karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 23:09:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 75 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Susanna vonkailee
ViestiLähetetty: 2011-11-10 18:00:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Morjens!

Mä en nyt suoraan sanottuna tiedä ihan tarkaan, mihin ryhmään mä kuulun, mutta mun BMI on AINAKIN 47, joten ei mua varmaan pois potkita täältä Vonkaleista ;-)

Otan noita tarkempia mittoja myöhemmin, mutta viimeksi kun olen uskaltanut puntarille nousta, viisari heilahti yli 122kg. Pahoin pelkään, että se on nykyään jo yli 130kg, mutta se jää nähtäväksi. Tänä iltana aion uskaltautua puntarille ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen. Pituutta minulla on vain 162cm, joten voitte kuvitella että olo on kuin kolmosia odottavalla. En ollut näin tuhdissa kunnossa edes tytärtäni odottaessani, ja raskauskilotkin sain karistettua...sit vaan tuli muita rankkoja ja traumaattisiakin elämänkokemuksia, sairastuin itse vakavasti ja PAM! Tässä ollaan. Suossa ja syvällä.

Mulla on erittäin hyviä ja pitkäaikaisia kokemuksia karppaamisesta ja erityisesti ketokarppaamisesta jostain vuosilta 2004-2006. Pudotin tuolloin puolessa vuodessa 18kg, sain verenpaineet ja kolesterolit aisoihin ja painoin jotakuinkin 80kg. Eli ylipainoa oli tuolloinkin, mutta en usko että minusta mitään riukua koskaan saakaan. Isot luut, sukurasitteet, hirveät hinkit ja vino pino sairauksia...siinäpä haastetta kerrakseen.
Karppaus on käynyt mielessä monta monta kertaa männä vuosina. Paino alkoi nousta vuoden 2009 lopulla, ja tänä aamuna sain hepulin, kun ei mun ISOIMMATKAAN farkut meinanneet mahtua pesun jälkeen päälle. Joka paikasta kiristää ja venyttää, ahdistaa ja pullottaa. Ei jaksa. Ei jaksa nousta sängystä, ei jaksa kävellä, ei jaksa mitään, lääh puuh. Hermo menee.

Ihan itse olen tähän pisteeseen itseni ajanut, sen myönnän. Annoin mennä ja tässä on tulos. Hiilarit on aina olleet mun kompastuskivi ja olen aivan varma, että vieroitusoireet tulevat olemaan kovat. Mutta jotain on tehtävä, koska mä en pysty enää katsomaan itseäni peilistä. Ja mä olen vasta 34-vuotias.

Eli olen siis nainen, yhden tyttölapsen äiti ja 9kk vanhan koiranpennun omistaja. Tekisi mieli alkaa harrastaa ja jaksaa enemmän myös äitinä, olla esimerkkinä... Tytär on laiha kuin riuku ja kova liikkumaan, minä lyllerrän perässä hiki päästä valuen. Perussairauksina on rasitusastma, verenpainetauti (jäi raskaudesta), vakava masennus, fibromyalgia, selkärangan rappeuma (kahdessa nikamassa), traumaperäinen stressioireyhtymä...listaa on. Kovasti olen sairastanut, viime vuonna olin viidessä leikkauksessa, tänä vuonna tulee vielä yksi, ensi vuonna ainakin yksi. Henki oli katkolla viime vuonna yhdessä leikkauksessa, eikä anestesialääkärit enää suostu nukuttamaan mua...riskit on liian suuret.

Että tämmösiä. Täytyy varoittaa, että olen aika suorasanainen ja puhun ronskistikin itsestäni...ei sovellu siis herkkähipiäisille. Olisi mukavaa tutustua kohtalotovereihin ja saada vertaistukeakin. Saapi kommentoida täysin vapaasti!

