karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 00:22:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mistä ketoosi
ViestiLähetetty: 2008-09-20 18:35:24 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Taitaapi ketoosi jatkua kuukausitolkulla :roll:

Mistä se ketostix itseasiassa tummuu...varastorasvoista vai syödyistä vaiko molemmista...
Epätietoinen...
Pakarinen aikanaan väitti että kun ketostiksi värjäytyy niin sillo laihtuu...
Vaan oma kokemus on toinen..

Kotona!

Viestin otsikko: Re: Mistä ketoosi
ViestiLähetetty: 2008-09-21 07:18:08 
Poissa
sintti
sintti

Minulla sama mielipide tuosta ketoosista. Paino ei putoa vaikka olen ollut jo kolme kuukautta ketoosissa. Pituutta on 163 ja paino 84 eikä se muualle heilahda kuin hiukka ylöspäin silloin tällöin ja palaa samaan :evil: Ei kai tässä enää muu auta kuin alkaa tarkkaileen noita kaloreita vieläkin tiukempaan. Ei kyllä ole vara enää paljon laskea kun olen pitänyt nekin tuossa 1800/vrk korkeintaan. Ei jaksa töissä jos vielä alemmas viilaa,on se verran raskas tuuni :cry:

ViestiLähetetty: 2008-09-21 07:56:06 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

puttepossu kirjoitti:
Minulla sama mielipide tuosta ketoosista. Paino ei putoa vaikka olen ollut jo kolme kuukautta ketoosissa. Pituutta on 163 ja paino 84 eikä se muualle heilahda kuin hiukka ylöspäin silloin tällöin ja palaa samaan :evil: Ei kai tässä enää muu auta kuin alkaa tarkkaileen noita kaloreita vieläkin tiukempaan. Ei kyllä ole vara enää paljon laskea kun olen pitänyt nekin tuossa 1800/vrk korkeintaan. Ei jaksa töissä jos vielä alemmas viilaa,on se verran raskas tuuni :cry:

Pitäskö sun sit kokeilla laihtusitko sä paremmin korkeammilla hiilareilla? Ei kaikki laihdu parhaiten ketoilemalla.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-09-21 09:06:38 
Poissa
sintti
sintti

Niimpä #-o Olen minä sitäkin ajatellut mutta....Ei oikein uskalla kun olen jo ollut kiloklubissa ja paikkareissa ym. kuureja kokeillut. Nyt tuntuu vaan että tällä ruokavaliolla on muuten hyvä olla kun ei ole jatkuvasti massu turvoksissa ja se kamala ripuli koko aikaa.(hiilarielämässä nuo vaivat ovat jatkuneet vuosikausia) Myöskin lääkärini oli sitä mieltä että jatka tyttö vaan samaa rataa kun ei ole mitään terveydellisiä ongelmia [-X Veriarvot olivat kohonneet jo normaaliin tasoon ja verenpaine kuin parikymppisellä =D> Mulla ikää 50 tasan. Joskus aikoinaan olin tiukalla Atkinsilla ja silloin paino putosi että hurina kuului, mutta silloin ei ollut tietoakaan makroista saati sitten olisi ollut jotain laskureita tai digivaakoja :mrgreen: Mutta jospa kokeilisin viikon pari nostaa nuo hiilarit 30-40g/vrk :oops:

ViestiLähetetty: 2008-09-21 09:38:27 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

tuulimumma kirjoitti:
Mistä se ketostix itseasiassa tummuu...varastorasvoista vai syödyistä vaiko molemmista...

Mä en ole niin hyvä fysiologian asiantuntija, et osaisin tohon vastata, siis että meneekö syöty rasva aina eka varastoon ja sieltä otetaan polttoaineeksi vai voiko just syöty suoraan palaa. Mutta mä uskon, että ketoosi mahdollistaa paremmin laihtumisen, koska rasvavarastoistahan tässä halutaan eroon. Mutta jos syö samalla sen kulutetun rasvan verran lisää, en usko, että laihtuu. Just tota samaa pohdin äsken päikyssäni, allekirjoituksessa osoite. :D

Sen oon kyllä huomannut, että jos syön paljon rasvaa, värjäytyy stixi enemmän. Tää puoltais sitä, että ainakin jonkin verran syötyä suoraan poltettais, mutta mene ja tiedä. Ehkä viisaammat vastaa, muakin kiinnostais! :?

