyt antibioottikuureja (joo, tuskin nekään on terveyttäni kohentaneet..). Myös korvalävistykseni ovat tulehtuneet jossain vaiheessa ihan jokainen, mut se lienee aika normaalia eikä ehkä liity tähän..?

Tuosta turvotuksesta en tosiaan osaa sanoa oikein muuta kuin että joo-o, taitaapa sitä olla.

4. "ruokahalumuutokset (ruokahaluttomuutta tai ylensyöntiä)"

Molempia on ollut, joskin aika satunnaisesti.

5. "autoimmuunisairaudet (allergiat, SLE eli punahukka, nivelreuma, jne.); verensokeriongelmat (diabetes, alhainen verensokeri); erilaiset syöpäsairaudet"

Näiltä olen onneksi välttynyt. Olen tosin parikymppinen vasta - sekin suojelee kenties niiltä pahimmilta taudeilta. :D

6. "verenkiertoelimistönhäiriöt, kuten korkea kolesteroli, heikko verenkierto, sydämentykytys, korkea verenpaine ja alhainen verenpaine"

Verenkiertoni on siis tosiaankin heikkoa. Sydämentykytys on ollut aika satunnaista, kolesterolia ei ole koskaan mitattu. Verenpaineeni on ollut aina hyvin alhainen.

7. "hammasongelmat, kuten krooninen ientulehdus, vetäytyneet ikenet, hampaiden yhteen pureminen; väsymys ja uupumus"

Hammasongelmia en ole huomannut (vaikka puren kyllä toisinaan hampaita yhteen?!? Esim. syödessä. HEH, en ymmärrä mitä tuo tarkoittaa - anteeksi huono huumorini). Väsynyt olen oikeastaan aina.

8. "ruoansulatushäiriöt, kuten ärtynyt paksusuoli, imeytymishäiriöt, ummetus ja ravintopuutokset"

Ummetuksesta olen kärsinyt vuosia. Toisinaan sitten "hoidan" ummetusta niin tehokkaasti, että ripulihan siitä tulee. En edes muista, koska suolistoni olisi toiminut kunnolla. Karppaus on kyllä auttanut tähänkin asiaan, kuten myös runsaampi magnesiumin nauttiminen! Ravintoainepuutoksia olen aika ajoin itselläni epäillyt mutta mitään ei ole varsinaisesti todettu. Pilkkuja kynsissä ja suupielet auki usein - ne kai liitetään johonkin puutoksiin? Sinkin ja B-vitamiinin, kenties? Enihau, jonkinlainen imeytymisvamma mulla kyllä varmaan on. Olen alkanut syödä suolahappotabletteja muutama kuukausi sitten mutta en tiedä, onko niistä minkä verran apua. Annoksen pitäisi kenties olla suurempi.. Suoliston terveyteen olen kiinnittänyt huomiota myös ihan viime aikoina (Tämä, kuten suolahappojuttukin, on ennen kaikkea Kaisa Jaakkolan tai oikeastaan Poliquinin syytä!). Luulen, että se on parempaan päin, joskin satunnaisista ruuansulatusvaikeuksista kärsin satunnaisesti edelleen.

9. "sydänongelmat, kuten sepelvaltimoiden kovettuminen, rytmihäiriöt, epänormaali verenpaine, sydämen heikko verenpumppaus, sydänlihaksen heikkous, kongestiivinen sydämen vajaatoiminta; äänen käheys, nielemisvaikeudet, palan tunne kurkussa, turvonnut laajentunut kieli ja uniapnea; immuunipuolustuksen toimintahäiriöt, lisääntynyt tulehdusherkkyys koko kehossa (myös Candida alpicans)"

Näistä oli jo tuolla ylempänä. Rytmihäiriöt ovat kiusanneet minua ajoittain. Nyt vasta muistin, että joo, onhan minulla pari hiivatulehdustakin ollut... Olisko antibioottikuurien vika.

10. "psyykkiset ja tunne-elämän häiriöt, kuten huomiointikyvyn heikkous, ahdistus, masennus, muistihäiriöt, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosi ja skitsofrenia"

Huomiointikykyni on kyllä ihan paska, pakko myöntää, vaikka sitä en kyllä olisi ikinä hoksannut lääkärille sanoa, jos olisi pyytänyt kertomaan oireista vapaasti. Minulle on vasta diagnosoitu keskivaikea masennus. Olen joskus kärsinyt syvemmästäkin masennuksesta mutta silloin minulla ei ollut voimaa eikä halua mennä lääkäriin, joten en tiedä, josko olisin silloin saanut toisenlaisen diagnoosin. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ei ole kohdallani koskaan puhuttu mutta tunnistan kyllä itsessäni nimenomaan ajoittaista maanisuutta depressiohetkien välillä.

