karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-09 17:22:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:08:39 
Poissa
sintti
sintti

Heippa kaikki!! Ensimmäistä viestiä kirjoittelen, vaikka palstaa aktiivisesti olen seurannut jo ainakin vuoden verran. Ja lukenut kuin "raamattua". Täällä on ihmiset saaneet aivan uskomattoman paljon ja SELKEITÄ apuja ongelmilleen, joten minäkin nyt rohkaistuin ensimmäiseen viestiini.

Mutta asiaan: Olen 26v, nainen, 172cm ja 75,5 kg. Tiedän, että en ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta läskiä on kropassa silti aika paljon, mikä häiritsee minua itseäni. Olen ollut lukemattomia kertoja erilaisilla kitudieteillä; onnistunut niillä mutta aina lihonut takaisin. Vuoden alussa karppailin aktiivisesti (ei tapahtunut kuin lihomista; tosin silloin huijasin itseäni ja vedin karkkia ja prodea ihan liikaa joten ei mikään ihme). Nyt olen rehellinen itselleni ja ruokapäikylleni, mutta silti tulokset viipyy jossakin...? Olen nyt tunnollisesti karppaillut 22.9 saakka, paino heilahteee välillä muutaman kilon alas, mutta sitten taas ylös: APUA!! Mittanauhakaan ei anna tuloksia. Tällä hetkellä syön 2 kertaa päivässä + aamukahvi. Nälkä ei suuremmin ole. Grammat on olleet seuraavat: (tämä vain lyhyt otos, mutta tota rataa päivät ja viikot menee)

19.10
P 57,70
R 149,4
HH 13,6 eli yht. 1629,8 kcal

20.10
P 62,7
R 162,9
HH 19,10 eli yht. 1792,5 kcal

21.10
P 54,95
R 145,95
HH 18,02 eli yht. 1605,45 kcal

22.10
P 49,05
R 135,15
HH 18,32 eli yht. 1485,83 kcal

23.10
P 62,05
R 152,15
HH 18,52 eli yht. 1691,63 kcal

Mittavirheitä en kauheasti uskoisi olevan koska orjallisesti käytän keittiövaakaa.
Liikuntaa harrastan sen verran että koiran kanssa lenkkiä noin tunti/pv. Body Combat on yleensä myös kuulunut mukaan pari tuntia viikossa. Nyt tosin nämä molemmat jalkavaivan takia tauolla.

Olen miettinyt eri syitä: Kroppa korjaa monenvuoden kituilun vaurioita? Kalorit liian alhaalla: säästöliekki? Vai jotain muuta? Sitä en halua edes ääneen miettiä etteikö tämä olis "mun juttu"...

Joten apuja kaipaan todella paljon. Ja kerron lisää jos jotain ollennaista jäi uupumaan.

Kiitos jo etukäteen Arvon kanssa karppaajat!!

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:18:26 
Poissa
Leijona
Leijona

Miten koostat ateriasi. Kyllä noin alhaisilla grammoilla kuuluisi kutistua. En sano keventyä...enkä sano laihtua, mutta kutistua. Noilla liikunnoilla ei vielä saada aikaan hirveää kataboliaa, niin sekin puoli näyttäisi olevan kunnossa. En tajuu. Kuuluisi homman olla hanskassa, mutta en tiedä oletko kuinka isoluinen ja olet jo normaalipainossasi. En tiedä...kysyn.

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:22:40 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Jos olet vasta lyhyen aikaa karpannu, ei se heti putoakkaa... aikaa se vie... :wink:

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:28:28 
Poissa
sintti
sintti

haili kirjoitti:
Miten koostat ateriasi. Kyllä noin alhaisilla grammoilla kuuluisi kutistua. En sano keventyä...enkä sano laihtua, mutta kutistua. Noilla liikunnoilla ei vielä saada aikaan hirveää kataboliaa, niin sekin puoli näyttäisi olevan kunnossa. En tajuu. Kuuluisi homman olla hanskassa, mutta en tiedä oletko kuinka isoluinen ja olet jo normaalipainossasi. En tiedä...kysyn.