ViestiLähetetty: 2008-09-21 09:58:04 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

LottaX kirjoitti:
tuulimumma kirjoitti:

Mä en ole niin hyvä fysiologian asiantuntija, et osaisin tohon vastata, siis että meneekö syöty rasva aina eka varastoon ja sieltä otetaan polttoaineeksi vai voiko just syöty suoraan palaa. Mutta mä uskon, että ketoosi mahdollistaa paremmin laihtumisen, koska rasvavarastoistahan tässä halutaan eroon. Mutta jos syö samalla sen kulutetun rasvan verran lisää, en usko, että laihtuu. Just tota samaa pohdin äsken päikyssäni, allekirjoituksessa osoite. :D

Sen oon kyllä huomannut, että jos syön paljon rasvaa, värjäytyy stixi enemmän. Tää puoltais sitä, että ainakin jonkin verran syötyä suoraan poltettais, mutta mene ja tiedä. Ehkä viisaammat vastaa, muakin kiinnostais! :?

Sama huomio....
Mulla ketoosi keikkuu jatkuvasti 4-8:ssa.
Rasvoja ei sais tulla paljoo yli 100g/vrk eikä kaloreitakaan 1200-1400 enempää.
Ja hiilarit mulla on jatkuvasti alle 20g/vrk

Ja miks ei inuiteilla riitä ketoaineita pissaan...

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-09-21 11:08:39 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

tuulimumma kirjoitti:

Ja miks ei inuiteilla riitä ketoaineita pissaan...

Elimistön terve säätely toimii ja on ajan kanssa oppinut (hakeutunut) tasapainoon juuri vallitsevalla elintavalla ja ravinnolla. Eihän elimistöllä ole minkäänlaista syytä tuottaa ylenpalttisesti ketoja aivan hukkaan. Sekä verensokeri on säädelty että myös ketoja säädellään. Kun elimistössä on kaikki kohdallaan hakeutuu säätöjärjestelmä optimin. Toki ne sopeutumat voivat viedä kauan. Mutta inuiittihan sopeutuu syntymästä alkaen. (tai oieastaan jo kohdussa)
Tietenkin sitten on aivan yksilöominaisuksiakin.

Jos kaikki pelaa hyvin... ketotaso säätää hiukan ffa tasoa alemmas pikkuhiljaa ja kun (tämän kaltaisen ketotuotannon) raaka aine vähenee vähenee tietenkin tuotetut ketot. Mutta ketopitoisuus... sehän on sekä tuoteusta määrästä kiinni että kulutetusta määrästä. (kumpi on ongelma, tuotannon säätely vai kulutus/poistuma) jos tasot pysyy aina vaan huiman suurina ja jos kuitenkin insut ja sokersäätelyt pelaa) Myös pitää muistaa että munuainen tuottaa ketoja, ei yksin maksa.

Mutta jos ruokavalio muuttuilee vähä väliä... esim jopa ueamman kerran vuodessa... ei ne hitaat adaptaatioprosessit ehdi ihan kunnolla toimia. "Viallinen" (tai paremminkin poikkeava) elimistö on sitten toinen asia.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 11:28:40 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Kiitosta vaan, Pappa...
Eipä taida pahemmin muuttuilla...enää...ruokavalio.

Aika selkee melkein Kwasniewski (ei ihan niin paljoo rasvaa, kun laskennallisesti tulis)...
Sinällään tämä homma nyt tuntuu istuvan kun nenä päähän...
Nälkä ei oo, ei nivelkipuja, ei masennusta...energiatasot jees...
Kolesteroolit ok, verensokerit ok, verenpaineet aika alakanttiin...(palelu :?:)
Kilpirauhanen vähän hidastelee...

Ei välipaloja, kolme ateriaa/päivä...

Joskus vaan ihmettelen ketoja....(vaikka ei kai pitäis näillä hiilareilla) :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-09-21 16:33:55 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Minä nyt tulen tyhmänä tähän ketjuun kyselemään ihan rautalangasta väännettynä, että voiko liika rasvan saanti estää oman elimistön rasvanpolton. Eli, jos ja kun mulla on ketoosi 4 ja 8 välissä ja syön paljon rasvaa, niin voiko se siis olla vain sitä syötyä rasvaa vai onko joukossa elimistön omaa rasvaa. Mulla siis ei enää paino laske, ja syön rasvaa samassa määrin kuin ennenkin. Eli pitäiskö kokeilla laskea rasvan määrää suhteessa elimistön rasvan määrään, joka tässä tapauksessa on laskenut, jotta painonlasku lähtisi taas käyntiin. Eli käytänkö minä nyt vain polttoaineena syötyä rasvaa?? Nimittäin joku mättää, vaikken ole mitään muuttanut siitä kun laihduin kunnolla. Toivottavasti joku ymmärsi yskän :roll: , meikä kun ei osaa oikein selittää.... ja rautalangalla pliis, jos joku osaa kertoa.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 17:36:25 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Dumpo kirjoitti:
Minä nyt tulen tyhmänä tähän ketjuun kyselemään ihan rautalangasta väännettynä, että voiko liika rasvan saanti estää oman elimistön rasvanpolton.

