Jos suunta on alaspäin, niin sehän on hienoa! Välillä tulee suvantokausia, se on vaan hyväksyttävä tässä hommassa.
Mulla ei oo kuukautiset loppuneet missään vaiheessa, perkele. Saisivat loppua, olen kärsinyt niistä 11-vuotiaasta asti, joka kuukausi menee yksi viikko ihan pilalle. Kivut on aina olleet hirveät eikä ne muuttuneet lapsensaannin jälkeenkään. Raskauden jälkeen meni vain 1,5kk ja kuukautiset tuli takas. Vuodin silloin ensimmäiset puoli vuotta niin rankasti, että esimerkiksi suihkusta tullessa veri valui jalkoja pitkin noroina ja lattialle jäi verivana...sidettä ei ehtinyt laittaa, kun se oli jo "täynnä". Nykyäänkin vielä parina pahimpana vuotopäivänä tulee sellaisia "holahduksia", tuntee että verta valuu, menee vessaan ja yöside on läpimärkä. Joudun pitämään yösiteitä aina, kun on kuukautiset, myös päivällä, eikä ne aina edes riitä, milloin on vaatteet veressä, milloin sänky. Joskus istun vaan pöntöllä ja annan veren valua. Välillä tulee kamalia verisiä kokkareita, isoimmillaan pienen kananmunan kokoisia.
Ja lääkäreiden mielestä ei ole mitään ongelmaa, reilua vuotoa on välillä kaikilla...
Kaikki muutkin PMS- ja kuukautisvaivat löytyy ja on löytynyt AINA: turvotus on ihan käsittämätöntä, se alkaa jo 3-4 päivää ennen kuukautisia. Joskus muurautuu silmät umpeen. Kipuihin menee maksimiannoksella ibuprofeeni ja parasetamol, yksinään ei kumpikaan oikein riitä. Runsaan vuodon takia olen lähes aina aneeminen. Kuukautisten aikana väsymys on aivan erilaista...ei tätä pysty edes kuvailemaan, on vaan niin puhki ja uupunut. Luulen, että tämä johtuu anemiasta. Naama kukkii, joka paikka kukkii. Rasva oikein kiiltelee iholla, vaikka kuinka pesisi. Ja kuulemma ripulikin on kuukautisvaiva, en vaan ole aiemmin tajunnut.
Ja ne kivut. Voi jeesus. Joskus jos ei ehdi ottamaan lääkettä ajoissa ei voi muuta tehdä kuin heijata itseään edes takaisin kippurassa sängyllä ja odottaa, että lääkkeet alkaa potkia. Se vie hirveästi voimia ja sitten kun lääkkeet vihdoin vaikuttaa, nukahtaa voipuneena. Kerran on jopa lähtenyt jalat alta ja kaaduin lattialle, kun kipu iski selkään. Kipu aaltoilee selästä reisiin, alavatsa ja nivuset on kuin tulessa.
Mulla oli joskus muinoin hyvä kipulääke kuukautiskipuihin: Clotam. Mutta sen valmistus lopetettiin joskus 6-7 vuotta sitten ja siitä lähtien oon kärsinyt ilman reseptilääkettä. Saa kommentoida, jos tietää jotain helpotusta tähän!! Olen vuosien aikana niin monella gynellä käynyt ja apua pyytänyt, sitä saamatta. Hormonituotteet ei mulle sovi, ei kierukat, ei pillerit, ei mikään. Kaikkea on kokeiltu, verenpaine nousee ja paino myös, on jopa yrittänyt laskimotukosta kerran pillereiden takia (olin silloin normaalipainoinen, eikä ollut terveysongelmia).
Että tämmöinen hormoonihiiri täällä...tuli varmaan liian yksityiskohtaista settiä joidenkin makuun, mut skipatkaa, jos ette kestä verisiä yksityiskohtia. Tätä mun elämä kuitenkin on, vähintään 1 viikko jokaisesta kuukaudesta. Tähän sitten tietysti päälle kaikki muut terveysongelmat ja sairaudet, kivut ja säryt.