karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-31 10:56:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miten vonkaleet liikkuvat?
ViestiLähetetty: 2010-06-18 09:42:10 
Poissa
sintti
sintti

Heip!

Mua kiinnostaisi muiden vonkaleiden liikuntaharrastukset. Kaipaisin uusia ideoita! Itse en ole juurikaan sunnuntaikävelyitä kummempaa liikuntaa harrastanut aikoihin. 1,5v sitten kävin melko ahkerasti juoksemassa, lenkkikaveri kun oli. Tai juoksemassa ja juoksemassa, juoksin minkä jaksoin, 5km lenkistä meni ehkä puolet juosten. Sitten se vaan jäi ja nykyään hyvä jos jaksaa sataa metriä juosta :|

Olisin innokas kokeilemaan uusia lajeja, mutta paino on esteenä monelle. Jostain astangajoogasta on ihan turha edes haaveilla tämmöisen 120kg ruhon kanssa.

Pari päivää sitten ostin kävelysauvat. Hurahdin ihan täysin! Oon nyt kahtena päivänä käynyt noin tunnin lenkillä, ja siihen kun yhdistää lenkin lopuksi sen, että kiipeää portaita pitkin kotiin - hiki lentää! Tämä harrastus tulee jatkumaan pitkään, sen voin luvata. Pitäiskö peräti luvata että kun sata sauvailukilometriä on täynnä, menen urheiluliikkeeseen ostamaan kunnon varusteet, eli kunnon sauvat ja kengätkin. 8)

Mutta kertokaapa muut liikuntaharrastuksistanne. Ja muutenkin keskustelua isojen ja huonokuntoisten ihmisten liikkumisesta! :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-06-18 17:56:32 
Poissa
sintti
sintti

Kyllä minullakin on se kävely ainoa mitä tällä hetkellä yli 130 kiloisena vonkaleena silloin tällöin harrastan. Tiedän kyllä, että sen pitäisi olla säännöllistä... Muita mahdollisia lajeja olisivat tietysti kuntopyöräily (tai ihan oikea pyöräily), kuntosalitreeni (ainakin itselle kävi 10-15 kg nykyistä kevyempänä hyvin!), Zumba joko ohjattuna tai kotona (ohjattuna kuulemma vaihtelevampaa). Uinnin tai vesikävelyn tai vesijumpan olen kuullut olevan hyväksi, koska se ei rasita niveliä niin kovasti, mutta se on eri asia kehtaako tämän painoisena uimahallissa käydä. Onnittelut täältä ja olen ylpeä, jos joku kehtaa. Ja miksei joku vähän pienempi vonkale kehtaisi?

Jumpata voi muuten ilman vettäkin, tekee niitä liikkeitä joihin kykenee. Samaten joku itsepuolustuslaji voisi olla sopivaa liikuntaa. Kiinalainen tai chi on kamppailulajeja rauhallisempaa, mutta varmasti sekin on tehokasta. Hulavanteen pyörittäminenkin on tehokasta, olen itse kokeillut, mutta oli vaikeuksia oppia sitä. Lapsena olen osannut. Taitavimmillaan sen voi yhdistää tanssiin (youtubessa on paljon videoita) ja heilua vaikka useamman renkaan kanssa.

Yllättävän paljon tulikin mahdollisia lajeja mieleen, vaikka itse harrastan tuota yhtä ainoaa :) Toivottavasti innostut jostain, kesäkurpitsa, ja sitä olisi mahdollista toteuttaa sinun paikkakunnallasi! Tai ehkä joku muu ehdottaa jotain vielä mielenkiintoisempaa! Oli muuten kiva kuulla, että pidät kävelystä. Itsekin pidän, vaikka haaveilen tuosta oikeasta pyöräilystä maisemanvaihtelun vuoksi (olisi enemmän reittimahdollisuuksia). Mutta ensin täytyy kohottaa tuota peruskuntoa.

