karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-15 03:03:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Laihduttaako ketoosi?
ViestiLähetetty: 2008-08-20 16:12:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

..vai perustuuko tämä laihdutusvaikutus siihen, että ei oo ruokahalua? Laskettekste ketoilijat kaloreita koskaan? Olis kiva tietää minkälaisilla luvuilla elelette.

Oon nyt ollut jokusen päivän ketoosissa ja olo on jees. Alkuun oli vatta sekaisin, sitten särki päätä ja lopuksi lihaksia :? - mutta nyt on vissiin alkuhankaluus ohitettu :D Kaloreita mulle kertyy päivän mittaan hätiseen 1500, usein vähemmänkin. Aiemmalla laihdutusurallani vastaavilla määrillä olis laihtunut upeesti, jos ois voinut elää sortumatta kaikkeen nannaan tai sikamaisiin jättiannoksiin. Nyt ei tätä vaikeutta ole vaan pitää oikein keskittyä, et muistaa syödä kun ei vaan oo nälkä.

-H

**********************************************************************************************

Viestin otsikko: Re: Laihduttaako ketoosi?
ViestiLähetetty: 2008-08-20 19:37:17 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on varmaan kanssa ketoosi päällä.Ei juurikaan maistu mikään.Vatsa on myös sekaisin.Olen vielä yövuorossa ja olen elänyt melkein pelkillä hedelmillä.Hikoilen ihan hirveästi.Aattelin vaan että jotain kai pitäisi syödäkin,oikeata ruokaa.Kahvia kyllä menne,ei kylläkään enää yöllä töissä.Tuolla resepteissä on kyllä hyviä ohjeita,mutta en ole kerinnyt kokeilemaan.Oliskohan hyvä syödä jotain vitamiineja?Olen nyt kaksi viikkoa ollut tällä dieetillä.20 kg pitäis saada pois painosta. :?:Kettosin laihdutus vaikutuksesta en tiedä.Mutta jos mitään ei syö,niin luulis laihtuvan.

ViestiLähetetty: 2008-08-22 07:06:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No omalla kohdalla vastaus on kyllä. -2kg nyt noin kahdessa viikossa, itse tiukasti hiilarimäärää alle 20, hieman olen nyt ottanut maitotuotteitakin mukaan kun kohta nostan hiilareita alakarppitasolle. Ei hedelmiä, tiettyjä vihanneksia, maitoa jne vielä tässä vaiheessa omassa ruokavaliossa.

Ja yleisesti kyllähän ketoosin ideana taitaa olla se, että kun hiilihydraattimäärä laskee tarpeeksi alas, alkaa elimistö tuottaa ketoaineita ja rasva muodostuu ensisijaiseksi energialähteeksi, jos niitä hiilareita todella ei ole tarjolla. Loogisesti ajatellen siis laihtumista tapahtuisi.

ViestiLähetetty: 2008-08-22 14:13:50 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Ketoosi ei sinällääm laihduta, mutta sitä voi käyttää laihduttamisen tukena (sanoo Pappa)

viewtopic.php?f=41&t=25448

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-08-23 21:57:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos ketoosi ei sinällään laihduta, niin mikä sitten? Tai siis se, mitä haluan kysyä on, että miten karpaten laihtuu (parhaiten)? Pitääkö ruveta taas kaloreita laskemaan :? Vai kaikkia makroja, laihtuuko jos on hiilarit alle 20g ja valkuaiset sen 1,2-1,5g per tavoitepaino? Te, jotka pudotatte painoa, kertokaa kuinka se sujuu parhaiten? Itse yritän koko ajan ylläpitää ketoosia, kun olen kuvitellut, että se riittäisi painoa pienentämään - eikö se olekaan avainsana, vai onko? Tulipas kyselyikä :)

ViestiLähetetty: 2008-08-24 00:49:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun saat ruuasta vähemmän energiaa kuin kulutat - laihdut.
Kun saat ruuasta enemmän energiaa kuin kulutat - lihot.

Mitään vippaskonsteja, ihmeitä, lääkkeitä, systeemeitä, judansseja tms ei asiaan ole olemassakaan. Fysiikan lait OVAT fysiikan lakeja, eikä niitä voi mitenkään muuttaa. Vaa'an saa toki nestetasapainoa heilauttelemalla näyttämään "laihtumista", mutta sehän ei ole todellista. Ja jotkut sairaudet toki aiheuttavat aineenvaihdunnan hidastumista/nopeutumista, jolloin keho ei toimi samalla tavalla kuin muilla - kulutus pienenee/kasvaa, ja koneeseen pitää vastaavasti syöttää vähemmän/enemmän energiaa.