Ei.

Mutta voi estää rasvan määrän vähenemisen elimistössä, mahdollista on jopa lisätäkin elimistön varastoja - tietenkin ja helposti. Poltto sensijaan on sekoitusta jossa ei tiedä mikä on "omaa" ja mikä on "suusta sisään juuri tullutta".

vaikka rasvaa (ja muuta ruokaa) tulisi paljon enemmän kuin elimistö käyttää on osa poltetusta silti omasta varastosta sielläpidempään seissyttä. Rasvavarastossa olevaa "kierrätetään" aina jonkin verran, silloinkin kun sen määrä pysyy vakiona.

Rasvan määrä vähenee (tai muu energiavarasto) mikäli niitä käytetään enemmän kuin sisään tulee. Tätä ei karppaus riko millään lailla, ei ketoosit, ei hiilarien vahtimiset.. ei proteiini rasva suhteet..

kun kulutus on saantia suurempi otetaan varastoitua. 简化

ViestiLähetetty: 2008-09-21 18:29:49 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Jotakin tuohon suuntaan vähän olen tässä omassa päässäni miettinytkin. Eli kaikki kiertyy siihen kalorivajeeseen. Ajattelin vain, että elimistön on helpompi ottaa sitä syötyä polttoonsa, kuin sitä tiukassa istunutta läskiä omasta kropasta :roll: . Eli ketoosin syvyys ei kerro, tai ylipäätänsä ketoosi ei kerro, mistä rasvasta se syntyy. Eli olenko ymmärtänyt, että minun on vähennettävä tuota rasvan määrää, jotta kulutus nousisi ja oman rasvavaraston käyttö lisääntyisi? Eli kulutin enemmän kun painoin enemmän, mutta nyt olen jämähtänyt entisillä syödyillä rasvamäärillä tähän, koska syöty ja kulutettu on +-0. En siis liho, mutten myöskään laihdu. Hiilareitten vähyydellä en ole saanut tulosta, joten pitää lähteä rasvasta liikkeelle. Kaikki arvoni ovat erittäin hyvät, joten mitään vikaa ei siis pitäisi siltä osin olla. Olenko hakoteillä?

ViestiLähetetty: 2008-09-21 18:56:10 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Dumpo kirjoitti:
Jotakin tuohon suuntaan vähän olen tässä omassa päässäni miettinytkin. Eli kaikki kiertyy siihen kalorivajeeseen. Ajattelin vain, että elimistön on helpompi ottaa sitä syötyä polttoonsa, kuin sitä tiukassa istunutta läskiä omasta kropasta :roll: . Eli ketoosin syvyys ei kerro, tai ylipäätänsä ketoosi ei kerro, mistä rasvasta se syntyy. Eli olenko ymmärtänyt, että minun on vähennettävä tuota rasvan määrää, jotta kulutus nousisi ja oman rasvavaraston käyttö lisääntyisi? Eli kulutin enemmän kun painoin enemmän, mutta nyt olen jämähtänyt entisillä syödyillä rasvamäärillä tähän, koska syöty ja kulutettu on +-0. En siis liho, mutten myöskään laihdu. Hiilareitten vähyydellä en ole saanut tulosta, joten pitää lähteä rasvasta liikkeelle. Kaikki arvoni ovat erittäin hyvät, joten mitään vikaa ei siis pitäisi siltä osin olla. Olenko hakoteillä?

KuvaNäin on näreet...innoissani hyppään siis vaahteranlehtikasaan...kunhan tulee...
Oma kokemus on just toi, että niitä syötyjä rasvoja joutuu rajottaan laihtuakseen :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:06:30 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Nyt mumma meidän on ryhdyttävä testaamaan tätä teoriaa käytännössä. Olen ollut ihmeissäni, kun iloisesti laskenut paino pysähtyi kuin seinään. Eli olin saavuttanut sen pisteen, jossa rasvan määrää on säädettävä. Ihmiskokeet taas käyttöön :mrgreen: !