19.10:
aamu: kahvi 200gx2, kerma 100g
päivällä: seitiä 200g, jäävuorisalaattia 200g, voita 100g
ilta: kreikkalainen jugurtti 300g

20.10
aamu: samat kahvit ja kermat
päivä: samat ku edellä + vähän majoneesia
ilta: jugu 400g

21.10
aamu: samat kahvit ja kermat
päivä: 3xmuna, 50g voita, 20g meetvurstia
ilta: 400g jugua

22.10
aamu: samat kun edellä
päivä: 3xmuna, voi 50g, metukka 10g, tomaattia 100g
ilta: 300g jugua

23.10
aamulla samaa rataa
päivä: 3xmuna, voi 50g, metukka 10g, tomaatti 100g
ilta: 300g jugua, metukkaa 20g, kipparijuustoa 40g +majoa vähän

kiinnitän myö juomiseeni huomiota ja mielestä juon tarpeeksi..

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:31:07 
Poissa
sintti
sintti

KristiinaT kirjoitti:
:wink: Jos olet vasta lyhyen aikaa karpannu, ei se heti putoakkaa... aikaa se vie... :wink:

onko muutama kuukausi, 22.9- tämä päivä, lyhyt aika? En tiiä; kärsimättömänä luonteena se tuntuu jo kohtuulliselta ajalta odottaa tuloksia. Sitä aiempaa tämän vuoden karppausta en viitsi edes laskea mukaan, koska se meni ihan keturalleen..

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:35:33 
Poissa
sintti
sintti

Niin, ja mie en sitten vedä herneitä mistään kommentista taikka neuvosta. Otan kaikki vastaan avoimin mielin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:40:22 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Jospa vaihtaisit niitä jugurttihiilareita kasvishiilareihin.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:45:45 
Poissa
sintti
sintti

traanitapiiri kirjoitti:
Jospa vaihtaisit niitä jugurttihiilareita kasvishiilareihin.

#-o tätä mää vähä pelkäsinkiin...mut kun niin RAKASTAN sitä kreikkalaista Liiterin juguu..nyyh

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:48:59 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

joo mutta kato se hyvä puoli karpilla on, ettei kaikkea hyvää tarvi syödä kerralla tai tänään, voi jättää jotain huomisellekin. Eikä sitä silti tarvi kutsua repsuksi.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:50:25 
Poissa
sintti
sintti

Osaisiko joku muuten selittää "kuin 5-vuotiaalle" miksi kasvishiilarit on parempi vaihtoehto kun vaikka jugun hiilarit? miksei se riitä, ehkä, että päivän kokonaishiilarit on kurissa? Ja kun ei kuitenkaan nekään tule pullasta tai karkeista..

ViestiLähetetty: 2008-10-24 13:59:49 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

No ainakin niistä kasviksista saa hiveniä vähän erilaisen kirjon kun maidosta, samoin sitä kuuluisaa kuitua.
Eli niitten käyttöönotto ja hyötysuhde on hippasen erilaista kun (maito)sokerin.

ViestiLähetetty: 2008-10-24 14:06:03 
Poissa
sintti
sintti

traanitapiiri kirjoitti:
No ainakin niistä kasviksista saa hiveniä vähän erilaisen kirjon kun maidosta, samoin sitä kuuluisaa kuitua.
Eli niitten käyttöönotto ja hyötysuhde on hippasen erilaista kun (maito)sokerin.

eli olenko "kussut omiin muroihini" kun olen ajatellu että ottamalla vitamiinit purkista ja E-Epasta olis tuokin puoli kunnos? niin, tietty niit kuituja ei saa purkista...hmm

ViestiLähetetty: 2008-10-24 14:14:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitapa tuohon listaan mukaan viime viikonlopun makrot!! Viikolla jokainen pystyy noudattamaan täydellistä karppiruokavaliota - viikonloppuisin yleensä menee enempi löysäillen. Eli tuossa nyt on tavallaan se sinun tavoitemakrolistasi. Mikä on todellisuus? Sori että tulee tylyn oloisesti tämä kysymys, mutta minun on vaikea uskoa, että kukaan kykenisi pitämään kuukauden yllä täydellistä, tipatonta karppiruokavaliota, vaikkei mitään tuloksia olisi näkyvissä...

