Olen nyt viime viikkoina (kuukausina jo? en tiedä) pyöritellyt päässäni ajatusta, että mulla on joku kilpirauhasvamma. Nimenomaan jonkinlainen vajaatoiminta siis. Olen selaillut tämän foorumin ketjuja aiheesta ja vähän muualtakin netistä kaikkea mitä olen löytänyt.
Tämä sivu oli jotenkin erityisen järisyttävää luettavaa, koska tunnistin itseni aika vahvasti noista oireista.
http://www.luontaisnetti.fi/index.php?v ... aatoiminta. Kopioinpa tähän hieman tekstiä noista oireista ja kommentoin niitä vähän.
1.
"Kun kilpirauhasarvot näyttävät normaalia ja silti on selviä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, täytyy löytää muita tapoja selvittää oireiden syy. Tärkein testi, jolla voi selvittää kilpirauhasen toimintaa, on kehon lämpötilan mittaus. Kehon lämpötilan pitäisi olla vähintään 36,6 ⁰C. Mittaus on paras suorittaa aamulla kainalosta, heti herättyään, ennen kuin nousee sängystä. Mittausta tulisi tehdä vähintään 1-2 viikon ajan ja naisilla osa mittauksista tulisi suorittaa kuukautisten aikana tai ennen ovulaatiota, sillä ovulaation jälkeen lämpötila kohoaa yleensä noin puoli astetta."Olen jo vuosia ollut "kylmä ihminen", nimenomaan siis fyysisesti.

Vuosien ajan tavallisin kehoni lämpötila oli noin 35,5 astetta, satunnaisesti mitattuna. Mitään säännöllistä aamumittausta en ole koskaan harrastanut, vaikka ehkä pitäisi! Mittasin äsken lämpöisyyteni kuumemittarilla ja lukema oli 36,2. Aika alhainen siis yhä mutta olisikohan tämä karppaus hieman kuitenkin nostanut lämpöäni eli parantanut tilannetta..?
2. "Muita selkeitä vajaatoiminnan oireita ovat mm. pöhöttyneet kasvot ja huulet, hiusten oheneminen, jopa kaljuuntuminen, erityisesti päälaelta, ihoturvotus, hitaus liikkeissä ja puheessa, äänen käheys ja kylmät jalat sekä kädet."Kasvoni ovat kyllä usein turvoksissa. En tosin tiedä miten "pöhöttyneisyys" määritellään..? Hiukseni ovat melko ohuet (ohuemmat kuin ennen!) mutta olen jo oppinut syyttämään siitä hiusvärejä, joita en ole kovin montaa vuotta käyttänyt. Mutta tiedä siitä sitten! Hidas olen kyllä, ääneni on aika matala, käheytyy helposti joo ja "särkyy" myös aina silloin tällöin. Usein tuntuu pala kurkussa, jota yritän nieleskellä pois. Käteni ja jalkani ovat todella jäiset lähes aina. Viikko sitten, kun kävin käsihoidossa, kosmetologityttö ihan säikähti käsieni kylmyyttä! Huono ääreisverenkierto, kuten myös huomattava herkkyys kylmälle ja kuumalle, on vaivannut minua jo vuosia.
