snowgrouse kirjoitti:
Jos jaksaa lukea, niin Mike Eadesin blogissa on pirusti asiaa aineenvaihdunnasta, VHH:sta ja siitä miksi kalori ei ole aina kalori. Tässä esim. yksi kategoria. Jätkä ainakin jaksaa listata lähteensä koska on itse ammatiltaan lääkäri ja plärää eri tutkimuksia jatkuvasti. Elikkä tässä sitä lähdettä (Thermodynamics of Weight Loss-artikkelit ovat erityisen silmiä avaavia).
http://www.proteinpower.com/drmike/cate ... ight-loss/Mutta jos on lukenut yhdenkin hyvän karppikirjan (joita tosin on vähemmän julkaistu suomeksi) niin silloin pääsee enemmän jyvälle siitä että miksi kitukalorit tekevät vain hallaa. Elimistö tarvitsee tietyn määrän kaloreita ja syö niitä muualtakin kuin rasvamakkaroista, etenkin jos hiilihydraatteja ei rajoiteta. Ongelmana onkin se että keho ei todellakaan käy heti niiden rasvavarastojen kimppuun (elämä olisikin helppoa jos näin kävisi) vaan ottaa esim. proteiinia jo olemassaolevasta lihasmassasta. Jos haluaa syödä sisäelimensä, lihaksistonsa ja luustonsa, niin siitä vain. Mutta kyse ei ole niin yksinkertaisesta jutusta kuin kaloreiden rajoittamisesta, koska jos kehossa on päällä liian insuliinin antama varastointisignaali niin läski ei lähde mihinkään. Kyseessä on monimutkainen aineenvaihdunnallinen/hormonaalinen vyyhti jossa insuliini on ehkäpä se tärkein tekijä.
Minusta sinä sotket asioita. Kyllä blogista löytyy VHH:n puolustavia argumentteja, mutten löytänyt yhtään, jossa olisi sanottu että Cambridge tai Nutrilet-kuurit olisivat sinun tarkoittamia "kitukuurija". Ruuassa on myös mikroravinteet: vitamiinit ja mineraalit. Eli yritän sanoa, että on aivan eri asia syödä anorektikon tavoin "oikeaa" ruokaa liian vähän, kuin "pussikeittoja", joissa kaikki päivän mikroravinteet ovat saatavilla.
Rumasti sanottuna lähteesi oli yhtä hyödyllinen kuin "www.google.com" lähteenä. Minusta sinun kannattaisi keskittyä puolustamaan VHH:ta ja jättää muiden menetelmien mustamaalaaminen, jos kerta et viitsi tutustua niihin. (Itse olen lukenut Annika Dahlqvistin Karpin tapaan, eikä siinä minusta missään vaiheessa sanottu, etteikö Cambridge tai Nutrilet-kuuri voisi toimia. Paljon puhutaan painonvartijoiden tavasta lähinnä kirjoittajan omien kokemuksien kautta.)