Tässä kohtaa meinasi itku tulla, kun luin tuota tekstiä ensimmäistä kertaa. Olis ihan uskomattoman hienoa saada diagnoosi, joka selittäis niin monenlaiset terveysongelmat, joita lyhyehkön elämäni aikana olen ehtinyt kohtaamaan.

11. "aineenvaihdunnan häiriöt, jotka johtavat useimmiten painonnousuun ja toisinaan laihtumiseen; lihashäiriöt, kuten ataksia (tasapainohäiriöt, haparointi), karpaalitunnelisyndrooma, fibromyalgia sekä lihasheikkous"

Kummallisesta lihasheikkoudesta ja huomattavasta fyysisestä väsymyksestä kärsin joskus vuosia sitten mutta tilanne on hieman helpottunut. Tasapainoni on ollut vuosia todella todella huono, vaikka olen sitä aktiivisesti harjoittanut. Pääsin kerran testaamaan tasapainoani siihen tarkoitetulla laitteella ja tulos oli heikoin mahdollinen, sanallinen arvio tyyliin "Ole hyvä ja ota yhteyttä lääkäriisi".. En kuitenkaan koskaan jatkanut asian selvittämistä. Kuten ehkä tätä lukiessasi olet huomannut, tasapaino ei ole ollut ainoa eikä hälyttävin terveysongelmani.

12. "neurologiset häiriöt, kuten korvaongelmat (huonokuuloisuus, tinnitus, huimaus), päänsärky ja migreeni, MS-tauti ja kihelmöinti (tunnottomuus ja pistely), jne.; nivel- ja lihaskivut"

Kuuloni on huono ja huimausta on kyllä mutta se liittynee matalaan verenpaineeseen. Polviniveleni ovat aika heikot ja kipuilevat olleet aina mutta se on suvussamme kai aika tavallista (ainakin vanhemmilla ihmisillä! En tiedä, voisiko tämä sittenkin omalla kohdallani liittyä siihen pirun kilppariin).

13. "hikoilun puute tai liikahikoilu"

Bingo, yleensä en hikoile millään. Liikahikoilua esiintyy harvoin esim. todella tuskaisen ripulin yhteydessä...

14. "suvunjatkamisongelmat, synnynnäiset epämuodostumat, rinta- ja munasarjakystat, endometrioosi, lapsettomuus ja kuukautishäiriöt"

Kuukautiseni ovat aina olleet todella epäsäännölliset ja kierto on saattanut kestää puoli vuottakin.

15. "hengitystieongelmat, kuten astma, krooninen keuhkoputken- ja poskiontelontulehdus, keuhkokuume ja keuhkolaajentuma"

Vuosia sitten minulla epäiltiin rasitusastmaa ja söin jopa astmalääkkeitä hetken aikaa sen takia. Niistä ei ollut kummemmin apua. Alunperin lääkäriin menon syynä oli jatkuva kuiva yskä, josta kärsin edelleen kausittain.

16. "iho-ongelmat, kuten akne, pälvikaljuus, ihopaiseet, kuiva iho, ihottumat, ihon kutina ja psoriasis; rakenneheikkouksia, kuten osteoporoosi, skolioosi, lohkeilevat kynnet ja huonolaatuiset hiukset, silmäripsien oheneminen ja katoaminen"

Ihoni on tavattoman kuiva, kynnet liuskoittuvat, hiukset ja ripset melko ohuet.

17. "lämmönsäätelyn häiriöt, kuten kylmät kädet ja jalat, alilämpöisyys, hiki ja vilu vuorottelevat ja lämmönsieto heikentynyt"

Nämä taas. Tunnistan itsestäni kaikki paitsi tuo hikoilu on minulla tosiaan hyvin harvinaista ja silloinkin suht vähäistä.

18. "virtsatieongelmat, toistuvat virtsarakontulehdukset ja munuaisten toimintahäiriöt"

Virtsarakon tulehdus minulla oli kerran, vuosia sitten eli ihan lapsuusiällä.

