Ankerias kirjoitti:
Syntykotona käyminen on aina ollut ongelmallista, siellä kun notkuu karkkia, leipää, leivonnaisia ja kaikkea muuta vähärasvaista pöydillä ja seinillä.
Puuuuh, neljän päivän retki hiilarilandiaan eli äitini luo on onneksi takana. Tai loppui siis sunnuntai-iltana. Mietin mihin raportoida ja pistetään nyt vaikka tähän, vaikkei ihan oikea paikka olekaan kun ei liity tukemiseen.
Olin etukäteen päättänyt että syön mitä tarjolla on, kun minulle onneksi ei hiilarisafkoista tule kummempia oireita. Ja etukäteen olin tilannut leiväkseni kokorukiista, kun kerran kysyttiin, ja sitä myös sain ja kaksi palaa runsaan voin kera aamiaisella kiltisti söin. Kahvimaidoksi sain täysmaitoa, ja voitakin siis jääkaapista löytyi (kalanpaistotarkoituksiin), vaikka julmetusti leipää mättävä äitini käytti Beceliä. Juusto oli jotain kevaria, mutta meni sekin kun paksulti vuoli. "Terveellinen" niukkasokerinen kokojyväjauhomarjapiirakka maistui kummalliselta, mutta vähitellen siihen tottui (pellillinen riitti moneksi päivää). Keitin yhtenä päivänä itse seljankan, käytin
hieman perunoita, ja hyvää oli. Paistettujen muikkujen kanssa keitetyt perunat sen sijaan tuntuivat mahaan liian "solaniinisilta". Olen alkanyt epäillä, ettei kroppani nimenomaan perunaa oikein kestäisi, ne ovat viime aikoina maistuneet pahoilta ja karvailta. Kylässä piipahtanut tuttava toi leipomiaan karjalanpiirakoita ja kohteliaana söin niitä muutaman, vaikken koskaan ole ko. ruokalajista oikein piitannut. Sienestin, joten saimme myös ukonsienipihvejä ja haperokastiketta. Yhtenä päivänä oli sangen karppia kesäkurpitsamoussakaa, ja koko ajan tarjolla runsaasti oman kasvimaan tomaatteja ja kurkkuja. Olutta joimme. Ostin kaupasta itselleni pikkiriikkisen maitosuklaapatukan.
Painoa tuli koko aikana lisää yllättävän vähän, vain 200 grammaa. Ylitäyteen pumpattu olo oli koko ajan kyllä, kaikkea tuputtua en ehtinyt syödä. Loppujen lopuksi täysin erilaisista ruokavalioistamme löytyi kuitenkin yhteisiäkin elementtejä (kalaa, kasviksia) sen verran, että vaikka olisin tiukempaa linjaa vetänyt, samoilla ruoilla olisi pärjätty. Kovin usein en kyläile äitini luona (nyt kyllä pelkään että jouluksi on pakko mennä vaikkenen haluaisi). Sikäli se, mitä siellä joudun syömään, ei ole iso ongelma. Oloni oli siis liian täysi, mutta kyllä minä joka suupalan ihan itse suuhuni vein. Olisin kai voinut syödä vähemmänkin? En tiedä onko hiilaripöperöiden vai yleisen ahdistavan tilanteen (en vieraile mielelläni) vika, mutta koko ajan teki mieli mättää jo ylitäyteen mahaan vain lisää tavaraa.
Mietin, että tuollaisessa tilanteessa, jossa toiselle syöttäminen on se keino osoittaa rakkauttaan, toimisiko (tiukemman linjan) karppaajalle se strategia että kehuu vuolaasti niitä tarjolla olevia liha-, kala- ja kasvisruokia, jolloin saa syöttäjän emotionaaliset tarpeet tyydytettyä ja voi ehkä huomiota herättämättä skipata ne makeat jauhoruoat? Ottaa lusikallisen kiisseliä ja syö, sitten sanoo oli niin makeaa että alkoikin vielä tehdä mieli sitä ihanaa savukalaa, saiskos sitä lisää?

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011