karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 13:55:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-18 10:12:26 
Poissa
sintti
sintti

Olin vuosia sitten tiukalla atkinsin dietillä ja tuolloin huomasin kerta toisensa jälkeen, että aina kun tulin hyvin huonovointiseksi, siis oksettava olo, niin ketoositikku näytti aivan huippulukemia. Nyt on neljäs päivä menossa ja nyt aamupäivällä tuo oksettava olo alkoi. Apteekkiini saapuu ketoositikut vasta tänään, joten en ole voinut mitata ketoosiani, mutta olosta päätellen hyvin syvässä nyt mennään.

Söin äsken muutaman siivun paprikaa josko olo siitä helpottaisi. Oksettava olo vain on sen verran voimakas, että miettii, että onko ruokavaliolla aiheutettu oikein voimakas ketoosi sittenkin jotenkin vaarallista elimistölle? Hiilareita olen saanut vuorokaudessa vähän vajaa 20g.

Tuleeko muille huono olo, jos ketoositikku näyttää huippulukemia?

ViestiLähetetty: 2010-05-18 10:25:26 
Poissa
sintti
sintti

Lisäystä edelliseen. Kyllä näemmä liian voimakkaasta ketoosista oli kyse, sillä ne paprikasiivut auttoivat hyvin nopeasti olooni.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 10:43:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä en ole saanut tikkua tummenemaan edes nollahiilareilla, joten kroppani ilmeisesti osaa säännöstellä ketoosissaolon sopivaksi. Jos tulee huono olo alhaisilla hiilareilla, niin sitten sitä hiilaria pitää syödä vähän enemmän. Tämä on ihan Atkinsin itsensä kirjoittama neuvo! Huono olo on merkki siitä että keho ei ole tyytyväinen, ja sitä tulee kuunnella. Aina!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-18 11:13:30 
Poissa
sintti
sintti

Pitää varmaan lisätä aamupäivään nyt ensialuksi 10g lisää hiilaria. Jos vielä yököttää, niin lisään taas 10g lisää.

Olin jossain vaiheessa elämääni 2,5 vuotta sellaisella ruokavaliolla missä söin n. 80g hiilareita. Paino tippui tasaisesti 2kg/kk ja voin erinomaisesti. Rasvaa söin aivan valtavasti. Lisäsin sitä kaikkeen mihin vain keksin. Join voita mm. kasvisliemikuution ja kuuman veden kanssa, sulatin voita kermaviiliin jne. Huomaisn tuolloin, että paino tippui sitä paremmin mitä enemmän rasvaa söin. Söin myös kaksi palaa leipää päivässä ja kaksi perunaa tai perunan tilalla 2X60g riisiä. Hedelmiä en syönyt, mutta kasviksia todella runsaasti. Myös sekavihannekset herneineen. Hiilaripitoisia maitotaloustuotteita käytin hyvin vähän (nostavat minulla ainakin verensokerin todella nopeasti).

Sitten aloin uskomaan kaikkia muita päivittelijöitä ruokavalion suhteen ja hain lisää "tietoa" kirjastoista. Luin mm. usemman Duodecimin kirjan ravitsemuksesta ja painonhallinnasta, Hanna Partaset ja Patrik Borgit myös. Joopa joo. Minä sitten onnistuin aivopesemään itseni niillä kirjoilla, että vähähiilarinen dietti olisikin epäterveellinen. Aloin myös uskomaan taas siihen iänikuiseen kaloriteoriaan kun kaikki kirjat väittivät, että vähähiilarisella vain saa kaloreita vähemmän (että sitä vain luulee syövänsä enemmän). Aloin syömään aivan oikeaoppisesti: 6 palaa leipää, 6dl maitoa, 2-3 hedelmää jne. Ja miten sitten kävikään: Sain aivan hillittömät hiilarihimot ja alkoi pullaa ja karkkia menemään leipien ja hedelmien lisäksi. Lihosin aivan mieletöntä tahtia (varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana). Ja takaisin tulivat ihottumat, väsymys, jatkuva nälkä jne.