Ketoosi lisää kulutustasi hiukan. Osa sisään ottamastasi energiasta valuu hukkaan (tiedät kyllä mitä kautta :wink: ). Lisäksi rasvan muuttaminen energiaksi on kehollemme työläämpää kuin hiilihydraattien käyttö polttoaineena (= vie enemmän energiaa). Mutta tämä ei ole se isoin pointti laihtumista ajatellen. Karppauksen teho perustuu pääasiassa rasvaisen ruuan aiheuttamaan hyvään ja kylläiseen oloon, tasaisena pysyvään verensokeriin (ei himoja ylensyöntiin), ja sitä myöten energiansaannin alenemiseen ilman nälän tunnetta.

Foorumilla on niitä, jotka laskevat kaloreita, ja niitä jotka eivät laske. Tee niinkuin sinun kehosi sanoo!! Kokeile ehdottomasti ensin laskematta, ja vasta jos ei toimi - laita ruokapäiväkirjaa foorumille ja kysy neuvoa.

Tsemppiä!! :D

ViestiLähetetty: 2008-08-24 16:32:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itse asiassa laskenkin kyllä, aloitin taulukon pidon 10.7 ja lukuun ottamatta joitain reissupäiviä, olen tunnollisesti punninnut jokaisen suupalan ja merkinnyt excel-taulukkoon, jonka kaavat kertovat hh,rasva, prot ja kcal-määrät/ruoka ja yhteensä päivän saldon näiden osalta. Lasken myös kasvisten yhteismäärän (pyrin puoleen kiloon päivässä). Yhteenvetotaulukkoon laitan päivän painon, ketoositikun kertoman ja liikunnan. Olen joko tai tyyppiä ja pelkään, että jos en ole tarkka, ei olekaan millään sitten väliä. Pateettista - tiedän - mutta pelkään, että hukkaan työni tulokset, jos en nyt ole tarkkana. Näiden 36 päivän (jolta siis merkinnät) keskiarvo kaloreiden osalta on hiukan yli 3000 (hh 20,8). Kuitenkin painoa on hiukan mennyt alaspäin, vajaat 4kg - toki tästä vähintään puolet on vettä. Olen lukenut ja koittanut ottaa selvää asioista, mutta multa on mennyt ohi jotenkin se, että kaloreillakin on väliä. Jotenkin kuvittelin, että kun ketoosissa elimistö ottaa energiaa kroppaan säilötystä rasvasta, se laihduttaa. Hyvä, kun tuli tämä aihe, niin saan nopeammin tuloksia, kun alan tarkentamaan tuotakin puolta. Ajattelin jotenkin, ettei minulla lähde läski sen takia liikkeelle, kun on jo paljon pudotusta vähärasvaisella tyylillä. Ja toki tästä on ollut muuten valtavasti hyötyä, vaikkei paino ole paljon muuttunut - ilmalaivat, turvotukset, palelu, mieliteot ovat kovasti vähentyneet tai viimeistä mainittua lukuun ottamatta jopa kokonaan hävinneet. :)

ViestiLähetetty: 2008-08-27 20:30:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vielä tähän vähän palaisin purnailemaan, kun mun Atkinseissa ei kyllä ole ollut esillä muuta kuin että hiilarit alle 20g ja syö itsesi kylläiseksi. Miten ihmiset sitten laihtuu "Atkinsilla", jos pitäisi huolehtia kaloreistakin... :o Jos ja kun syö rasvaa, vähintään 100g niinkuin täällä suositellaan, tulee siitä jo väh. 900 kcal. Suht koht normaali meikäläisen kalorimäärä olisi vähärasvaisella dietillä laihdutusaikeissa ehkä 1500. Eli nälkäkuuria pukkaisi. Nyt en oikein tahtoisi uskoa, että ketoosissakin pitäisi noita kaloreita syynätä... onko tosiaan näin? :cry:

ViestiLähetetty: 2008-08-27 20:40:00 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ei Atkinsilla tarvi kaloreita syynätä. Anna mennä ilman laskematta niin kauan kun laihtumista tapahtuu. Sit jos iskee pitkä jumi niin voi vähän laskeskella minkä verran kaloreita menee. Ja tsekkailla onko makroravinnnesuhteet kohdillaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-08-27 20:53:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikka kuinka miettisit myöskin sitä energiavajetta, pitäisi jaksaa olla kärsivällinen. Se 1500 kcal energiansaanti olisi ihan oikeasti mielettömän vähän, ja riittäisi vain hyvin pienikokoiselle ihmiselle (alle 60kg), joka ei harrasta mitään liikuntaa. Sinulla tulee varmasti liikkumista lastenkin kanssa, ja kulutat tosi reilusti energiaa - eli ei todellakaan kannata ruveta stressaamaan kaloreista!!!