ViestiLähetetty: 2010-06-18 19:05:19 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ensimmäinen vastaus meinasi olla että "huonosti" :lol: Mulla ei selkä kestä kävelyä, mutta olen nyt kesän tullen pyöräillyt enemmän. Tekee yllättävän hyvää selälle ja ryhdille ja mahallekin, vaikka luulisi että siinä vain reidet treenaantuu :shock: Astangaan toivon pääseväni takaisin kunhan olen saanut yleiskunnon ja painon sellaisiin mittoihin ettei ihan tuhoa lihaksiaan niissä kohdissa missä hypätään asennosta toiseen [-o< sillä kiinteytyi niin hyvin ja keuhkot olivat kuin terästä. Iisimmät jooga-asennot ovat käytössä siihen saakka, miten nyt möhömaha antaa periksi.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-06-18 19:28:50 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Aloitin työmatka pyöräilyt 3 km siivu.
Salilla käyn joka 4.päivä, syklitän.
Välipäivinä "yritän" käydä Plikan kanssa lenkillä, mut se on vähän hidasta kun Plikka on 6v.
ja maailmassa on niin paljon ihmeteltävää... :wink:

Ja infrapunassa (mä miellän sen liikunnaksi :lol: ) käyn vähintään sen joka 4.päivä ja jos ehdin joka 2.päivä.

ViestiLähetetty: 2010-06-18 20:29:37 
Poissa
sintti
sintti

Kyllä mä kehtaan uimassa käydä hallissa ja järvessä yleisellä rannalla. Mulla on kai sitten ihan vääristynyt kuva omasta ulkonäöstä kun en omasta mielestäni näytä edes mitenkään kammottavan valaalta uikkarissa :mrgreen:

Mutta uinti on nyt kuvioista poissa, koska a) se on melko kallista (4,2€/kerta) ja b) uimahalli on kesän kiinni. :(

Kävin muuten taas just sauvakävelemässä. Yli tunnin lenkki vaihtelevassa maastossa, hiki tippuu vieläkin! Ja savojen kanssa kävely on sekä asiantuntijoiden että oman kokemuksen mukaan todella hyvä selälle, ts. selkälihakset joutuu oikeasti töihin. Ja ryhti kyllä pysyy hyvänä sauvojen kanssa!

ViestiLähetetty: 2010-06-18 20:33:38 
Poissa
Ero-sennin
Ero-sennin

Kuntopyörä ja nyrkkeilysäkki löytyy kotoa ja ovat mahdollisimman usein käytössä. Kuntopyörää voi polkea samalla kun katselee televisiota. Nyrkkeilysäkki on mitä kätevin kun maailma painaa päälle niin saa purettua tunteitaan ja kuntoiltua samalla. Itse pelailen vielä paintballia mutta se ei ole kovin ystävällinen laji jaloille tai polville ainakaan kun pelataan turnauksia.

Uiminen olisi varmaan hyvä laji ja sen aloittamista olen harkinnut kun syksy taas saapuu. Saa nähdä tuleekos siitä mitään kun ei oikein ole ketään kaveria jonka kanssa kävisi uimassa. Siksi nuo kotona tehtävät liikuntamuodot on sopinut itselleni kun niihin ei tuo liikuntakaverin puute haittaa.

ViestiLähetetty: 2010-06-18 22:08:56 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Työmatkat (n3km suunta) mä kikkailen. Elikkäs siis mulla on kick bik :mrgreen:
Joka 4päivä salilla ohjelma läpi elikkäs n. tunti ja vartti punnerrusta rautojen kera 8)
Välipäivinä vaihtelevasti jottain... kikkailua/ power platea/ vesijumppaa/ summit traneria (ylämäkilaite)/ vesijuoksua/ vyötärönmetsästystä/ kotijumppaliikkeitä/ kahvakuulia...

