karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 21:54:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-08 18:24:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Hukkumiset ja jäätelönsyönti on klassikko jokaisella yliopiston yhteiskuntatieteiden alkeiskurssilla. Erittäin toimiva toki havainnollistamaan korrelaation ja kausaliteetin (eli tilastollisen yhteyden ja varsinaisen syyn) eroa. Eli että tilastollinen yhteys ei välttämättä kerro yhtään mitään todellisesta syystä. Kuten että jäätelön kieltäminen vähentäisi hukkumiskuolemia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-08 23:00:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eenfeldt ei anna mitään prosentteja tahi grammoja makroille, vaan perustaa enemmän ruokalajeihin ja huonojen hiilareiden välttämiseen.
Tuo kirja ei mielestäni ole sellainen perinteinen, syö näin opas, vaan kertoo ennemminkin rasvavallankumouksesta, eli miten on ajan myötä tutkimuksissa menty harhaan ja alettu uskoa totena, että luonnollinen ruoka on vaarallista ja "keinotekoisesti" tehty terveenlistä jne.

Mirka, minusta sinun kannattaisi lukea se, kun olet muutenkin kiinnostunut kaikista tutkimuksista. Toki se on kirjoitettu meille maallikoille, mutta silti siinä on paljon vinkkejä liitteisiin ja sillee.

En enempää osaa referoida, mutta todella hieno opus! Minä sain siitä todella uutta voimaa karppaukseeni ja tietoa valtavasti.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 08:25:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole vieläkään lukenut loppuun, mutta se on ihana kirja!!
Ihan älytöntä pään puskaan työntämistä ollut!! Tuloksia on melkeempä salattu!??
Ja minä olen luullut, että ei ole suotuisia tutkimuksia vhhlle tai niitä ei ole tehty.
Nyt olen sivulla missä kaikki tutkimukset voitti 10-0 ja kuusi ihan ylivoimaisesti!??

Kirja on kirjoitettu NIIN mielenkiintoisesti.
Kaikki ne pikkutekstitkin luen innolla.

Minusta on niin kiinnostavaa, kun hän kertoo nuista tutkijoista jotka kaiken aloitti ja jotka laittoi hanttiin! Niinkuin se Yudkinkin... Kuoli pilkattuna!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-09 09:39:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuohon edeltävään keskusteluun vielä, kirjassa sivulla 69 on pienellä präntti: Huomioi, että monet (esimerkiksi minä itse) eivät koskaan punnitse ja laske. Jos käyttää lihaa, kalaa, kananmunia, rasvaisia kastikkeita, vähän juustoa ja kohtuullisesti maanpäällisiä kasviksia, päätyy joka tapauksessa noin 5 energiaprosenttiin hiilihydraatteja. Jos lissää runsaasti kasviksia, pähkinöitä ja marjoja, kermaa, vähän juureksia ja ottaa toisinaan pienen harha-askeleen, päätyy noin 10 energiaprosenttiin.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 09:45:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuossa imettäessä just luin tuon kohdan :)
Kuulostaa helpolta ja hyvältä ja ei ollenkaan yksipuoliselta!!
Näillä opeilla varmasti laihtuu ja pysyy kuosissa.

Minulla on nyt 5 induktio päivä menossa ja nyt voin sanoa tosissani, että mikään tuoksu ei saisi minua sortumaan.
Ei leipä eikä kermakakkukaan!!?? (lempparini)
Himot on poissa.
Mutta odotan kyllä, että pääsee lisään kasviksia ruokaan.
Kyllä kasvikset on ilo lautasella.
Kukkista kaipaan jostain syystä kovasti.
20g hiilaria tuntuu tän jälkeen varmaan ruhtinaalliselta :)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-09 09:50:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva että sinulla onnistuu noin hyvin!

ViestiLähetetty: 2011-07-09 09:52:43 
Poissa
Leijona
Leijona

Kuka on lukenut alkuperäisen atkinsin lontooks. Ei siis suomentajan virheillä maustettuna. Se on järkyttävän hieno kirja ihmisen metaboliasta ja sisältää hyvinkin tarkat ohjeet siitä, mitä tulee syödä missäkin dietin vaiheessa. Diet on suomeksi ruokavalio. Suosittelen lämpimästi lukemaan sen. Se on karppauskirjoista parasta A-ryhmää. Tähänkin kysymykseen löytyy vastaus sieltä.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:15:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ja minä olen luullut, että ei ole suotuisia tutkimuksia vhhlle tai niitä ei ole tehty.
Nyt olen sivulla missä kaikki tutkimukset voitti 10-0 ja kuusi ihan ylivoimaisesti!??

Minusta on niin kiinnostavaa, kun hän kertoo nuista tutkijoista jotka kaiken aloitti ja jotka laittoi hanttiin! Niinkuin se Yudkinkin... Kuoli pilkattuna!!

Lukekaa hyvät ihmiset Reijo Laatikaisen blogia! Siellä on pitkä kirjoitussarja jossa on käyty läpi kaikki karppaamiseen liittyvä tutkimus mitä on ikinä tehty, ja selvällä suomen kielellä! Reijo on ravitsemustieteen ammattilainen ja suhtautuu täysin asiallisesti. Pronutritionist googleen!

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:19:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:
Kuka on lukenut alkuperäisen atkinsin lontooks.

