| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| valkuaisleipä http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=62&t=44359 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | elinaR [ 2010-01-15 14:16:44 ] |
| Viestin otsikko: | valkuaisleipä |
Minulta jää hirveän paljon munanvalkuaisia, joita heitän usein pois. Olen kokeillut tehdä Kwasniewskin valkuaisleipää, on se ihan syötävää, mutta ei se kovin hyvää ole meistä ollut. Nyt tein vähän muunnoksia. Valitettavasti en tiedä kuinka paljon valkuaisia minulla tänään oli ehkä 12-15. Vatkataan valkuaiset vaahdoksi. 2dl jauhoa + leivinjauhe 200g juustoraastetta 0,5dl psylliumia n 100g voita Ja tuli todella hyvää! Juustoraaste antaa makua, psyllium tekee koostumuksen paremmaksi ja mehevämmäksi. Ensi kerralla vähennän jauhoa ja lisään psylliumia. ![]() muokkaus: "valkuaiset vaahdoksi", eihän sitä muuten voi tietää |
|
| Julkaisija: | tuulimumma [ 2010-01-18 09:49:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Hyvä idea... Itte en oo tykänny siitä leivästä...ja aina se uunista oton jälkeen (tai paistamisen loppuvaiheessa) litistyy... Valkuaiset heitän pitkälti kuorten kanssa samaan paikkaan Ja leipänä vehnäpaahtosiivu...voissa uppotettuna, hiljalleen pannussa imurina. Tai lehtileipä... En niitten valkuisten kanssa jaksa kikkailla. Tytär tekee britakakkua ja marenkia (pavlovaa)...sille joskus säästän. |
|
| Julkaisija: | Tibbie [ 2010-06-28 19:10:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Olen jo monta kertaa yrittänyt laittaa tuota leipää, ei ole ollut hyvää, ei ole edes halunnut kypsyä tasaisesti, vaan pohjan kolmasosa on aina ollut puoliraakaa vaikka tekisin mitä. Mutta kun söin sitä Puolassa se oli kuohkeaa ja hyvää, en ymmärrä MITEN kokki sai sen niin hyväksi! Tibbie |
|
| Julkaisija: | Berenike [ 2010-06-28 23:40:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Olen joskus tehnyt valkuaisista briosseja, siis käyttänyt valkuaisia taikinanesteenä, johon lisätään pikkuisen hiivaa ( hiiva pitää herättää lämpimässä vedessä ensin). Taikinan juureen olen laittanut kaurahiutaleita ja antanut juurtua seuraavaan päivään. Seuraavana päivänä alustus vähillä vehnäjauhoilla ja vois toisaan laittaa psylliumia (vaan mitenhän käyttäytyy pitkän nostautusajan kans? Sehän muodostaa hyytelöä). Briosseihin kuuluu myös ainakin 100 g voita, vaikka enämpikin. Nostatan hitaasti vaikka puoli päivää leipää vuoassa ja paistan matalassa lämmössä kauan. Namia tulee. Vaan nyt kun on vehnälakko mulla, en ala urheilemaan broissin teolla. Söisin sitä varmasti. |
|
| Julkaisija: | suopursu [ 2010-06-29 18:29:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Ihmettelen, että eikös tuo Kwasniewskin valkuaiskammo ole aika outoa, ensin ei syödä munasta kuin keltuainen ettei tuu liikaa proteinia, ja sitten kuitenkin valkuaisista tehdään valkuaisleipä. Eikös tuo ole niinsanotusti Hölmöläisten hommaa! |
|
| Julkaisija: | els [ 2010-06-29 18:35:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Eriteltynä niihin saa ainakin menemään paljon enemmän voita ja eläinrasvaa Minkä lisäksi vähän luulen, että näin syötynä melkein kaikki käyttävät enemmän keltuaisia kuin valkuaisia, vaikkei ihan kaikkea heittäisikään menemään...? Ja aiheeseen: En ole saanut noita hyväksi vielä minäkään. Nyt menevät ylimääräiset valkuaiset pääsääntoisesti kompostiin keittomunista. Ja juhlakautena on helppo tehdä marenkeja niin paljon kuin sielu sietää. |
|
| Julkaisija: | elinaR [ 2010-07-02 07:02:54 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Joskus laitoin tuota leipätaikinaa muffinsi muotteihin, tuli sämpylöitä. Itse teen paljon sellaisia ruokia, joihin tulee vain keltuainen, kuten vaniljakastike, majoneesi, nykyään en jaksa tehdä kunnon majoneesia, mutta sekotan salaatinkastikkeeseen silti välillä pari keltuaista. Koirakin saa noin 4-6 keltuaista viikossa, raakana tietenkin. Heitän viikottain ainakin 20-30 munan valkuaiset roskikseen. Tuota leipää ei ole tullut tehtyä aikoihin, se ei kuitenkaan niin hyvin tee kauppaansa tässä perheessä ja on minusta aika suuritöinen siihen nähden. |
|
| Julkaisija: | els [ 2010-07-02 13:25:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
^^ Täsmälleen noin se menee meilläkin, varsinkin määrällisesti. Valkuaiset menevät enimmäkseen roskikseen tai kompostiin. ... mutta silti, niitä on sattuneesta syystä aina helposti saatavilla, jos jossain tarvitaan |
|
| Julkaisija: | Elka [ 2010-07-02 17:14:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
Tibbie kirjoitti: Mutta kun söin sitä Puolassa se oli kuohkeaa ja hyvää, en ymmärrä MITEN kokki sai sen niin hyväksi! Tibbie Ei se minusta Puolassakaan ollut mitenkään erikoisen hyvää. Olisin voinut jättää sen pois aamiaiselta. En kuitenkaan halunnut pyytää täysin viljatonta, koska ne kahvijälkkärit on niin hyviä. |
|
| Julkaisija: | Tibbie [ 2010-07-15 15:09:18 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
"ne kahvijälkkärit on niin hyviä." Tibbie |
|
| Julkaisija: | S.J. [ 2010-07-18 17:40:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: valkuaisleipä |
mikähän olis muuten hyvä jauho jos ei voi käyttää kotimaisia viljoja? Monissa gluteenittomissa on niin paljon proteiinia ja/tai kuitua. Nyt olen kokeillu tattarijauhoja mutta onko muita hyviä ideoita? Mitenhän vaalea teff-jauho, onko kukaan koittanu ( esim. http://www.allermiina.fi/shop/product_details.php?p=720 )? |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|