Ja joskus oli aika kun en jaksanut kävellä 2kilometriä... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-06-19 16:07:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen aina tykännyt tanssista ja aikanaan aloitin liikkumisen jostain kansanopiston airobisesta tanssista. Samoihin aikoihin uinti ja pyöräily.

Nykyään käyn salilla ja ihan aikataulun mukaan sekasin salilla, ja eri jumpissa ja kaikki on kivaa.

Kehtaamisesta; mä kehtasin noihin liikunta paikkoihin ennemmin kuin paikkareihin aikoinaan :oops:

ViestiLähetetty: 2010-06-19 18:26:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tämä vonkale liikkuu toistaiseksi kävellen ja kuntopyöräillen. Enemmän ja vähemmän tällä hetkellä...
Kuntosalille tässä on kova hinku, mutta se minne ollaan menossa, on kiinni koko heinäkuun, joten aloitetaan vasta elokuussa kuntosalilla käynti.
Uimaan olisi kiva päästä, pitäisi saada vaan joku kaveriksi, yksin ei oikein tule lähdettyä...

ViestiLähetetty: 2010-06-20 22:48:55 
Poissa
sintti
sintti

kesäkurpitsa kirjoitti:
Kyllä mä kehtaan uimassa käydä hallissa ja järvessä yleisellä rannalla. Mulla on kai sitten ihan vääristynyt kuva omasta ulkonäöstä kun en omasta mielestäni näytä edes mitenkään kammottavan valaalta uikkarissa :mrgreen:

Ihanaa, että sinulla on itsetunto kohdillaan. Itselläni oli monta vuotta kauheat estot käydä uimassa möykkyjeni kanssa. Tämä ajankohta sattui murrosikään ja alkavaan aikuisuuteen, jolloin oma ruumis oli erittäin epämiellyttävä. Kuluneena viikonloppuna päätin pistää pisteen moiselle piilottelulle ja kävin uimassa. Ja omaksi ihmetyksekseni uin jopa suhteellisen nopeasti kilometrin matkan makkaroineni. :D Ajattelin monta vuotta, etten esimerkiksi voisi näyttää muulta kuin hirveältä uimapuvussa ja että saisin ilkeitä kommentteja kanssauimareilta. Tekosyitä ja oman mielen keksittyjä kauhuskenaarioita nuo näyttävät olleen, kun uin sulassa sovussa muiden seassa 110 kiloni kanssa, vieläpä nätissä uimapuvussa.

Edellä mainitsemaani nopeaan uimatahtiin saattaa vaikuttaa toinen liikuntaharrastukseni, pyöräily. Sitä olen harrastanut ympäri vuoden jo melkein 10 vuoden ajan, joten reisiini ja pohkeisiini on kehittyneet aika mojovat lihakset. Joskus ihan huvittaa, kun jalat näyttävät ihan miehen kintuilta. :) Itse pyöräilen joka arkipäivä yhteensä noin 4 km kouluun ja siihen vielä päälle satunnaiset kauppareissut, noin 2 km suuntaansa. 10 km pyörälenkin teen viikonloppuisin, jos uiminen ei ole vetänyt minua voimattomaksi. Hyväksi pyöräksi suosittelen vaihdepyörää, jossa on 3-7 vaihdetta. Niiden avulla ylämäet pystyy polkemaan ylös ilman, että takapuoli nousee irti penkistä. Pyörämittari on myös hyvä motivoija yksinkin ajavalle.

Kävelystä en tykännyt ennen kovinkaan paljon, mutta MP3-soittimen kanssa opin pitämään kävelylenkeistä. Itselläni on tavoitteena kävellä päivittäin (lepopäivät pois lukien) noin 45 minuutin vakiolenkki, jossa on aina pitkä ylämäki ja sen vastapariksi palkitseva alamäki (ja vaihtelun vuoksi myös toisin päin). Kävelyä harrastan myös ympäri vuoden. Näin kesällä on mukavaa köpsötellä kuivalla asfaltilla, kun talvisin saa usein oikein jalkojaan nostellen tarpoa eteenpäin kunnon lumisateessa. Kaikista palkitsevinta omassa liikkumisessa on kotiin pääseminen ja hyvä mieli siitä, että on taas onnistunut saamaan itsensä liikkeelle.