Viestin otsikko: Re: Susanna vonkailee
ViestiLähetetty: 2011-11-10 18:14:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa, kohtalotovereita löytyy. Vonkale itsekin (en myöskään ole punninnut), vuoden verran tuloksetta karpannut (ja "karpannut"), jaksaminen ja elämän stressitekijät junnaavat päällä sen verran koko ajan että laihdu en. Mutta ehkä tämä tästä. Yksityisestikin saa kirjoitella jos siltä tuntuu. Ronskiutta en pelkää, sen verran olen joutunut omaa elämääni ja esim. vakaumustani puolustamaan, että suustani olen melko ronskiksi myös kehittynyt. Ja työtä kun oon tehnyt 10 vuotta sosiaalialalla kaiken laisten ihmisten kanssa, niin sietokyky kovaan kielenkäyttöön on kyllä kohdallaan.

ViestiLähetetty: 2011-11-10 18:26:00 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Hei Susanna :smt039
Sairaus listasi on yhtä pitkä kun minulla, fibro,kilpparin vajaus,virtsakivi tauti,kulumat niskassa (3 nikamaa) krooninen jännitysniska,vakava masennus,kaksisuuntainen mielialahäiriö,tos,skolioosit alaselässä ja rintakehässä......
Mä olen myös 163 cm " pitkä " ja aloittaessani painoin 111 kg. Vielä 5 vuotta sitten painon n.70 kg joten painoa on tullut niin etten itseäni peilistä tunne, missä se hoikempi minä on ???
Mutta tervetuloa tänne ja laitoin kirjanmerkin sivuillesi eli höpötellään :smt023

ViestiLähetetty: 2011-11-10 18:51:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No kiva kun heti löytyi kohtalotovereita. Ei oo tosiaan helppoa yrittää hallita painoa, kun on kymmenen diagnoosia ja hirveät määrät lääkkeitä. 5 vuotta sitten mulla ei ollut mitään muuta kuin astmalääkkeet. Nyt onkin sitten verenpainelääkettä, nesteenpoistoa, masennuslääke, kipulääkkeet, kipukynnyksen nostoon Triptyliä jne... Olen melko varma, että Triptylin mukana tuli ainakin 10kg, ja sitten vaan annoin mennä, ei jaksanut taistella. Puolitoista vuotta sitten sain fibromyalgiadiagnoosin, reumatologin mukaan erittäin selvä tapaus, kaikki kipupisteet löytyi. Triptyl on ehkä ärsyttävin lääkkeistäni, mutta sen turvin pystyn nukkumaan edes jotenkin ja reumatologin mukaan se on ehdoton fibron hoitoon.

Fibron mukana tulee sitten vielä se VÄSYMYS. Eikä se ole tavallista väsymystä, vaan kokonaisvaltaista täysin vetelää oloa. En edes muista milloin viimeksi olisin herännyt pirteänä, ei sellaista tapahdu koskaan. Koko ajan nukuttaa, mutta päiväunia en silti pysty nukkumaan, ei tule uni. Ja kun väsyttää, on masentunut ja kipeä...ei siinä oikein jaksa välittää mitä sitä suuhunsa tyrkkää.

Kulumia mullakin on niskassa ja alaselässä, ja alaselästä löytyy vielä pullistuman alkukin. Tosin yksi lääkäri, muistaakseni neurologi, sanoi mulle, ettei näistä mikään voi aiheuttaa mulle kipua. En voinut ku nauraa sille päin naamaa, ei vaan jaksanut edes teeskennellä että ottaisin sen äijän mielipiteet tosissaan.

Pari kuukautta sitten kävin OYSissa kolmen päivän fibromyalgian sopeutumisvalmennuskurssin, ja voin lämpimästi suositella kaikille fibroille vastaavaa, jos sellaista tarjotaan. Teki hyvää nähdä muitakin samasta sairaudesta kärsiviä ja kuulla kokemuksia. Ja teki hyvää sekin, että kerrankin otettiin todesta.

Tiedä sitten pääseekö näiden lääkkeiden kanssa ketoosiin, mutta aion yrittää. Masennuslääkkeenä mulla on Efexor, joka ei lisää painoa, itse asiassa sen pitäisi toimia päin vastoin, ja pahimmassa tapauksessa se saattaa aiheuttaa jopa anorexian. No eipä ole ollut sitä ongelmaa!