Ongelma on se, että nuo oireet ovat aika yleisiä. Niistä on helppo tunnistaa itsensä. Jos tiedät jotain kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kerro toki mielipiteesi: Pitäisikö minun marssia labraan? Vai kuvittelenko?

Otan tähän vielä talteen ketjun, jossa on hyödyllisen tuntuinen lista kilppariin vaikuttavista ruoka-aineista. Kaikki kiitos ja kunnia tuijakoolle :) viewtopic.php?f=60&t=40504&p=818512#p818512 . Yritän nyt ensihätään katsoa ruokavalion kohdilleen kilppari mielessäni. Söin syksyllä joitakin kertoja gluteeniviljoja ja nyt luulen, että se vaikutti kilpirauhaseeni (tai johonkin!). Ikävät muutokset näkyvät ennen kaikkea ihossa, vireystilassa ja puntarissa. Gluteeni saa siis nyt ihan oikeasti jäädä iäksi pois. Maitotuotteita koitan vähentää - ne eivät sovi minulle muuten vaan kovin hyvin. Lisäksi alan nyt sitten tästä eteenpäin kypsentää kaikki kaalini... Goitrogeenejä kesyttämään, siispä.

Lisäksi ostin jo jodia levätablettimuodossa ja seleeniä. Seleenitablettiini kuuluu myös muita vitamiineja ja kivennäisiä, muistaakseni ainakin sinkkiä, A:ta ja E:tä. Lisäksi syön purkista magnesiumia, d-vitamiinia, monivitamiinia, suolahappoja, probiootteja ja jotain Solgarin nappeja, joiden pitäisi parantaa ihon ja hiusten jaksamista. Edit: ja ah-niin-nannaa kalanmaksaöljyä! Kuulostaako teistä yhtään järkevältä?

Ja tässäpä vielä talteen laitettavaksi myös yleispalstamme kilpparikeskustelun osa yksi: viewtopic.php?f=1&t=44306&hilit=fluori. Selailen tuota nyt aina kun joudan. Toistaiseksi olen ehkä sivulla kymmenen menossa tai jotain eli aika paljon on vielä läpikahlattavaa.. :D No, pitäähän sitä olla haasteita.

Huomenna voisin kirjoittaa hieman esimerkkisyömisiäni tai jotain... Hmmm. Kiitos huomiostanne ja hyvää yötä :)

ViestiLähetetty: 2012-02-20 16:07:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen oikeasti sitä mieltä, että kalorien laskeminen on kamalaa. Se on työlästä ja aiheuttaa helposti syyllisen olon tai huolestumisen. Usein se myös menee liian pitkälle, nousee hattuun ja lähtee lapasesta.

Toisaalta: olen huono arvioimaan laskematta, syönkö tarpeeksi/liikaa ja minkälaisista ainehista päivän kokonaisenergiansaanti koostuu.

Tavoite on siis tämä: kirjoitan syömiset ylös esim. viikon ajalta MUTTA lasken makrot ja kalorit vasta sitten kun päivä on ohi ja mässyt mässytetty, jolloin en voi muuttaa syömisiäni laskemisen takia. Grammamäärät eivät siis välttämättä ole aivan tarkkoja. Minulla on (valitettavasti) vuosikausien laihduttelu- ja ongelmasyömistaustaa, joten luotan kykyyni arvioida näitä ruokamääriä aika hyvin kuitenkin.

Tämän päivän syömiset:

- Aamiaiseksi eilisen munakkaan jämät. Munakas sisälsi: munaa, edam-juustoa, pekonia, kaaliraastetta (hyvin kypsennettynä), sipulia, kesäkurpitsaa, tomaattia. Annos oli aika pieni. Lisäsin lautaselle myös noin 15 gramman palan voita (munakas oli myös paistettu voissa, joten ehkä 20 grammaa olis voinut olla kokonaismäärä). Iso kuppi kahvia.

- Olin lapsenlikkana aamupäivän; jossain välissä havahduin siihen että nälkä on ja nappasin kourallisen pähkinöitä (parapähkinöitä - jee, seleeniä!? - makadamiapähkinöitä ja saksanpähkinöitä lähinnä) ja aika monta meetvurstipalaa (ehkä 40-50 grammaa yhteensä?) ja joitakin omenalohkoja. Sitten tulin kotiin ja join pienen kupin kahvia kookosöljyllä (noin 1tl) ja söin sen kanssa kaksi palaa Maraboun 86% suklaata. Vähän tämän jälkeen keitin vielä muutaman kupposen pakurikääpäteetä.