Miten niin alkuperäisen? Kirjoittajan viimeisimmällä teoksella on aina suurin painoarvo. Toki vanhempaa voi lukea, mutta ei ole perusteltua pitää niitä mitenkään "alkuperäisempinä".

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:22:43 
Poissa
Leijona
Leijona

^onpas hyvä sivusto. Ottaa hetken aikaa paneutua kaikkeen. Meni heti bookmarkkiin. Kiitti.

Tässä tapauksessa suurin osa atkinsin kirjoista ovat atkins centerin työryhmän kirjoittamia, joten olen samaa mieltä kanssasi. Viimeinen lääkärin itsensä kirjoittama on painoarvoltaan painavin.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:24:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:

Lukekaa hyvät ihmiset Reijo Laatikaisen blogia! Siellä on pitkä kirjoitussarja jossa on käyty läpi kaikki karppaamiseen liittyvä tutkimus mitä on ikinä tehty, ja selvällä suomen kielellä! Reijo on ravitsemustieteen ammattilainen ja suhtautuu täysin asiallisesti. Pronutritionist googleen!

Olen lukenut nuokin, mutta ihan eri juttu on tämä Eenfeldtin kirja, myös Atkinsiin verratuna!

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:28:43 
Poissa
Leijona
Leijona

Kuka on tämä eenfeldt. Tutkija? Hoitotyötä päivittäin tekevä lääkäri? Populisti? Häntä, enkä hänen tuotoksiaan, tunne, enkä voi siis muodostaa mielipidettä sanoilleen.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:32:51 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Mulla on sekä Atkinsin ensimmäinen, että viimeinen itse kirjoittamansa kirja, mutta vain suomenkielisinä. Viimeisessään toteaa, ettei ole tarpeen lähteä alkuun niin kuin itse lähti ja jätti hiilarit kokonaan pois. Viimeisimmässä tarkistaa käsityksiään ja sanoo, ettei alle 20g hiilarin tarvitse/pidä mennä. Nyt en muista, kumpaa sanaa käyttää. Useaan otteeseen kuitenkin toteaa, ettei hiilareita tarvitse vetää aivan nollan lähelle. Viimeisimmässään suosittelee edelleen rasvapaastoa niille, joiden on erittäin vaikeaa laihtua. Jokainen tietenkin valitsee itse, minkälaista ruokavaliota noudattaa ja mikä on itselle hyvä.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:34:23 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

haili kirjoitti:
Kuka on tämä eenfeldt. Tutkija? Hoitotyötä päivittäin tekevä lääkäri? Populisti? Häntä, enkä hänen tuotoksiaan, tunne, enkä voi siis muodostaa mielipidettä sanoilleen.

Tuolta aukeaa Kostdoktorn Andreas Eenfeldtin salat.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:38:50 
Poissa
Leijona
Leijona

Ja tämä samainen tohtori pitää kasviksia jumalan lahjana. Koska tämä on Atkins osuudessa, niin keskitytään siis häneen. Voi kuinka paljon häntä mollattiin tiettyjen lobbareitten toimesta ja mitä on amerikka tänä päivänä. Siellä on kymmeniä miljoonia atkaajia. Jos toki he eivät varasta niin paljoa tilaa kuin mcdonald väki.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:39:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hän on ruotsalainen yleislääketieteen erikoislääkäri, joka on kiinnostunut miten ruokatottumukset ja elämäntapamuutokset voivat parantaa potilaan terveyttä ja vähentää lääkkeiden tarvaetta. Hän kirjoittaa Ruotsin suosituinta blogia Konstdoktorn.se.

Kirjassaan hän esittää vakuuttavsti rasvateorian vääräksi, nojaten uusimpiin tutkimuksiin ja suosittelee oikeaa rasvaa ruokavalioon ja kunnon ruoan syöntiä.
No moni muukin suosittelee sitä nykyään Annika, Antti jne. mutta tuossa kirjassa on vaan niin selkeästi ja luotettavsti selitetty tuo koko rasvankieltäminen virheeksi.

No jotain tällaista lyhyesti.
Tuossa sivuston ylälaidassa on hänen teoksensa Ruokavallankunous
mainos.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 10:51:18 
Poissa
Leijona
Leijona

Hänen alkuperäis kielensä on siis ruotsi. Harmi kun osaan sitä vain välttävästi. Luen mieluiten kirjat niiden alkuperäiskielellä, koska silloin välittyy paremmin kirjoittajan ajatukset ja ideat. Suomennos tässä tapauksessa on toivottavasti hyvä. Ehkä luen, ehkä en.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 11:03:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Käännös on mielestäni onnistunut, sitä on ainakin mukava lukea. En siis ole itse sitä alkukielellä lukenut.

Tuolta ylhäältä kirjan kantta napsauttamallahan löytyi esittely kirjast. Ei olisi tarvinnut itse referoida. :wink:
No joka tapauksessa jos joku innostuu kirjan hankkimaan, vinkkinä, sain sen hintaan € 19.90 postilaatikkoon kannettuna ja nopeasti. http://www.bookplus.fi

ViestiLähetetty: 2011-07-09 11:06:20 
Poissa
Leijona
Leijona

Kiitti. Mulla on sellaan sairaus, että haluun tietää kaiken kirjoitetun karppauksesta ja monesta muusta. Ihan oam vika.

ViestiLähetetty: 2011-07-09 11:14:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sama täällä! :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00