Taitaa tulla aika sekavaa tekstiä, verensokerit nimittäin heittelee ihan miten sattuu...tempaisin tuossa herkkusienimunakkaan parsakaalilla & oliiviöljyllä höystettynä, kroppa on vähän ihmeissään. Illemmalla käyn puntarilla ja otan jotain mittojakin...ja rohkeasti postaan ne tänne :-D

Saapi kommentoida ja pulista ihan vapaasti, jos siltä tuntuu, mua ei haittaa ollenkaan!

ViestiLähetetty: 2011-11-10 19:06:35 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

hei taas !
tänään kävin lekurissa veritulosten takia ja se kun kyseli kaikenmaallisista oireista niin jouduin sanomaan etten tiedä mistä sairaudesta mikäkin johtuu. Mulla lääkkeinä masennukseen on efexor depot 375 mg,lamictal 400 mg,peratsin 8 mg ja ketipinor 25 mg. Kyllä musta on alkanu tuntuu et en laihdu lääkkeitten takii. Ja tuossa ei ole kaikki lääkkeeni.
Kesallä jätin sokerit pois ( vähensin reilusti ) niin paino laski 6 kg. Karppauksen jälkeen - 3kg ja siinä oon pysyny jo useita viikkoja ( pari kk) Tympii suuresti.
asiasta viidenteen, mikäs hauva-vauva sulla on ? Meillä on 8 v jenkki poika.

ViestiLähetetty: 2011-11-10 19:06:35 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

hei taas !
tänään kävin lekurissa veritulosten takia ja se kun kyseli kaikenmaallisista oireista niin jouduin sanomaan etten tiedä mistä sairaudesta mikäkin johtuu. Mulla lääkkeinä masennukseen on efexor depot 375 mg,lamictal 400 mg,peratsin 8 mg ja ketipinor 25 mg. Kyllä musta on alkanu tuntuu et en laihdu lääkkeitten takii. Ja tuossa ei ole kaikki lääkkeeni.
Kesallä jätin sokerit pois ( vähensin reilusti ) niin paino laski 6 kg. Karppauksen jälkeen - 3kg ja siinä oon pysyny jo useita viikkoja ( pari kk) Tympii suuresti.
asiasta viidenteen, mikäs hauva-vauva sulla on ? Meillä on 8 v jenkki poika.

ViestiLähetetty: 2011-11-10 21:36:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nonni, nyt on käyty puntarillakin. Pääsi muutama kirosana kun näin ne lukemat. Arvasin, että se 122kg lukema oli historiaa...mutta ahistaa silti.

Vaaka näytti nyt siis tätä: 134,9kg eli 135kg.

Että sillä lailla. 13kg puolessa vuodessa. BMI on 51,4.

Vetää aika hiljaseksi...

-------------------------------------

Asiasta kukkaruukkuun,
Hullulle Hatuntekijälle tiedoksi, että koira on itäsiperianlaika, 9kk vanha, mutta ei sitä pennuksi voi enää sanoa, on se niin iso!
Ja muuten tuosta Efexorista, mullakin siis on se sama lääke, mutta 300mg. En usko, että se on vastuussa tästä lihomisesta, syytän enemmänkin tuota Triptyliä.

ViestiLähetetty: 2011-11-12 22:19:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tässä ois nyt kolmas päivä ketoosikarppausta meneillään, oon yrittänyt pitää hiilihydraatit siellä 20-30g paikkeilla. Olo on melkoinen, täytyy sanoa, vieroitusoireet pukkaa täysillä päälle ja kroppa on ihan sekaisin. On huimausta, pahoinvointia, päänsärkyä, jatkuvasti saa ravata vessassa...ainakin nesteet siis liikkuu. En ole laskenut syömisiäni tarkasti, sävellän aiemman kokemuksen ja olotilan mukaan. En syö ollenkaan mitään ns. "karppituotteita" kuten esimerkiksi Atkinsin patukoita tai karppileipää...pärjään ilmankin. Jos on joskus ihan pakko leipä saada, niin pieni hapankorppu ajaa saman asian.