[muoks: juuri niinkuin kirrimirri sanoi :D ]

ViestiLähetetty: 2008-08-27 21:19:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikäs sun paino on? Ja arvioitu päivä kulutus?
Ja miten sun makrot jakautuu tuollaisella 3000kcal päivänä?

Atkins muuten sanoo kanssa, että syö vain silloin kun on nälkä ja vain sen verran että nälkä lähtee.

ViestiLähetetty: 2008-08-28 21:03:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mun paino on nyt noin 82kg, pituus 171. Normaalipainon yläraja BMI olis 73kg. Olen pudottanut vähärasvaisella suunnilleen näihin painoihin, nyt tosin tuli alkukesästä muutama kilo lisää, jotka on lähtenyt karppaamaalla. Mun makrot jakautuu suunnilleen niin, että hiilarit on alle 20 tai tasan sen, valkuaista menee 120-150 (tiedän, liikaa) ja loput rasvaa, jopa 300g päivästä riippuen. Ongelmana on se, että mulla on nälkä (liian usein), vaikka olen ketoosissa (ainakin tikkujen mukaan, tosin lievästi), jolloin syön liikaa (valkuaista), jolloin liika valkuainen muuttuu sokeriksi, jolloin "ketoosi heikkenee" ts. elimistön rasvavarastoilla ei tarvitse käydä vaan saan energiaa tästä valkuaisesta, jne. Monilla nälkä jää pois hiilihydraattien myötä, tulee olo ettei tee mieli mitään - sitä minäkin odottelen :?
No, kunhan nuo syksyn kuntopiirit ja muut lähtee tosissaan käyntiin ja tulee useammalle päivälle kunnolla liikuntaa, jospa se siitä. Olen sen ainakin huomannut, että ketostix on punaisempi juuri liikuntapäivinä, eli ilmeisesti silloin rasvavarastoja kulutetaan?

ViestiLähetetty: 2008-08-28 21:28:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika hurja määrä rasvaa, miten onnistut syömään sitä niin paljon? Itse en moiseen pystyisi ellen ihan suoraan joisi öljyä.

Liiallinen nälkä voi tulla liiasta proteiinista, ehkä kannattaisi vähentää sitä. Kuten itsekkin kirjoitit niin se heikentää ketoosia (jos sitä nyt pitää välttämättömänä). Ja nälkää voisi ehkä vähentää sekin että söisi enemmän, ja nyt tarkoitan vähähiilarisia kasviksia. Jos vetelee lähinnä proteiinia ja rasvaa niin niiden tilavuus on aika pieni saatuun kalorimäärään nähden.

Ja mun mielestä edelleen suurinosa on sitä mieltä että kalorivaje on edellytys laihtumiselle. VHH:lla moni ei vain tarvitse 1000kcal vajetta laihtuakseen vaan puoletkin siitä riittää vallan mainiosti.

ViestiLähetetty: 2008-08-29 07:02:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Micci_67 kirjoitti:
Aika hurja määrä rasvaa, miten onnistut syömään sitä niin paljon? Itse en moiseen pystyisi ellen ihan suoraan joisi öljyä.

Liiallinen nälkä voi tulla liiasta proteiinista, ehkä kannattaisi vähentää sitä. Kuten itsekkin kirjoitit niin se heikentää ketoosia (jos sitä nyt pitää välttämättömänä). Ja nälkää voisi ehkä vähentää sekin että söisi enemmän, ja nyt tarkoitan vähähiilarisia kasviksia. Jos vetelee lähinnä proteiinia ja rasvaa niin niiden tilavuus on aika pieni saatuun kalorimäärään nähden.

Ja mun mielestä edelleen suurinosa on sitä mieltä että kalorivaje on edellytys laihtumiselle. VHH:lla moni ei vain tarvitse 1000kcal vajetta laihtuakseen vaan puoletkin siitä riittää vallan mainiosti.