Aina suurta yötä päin

CMX - Suurta yötä päin

ViestiLähetetty: 2010-06-26 21:58:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei,
tätä kysymystä ei ole tarkoitettu vinoiluksi, mutta tykkäisin tietää, onko olemassa jotain yleispätevää syytä siihen, miksei 120 kg painava voi harrastaa astanga-joogaa, kun se tuolla aiemmin esimerkkinä mahdottomasta urheilusta mainittiin?

En usko itse olevani hirveästi tuota kevyempi, mutta olen pidemmän aikaa haaveillut kyseisen aloittamisesta uudestaan.

Itse en liiku tällä hetkellä ns. lainkaan, mutta tiedän kokemuksesta, että minulle sopisivat ideaalilla tavalla uinti, punttis ja astanga. Aiemmin myös kävely, mutta nyt paino on tainnut nousta sen verran aiemmista lukemista, että polvet ja nilkat vähän vikisevät.

Kat

ViestiLähetetty: 2010-06-26 22:50:21 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Eihän tuon vinoilua tarvi olla :D . Kokeilin vain itse just aloittaa astangan uudestaan eivätkä nivelet todella kestäneet etenkään sitä punnerrusasentoon hyppäämistä. Ja jos se vyötärölihavuus on sitä luokkaa ettei yksinkertaisesti taivu joihinkin niistä asennoista niin siinä ei tiukkakaan tahto auta vaikka kuinka olisi saanut itsensä ennen taivutettua viipurinrinkeliksi. Hyvä tietysti jos jollain on sen verran pitempi kroppa/raajat että pystyy ja yleiskunto sen verran parempi ettei mene nivelet mäsäksi tai reväytä lihaksiaan. Tämäkin on niin yksilöllistä että kuka teloo itsensä ja kuka vain porskuttaa. Odotan kyllä innolla että pääsisin sitä vaikka talvella jo jatkamaan.

ViestiLähetetty: 2010-06-26 23:29:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tota joo, tiedän KVG. Mutta koska on kyse keskustelupalstasta, niin...
Ite harrastin/kokeilin hatha joogaa joskus 80 luvulla, ja sehän on lähinnä venyttelyä/kropan hallintaa. Mitäs tuo astanga oikeen on?

ViestiLähetetty: 2010-06-27 00:06:20 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Astanga on ehkä fyysisesti intensiivisin joogan muoto jossa ollaan jatkuvasti liikkeessä ja joka käy rankasta lihaskuntoharjoittelusta, koska oman kehon paino on koko ajan vastuksena käytössä. Kyllä siitä lihakset kasvaa ja kiinteytyy. Ainoa miinus on siinä että se on todellakin pirun rankkaa, etenkin aloitettaessa tai jos tulee harjoitukseen taukoja esim. flunssan tai muun takia, koska se on aina niin hirveä rääkki päästä siihen astangakuntoon takaisin. (Mitä olen kuullut niin useimmilla tuo on juuri se syy harjoituksen lopahtamiseen). Mutta se on ah-niin-ihanaa. Itsellä flunssat vähenivät jumalattomasti koska siinä muuttuvat keuhkot ihan teräkseksi (siinä pitää koko ajan tehdä semmoista syvää, Darth Vaderin tavoin kohisevaa hengitystä) ja nukuin paremmin. Hitto että sitä on ikävä...