Pizzaa tekee niin älyttömästi mieli, että kai se on tehtävä karpin pizzaa pikaisesti. Kauheita mielihaluja!

ViestiLähetetty: 2011-11-15 17:22:22 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Jaksaa jaksaa =D>

ViestiLähetetty: 2011-11-15 18:44:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi! :bye: Täällä yks juuri aloittanut vonkale tuli antamaan tsemppitaputukset! =D> Meillä näyttääkin olevan suunnilleen saman verran pudotettavaa :) Mä kyllä pistin optimistisesti tavoituspainon alle 60 kg:n mutta...Noh, yrittänyttä ei laiteta :D
Toivottavasti vieroitusoireet on helpottaneet sulla! Itellä vasta toinen päivä menossa, niin niitä naksuja vasta odotellaan... Toivottavasti ei tuliskaan :)

ViestiLähetetty: 2011-11-15 21:11:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos tsempeistä!
En ole langennut, vaikka pari päivää oli aika rankat pizzan himot. Nyt tuntuu jo paremmalta, mutta oon varmaan syönyt liikaa kasviksia päästäkseni vielä ketoosiin. Pitää siis skarpata.

Kävin vaa'allakin! Ja se näytti 133,9kg. Että muka 1,1kg ois jo lähtenyt? Ei ollut edes mikään tyhjän vatsan aamupaino, vaan ihan illalla vaatteet päällä huvikseni punnitsin itseni. Nesteet on varmaan siis lähteneet liikkeelle.

Tuntui hullulta käydä kaupassa ja ostaa taas karppiruokaa, tuntui että kaikki varmaan kattoo kun plösö ahtaa pekonia ostoskoriin... :roll:

ViestiLähetetty: 2011-11-15 21:38:01 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Ihan samaa aatellu omilla kauppakäynneillä, pekonia, voita,kananmunia ,kuohukermaa jne. Ja painoa päällä 40 kg liikaa.

ViestiLähetetty: 2011-11-16 06:16:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

susannan77 kirjoitti:
En ole langennut, vaikka pari päivää oli aika rankat pizzan himot. Nyt tuntuu jo paremmalta, mutta oon varmaan syönyt liikaa kasviksia päästäkseni vielä ketoosiin. Pitää siis skarpata.

Kävin vaa'allakin! Ja se näytti 133,9kg. Että muka 1,1kg ois jo lähtenyt? Ei ollut edes mikään tyhjän vatsan aamupaino, vaan ihan illalla vaatteet päällä huvikseni punnitsin itseni. Nesteet on varmaan siis lähteneet liikkeelle.

Tuntui hullulta käydä kaupassa ja ostaa taas karppiruokaa, tuntui että kaikki varmaan kattoo kun plösö ahtaa pekonia ostoskoriin... :roll:

Eihän ketoosia ole pakko tavoitella. Ja jos kasvikset maistuu niin silloinhan ruokavaliokin pysyy monipuolisena. Jatka tuota linjaa joitakin viikkoja ja katso mitä tapahtuu.

Se että paino on ton verran laskenut niin nesteitähän silloin on lähtenyt ja se on yksi merkki siitä että hiilarit on ollu alhaiset.

Musta tuntuu siltä että karppauksesta on jälleen puhuttu niin paljon että ihmiset ei enää juurikaan ihmettele karppien ostoksia, siis jos ne on pelkkiä karppitarvikkeita.

ViestiLähetetty: 2011-11-16 06:22:11 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Tsemppaustaputukset täältäkin!

=D> =D> =D> =D> =D>

Itse löysin itseni reilu vuosi sitten aika samankalataisesta tilanteesta, aloitin viimeisenä oljenkortenani karppauksen ja nyt on 18 kiloa tippunut siitä, kun aloitin. Olo on aika huomattavasti muuttunut vuodessa. Ja kun hiilarikoukusta irti pääsee, ei ole niin pakottavaa tarvetta (ainakaan minulla) takaisin sinne mennä.

ViestiLähetetty: 2011-11-16 09:09:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

hullu hatuntekijä kirjoitti:
Ihan samaa aatellu omilla kauppakäynneillä, pekonia, voita,kananmunia ,kuohukermaa jne. Ja painoa päällä 40 kg liikaa.