Jostain oon lukenut että joku 500 kcal energiavaje laihduttais terveellä tavalla. Mutta yhdyn tähän, Atkinsin ohjeissa on selkeästi näin, että nälässä ei pidä olla mutta pitää syödä tietty määrä lihaa aterialla, juuri ne kahden korttipakan annokset, joita voi olla pari pihviä tai leikettä.
Sillä ja vihanneksilla lähtee nälkä kyllä moniksi tunneiksi ja ketoosi ylläpitää sitä osaltaan myös ettei nälkä kiusaa koko ajan. Tätä noudattaen itse oon pysynyt 6 tuntia nälättä.
Tai oon syönyt siis 6 tunnin välein. Vaikkei välil niin nälkä oliskaan, syön mm. metukkaa vähän tai juustoa välipalaksi, siinä esim. 3 tunnin kohdalla tai neljän.
Itse oon noudattanut myös sitä ideaa tai pyrkinyt ainakin että keitettyjä vihanneksia vähän päälle desi, muuten saa olla vihreitä vihanneksia sit 5,5 dl. Tosin syön yhden tomaatin kyl päivässä keitettyjen vihanneksen lisäksi. Jäävuorisalaatti on sellainen joka menee alas mulla kyllä, kun se on rapeaa ja tuoretta.
Paino on tullut alas ja keto-stixeillä ketoaineet on kasilla olleet.

Ketoosi ei kai itsessään laihduta mutta ketoosi kertoo siitä että rasva on polttoaineena keholle tässä tilanteessa. Se lienee sitten polttaa rasvavarastoja.
Mene ja tiiä miten tämänkin tajuaisi...

ViestiLähetetty: 2008-08-29 07:03:13 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä suosittelen kans vähentämään proteiinia. Mulla ainakin liika prode aiheuttaa nälkää. Syö vaan 1g/tavoitepainokilo. Kokeile jonkin aikaa.Jatkuva nälkä voi olla myös opittua ja menee hetken päästä ohi kun siihen ei reagoi.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2008-08-29 07:06:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä kun oon vanha tapamussuttaja, niin tahtoo kans askel viedä jääkaapille turhan helposti. :roll:

Oon tässä viimepäivinä huomannut, että kun luulen olevani nälkäinen ja hamuan jo makkaraa tai mantelipussia, niin hetken harkinta auttaa huomaamaan, että sehän onkin JANO mikä riivaa #-o :D Oon aina ollut laiska juomaan ja tää ketoosielo tosiaan vaatii vettä koneeseen ihan erilailla kun mihin oon tottunut.

**********************************************************************************************

ViestiLähetetty: 2008-08-29 22:37:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tuo tapasyöminen on aivan totta mun tapauksessakin, ja kun sinnittelee viikon-pari, varmasti vatsalaukku vähän pienenee, ja kylläinen olo tulee helpommin. Tuon valkuaisasian olen tiedostanut, pyrin sitä pikkuhiljaa vähentämään ja pyrin syömään vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, yleensä siinä onnistunkin. Rasvaa kertyy voista, majoneesista, kookosöljystä sekä "siinä sivussa" juustojen ja lihojen ollessa kohtuullisen rasvaisia. Erikseen käytän kookosöljyä, n. 30g päivässä, muuten rasvat menee joko ruuan laittoon tai kasvisten kera. Olen pyrkinyt sitä rasvaa käyttämään kunnolla, kun täällä palstalla kehuvat sen vievän nälkää ja auttavan rasvan polttoon -> jospa tukisi sen protskun vähentämistä. Alkuun vetäisin aamuisin 3-4 munan juustomunakkaan, nyt menee pala karppirieskaa ja voita, ehkä 1 muna eli kyllä tässä kovasti yritetään. Just tänään kyllä ei nappaa sit yhtään, mutta ikuisen laihduttajan tapaan, jospa sit maanantaina :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2008-08-30 09:23:11 
Poissa
Leijona
Leijona

joo.

Tähänkin varmaan olis kuulunu kirjoittaa joku menestystarina...vastaan vain kysymykseen.

Ketoosi on hyvä...oikeesti...ei kaikille. Jos kärsit munuaisten vajaatoiminnasta, niin suosittelen lämpimästi miettimään mitä teet. Syö vain ja ainoastaan itse tekemääsi kotiruokaa niillä mummon resepteillä hiilareita miettimättä ilman teknoja. Helppoa ja mukavaa. 50g hiilaria/pv tai sitten ylenmäärin prodea, josta kroppa tekee sokeria. Rasva tulee kuitenkin halvemmaksi jos puhdasta energiaa miettii. Prodea voi ja saa syödä melko paljon ennenkuin alkaa näkyä mitään oireita. Ravinnon lisäaineet on ne pahimmat myrkyt joilla saa kropan ihan sekaisin. Prodea saa syödä sellaisen 10g per painokilo ennenkuin typpitasapaino alkaa heilua. Normipäivä mulla on noin 300g prodea, eikä oo vaivoja, vaikka onkin munuaisissa vikaa ollut jo monta vuotta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00