karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 20:41:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Akileijan askeleet
ViestiLähetetty: 2015-02-19 16:44:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitkästä aikaa taas täällä, viime kerrasta on vierähtänyt muutama vuosi!

Olen pitkän linjan karppaaja, aloitin jo vuonna 2004 on-off, vuodesta 2010 pääasiallisesti. Viimeksi kirjoittelu täällä tuntui antavan painonpudotukseen lisämotivaatiota ja oli kiva seurata omaa edistymistä, toivottavasti nyt tulee tuntumaan samalle!

Sain 20 kiloa pois alle 10 kuukaudessa kolme neljä vuotta sitten ja pysyinkin hyvin saavutetussa painossa. Mutta viime vuoden aikana paino on kivunnut salakavalaa ylöspäin eikä enää ole ollut helppoa saada sitä putoamaan yrityksistä huolimatta.

Karppaus sinänsä ei tuo mitään ongelmia, minä ja mies karppaamme kyllä aina kotona ollessamme, mutta jatkuvan matkustelun (työ ja huvi) takia hiilaritkin ovat sekoittamassa pakkaa. Ilmeisesti ikäkin (50+) tuo omat kommervenkkinsä mukaan kuvioon.

Viimeksi laihduin pelkästään karppiruoalla ja kaloreitakin laskemalla, en ole koskaan ollut kovin liikkuva ihminen. Nyt huomasin olevani aivan rapakunnossa ja päätin tehdä asialle jotain. Helmikuun alusta olen ottanut kävelyn jokapäiväiseksi ohjelmanumeroksi. Kahden kolmen kilometrin kävely on näin aluksi ollut ihan tarpeeksi, katsotaan miten kunto edistyy kevään mittaan ja vaikuttaako se mitenkään painonlaskuun.

Tavoitteena on 6 kg pois toukokuun loppuun mennessä.

Viestin otsikko: Re: Akileijan askeleet
ViestiLähetetty: 2015-02-26 15:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paino putoaa aina aluksi melko helposti kun hiilarimäärää rajoittaa, mutta sitten lasku hidastuu/tyssää kokonaan ja täytyy oikein ruveta miettimään syömisiään.

Nyt on tultu siihen pisteeseen, että on aika laatia strategia. Olen yrittänyt muistella, miten kilot hävisivät viime kerralla.

Kalorit ja proteiinit on laitettava tarkkailuun. Proteiinit ovat se suurempi ongelma, ne pitäisi saada pysymään 60:ssä. Hyväksi todettu menetelmä oli myös pitää pari "paastopäivää" viikossa eli vähemmän kaloreita niinä päivinä, mutta ei liian vähän muina päivinä, koska kroppani menee säästöliekille hyvin helposti.

Hiilarit eivät ole ongelma, saan ne helposti pidettyä 20:ssä tai alle. Olin kylläkin vähän huolissani aloittaessani, sillä ennen liian vähäisillä hiilareilla vatsa sekosi (IBS), mutta ilmeisesti olen vihdoinkin löytänyt ratkaisun: psyllium. Jauhetta aamulla turkkilaisen joukkoon, eipä ainakaan vielä vatsa ole aiheuttanut ongelmia.

BMI on 24,3 eli on siis taulukon mukaan just ja just normaalipainossa.

Kävelyilläkin käyn miltei päivittäin, vaikkei sillä painoon olekaan vaikutusta. Mieskin on innostunut, tehdään nykyään kauppareissutkin kävellen. =D> (Ehkei siinä niin paljon hurraamista ole, sillä sinne on matkaa vain 900 m, mutta ollaan yleensä tehty samalla isompi lenkki!)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00