Siis summa summarum: yritän pitää hiilarit aika minimissa nyt, että saisin painon ensi alkuun nopeasti alas. Taidan vain olla hyvin herkkä reagoimaan hiilareiden vähennykseen, siis todella pieni aineenvaihdunnallinen vastarinta. Mikä tietenkin on hyvä juttu.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 11:21:52 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Eikö kannattaisi suosiolla palata siihen aiemmin hyväksi havaittuun linjaan? :)

ViestiLähetetty: 2010-05-18 11:29:22 
Poissa
sintti
sintti

Juu. Kyllä järki sanoo, että se vanha linja olisi paras. Mutta kun... Nyt olo tuntuu tuhannen tonnin keijukaiselta. Pitäisi saada 30kg painoa pois ja kesähelteet parhaillaan. Kun ei meinaa kehdata lasten kanssa edes rannalla olla. Jos saisin edes 10-15kg nopeasti painoa alas ja sitten ottaisi vanhan ruokavalion takaisin.

Juu tästähän voisi tehdä nyt sitten ihan julkista, niin on tavoitteet "sinetöity". Aloituspaino oli neljä päivää sitten 94,4kg ja pituutta on 174cm. Näytän mielestäni "ihmiseltä" kun painoa alkaa olla alle 82kg. Nyt olo on norsulla.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 11:29:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

If it works, don't fix it!

ViestiLähetetty: 2010-05-18 11:52:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mulla saattaa iskeä myös huono ja oksettava olo helposti,jos hiilarit jää johonkin about 10 g päivässä. sit oon syöny jotain vihannesta mis olis vähän enempi hiilaria tai suklaata tms. ja se helpottaa aika nopeesti :)

ViestiLähetetty: 2010-05-18 12:10:53 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Komppaan Siperiaa ja RistoH:ta, tuollaiset "äkkiä painoa pois hinnalla millä hyvänsä" -viritykset ovat aika usein ikävyyksien kerjäämistä. Mäkin suosittelen että otat hyvin toimivan systeemin käyttöön taasen, koska silloin ne saavuttamani tulokset ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä pysyviä :)

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-18 12:24:46 
Poissa
sintti
sintti

Minulla on nyt näillä alhaisilla hiilarimäärillä sellainenkin tavoite, että saisi sokerinhimot pois. Mietin vain lukemaani kirjallisuutta, niin olen ymmärtänyt, että ketoosilla näin kävisi. odottelen nyt, että saisin ne ketostiksit sieltä apteekista, niin voisi etsiä sitten sitä omaa ketoosirajaansa. Atkins väittää kirjassaan, että monet naiset eivät laihdu ollenkaan, jos hiilarit ovat yli 30g. Että se yleinen naisten ketoosiraja pyörisi siellä. Minä alustavasti epäilen, että minulla se olisi jossain 90g tienoilla. En tiedä voiko todella olla, mutta nyt otan asiasta selvän lisäämällä pikkuhiljaa hiilareita ruokavaliooni ja ennen kaikkea nyt ne sokerinhimot pois.

Totta, niin kuin aikaisemmin sanoin, niin järki kyllä neuvoisi pysymään vanhassa n.80g hiilareita päivässä ruokavaliolla. Se on niin kovin tavallista, että nopeasti pudotetut kilot tulevat takaisin, mutta eivät kai ne voi tulla, jos esimerkiksi viikon-parin välein lisään maltillisesti hiilareita. Ensin tuplaan kasvisten määrän, sitten 1 kermaviilipurkki, seuraavaksi leipäsiivun jne. kunnes olen vanhassa hyväksi havaitussa ruokavaliossani.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 12:57:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Komppaan edellisiä. Minimit hiilarit eivät ole itsetarkoitus. Mulle joku 80 g alkaa olla liikaa, mutta sä et ole mä. Silti mullakaan ei painokehityksen suhteen ole mitään eroa syönkö 10 g tai 70 g.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 13:03:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lueskelin juuri Antti Heikkilän kirjaa Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Mielestäni siihen kannattaa tutustua, vaikka diabetestä ei olekaan. Siis sillä edellytyksellä, että viihtyy kirjojen parissa.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 13:08:42 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Aika rankka väite, ettei yli 30 g hh/vrk muka laihtuisi. En ole Atkinsin kirjaa tosin lukenut joten en tiedä, mihin hän tuon perustaa, mutta silti.