3. "Myös selittämätön lihominen ja lisääntynyt tulehdusherkkyys ovat vajaatoiminnan oireita. Myxedemaksi kutsuttu tila, jossa verinahkaan ja ihonalaiskudokseen kertyy turvotusta, on myös tyypillistä kilpirauhasen vajaatoiminnassa, mutta joskus myös liikatoiminnassa. Ihonalaiskudokseen kertyvä turvotus on peräisin lisääntyneestä sidekudoksesta, joka sisältää mm. glukosaminoglykaania, hyaluronihappoa sekä muita polysakkarideja, jotka lisäävät osmoottista turvotusta ja keräävät nestettä."Selittämätön lihominen. Joo, bingo. Kovin hurjaksi se ei siis kuitenkaan (onneksi) ole kohdallani koskaan yltynyt: olen painanut enimmilläni noin 82 kiloa (pituutta oli se pikkasen vajaat 174 cm). Tiedän, että tälläkin palstalla moni on kokenut paljon pahempaakin. Lihominen on mulle kuitenkin todella helppoa; koen, että saan laihduttaa koko ajan, jotta en lihoisi. En ole koskaan laihtunut helposti. Olen monesti laskenut kaloreita ja todennut, että syön loppujen lopuksi melko vähän. InBody-kehonkoostumusmittauslaitetta olen käynyt konsultoimassa kahdesti ja se on laskenut koomakulutukseni niinkin alhaiseksi kuin 1350 kaloria päivässä. En tiedä, millä tavalla se tuon laski mutta, jos tulos pitää paikkansa - ja kenties pitää, sehän mittasi saman kahdesti?! - ei ihme, että lihon.. Ja hidas aineenvaihdunta kyllä ymmärtääkseni saattaa viitata juurikin kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Tulehdusherkkyys. Minulla on ollut viimeisen viiden vuoden aikana ainakin neljä bakteeriperäistä tulehdusta: yksi jalassa, kaksi naamassa, yksi kaulalla. Karppausaikana näitä ei ole ollut. Näihin ja pariin piilevään angiinaan olen syönyt antibioottikuureja (joo, tuskin nekään on terveyttäni kohentaneet..). Myös korvalävistykseni ovat tulehtuneet jossain vaiheessa ihan jokainen, mut se lienee aika normaalia eikä ehkä liity tähän..?
Tuosta turvotuksesta en tosiaan osaa sanoa oikein muuta kuin että joo-o, taitaapa sitä olla.
4. "ruokahalumuutokset (ruokahaluttomuutta tai ylensyöntiä)"Molempia on ollut, joskin aika satunnaisesti.
5. "autoimmuunisairaudet (allergiat, SLE eli punahukka, nivelreuma, jne.); verensokeriongelmat (diabetes, alhainen verensokeri); erilaiset syöpäsairaudet"Näiltä olen onneksi välttynyt. Olen tosin parikymppinen vasta - sekin suojelee kenties niiltä pahimmilta taudeilta.
6. "verenkiertoelimistönhäiriöt, kuten korkea kolesteroli, heikko verenkierto, sydämentykytys, korkea verenpaine ja alhainen verenpaine"Verenkiertoni on siis tosiaankin heikkoa. Sydämentykytys on ollut aika satunnaista, kolesterolia ei ole koskaan mitattu. Verenpaineeni on ollut aina hyvin alhainen.
7.
"hammasongelmat, kuten krooninen ientulehdus, vetäytyneet ikenet, hampaiden yhteen pureminen; väsymys ja uupumus"Hammasongelmia en ole huomannut (vaikka puren kyllä toisinaan hampaita yhteen?!? Esim. syödessä. HEH, en ymmärrä mitä tuo tarkoittaa - anteeksi huono huumorini). Väsynyt olen oikeastaan aina.
8. "ruoansulatushäiriöt, kuten ärtynyt paksusuoli, imeytymishäiriöt, ummetus ja ravintopuutokset"Ummetuksesta olen kärsinyt vuosia. Toisinaan sitten "hoidan" ummetusta niin tehokkaasti, että ripulihan siitä tulee. En edes muista, koska suolistoni olisi toiminut kunnolla. Karppaus on kyllä auttanut tähänkin asiaan, kuten myös runsaampi magnesiumin nauttiminen! Ravintoainepuutoksia olen aika ajoin itselläni epäillyt mutta mitään ei ole varsinaisesti todettu. Pilkkuja kynsissä ja suupielet auki usein - ne kai liitetään johonkin puutoksiin? Sinkin ja B-vitamiinin, kenties? Enihau, jonkinlainen imeytymisvamma mulla kyllä varmaan on. Olen alkanut syödä suolahappotabletteja muutama kuukausi sitten mutta en tiedä, onko niistä minkä verran apua. Annoksen pitäisi kenties olla suurempi.. Suoliston terveyteen olen kiinnittänyt huomiota myös ihan viime aikoina (Tämä, kuten suolahappojuttukin, on ennen kaikkea Kaisa Jaakkolan tai oikeastaan Poliquinin syytä!). Luulen, että se on parempaan päin, joskin satunnaisista ruuansulatusvaikeuksista kärsin satunnaisesti edelleen.