ViestiLähetetty: 2010-06-27 00:12:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitoskiitos!
Pitäisi koettaa oikeasti löytää omiin aikatauluihin sopiva ryhmä. En itse ole välittänyt hathasta, ja tai chi oli suorastaan hirvittävää, mutta astanga vei sydämen siitä huolimatta, että joogahengitys on vaikeaa, enkä tahdo millään onnistua pysymään kyydissä siinä, mitä kulloinkin kuuluisi tehdä.

Analysoin, että tykkään astangasta juuri sen voimankäytön ja nopeuden takia; oma äkkipikainen ja riuhtova luonne ei tahdo jaksaa jossain solmussa oleilua... 8)

ViestiLähetetty: 2010-06-27 00:32:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OK. Eli jos hatha on kropan hallintaa ja notkeutta, niin astanga on sitten lihaskuntojumppaa. Voisikos tuota rinnastaa esim method putkisto juttuun?

ViestiLähetetty: 2010-06-27 02:03:59 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

No joogahan on muutenkin enemmän sitä kokonaisvaltaista ja henkispainotteista juttua, joten vaikeaahan siitä on puhua kuntoiluna tai jumppana. Käsittääkseni astanga on rankempaa kuin Putkisto. Ääääh, nyt katse kääntyy jo joogamattoa kohti kun astangaa on niin ikävä... :roll:

ViestiLähetetty: 2010-06-27 09:33:42 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Yin-joogaa olen minäkin harrastanut nyt vuoden ja on ihanaaaa. Syksyllä aloitan myös astangan. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää...

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2010-06-28 22:02:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aiheeseen liittyen, pakko sanoa että huonosti, todella huonosti. Viime torstaina kävin melko rahallisella kävelyllä sellasen 1,5h ja kylläpä otti jalkoihin. Niin polviin kuin jalkapohjiinkin. Kunto on siis todella huono ja tässä tilanteessa liikunta"harrastus" pitää aloittaa pienistä kävelyistä ja fillaroinneista että ei hajota jalkojaan.

Venyttely on yksi mitä pitäis harrastaa päivittäin, olkoon sen muoto sitten hatha tai jotain ihan muuta. Kyllä tässä on meinaan 1,5 vuoden aikana jäykistynyt ihan järkyttävästi.

ViestiLähetetty: 2010-06-29 07:55:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heissan!

Minä 177cm pitkä ja nyt.. alle 130kg, mutta painoin tuossa 138kg harrastan seuraavia liikuntalajeja, kun harrastan:
- uinti/vesijuoksu/vesijumppa (eikä hävetä yhtään, veden allahan sitä ollaan piilossa!)
- kuntosaliharjoittelu
- zumba
- pump
- venyttely
- Kävelyä, vaikka siitä en kyllä tykkää juuri ollenkaan, mutta välillä kaverin kanssa

Harrastan myös tosi paljon, silloin kun harrastan, mutta ikinä en kyllästy! Enkä koe olevani ollut jotenkaan huonokuntoinen, vaikka taukoja onkin pidellyt.. Toivon toki, ettei näitä taukoja tulisi, mutta sitä kun kerran lössähtää niin sitä lössähtää, ja siis lössähdys ei mulla ikinä oo johtunut kyllästymisestä, vaan esim. sairaudesta tai jostain, ettei ole päässyt harjoittelemaan.

Lajeja, jotka eivät niin sopineet:
- Balletone - kivaa, mutta yksinkertaisesti siinä liikuttiin jotenkin liian vikkelään aina välillä, että oli sellainen vähän tukala olo tehdessä
- Spinning - tuntuu että se satula uppoo tuonne laardipersaukseen ja oon saanut palovammoja pakaroihin, ei kovin kiva.. mut silti välillä tulee harjoitettua

Minä <3 Liikunta.
Kaikkea en vaan jotenkaan saa tehtyä kipeän polveni/läskejeni takia. Siis tuntuu joskus, että läskit on tiellä jotain liikettä tehtäessä. Odottelen aikaa, kun näin ei ole :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00