Karppaus alkaa olemaan niin tapetilla nykyään että noita aletaan pitää jo normaaleina 'laihdutusruokina'. Enemmän ne varmaan siellä kyttää että "läski yrittää laihduttaa!" jos siellä joku ylipäätään kyttää. Itsellä on vielä kasa kasviksia vieressä tasapainottamassa näkyä ;)

Enemmän ne varmaan kyttäisivät jos siihen hihnalle latoisi siideriä, perunalastuja ja karkkia...

Kuva
Ruokapäiväkirja
Ajatuksia muustakin kuin ruuasta

"Jos on eri mieltä, ei se automaattisesti tarkoita että olisi väärässä."

ViestiLähetetty: 2011-11-16 13:25:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitokset tsemppauksesta kaikille!

Muutamat vastaukset:
Micci_67 - ei, ei ketoosi olekaan mikään pakko, mutta itse haluaisin siihen, koska on siitä aiempaa kokemusta. Mutta en sitten tiedä, jaksanko hifistellä tällä kertaa. Kasvikset todellakin maistuu, etenkin vihreät sellaiset, ja niiden hiilareita en ole vaivautunut laskemaan.

Zeebrakarppi - mahtava painonpudotus, onnittelut =D> 8)

Ehkäpä siellä kaupassa ei mun koria kyttää muut kuin minä, se on se vaan tunne... Ja lapselle ostan myös ei niin karppia ruokaa, samassa korissa siis sitäkin. Mutta ei missään nimessä karkkia, sipsejä, eikä varsinkaan siideriä. En juo alkoholia juuri ollenkaan, ehkä kerran pari vuodessa. Tupakkaakaan en polta. Ainoa pahe on sitten tuo kahvi, mutta siitä en luovu ainakaan vielä. Töräytän sekaan kunnon kermat ja nautiskelen ;-)

Kävin tänä aamuna tyhjällä vatsalla ja ilman vaatteita vaa'alla, se näytti 132,4. En tiedä uskoisko. Mutta ehkä semmoinen vesipöhö on lähtenyt, jotenkin tuntuu ettei tuo maha pömpötä ihan niin kuin vielä viime viikolla. Nesteet siis liikkuu ainakin!

Muita tuntemuksia, näitä karppaajille tyypillisiä: näläntunne on hälventynyt, ei vielä kadonnut, mutta ei tule sellaista kirkuvaa nälkää. Pissalla saa laukata tuon tuostakin. On ehkä hieman pirteämpi olokin. Ummetusta on vähän, mutta siihen auttaa mulla parsakaali, jota syön päivittäin.

Että tämmöisiä tuntemuksia tänään! Tsemppiä kaikille!

ViestiLähetetty: 2011-11-16 22:42:26 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Hyvinhän sulla on kiloja jo pudonnut =D>
Mä haluaisin kans ketoosiin mutta ei oo mun juttu vielä. Rentoilen.
Ootko vielä mittanauhaa käyttänyt ?

ViestiLähetetty: 2011-11-16 22:48:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En ole vielä mittaillut, ahdistaa ajatuskin melkein enemmän kuin peiliin katsominen. Mutta paras kai se on nekin ottaa, on sitten mihin verrata.

ViestiLähetetty: 2011-11-17 09:59:35 
Poissa
hevikarppi
hevikarppi

Mulla jumitti taas pari kk mutta kun mittasin navan kohdalta niin oli 6 cm kadonnu.Anto taas tsemppi fiilistä.

ViestiLähetetty: 2011-11-17 10:28:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Wow, tuo on kyllä jo merkittävä mittaus. Kunhan saan silmät auki, niin pitää alkaa mittaileen.

Tänä aamuna oli muka kirkuva nälkä jo heti aamusta... Piti sitten tekaista pika-aamiainen, leikkeleitä, juustoa, keitettyä kananmunaa, maapähkinöitä. Nyt sitten siemaillaankin jo kahvetta kermalla leipäjuuston kera. Nam.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 75 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00