9. "sydänongelmat, kuten sepelvaltimoiden kovettuminen, rytmihäiriöt, epänormaali verenpaine, sydämen heikko verenpumppaus, sydänlihaksen heikkous, kongestiivinen sydämen vajaatoiminta; äänen käheys, nielemisvaikeudet, palan tunne kurkussa, turvonnut laajentunut kieli ja uniapnea; immuunipuolustuksen toimintahäiriöt, lisääntynyt tulehdusherkkyys koko kehossa (myös Candida alpicans)"Näistä oli jo tuolla ylempänä. Rytmihäiriöt ovat kiusanneet minua ajoittain. Nyt vasta muistin, että joo, onhan minulla pari hiivatulehdustakin ollut... Olisko antibioottikuurien vika.
10. "psyykkiset ja tunne-elämän häiriöt, kuten huomiointikyvyn heikkous, ahdistus, masennus, muistihäiriöt, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosi ja skitsofrenia"
Huomiointikykyni on kyllä ihan paska, pakko myöntää, vaikka sitä en kyllä olisi ikinä hoksannut lääkärille sanoa, jos olisi pyytänyt kertomaan oireista vapaasti. Minulle on vasta diagnosoitu keskivaikea masennus. Olen joskus kärsinyt syvemmästäkin masennuksesta mutta silloin minulla ei ollut voimaa eikä halua mennä lääkäriin, joten en tiedä, josko olisin silloin saanut toisenlaisen diagnoosin. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ei ole kohdallani koskaan puhuttu mutta tunnistan kyllä itsessäni nimenomaan ajoittaista maanisuutta depressiohetkien välillä.
Tässä kohtaa meinasi itku tulla, kun luin tuota tekstiä ensimmäistä kertaa. Olis ihan uskomattoman hienoa saada diagnoosi, joka selittäis niin monenlaiset terveysongelmat, joita lyhyehkön elämäni aikana olen ehtinyt kohtaamaan.
11. "aineenvaihdunnan häiriöt, jotka johtavat useimmiten painonnousuun ja toisinaan laihtumiseen; lihashäiriöt, kuten ataksia (tasapainohäiriöt, haparointi), karpaalitunnelisyndrooma, fibromyalgia sekä lihasheikkous"Kummallisesta lihasheikkoudesta ja huomattavasta fyysisestä väsymyksestä kärsin joskus vuosia sitten mutta tilanne on hieman helpottunut. Tasapainoni on ollut vuosia todella todella huono, vaikka olen sitä aktiivisesti harjoittanut. Pääsin kerran testaamaan tasapainoani siihen tarkoitetulla laitteella ja tulos oli heikoin mahdollinen, sanallinen arvio tyyliin "Ole hyvä ja ota yhteyttä lääkäriisi".. En kuitenkaan koskaan jatkanut asian selvittämistä. Kuten ehkä tätä lukiessasi olet huomannut, tasapaino ei ole ollut ainoa eikä hälyttävin terveysongelmani.
12. "neurologiset häiriöt, kuten korvaongelmat (huonokuuloisuus, tinnitus, huimaus), päänsärky ja migreeni, MS-tauti ja kihelmöinti (tunnottomuus ja pistely), jne.; nivel- ja lihaskivut"Kuuloni on huono ja huimausta on kyllä mutta se liittynee matalaan verenpaineeseen. Polviniveleni ovat aika heikot ja kipuilevat olleet aina mutta se on suvussamme kai aika tavallista (ainakin vanhemmilla ihmisillä! En tiedä, voisiko tämä sittenkin omalla kohdallani liittyä siihen pirun kilppariin).
13. "hikoilun puute tai liikahikoilu"Bingo, yleensä en hikoile millään. Liikahikoilua esiintyy harvoin esim. todella tuskaisen ripulin yhteydessä...