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:10:14 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Dumpo kirjoitti:

Eli kaikki kiertyy siihen kalorivajeeseen.

Ajattelin vain, että elimistön on helpompi ottaa sitä syötyä polttoonsa, kuin sitä tiukassa istunutta läskiä omasta kropasta :roll: .

Eli ketoosin syvyys ei kerro, tai ylipäätänsä ketoosi ei kerro, mistä rasvasta se syntyy.

Mutta, tuon kalorivajeen kohdalla ollaankin sitten hiukan pulmassa. kas kun sitä kulutusta ei tiedä kalorilaskurit eivätkä talukot. Elimistöllä on aika laajat keinot kulutuksen säätelyyn ja ravinnon laatu ja määrä vaikuttaa myös.

Ajattelit oikein.. on hiukan helpompi ottaa... ehkäpä matalainsuliinisella hiukan helpompi kuin korkeainsuliinisella ravinnolla. (nimittäin rasvan varastoinnin alkuvaiheessa osa rasvahapoista on aika villinä ja vapaana.. )

Ei varsinaisesti kerro mutta silti pääosa taitaa olla varastosta tai varaston eteisessä käynyttä. Kuitenkin matalahiilarisella se juuri tullut saattaa olla helpommin otettavissa (johtuen muun muassa siitä että niille (FFA) on glukoosista rakennetta runko jotta ne saadaan triglyseridiksi varastossa) muutamalla sanalla hiukan hankala...

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:14:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Dumbo: Näillä hiirillä ei laskennollisella kalorivajeella ollut kärpäsenlian vertaa merkitystä.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14694219
Ja vanhan sanonta sanoo, että jo yksi todistettu poikkeus riittää tappamaan hienonkin teorian.
(Eikä tuo ole ainoa poikeus: täällä karppilassakin moni on alkanut laihtumaan vasta lisättyään rasvaa)
(/muoks: jaaha, pappa ehti jo vastatakin saman suuntaisesti)

Tuulimumma: Jos rasvaa tulee alle Kwasniewskin suositusten, niin se ei ole Kwasniewskiä.
Hän itse on siitä hyvin, hyvin tarkka. Hänen mukaansa se toimii vain oikeasti runsaalla rasvalla - myös vakavasti ylipainoisille.
Sitä en tiedä mikä sinulle toimii, enkä sitä, toimiiko hänen systeemisnä... mutta siitäkin huoliomatta
vain 100g rasvalla ruokavaliosi ei todellakaan ole Kwasniewskiä, jossa h:p:r = 0.8g : 1g: 2.5-3.5g. Piste.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:26:09 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

[quote="els"]Dumbo: Näillä hiirillä ei laskennollisella kalorivajeella ollut kärpäsenlian vertaa merkitystä.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14694219
Ja vanhan sanonta sanoo, että jo yksi todistettu poikkeus riittää tappamaan hienonkin teorian.
(Eikä tuo ole ainoa poikeus: täällä karppilassakin moni on alkanut laihtumaan vasta lisättyään rasvaa)
(/muoks: jaaha, pappa ehti jo vastatakin saman suuntaisesti)

Tuulimumma: Jos rasvaa tulee alle Kwasniewskin suositusten, niin se ei ole Kwasniewskiä.
Hän itse on siitä hyvin, hyvin tarkka. Hänen mukaansa se toimii vain oikeasti runsaalla rasvalla - myös vakavasti ylipainoisille.
Sitä en tiedä mikä sinulle toimii, enkä sitä, toimiiko hänen systeemisnä... mutta siitäkin huoliomatta
vain 100g rasvalla ruokavaliosi ei todellakaan ole Kwasniewskiä, jossa h:p:r = 0.8g : 1g: 2.5-3.5g. Piste.[/
quote]
.......................................................................................................................