- Iltaruuaksi söin kupillisen uunikeittoa, joka sisälsi n. 120g jauhelihaa, kaksi salottisipulia, 50g munakoisoa, puolikkaan paprikan, n. 50g kukkakaalia, saman verran herkkusieniä ja paljon hyvää luulientä (joka sisältää makroina lähinnä rasvaa, luulisin, vaikea arvioida kuinka paljon..?). Jälkkäriksi paistoin kanelilla ja hunajalla maustettuja omenalohkoja kookosöljyssä mut söin niitä lopulta vain pari ruokalusikallista.

HUOMIOITA:
- Sikäli ihan tyhmä päivä aloittaa ruokapäiväkirjan pito, koska ei ollut lainkaan tyypillistä syömistä tämä tällainen!
a) Yleensä syön vain kaksi isompaa ateriaa päivässä. Aamu oli niin kiireinen ja väsynyt, että ruokailu jäi vähäiseksi ja tarvitsin sitten tuollaista typerää välipalaa.
b) Syön aika harvoin jalostettuja lihoja, ainakaan saman päivän aikana monia erilaisia. Meetvursti ei ollut omasta jääkaapistani ja pekoni oli sitten ihan laadukasta että köh köh.
- Otin aamulla tavallista isomman määrän suolahappoa - voisikohan sillä olla vaikutusta tuohon nälkään, joka tuli hyvin äkäisenä ja nopeasti..? Yleensä näläntunteeni on aika laimea.
- Nukuin yöllä tosi huonosti ja liian lyhyen aikaa. Tämä saattaa lisätä ruokahaluani.
- Olen hieman flunssainen. Kipeään kurkkuun on mahdottoman kiva kaataa lämpöisiä juomia ja pehmeästi sulavia asioita kuten suklaata. En ole aina näin paha herkuttelija! Seli seli...

ViestiLähetetty: 2012-02-20 17:29:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tähän listaan tällä hetkellä voimassa olevia ruokaperiaatteitani yms.:

1. Hiiiiiilarit:

Syön 20-70 grammaa hiilihydraattia päivässä. Suunnilleen ja fiilispohjalta on menty, koska laskenut en siis ole moneen viikkoon (/kuukauteen?). Hiilarimääriä olen (silloin joskus kun olen laksenut) joutunut aika paljon säätelemään, enkä vieläkään tiedä, minkälaiset määrät olisivat minulle optimaalisia. Olen kokeillut:

a) nollahiilareita (pari päivää - ei tuntunut hyvältä mutta halusin kokeilla, pääsisinkö eroon vatsan turvotuksesta kaikkia tavallisesti käyttämiäni vihanneksia hetken välttämällä, ja toimihan se.)
b) suht alhaisia ketohiilareita eli n. 10-20 grammaa (monen kuukauden ajan - sopii minulle muuten mutta urheilun jälkeen lihakset kipuilevat kohtuuttomasti, vedentarve on jotain ihan hillitöntä ja aika vähän tuli syötyä. Niin ja paino ei valitettavasti pudonnut lainkaan. Tähän toki oli muitakin syitä, luulen.)
c) rajoittamatonta kasvistensyöntiä n. 30-50 grammaa päivässä (monen kuukauden ajan - toimii uskoakseni ihan hyvin, vaikka välillä hieman hirvittää, koska uskon vieläkin olevani aika hiilariherkkä. Näillä grammoilla olo on mukava mutta hieman pitää varoa, ettei makeanhimo iske. Eniten se on kiinni luullakseni ruokailurytmistä: Jos hiilarit syö aterialla proteiinin ja rasvan kanssa yhtä aikaa, mässäilyhalu on huomattavasti epätodennäköisempi kuin, jos ottaisi välipalahedelmän tms.)
d) leptiinitasojen ylläpitämisen nimissä n. 150g hiilaripäiviä suunnilleen neljän päivän välein, muulloin määrät alempana (kokeilin kuukauden pari - ei toiminut lainkaan, koska en tuolloin vielä hoksannut, että viljoja minun tulee joka tapauksessa välttää, ja nyt luulen, että kilpparini voi huonommin osittain noiden gluteenien takia juurikin. Lisäksi makeanhimoni ei pysy kurissa tuollaisilla määrillä: repsuiluksihan se meni. Eikä ihokaan tykännyt)