Kyllä sinulla nimittäin on jo sen verran tuossa energiavajetta, että pitäisi jotain tapahtuakin!! :D

ViestiLähetetty: 2008-10-24 14:22:35 
Poissa
sintti
sintti

,.ja kuinkahan suuri merkitys mun lääkkeillä on tähän asiaan: aamuisin Efeksor 75mg, e-epa 500mg 2 kapselia. illalla mirtazapin 30mg, tarvittaessa zolpidem (unettomuuden hoitoon). Lisäks diapam 5mg tarvittessa. Psykiatrin kanssa viimeeks puhetta et toi mirtazapin jätettäis pois, sehän tunnetusti vaikuttaa ruokahaluun..ja sit tietty otan sen monivitamiinin.

ViestiLähetetty: 2008-10-24 14:49:29 
Poissa
sintti
sintti

tli kirjoitti:
Laitapa tuohon listaan mukaan viime viikonlopun makrot!! Viikolla jokainen pystyy noudattamaan täydellistä karppiruokavaliota - viikonloppuisin yleensä menee enempi löysäillen. Eli tuossa nyt on tavallaan se sinun tavoitemakrolistasi. Mikä on todellisuus? Sori että tulee tylyn oloisesti tämä kysymys, mutta minun on vaikea uskoa, että kukaan kykenisi pitämään kuukauden yllä täydellistä, tipatonta karppiruokavaliota, vaikkei mitään tuloksia olisi näkyvissä...

Kyllä sinulla nimittäin on jo sen verran tuossa energiavajetta, että pitäisi jotain tapahtuakin!! :D

Nyt osuit arkaan paikkaan :oops: .Kieltämättä viikonloppuisin tulee oltua vähän löysin rantein. Mut hetko; tarkistan ruokapäikystä..

perjantai 3.10
p 71,5
hh 19,34
r 170,10

lauantai 4.10 on "vahingossa" jääny merkitsemättä, mutta muistan että silloin oli vieraita ja ruokalistalla vyötärön metsästäjän pitsaa, alkoholia paljon =light sidukkaa ja viiniä molemmat vissyllä lantrattuna...niin ja karkkia #-o okei okei; ruoskikaa mua

sunnuntai 5.10 myöskin merkitsemättä: mutta silloin koko päivänä söin x-määrän ed. illan pitsaa :oops:

sitten viikko jatkunut ok tarkalla linjalla ja taas viikonloppuna on menty niin että savu varmaan nousi renkaista: lauantaina 11.10 kaverin 3kymppiset jolloin taas alkoa aikas paljon, eväänä mulla oli mantelileipiä ja pähkinöitä mutta kyllä siinä valehtelematta tuli syötyä jotain emännän tekemää jauheliha/tuna piirakkaakin. Mut karkkiin en sillo koskenu!!
ja juomat lantrasin taas vissyllä. Sunnuntaina 12.10 söin vaan muutaman mantelileivän metukalla ja juustolla...niin ja anopin luona kanaa ja kasviksia.

Ja viikko taas tiukassa ruodussa..kunnes viikonloppu jälleen koitti ja kaverin luo..perjantai 17.10 siideriä jne. Siellä en tosin syönyt myöskään mitään muuta kun mantelileipääni pari kpl...ja aiemmin sinä päivänä seitiä 200g, salaattia 200g, voita 100g. Launtai 18.10 meni mantelileivän, metukan,juuston ja majon voimin kunnes Sunnuntaina 19.10 taas ruotuun ja makrot kohdillaan.

Nyt hävettää..taisi se ongelma kohta löytyä. Ruokapäiväkirja on niin armoton kun sitä rupeaa tarkemmin katsomaan ja huomaa itsekkin että viikonlopun makrot puuttuu vähemmän ja enemmän..perskeles; olipahan pirun osuva kysymys sinulta. Kiitos kun avasit mun silmät!!

Mutta onko nyt tosiaan sitten niin, että tollaset viikonlopun löysemmät karppipäivät vaikuttaa näin paljon? *yrittää mennä siitä mistä aita matalin*

ViestiLähetetty: 2008-10-24 14:55:00 
Poissa
sintti
sintti

Kai se itsensä huijaaminenkin on jonkin sortin taitolaji..minul ainakii homma hanskassa (ja hanskat NIIN hukassa) :shock:

Ja nyt kun kerran taitaa olla ilmiselvää että viikonloput on mun kompastuskivi, niin saisinko kultaakin kalliimpia neuvoja kuinka niistä selviäisin kunnialla yli seuraavaan maanantaihin?