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-19 08:08:13 
Poissa
sintti
sintti

Diabeteksesta puheenollen hankin verensokerimittarin noin viikko sitten koska ihmettelin hiilarihimojani. Totta oli, että minulla verensokerit liian alhaiset useamman kerran päivän ja edellisen illan aikana. Mittasin noin 10krt/vrk ja sain useita tuloksia alle 3mmol/l. Atkinsin mukaan ja tiesin muutoinkin oppimani perusteella, että liian alhaisia tuollaiset luvut. Ilmankos oli kauheat sokerihimot. Atkinsin mukaan kyse on hyperinsulinismista. Mittasin tuloksia tuntia erilaisten aterioiden jälkeen ja juuri ennen seuraavaa ateriaa. Aivan selkeästi hyvin hiilaripitoiset rasvattomat välipalat ja ateriat laskivat nopeasti verensokerini liian alas. Kun taasen lisäsin samaan ateriaan reilusti rasvaa, pysyivät sokerit kohdillaan.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 11:07:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Fiida kirjoitti:
Diabeteksesta puheenollen hankin verensokerimittarin noin viikko sitten koska ihmettelin hiilarihimojani. Totta oli, että minulla verensokerit liian alhaiset useamman kerran päivän ja edellisen illan aikana. Mittasin noin 10krt/vrk ja sain useita tuloksia alle 3mmol/l. Atkinsin mukaan ja tiesin muutoinkin oppimani perusteella, että liian alhaisia tuollaiset luvut. Ilmankos oli kauheat sokerihimot. Atkinsin mukaan kyse on hyperinsulinismista. Mittasin tuloksia tuntia erilaisten aterioiden jälkeen ja juuri ennen seuraavaa ateriaa. Aivan selkeästi hyvin hiilaripitoiset rasvattomat välipalat ja ateriat laskivat nopeasti verensokerini liian alas. Kun taasen lisäsin samaan ateriaan reilusti rasvaa, pysyivät sokerit kohdillaan.

Ilmiötä kutsutaan myös nimellä: "insuliiniresistenssi". Heikkilä selvittää kirjassaan myös tuota asiaa ja sitä, kuinka se vaikuttaa hiilihydraattipitoisten ruokien nauttimisen kanssa.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 11:11:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Päinvastoin. Insuliiniresistenssi tarkoittaa, että insuliinin vaikutus on heikentynyt ja verensokeri voi jäädä koholle/on koholla aamullakin. Tuo viittaa päin vastoin hyperinsulinemiaan, eli insuliinia erittyy niin paljon että verensokeri laskee optimaalista alemmaksi.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 11:35:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Päinvastoin. Insuliiniresistenssi tarkoittaa, että insuliinin vaikutus on heikentynyt ja verensokeri voi jäädä koholle/on koholla aamullakin. Tuo viittaa päin vastoin hyperinsulinemiaan, eli insuliinia erittyy niin paljon että verensokeri laskee optimaalista alemmaksi.

... jota saa syyttää pelkästä liiasta hiilihydraatin nauttimisesta.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 11:50:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei välttämättä. Nämä on monimutkaisia juttuja, ja terveeksikin laskettavan ihmisen insuliinivaste vaihtelee laajassa haarukassa. Mutta jos tuommoiseen on taipumusta, niin silloin hiilarit kannattaa sijoittaa ateriayhteyteen ja välttää hiilarivälipaloja, kuten kirjoittaja edellä huomasikin.

ViestiLähetetty: 2010-06-07 12:01:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Fiida kirjoitti:
Lisäystä edelliseen. Kyllä näemmä liian voimakkaasta ketoosista oli kyse, sillä ne paprikasiivut auttoivat hyvin nopeasti olooni.
Heippa, itselläni ainakin on niin, että jos menee tikuissa puolenvälin yli niin alkaa päätä särkeä ja olo huonontuu ja alan jostain kumman syystä kiristämään leukojani. Monta kertaa tämä on koettu ja aina yhtä tyhmä pää hiilareiden määrän suhteen, kun ei oikein edes ole nälkä. Itse "pääsen/joudun" ketoosiin jo yhden päivän jälkeen mikäli vähennän hiilareita alle 20gr/vrk. Ketoosiin siirryttäessä särkee myös päätä, mutta eri tavalla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00