2. Proteiinit:

Aloitin aikoinaan Atkinsin induktiolla. Silloin en rajoittanut proteiineja millään tavalla. Koska paino ei pudonnut, aloin tarkkailla prodemääriä enemmän. Innostuin hetkeksi tarkasta kawailusta, mikä vaikutti tuohon proteiiniin myös. Lopulta huomasin, että maitotuotteethan ne on, jotka minulla mahakipua, ummetusta ja painonnousua aiheuttavat (luultavasti! Tämä on siis teoriani edellleen mutta ihan varma en ole) ja vähensin niitä. Yhtäkkiä tuntuikin, että proteiinia on vaikea saada tarpeeksi. Jossain vaiheessa yritin sitten syödä enempi proteiinipainotteisesti ja nipistää vähän rasvasta pois. Nyt pyrin lähinnä turvaamaan minimisaannin. Syön uskoakseni noin 80 grammaa proteiinia päivässä.

3. Rasvat:

Syön rasvaa tosi mielelläni, koska ihoni on kuiva ja vatsani kovalla, ja kuvittelen vieläkin, että rasvan syömisestä voisi olla apua (ja kyllä siitä onkin! Toivoisin vain että olisi enemmän..). Joskus olen kuitenkin makroja laskiessani yllättynyt siitä, ettei rasvaa kuitenkaan aina kerry kamalan paljoa. Olen pyrkinyt jopa "läträämään", kuten joku sanoisi, mutta koska rasva vie minulta nälän pitkäksi aikaa, en useimmiten jaksa syödä enempää kuin kaksi kertaa päivässä (ja toisaalta hyvä niin, koska runsailla kalorimäärillä lihon ja olo on kamalan tukkoinen!!?) ja rasvamäärä jää grammoina aika vähäiseksi. Tykkäsin Kwasnievskin makrosuhteista mutta energiaa tuppasin saamaan liikaa niillä opeilla, luulen. Olen joskus kokeillut myös vähentää rasvaa, koska koen, että se olisi tässä painossa laihtumiseni edellytys, mutta en tykännyt olostani. Runsaan proteiinin syöminen ilman runsasta rasvaa tuntuu minusta siltä kuin kärsisin jostain puutostilasta. Silloin kun lasken, pidän rasvamäärän miniminä yleensä n. 90 grammaa. Yläraja määräytyy kalorien mukaan.

4. Kasvikset:

Uskoisin syöväni aika helposti vähintään 500 grammaa kasviksia joka päivä. Myös juurekset ja hedelmät kuuluvat ruokavaliooni - kohtuullisina määrinä.

5. Liha:

Olen entinen kasvissyöjä ja tunnen syyllisyyttä kovin suurista lihamääristä - varsinkin, jos syön muuta kuin luomulihaa. Pyrin kuitenkin syömään eläinkunnan edustajia mahdollisimman monipuolisesti. Kalaruokien osuutta yritän lisätä: se on jostain syystä jäänyt viime kuukausina aika vähäiseksi. Pitkälle jalostettuja lihatuotteita syön aika harvoin. Pekonia joskus ja makkaroita. Maksamakkara on paheeni, sitä ostan muutaman viikon välein.

6. Maitotuotteet:

Eivät oikein sovi minulle, valitettavasti. Ehkä en kuitenkaan vielä ole saanut selvitettyä itselleni kaikkia niitä syitä, miksi minun tulisi välttää maitotuotteita, koska jonkin verran niitä tulee kyllä syötyä. Juon ilolla Lidlin AB-piimää ja raakamaitoja aina kun sellaisia kohdalle sattuu (aika harvoin kuitenkin), koska uskon, että niiden bakteerit ovat hyväksi suolistolleni. Lisäksi käytän ruuanlaitossa jonkin verran erilaisia juustoja ja joskus harvoin kermaa. Rahkaherkkuja ja juustopohjaisia pizzoja tulee joskus myös väännettyä, vaikka useimmiten kaduttaa jälkeenpäin.

7. Kananmuna:

On hyvää ja voi kun muistaisin syödä sitä enemmän. Saatan jopa raakana vetäistä aamiaiskananmunan huiviin, jos kiire yllättää.