14. "suvunjatkamisongelmat, synnynnäiset epämuodostumat, rinta- ja munasarjakystat, endometrioosi, lapsettomuus ja kuukautishäiriöt"Kuukautiseni ovat aina olleet todella epäsäännölliset ja kierto on saattanut kestää puoli vuottakin.
15. "hengitystieongelmat, kuten astma, krooninen keuhkoputken- ja poskiontelontulehdus, keuhkokuume ja keuhkolaajentuma"Vuosia sitten minulla epäiltiin rasitusastmaa ja söin jopa astmalääkkeitä hetken aikaa sen takia. Niistä ei ollut kummemmin apua. Alunperin lääkäriin menon syynä oli jatkuva kuiva yskä, josta kärsin edelleen kausittain.
16.
"iho-ongelmat, kuten akne, pälvikaljuus, ihopaiseet, kuiva iho, ihottumat, ihon kutina ja psoriasis; rakenneheikkouksia, kuten osteoporoosi, skolioosi, lohkeilevat kynnet ja huonolaatuiset hiukset, silmäripsien oheneminen ja katoaminen"Ihoni on tavattoman kuiva, kynnet liuskoittuvat, hiukset ja ripset melko ohuet.
17.
"lämmönsäätelyn häiriöt, kuten kylmät kädet ja jalat, alilämpöisyys, hiki ja vilu vuorottelevat ja lämmönsieto heikentynyt"Nämä taas. Tunnistan itsestäni kaikki paitsi tuo hikoilu on minulla tosiaan hyvin harvinaista ja silloinkin suht vähäistä.
18.
"virtsatieongelmat, toistuvat virtsarakontulehdukset ja munuaisten toimintahäiriöt"Virtsarakon tulehdus minulla oli kerran, vuosia sitten eli ihan lapsuusiällä.
Ongelma on se, että nuo oireet ovat aika yleisiä. Niistä on helppo tunnistaa itsensä. Jos tiedät jotain kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kerro toki mielipiteesi: Pitäisikö minun marssia labraan? Vai kuvittelenko?
Otan tähän vielä talteen ketjun, jossa on hyödyllisen tuntuinen lista kilppariin vaikuttavista ruoka-aineista. Kaikki kiitos ja kunnia tuijakoolle
viewtopic.php?f=60&t=40504&p=818512#p818512 . Yritän nyt ensihätään katsoa ruokavalion kohdilleen kilppari mielessäni. Söin syksyllä joitakin kertoja gluteeniviljoja ja nyt luulen, että se vaikutti kilpirauhaseeni (tai johonkin!). Ikävät muutokset näkyvät ennen kaikkea ihossa, vireystilassa ja puntarissa. Gluteeni saa siis nyt ihan oikeasti jäädä iäksi pois. Maitotuotteita koitan vähentää - ne eivät sovi minulle muuten vaan kovin hyvin. Lisäksi alan nyt sitten tästä eteenpäin kypsentää kaikki kaalini... Goitrogeenejä kesyttämään, siispä.
Lisäksi ostin jo jodia levätablettimuodossa ja seleeniä. Seleenitablettiini kuuluu myös muita vitamiineja ja kivennäisiä, muistaakseni ainakin sinkkiä, A:ta ja E:tä. Lisäksi syön purkista magnesiumia, d-vitamiinia, monivitamiinia, suolahappoja, probiootteja ja jotain Solgarin nappeja, joiden pitäisi parantaa ihon ja hiusten jaksamista. Edit: ja ah-niin-nannaa kalanmaksaöljyä! Kuulostaako teistä yhtään järkevältä?
Ja tässäpä vielä talteen laitettavaksi myös yleispalstamme kilpparikeskustelun osa yksi:
viewtopic.php?f=1&t=44306&hilit=fluori. Selailen tuota nyt aina kun joudan. Toistaiseksi olen ehkä sivulla kymmenen menossa tai jotain eli aika paljon on vielä läpikahlattavaa..

No, pitäähän sitä olla haasteita.
Huomenna voisin kirjoittaa hieman esimerkkisyömisiäni tai jotain... Hmmm. Kiitos huomiostanne ja hyvää yötä