Hupsista...
Kiitos oikasusta...
Eli se mun rasvamäärä sen mukaan pitäs olla ainakin 120g, proteiinii 60g ja hiilareita 30g...noinko :?: :?:
fat has to be initially readjusted to 1 gram of protein to 2-3 grams of fat, and 0.5 g of carbohydrate
(http://homodiet.netfirms.com/disorders/obesity1.htm)
..............
obesity ei silti taida ihan oikeesti istuu mulle :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:42:18 
Poissa
taistelukala
taistelukala

els, sorry, mun englanninkieli on aika huono ja sitten kun siihen tulee vielä noita tieteellisiä sanoja, niin olen pihalla. Eli voitko ihan vääntää mulle rautalangasta, sillä haluan ymmärtää :wink: . Siis, minä todella käytän rasvaa runsaasti ja laihduinkin hyvin - kunnes tuli se seinä, eikä ole inahtanut siitä.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:44:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

JK'n mukaan suhde oli tärkeämpää kuin kokonaismäärä.
Eli JOS valkuaista on 60g niin rasvaa on oltava ainakin 150g (eikä suinkaan tuota mainitsemaasi 120g)
(ja hiilareita noin 50g... eikä 30)

Toinen vaihtoehto on tiputtaa valkuaiset vaikka 50 grammaan, jolloin selviäist 40g hiilareilla ja vähintäin 125g rasvalla
Mutta silloinkin valkuaisen ja rasvan suhde pitää olla ainakin tuo 2.5 (eikä se suinkaan ole maksimi vaan minimi)

Syitä tähän:
- Edes obseeseille 1:2 suhdetta ei suositeltui kuin ensiviikoiksi. Ja sinä olet tainnut karpata jo kauemmin kuin 2 viikkoa? :lol:
- Minkä lisäksi et ole todellakaan obseesi eli lihava vaan BMI'n mukaan vain hyvin lievästi ylipainoinen.

Dumpo: Yritän jossain vaiheessa tehdä tuosta jutusta jonkinlaista kotimaankielistä tarinaa, mutta lyhykäisyydessään tuossa verrattiin (muun muassa) villihiiriä toisaalta tavisruokittuna ja toisaalta vapaasti ruokansa valinneina (jotka jälkimmäiset söivät noin 82 prosenttisesti rasvaan - olisitko uskonut?). Ja kävi niin että rasvaa syövien hiirien painokehitys oli samaa kuin tavisrehulla eli pääasiassa hiilareilla ruokittujen, vaikka rasvahiiret söivät 25% ENENMMÄN energiaa (siis ihan hirmu paljon enemmän).

Ja rasvasta: paljon voi olla paljon, muttei ihan välttämättä ole sitä.
En olisi uskonut että söisin itse joskus 80-prosenttisesti rasvaa :mrgreen:

Ja kumpikin: olen itse ketoosissa vain kovin satunnaisesti enkä koskaan tieten tahtoen, joten juttelen nyt väärässä osiossa. Yritän palailla hiirijutun kanssa asiaan taageHaverissa, jossain vaiheessa.
Sori häiriöstä ketopuolella, jonne en oikeasti kuulu...

/kakkosmuoks: Kirjoittelin eilen kokoon pikkuisen yhteenvedon Kwasnievskistä.
Eli jos on kysyttävää, niin kommentoikaa täällä:

viewtopic.php?p=696817#p696817

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:52:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Tää on aika hyvin sanottu:

Lainaa:
Calories should not be counted at any time, with one exception - they should be counted when buying food.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 20:37:11 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Kiitti els ja pappa. Siis enhän minä lihokkaan, silloin olisin huolissani, ja siksi päättelen, että koska haluan laihtua, niin mun pitää hiukan kokeilla laskea tuota rasvan määrää, jotta saisin oman elimistöni rasvavarat enemmän käyttöön. Tämäkään ei nyt oikein kuulu tänne ketjuun, mutta kävin laskemassa tuossa jossain ihme sivustolla proteiinimääräni ja painoon liittyvät asiat. Siinä mittailtiin jopa kaulan paksuus. Todettiin, että mulla on todennäköisesti epätavallinen kehon massajakauma, koska vyötäröni suhteessa pituuteen on normaali, vaikkakin painon osalta lievä ylipaino. Produa pitäis syödä vähintään 80g vuorokaudessa. Onko siis enää tarkoituksenmukaista hakeutua ketoosiin, vai kannattaako nostaa hiilarimäärää isommaksi. En ole tietoisesti edes rajoitellut kovin, mutta kuitenkin ketoosi on korkea. Itseasiassa minua ei huoleta niinkään mun hiilarini, vaan juuri tuo rasvan määrä ja sen osuus niin ketoosiin kuin laihtumiseenkin. Minä olen edelleen etsimässä sitä viisasten kiveä. Ja siitä kalorivajeesta. Tiedän, että se on vaikea homma. Niin moni asia vaikuttaa siihen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00