8. Lisäaineet:

Pyrin pitämään minimissä. Erityisesti vältän natriumglutamaattia, koska se aiheuttaa minulle outoa päänsärkyä, glukoosi-fruktoosisiirappia, gluteenijuttuja, muunneltuja tärkkelyksiä ja nitraatti-nitriittejä. Maksamakkara on tosiaan paheeni, joten viimeksi mainitusta joudun (?) silloin tällöin joustamaan.

9. Soija:

En käytä muuten kuin joskus hyvin harvoin, kun teen harkitun repsahduksen sushin kohdalla. Pidän soijaa yhtenä niistä tekijöistä, jotka lihottivat minut löllöpötkyläksi vegaaniaikoinani.

10. Repsahdukset:

Ihan mahdollisia, mutta olen kyllä huomannut voivani paremmin silloin kun en kärsi hirveästä makeanhimosta. Silloin kun en kärsi makeanhimosta, repsahtelu tuntuu aika turhalta. Eli uskon, että minulle ihanteellisin suhde makeisiin herkkuihin ei ole "kohtuudella" -suhtautumistapa vaan tilanne, jossa minun ei tee niitä mieli juurikaan.

11. Alkoholi:

Silloin tällöin. Pitäisi varmaan olla taas pidempiä jaksoja vallan juomatta ja katsoa, mikä kaikki muuttuisi paremmaksi.

12. Kahvi ja tee:

Olen ilmeisesti aika herkkä kofeiinille. Luen välillä Kaisa Jaakkolan juttuja ja hän kirjoitti kahvista seuraavaa: http://hormonidieetti.fi/?p=603. Tuo sai minut vähentämään kahvinjuontini noin seitsemästä isohkosta päivittäisestä kupillisesta 1-2 pieneen. Varmaan olisin terveempi kokonaan ilman. Kahvista luopuminen vaan on minulle kovin vaikeaa.. Mustan teen juomisen lopetin joskus aikaisemmin, koska luulen, että se aiheuttaa minulle ummetusta. Yrtti- vihreää, hibiscus-, rooibos-, pakurikääpä- ja sennateitä juon jonkin verran. (Ei noita kyllä ehkä edes teelaaduiksi määritellä..? No, miten vaan.)

13. Vesi:

Pyrin juomaan yli kaksi litraa vettä päivässä. Usein sitä tuntuu menevän aika runsaitakin määriä, koska jano vaivaa.

ViestiLähetetty: 2012-02-20 19:15:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Dörre kirjoitti:
Haluaisin (tavoitteet):

Voisinpa melkein kopioida tämän suoraan itselleni, paitsi liikunnan suhteen olen jo saavuttanut pysyvän harrastuksen. Nykyisin ongelmana on usein se, ettei ehdi - pitkät työpäivät, gradu, eestaas reissaaminen,...ärsyttävää. Liikunnasta tulee riippuvaiseksi, positiivisesti :)

Syötyä

ViestiLähetetty: 2012-02-21 12:32:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

löysätpois kirjoitti:
Dörre kirjoitti:
Haluaisin (tavoitteet):

Voisinpa melkein kopioida tämän suoraan itselleni, paitsi liikunnan suhteen olen jo saavuttanut pysyvän harrastuksen. Nykyisin ongelmana on usein se, ettei ehdi - pitkät työpäivät, gradu, eestaas reissaaminen,...ärsyttävää. Liikunnasta tulee riippuvaiseksi, positiivisesti :)

Moi löysätpois :) Joo, minäki olen kyllä oppinut liikunnasta tykkäämään, se vaan jostain syystä on silti - noh, kausittaista. Hyviä harrastuksia ois mut valitettavan harvoin on se onnellinen tilanne, että
a) ehtii
b) jaksaa
c) on varaa.

Itse olen taas viime aikoina ollut niin väsynyt, että olen koittanut olla ottamatta paineita noista urheiluista. Lisään liikuntaa sitten kun energiaa riittää normaaliin kotipuuhasteluun, siivoamiseen ja matkojen pyöräilyyn. Toisaalta: sitä energiaa sais varmaan lisää just sieltä urheiluista! Kakspiippuinen juttu siis. Stressiä siitä en nyt kuitenkaan ala ottaa. :)

ViestiLähetetty: 2012-02-21 12:58:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olipa kertakaikkiaan huono aika aloittaa ruokapäiväkirjan pitäminen! Nyt olen nimittäin sairaana ja vieläpä äitini nurkissa, joten syömiset eivät todellakaan ole niitä tavallisia. Olen napostellut harvakseltaan mitä tekee mieli ja mitä nyt sattuu löytymään -periaatteilla. Äiti ei karppaa eli ihan kauheasti mitään normaaliruokiani ei täältä satu löytymään.

