karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-12 03:27:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoosi ja migreeni
ViestiLähetetty: 2008-08-13 14:21:03 
Poissa
sintti
sintti

Olen vähennelly viikon ajan hiilareita ja nyt pari päivää hh alle 30 eli varmaan alkaa vaikuttaa mutta samoin myös migreeni ilmoittelee itsestään #-o .
Oletteko muut migreenipotilaat huomanneet että ketoosi laukaisisi myös migreenin?
Vai pitäiskö mun lisätä jotain ruokavalioon? vai pitäiskö lisätä hiilarit takas 40-50 jossa olo oli mainio?
Olen kyl "unohtanut" vitamiinit ja omegat eli voisko johtua siitä?

Viestin otsikko: Re: Ketoosi ja migreeni
ViestiLähetetty: 2008-08-13 18:34:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moro!
Mulla ei migreeniä ole mutta nyt kun olen induktiossa niin on HIRVEE päänsärky!!
On se varmaan reaktio kun sitä sokeria ei saa? en tiedä, mutta kyllä se menee ohi kun kroppa tottuu toimimaan ilman HH!

ViestiLähetetty: 2008-08-13 19:10:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips, mulla on käynyt migreenin kanssa ihan toisin päin. Kärsin kovasta ja invalidisoivasta lähes viikottaisesta migreenistä monta vuotta. Karppaillut olen nyt siinä pari vuotta ja vaiva helpottunut kovasti sinä aikana. Lääkityskin on jo vaihdettu kevyempään versioon. Tiedä sitten mikä on minkäkin seurausta tai mistä johtuvaa, mutta näin olen itse pähkäillyt kun elämänlaatu on silmin nähden parantunut. Tietysti keho reagoi muutoksiin varsinkin alussa kun ruokavalio muuttuu ehkä kovastikin. Toivottavasti vaivasi aikaa myöten helpottavat.

Muoks. täsmensin

ViestiLähetetty: 2008-08-14 08:12:08 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Aika monet migreenikot eivät kestä tiukkaa ketoosia. Siispä hiilarit nostetaan sille tasolle, että vointi on hyvä.

Kaiken lisäksi 20 hiilarigammaa ei ole mikään ehdoton ketoosiraja. Toiset ovat ketoosissa suuremmillakin määrillä.

Kannattaa muistaa, ettei ketokarppaus suinkaan ole ainoa tapa karpata. Monille se on nimenomaan se väärä tapa. :wink:

ViestiLähetetty: 2008-08-14 09:44:41 
Poissa
sintti
sintti

OK, kiitos vastauksista. Ekaa kertaa karppaan joten ei oikein tiedä mikä ns normaalia ja mikä ei, mutta näin viikon kokemuksella täytyy sanoa että olo paranee koko ajan (siis jos ei oteta päänsärkyä huomioon). Ja ihan kuin ihokin olisi alkanut hehkumaan. Unen laatu on ainakin parantunut ja enää ei ole edes nälkä. Johtuuko siitä että on alkanut oivaltamaan ja keksimään mitä kaikkea voi syödä kun alkuun olis fiilis ettei saa syödä mitään. Mutta se oli onneksi ihan harhaluulo.
Ajattelin että ketoosilla saisi hyvän startin ja pääsis eroon sokerista ja leivästä [-X . Ja nyt tuntuu ettei tee enää mielikään niitä =D> .

ViestiLähetetty: 2008-10-18 09:28:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulle iski migreeni ensimmäistä kertaa yli vuoteen noin kolmen viikon ketokarpin jälkeen. En tiedä johtuuko se ketokarpista ja/tai muista tekijöistä, mutta se ei ollut ainakaan yhtä voimakas kuin aikaisemmin. Katsellaan tästä eteenpäin, että tuleeko uudelleen nyt kun kroppa on tottunut ketoiluun kunnolla. Jos tulee niin täytyy nostaa hiilareita hieman :)

ViestiLähetetty: 2008-10-18 19:05:17 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mun migreeni taas hyökkäsi kimppuun heinäkuussa kun huonosti olin syönyt ja sitten baaritellut, vaikka en juonut paljon, mutta join tavallista siideriä ja se sokeri sit mut tappo. Mutta joo, toinen mikä liittyy kovastikin migreeniin ja karppaukseen on mahdollinen magnesiumin puute. Eli sitä nyt kovasti koneeseen, esim 800mg voi alotella (ellei mene masu sekaisin, se on hyvä ummetuslääke myös) ja toinen mitä migreenivaivaisille on hyväksi ni D-vitamiinia.
Näillä on mun migreenikierteelle näköjään merkitystä. Muista myös suola, eli mielellään kristalli-, vuori- tai puhdistamatonta merisuolaa vain ruokiin. Ja moni päänsäryn alku (en vielä siinä vaiheessa tiedä onko se migreenin alkua vai ei) on talttunut ripauksella vuorisuolaa suoraan suuhun ja vettä päälle!

Hiilareiden ei oo tosiaan pakko olla niin matalalla, jos se provosoi kohtauksia. Mutta itse olen huomannut että nimenomaan verensokerin heittely pahentaa/tekee kohtauksia, eli sikäli karppaus on oiva lääke.

ViestiLähetetty: 2008-10-28 11:11:24 
Poissa
sintti
sintti

Mä olen myös migreenipotilas, on täsmälääkkeet, estolääkkeet ja tavallisia särkylääkkeitä aina mukana.
Kun syyskuun alussa aloitin karppaamisen, niin muutaman päivän ajan tuntui päässä ja jouduin pari kertaa ottamaan täsmälääkkeen. Mutta siihen loppui! Puolitoista kuukautta, ja ylikin, on nyt mennyt ilman ensimmäistäkään migreenikohtausta, jopa viimeisimmät moonikset alkoivat ihan noin vain, ilman mitään ennakko-oireita. Olo on hyvä, suorastaan loistava! :)

ViestiLähetetty: 2008-10-28 11:36:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä olen tehnyt migreeni diagnoosin itse itselleni. Lähisuvun naisilla on se lähes kaikilla.
Ja juu, olen myös kärsinyt megapäänsäryistä tässä ketoillessa. Muuten niitä ei juuri olekaan ollut sen jälkeen, kun aloin käymään säännöllisesti hermoratahieronnassa jokusia vuosia siten.

ViestiLähetetty: 2008-11-10 14:43:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on tänä syksynä tehnyt todella tiukkaa vähentää hiilareita. Aiemmin olen pystynyt kevyesti olemaan alle 20 g hiilareita päivässä, mutta tänä syksynä 30 on rajana. Jos sen alle menen niin heti alkaa tulla migreenikohtauksia. Ketoosia tuossa 30 rajalla on kuitenkin tikkujen mukaan jo vähän, joten nyt on vain todettava että sen pitää riittää. En kyllä tajua mikä nyt on niin erilaista kuin aiemmin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00