ViestiLähetetty: 2008-10-24 15:06:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meikäläisellä pitäisi olla oikein lempinimikin!!
KESKIARVOKARPPI.

Käytän itse tosi paljon keskiarvoja kaikessa laskemisessa. Oli se sitten oma paino, hiilarit tai energiat.

Kyllä, viikonloppuna on pakko vähän antaa mennä!! Mutta yritellä kuitenkin karpisti. Ja vaikka viikolla meikäläisenkin makrot on just sitä P-80, HH-50, R-120 -linjaa, viikon keskiarvotulos on silti se, minkä kanssa arvioin ruokavaliotani. Minulla menee yleensä viikko noin 1500-1600 kcal-linjalla, ja viikonloppuisin päiväenergia voi hypätä yli 3000 kaloriin. Eli kyllä sillä vaan merkitystä on, jos yhdessä päivässä kiskaisee tuplaenergiat!! Ruodussa pitäis vaan yrittää pysyä - ainakin jollain tavalla. :roll:

Ja ne kultaa kalliimmat neuvot... Öö, emmä vaan tiiä, kun en itsekään oo keksiny!! :oops: :lol: Yritän nyt pysyä tuossa 3 ateriaa/päivä-systeemissä myös viikonloppuisin, mutta vasta olen alottanut, eli en oo varma pysynkö kurissa. Mut yritetään :wink:

ViestiLähetetty: 2008-10-24 15:11:43 
Poissa
sintti
sintti

tli kirjoitti:
Meikäläisellä pitäisi olla oikein lempinimikin!!
KESKIARVOKARPPI.

Käytän itse tosi paljon keskiarvoja kaikessa laskemisessa. Oli se sitten oma paino, hiilarit tai energiat.

Kyllä, viikonloppuna on pakko vähän antaa mennä!! Mutta yritellä kuitenkin karpisti. Ja vaikka viikolla meikäläisenkin makrot on just sitä P-80, HH-50, R-120 -linjaa, viikon keskiarvotulos on silti se, minkä kanssa arvioin ruokavaliotani. Minulla menee yleensä viikko noin 1500-1600 kcal-linjalla, ja viikonloppuisin päiväenergia voi hypätä yli 3000 kaloriin. Eli kyllä sillä vaan merkitystä on, jos yhdessä päivässä kiskaisee tuplaenergiat!! Ruodussa pitäis vaan yrittää pysyä - ainakin jollain tavalla. :roll:

Ja ne kultaa kalliimmat neuvot... Öö, emmä vaan tiiä, kun en itsekään oo keksiny!! :oops: :lol: Yritän nyt pysyä tuossa 3 ateriaa/päivä-systeemissä myös viikonloppuisin, mutta vasta olen alottanut, eli en oo varma pysynkö kurissa. Mut yritetään :wink:

No hyvä etten ole yksin tämän onkelman kanssa :D . Mutta kyllä se on ihan uskomatonta kuin hyvin sitä voi itteään kusta silmään!! *lähtee laittaan alotetta "itsensä huijaaminen Olympia-lajiksi"*

ViestiLähetetty: 2008-10-24 15:18:30 
Poissa
sintti
sintti

Antakaa siis Rakkaat KanssaKarppaajat nyt ruoskaa mulle oikein kunnolla; jos saisin siitä vaikka koottua jonkinlaisen selkärangan itelleni #-o

ViestiLähetetty: 2008-10-24 15:41:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Okei. Kuva on hyvä juttu. Ota itsestäsi inhorealistinen valokuva (suosittelen itselaukaisinta). Eli liian kireät housut, jotta saat vyötärömakkaran oikein pullistumaan näkyviin. Tai joku vanha vartalonmyötäinen vaate, joka kiristää liikaa vääristä paikoista. Kuitenkin niin, että näytät ihan kamalalta plödeltä!!

Sitten lupaat itsellesi, että kuukauden päästä (vaikka marraskuun lopussa) otat uudestaan saman kuvan. Samoissa vaatteissa, samassa paikassa, samalla kameralla, samasta kulmasta. Ja lupaat ettet enää näytä kamalalta (vilkaise vaikka tsempiksi tuolta ennen/jälkeen kuvia, meikäläisellä löytyy just tolla inhokkisysteemillä psyykatut fotot).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00