Kirjoitan tätä kännykällä sohvalla makoillen - suunnilleen ainoita aktiviteetteja joita nyt jaksan edes kokeilla. Minulla ei näemmä olekaan enää käyttöaikaa kalorilaskuri.fi -sivulle. Lasken siis alkuviikon kalorit joskus myöhemmin.

Tänään syöty:

- n. 15 grammaa manteleita
- n. 30g meetvurstia
- lasillinen piimää
- yksi kananmuna
- pari ruokalusikallista porkkanaista possukastiketta

LISTA JATKUU MYÖHEMMIN

ViestiLähetetty: 2012-02-29 15:20:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huh huh.. Joo ei, lista ei jatkunut myöhemmin. Ensin tuli vielä pahempi kuumetauti, sitten reissu ja sitten vain laiskuus. Ja kaiken tämän jälkeen satuin lukemaan syömishäiriöisille kirjotettua lehtistä, minkä jälkeen olin entistä vakuuttuneempi siitä, ettei minun kannata laskea kaloreita ollenkaan. Ahdistuisin vaan. Yritän silti taas jossain kohtaa aloittaa ruokapäiväkirjan pitämisen. Sen aika ei kuitenkaan välttämättä ole vielä tällä(kään) viikolla.

Jossain kohtaa viime viikolla tajusin myös, että tämä ketju on tosiaan painonseuranta- eikä ruokapäiväkirjapuolella. Kirjoitin pitkät pätkät selittelyä siitä, miksi en juuri nyt mielelläni seuraa painoani (lyhykäisyydessään: tuntuu siltä, että kerään jostain syystä kohtuuttomasti nestettä tai siis olen turvoksissa koko ajan, ja vaakalukemat ovat täydellisen masentavia) ja minkälainen on paino-/laihdutushistoriani, mutta kas - onnistuin poistamaan tekstin ennen kuin se oli valmis! Kirjoitan tätä kännykällä, mikä tekee moisista harha-askelista helpompia... Arvatkaa kyrsiikö? Joo, kyllä kyrsii...vaikka sikäli tuon tekstin kirjoittamisesta oli nytkin iloa ja hyötyä; nuo ovat tärkeitä asioita käydä omassa päässään läpi. Haluaisin silti, että laihdutus- ja painohistoriani olisi näkyvillä tässä painonseurantaketjussa. Siispä kirjoitan tuon tekstin vielä uusiksi, myöhemmin - sitten kun sen aika on (uudestaan).

Täytyy myöntää, että petyin siihen, kuinka laiskasti olen jaksanut tänne kirjoittaa. Tuntuu, että ylipäätään saan pettyä jaksamiseeni kaikessa, mitä teen. Olen ollut viikon aikana väsyneempi kuin aikoihin (siis myös sen jälkeen kun kuumetaudistani paranin). Tänään kävin vihdoin viimein labrassa mittauttamassa kilpirauhasarvot. Käyn kyselemässä niitä terveyskeskuksella sitten ylihuomenna. Nyt hieman hirvittää. Entä jos arvoni ovat sen verran hyvät, etten saa millään puhuttua lääkitystä itselleni edes kokeeksi? En jaksaisi tapella, vaikka olen tätäkin sivustoa lukemalla saanut sellaisen käsityksen, että aika helposti joutuu näissä asioissa tappelemaan... Mikä vielä pahempaa: Entä jos kilppariarvoni ovatkin oikeasti tosi hyvät? Siis niin ihanteelliset, etteivät oireeni mitenkään voi johtua koko kilpipauhasesta. Sitten olen taas lähtöruudussa enkä ollenkaan tiedä, mihin suuntaan lähteä terveyteni löytämiseksi. Masennuslääkitys olisi ilmeisesti yksi vaihtoehto - sen saisin varmaan helposti, kun siitä kerran on jo useamman lääkärin kanssa ääneen puhuttu - mutta en todella tiedä haluanko sellaista. Masennuslääkkeistä olen kuullut kovin paljon pahaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00